Skrevet av Emne: Kosthold frem mot jeger-opptak  (Lest 15738 ganger)

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #30 : 13. juli 2011, 16:45 »
Liker å se at motivasjonen er til stede. Du leser de bøkene raskt, så om du får tak i "mine 5 år i fremmedlegionen" og(forlaget har sluttet å trykke opp, men den er mulig å oppdrive) anbefales den også Smiley

Hva gjelder sekk: jeg har tatt marinejegertesten (med personlig trener ettersom jeg var for sen med søknaden i år). Det å løpe med 10kg ekstrautstyr funker på en test. Faktisk mener jeg det er den letteste av testene. Beina blir selvfølgelig fortere tunge og man må jobbe litt for å holde tempoet oppe. Problemet er at vekta ikke sitter naturlig på kroppen. Typisk er det at rygg, knær og legger( i mitt tilfelle) blir skadelidende og selv om man øker litt og litt når man trener på dette, er dette vekt kroppen ikke er vant med i det daglige.

Av den grunn anbefaler jeg deg å gå masse og mere til med sekk. Gjerne flerdagsmarsjer så skuldrene og kroppen virkelig vender seg til vekten. Men for knærne, ryggen og leggene sin del, anbefaler jeg deg absolutt ikke å løpe med sekk. Det er såpass belastende for kroppen å løpe fra før av, at jeg tror (har ingen dokumentasjon, så det er mulig jeg tar feil) det gir større risiko for skader enn du får gevinst av det.

Selvfølgelig kun my two cents, men vet hvor kjipt det er å dra på seg skader når man er i treningsfase for forsvaret. Så om du føler at det er rett for deg: kjør på Smiley Prøver bare å dele egne erfaringer Smiley

Allsidig trening har jeg veldig tro på. Selv veksler jeg mellom svømming, sykling, rulleskøyter og løping. Ettersom løping er definitivt morsomst, - for min del - er det lett for at jeg plukker frem joggeskoene hvis jeg vil ut og trene. Derfor tvinger jeg meg selv til å ha løpefri noen dager i uka så beina skal få litt avlastning. Og tro meg: intervalltrening i basseng, 4minløp på rulleskøyter i motbakke og fjellklatring med sykkelen får både pumpa og beina til å be om nåde Smiley Dessuten slipper man den knekken man lett kan få om man bare driver med en type kondisjonstrening.

Ble litt lenger enn jeg trodde det her. Men det var godt ment hvertfall Smiley

Triathlontrening og styrke ved siden av er hvertfall det jeg selv har troen på Smiley Så kan det jo hende vi begge blir jegere en dag Cheesy


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #32 : 13. juli 2011, 19:51 »
Morsomst du skulle nevne det med "Mine 5år i fremmedlegionen". Jeg prøvde faktisk å få tak i denne og, men var ingen som hadde den inne desverre. Men vet om en kompis av meg som har lest den, så jeg spurte ham hvor han fikk tak i den og han sa han lånte den på biblioteket, så det skal jeg og gjøre Smiley

Tusen takk for tips, lange innlegg er bare positivt så lenge det er fornuftig og logisk det som står der, og det var det i ditt tilfelle! Jeg skal prøve å variere treningen mer, men jeg føler jeg er nødt til å jobbe en del med kondisjonen min til å begynne med for den er virkelig død. Når det kommer til styrke stiller jeg allerede ganske sterkt i forhold til kravene, kommer til å endre litt på programmet å utføre flere øvelser med egen vekt. Svømming gjør jeg mye av, til vinteren blir det MYE skiståing og gåing, sykling kunne jeg begynt med.

Det får jeg håpe! Jeg har ihvertfall tenkt meg på opptak i 2013, hvem vet, kansje vi møtes?

Hehe, den videoen har jeg sett mange ganger. Var den jeg ble inspirert av til å ta ett spontant nattbad med 2timer søvn :p
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #33 : 13. juli 2011, 22:41 »
Stemmer. Bibliotek har ofte det som er av bøker Smiley Nå har du hvertfall en del å lese, og jeg vet at det for min del trigget motivasjonen enda mer Smiley

Hvis grunnkondisjonen din er dårlig, er det ekstra viktig at du gir kroppen hvile. Beinhinnebetennelse, runners knee osv er lett å pådra seg. Men skigåing er jo glimrende trening for hele kroppen. Fikk forøvrig et tips jeg likte veldig godt av friidrettsgutta i Drammen: ha minst tre par løpesko. Da holder de lengre, du får variasjon i belastningen ettersom skoene ikke er like og da føles de freshe mye lenger Smiley

En annen ting er at hvis du ikke er i god løpsform, anbefaler jeg deg å ta noen rolige langturer i starten, ettersom intervaller har en drepende effekt på et utrent sinn Smiley

Hva styrke angår: her er det sannsynligvis 50 000 brukere på dette forumet som har mer peiling enn meg, men De Franco`s gym i statene har et opplegg som funker bra for min del(gikk fra 15-18 chins på en uke). Det samme gjelder push ups. Sikkert andre som har enda bedre opplegg, men kjør på med det du føler for.

