Skrevet av Emne: Mageøvelser!?  (Lest 5809 ganger)

Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Mageøvelser!?
« : 19. juli 2011, 20:32 »
Hei,
Jeg vil trene magemusklene mine så efektivt som mulig.
Jeg trener først og fremst med fokus på baseøvelsene, i tillegg kjører jeg situps på medisinball 2 ganger i uka. Denne øvelsen tar svært godt, øverst på magen, men jeg vil gjerne få trent HELE magen.

Jeg vet at mange mageøvelser baserer seg på å bygge kjernemuskulatur, selv liker jeg å få isolert magemusklene mine skikkelig. Vil gjerne få sterke og markerte magemuskler.

Hvordan kan jeg få trent HELE magen? Burde jeg legge mer vekt på core, med tanke på fremgang i baseøvelsene? På dette foumet får jeg alltid gode svar.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Mageøvelser!?
« #1 : 19. juli 2011, 20:51 »
Vil gjerne få sterke og markerte magemuskler.

For å styrke magemusklene må du gjøre som med andre muskler: Trene dem gjevnlig med progresjon.

For å få markerte magemuskler må du ha lav nok fettprosent til at de kan synes. Og der kommer kostholdet inn i bildet.

Hvordan kan jeg få trent HELE magen? Burde jeg legge mer vekt på core, med tanke på fremgang i baseøvelsene?

Det kan være en fordel å variere øvelsene. Mange sier at ab-wheel er den enste øvelsen som trener hele magen. Men for å få best framgang bør du ha flere øvelser enn den ene.

Hanging leg raises trener hele magen (du merker det spesielt godt i de nedre magemusklene) Folk sier at magemusklene er EN muskel, og det er i og for seg sant, men man kan ikke legge sjul på at noen øvelser tar mer på de nedre / midtre / øvre magemusklene.

Crunch med og uten belastning er en gjenganger
Sit-ups med rotasjon
Planken
Ulike øvelser på swissball

De fleste mageøvelsene trener