Husk å lytte til kroppen. Om den sier fra at knærne ikke har godt av løpeturen, pleier det å være en grunn til det. Tok meg mange år før jeg skjønte det Smiley Håper vi ses der inne da :=)

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #34 : 13. juli 2011, 22:48 »
Akkurat det med å trene på å ikke spise noe tror jeg bare er bullshit. Du kan prøve det en gang for å kjenne på kroppen hvordan det er, men å gjennomføre det flere ganger er bare tull etter min mening.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #35 : 13. juli 2011, 23:49 »
Jegervåpenet er vell felles-betegnelsen på spesialstyrkene utenom spesialbåtopperatør. Altså, fallskjermjeger, kystjeger, spesialjeger og marinejeger. Er usikker på om grensejeger kommer under denne betegnelsen og.

Ikke for å kverulere (eller jo, forresten), men denne betegnelsen brukes ikke her i Norge. Du har riktignok Marinens jegervåpen, men det er ingenting som heter Forsvarets jegervåpen.

Men har du bestemt deg for hva slags jegertjeneste du ønsker?

Akkurat det med å trene på å ikke spise noe tror jeg bare er bullshit. Du kan prøve det en gang for å kjenne på kroppen hvordan det er, men å gjennomføre det flere ganger er bare tull etter min mening.

Støttes. Dette har ingen hensikt, og vil bare gå utover resten av treningen.

Forøvrig er "Mine fem år som legionær" en av favorittbøkene mine. Leste den første gang som 15-åring, deretter har jeg vel lest den 3-4 ganger til. Ryktene skal ha det til at forfatteren senere jobbet som instruktør i den nå nedlagte avdelingen HV016.

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #36 : 14. juli 2011, 13:00 »
Ikke for å kverulere (eller jo, forresten), men denne betegnelsen brukes ikke her i Norge. Du har riktignok Marinens jegervåpen, men det er ingenting som heter Forsvarets jegervåpen.



Dette stemmer faktisk ikke:) det er en avdeling som heter det men det er for tiden ikke operativ, men brukes for øyeblikket som en slags samlingplass for veteraner..
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #37 : 14. juli 2011, 13:11 »
Ja det er godt mulig, har vell egentlig aldri sett ordet blitt brukt før. Men jeg ønsket ikke å si f.eks marinejeger eller kystjeger eller fortelle akkurat hva jeg ønsker, kun fordi jeg selv oppfatter folk som sier de "Skal bli marinejeger" som rimelig naive og arrogante. Men ja, jeg har bestemt meg for hvilken jeger jeg vil bli!

Hehe, ja har godt med lesestoff nå. I tilegg har jeg lastet ned alle sessongene av The Unit. Denne tv-serien er jo basert på boken "Inside Delta Force" som jeg og vil prøve å få tak i Smiley

Tror jeg kommer til å droppe det med å ikke spise da, de aller fleste har sagt i denne tråden at det bare er tull å det virker logisk for meg og. Takk for hjelpen alle. Men kommer til å prøve det en gang, bare for å erfare hvordan kroppen reagerer.

Tusen takk Mercenary, mye fornuftig i det du sier, skal ta meg noen langturer nå i helgen! Håper vi sees ja Cheesy
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #38 : 14. juli 2011, 15:13 »
Dette stemmer faktisk ikke:) det er en avdeling som heter det men det er for tiden ikke operativ, men brukes for øyeblikket som en slags samlingplass for veteraner..
Nei.

Hehe, ja har godt med lesestoff nå. I tilegg har jeg lastet ned alle sessongene av The Unit. Denne tv-serien er jo basert på boken "Inside Delta Force" som jeg og vil prøve å få tak i Smiley
Du må gjerne se "The Unit", men husk at det er svært lite realisme i denne serien, i likhet med alle andre serier og filmer fra Hollywood... men, det er sikkert god underholdning.

Jeg kan dog anbefale følgende serier, dokumentarer og bøker;

Serier

Combat Missions - en sjelden realityserie fra 2002 hvor deltagerene var fra de amerikanske spesialstyrkene. Her konkurrerte de i militære ferdigheter. En av deltagerene var Scott Helvenston, én av de fire kontraktørene som ble lynsjet i Fallujah, Irak i 2004. Denne hendelsen førte som kjent til Operation Phantom Fury I og II. Serien kan lastes ned som torrent her: http://torrentz.eu/917635258dd31bafc7d23ebac35febc438938f78

Chris Ryan's Elite World Cops - en serie der Chris Ryan, tidligere SAS-soldat og én av de overlevende etter Bravo Two Zero-hendelsen, reiser rundt i verden og treffer på noen av de beste politienhetene som finnes.

Ross Kemp in Afghanistan og Ross Kemp: Return to Afghanistan - serie hvor tidligere skuespiller Ross Kemp følger de britiske styrkene i Afghanistan. Denne serien anbefales på det sterkeste.

Dokumentar

Restrepo - svært bra og prisbelønnet dokumentar om de amerikanske styrkene i Korengal-dalen.

Inside the Green Berets - en National Geographic-dokumentar som følger en gruppe Green Berets i Afghanistan.

Bøker

Alle bøkene som omhandler Bravo Two Zero-hendelsen. Mener det er fire bøker totalt, skrevet av forskjellige forfattere; Bravo Two Zero, The One That Got Away, Soldier Five og The Real Bravo Two Zero.

Lone Survivor -  av Marcus Luttrell, tidligere Navy SEAL. En av favorittbøkene mine.

Amputasjon - av Henrik Hovland. Forfatteren har bakgrunn fra blandt annet fremmedlegionen og HV016.

On Combat og On Killing - av Dave Grossman. Tar for seg den psykologiske delen av det å være i strid og det å drepe. Litt tungt stoff dette, blir kanskje for mye for en 18-åring.

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #39 : 14. juli 2011, 16:20 »
Jada, er klar over at det er urealistisk. Men som du sier, god underholdning og gir litt motivasjon Smiley

Tusen takk for mange tips til bøker og filmer, har sett det meste av Ross Kemp, men skal se å få tak i det jeg enda ikke har sett

Skal og se å få fatt i resten av alt du tipset, 2år er lang tid. Trenger nok en del motivasjon for å holde oppe treningen og viljestyrken til å fullføre det jeg har startet.

Igjen, tusen takk til alle som gidder å ta seg tid til å hjelpe meg, setter veldig stor pris på det!

On Combat og On Killing - av Dave Grossman. Tar for seg den psykologiske delen av det å være i strid og det å drepe. Litt tungt stoff dette, blir kanskje for mye for en 18-åring.

17-åring*
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #40 : 15. juli 2011, 07:53 »
Jeg tar meg en tur over vidda snart, finse til hemsedal. ca 100 km gåing. Kjører den med ca 30 kg tung sekk. Håper det ikke blir for tung. Regner med å bruke 2-3 dager. Det blir bra kardio.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #41 : 15. juli 2011, 13:23 »
Høres herlig ut, jeg har en morfar som liker å gå mye tur. Føler meg for uerfaren til å gå tur alene, og jeg har ikke noen venner som gidder sånt heller. Så kommer til å ta noen turer med ham nå i sommer Smiley

Men om du ikke ønsker å gå alene må du bare gi en lyd, jeg sier ikke neitakk til en langtur, det trengs!
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #42 : 15. juli 2011, 17:54 »
Du bør legge på deg minst 10kg, gjerne litt flesk, det kommer godt med, kiloene renner fort av underveis Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #43 : 15. juli 2011, 18:09 »
Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe her men velger å komme med noen betraktninger, så får du se om du synes det høres fornuftig ut.

Jeg synes som mange andre at du ikke skal drive og sulte deg med jevne mellomrom. Når det er sagt så tror jeg du vil slite på seleksjonen dersom du aldri har vært drittrøtt, sulten, sliten og våt før du kommer til seleksjonen. Det er noe med å kjenne seg selv og sine egne reaksjoner.

Du kan sikkert ta til deg endel erfaringer som andre har gjort seg gjennom å lese bøker o.l. Men husk for all del at det er bøker som andre har skrevet. Jeg tror jeg ville brukt tiden til andre ting enn å lese bøker om å drepe. Spissformulerer nå men bare så du tar poenget.

www.forsvaret.no finner du endel tips og råd om opptaket og søknadsprosessen til de forskjellige opptakene. Disse synes jeg du skal lese nøye. Kart og kompass er noe du bør lære deg kjapt. Det betyr at du må komme deg ut i naturen. Allerede nå i sommer har du muligeten til å lære litt om deg selv. Har du ei uke fri? Ta deg en fjelltur. Ta med 2-3 knekkebrød pr.dag. Mobilen skur du av og legger i plast. Samme med en gps.Dersom du rett og slett må gi opp så er du utafor fare dersom du har gps og mobil. Se om du klarer deg ei uke på lite mat og med all usikkerheten som du vil merke på en slik tur. Det tror jeg vil gi deg noen erfaringer om deg selv. Ta gjerne med en kompis som lever på likt vis dersom du har mulighet. Se hvordan samspillet mellom dere går på en slik tur.

Ellers er det ei respektabel målsetning du har satt deg. Lykke til videre!

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #44 : 15. juli 2011, 18:17 »
Takk for langt og fornuftig svar! Mye lurt i det du sier.

Jeg kan vell for så vidt si at det har aldri vert idéen å sulte meg selv heller, men var bare usikker på hvordan kroppen ville takle det å komme fra et "Nøye planlagt/perfekt" kosthold til et kosthold hvor det stort sett går i vann og knekkebrød (f.eks).  Men føler jeg har fått svar på det likevell!

Ja, skjønner hva du mener. Men er jo en fin motivator, å lese litt på sengen tar jo ikke akkurat noe spesielt av tiden min heller.

Har lest det meste som er å lese her. Det kan vel nevnes at jeg har meldt meg inn i HVU, hvor du lærer slikt. Her er det jo og en del øvelser hvor du gjerne går en tur en lang helg osv. Kommer til å ta noen turer nå i sommer ja, det gjør jeg! Har forøvrig tenkt å begynne på CrossFit? Dette fokuserer visst mye på funksjonell trening, noen som har noe erfaring fra dette?
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!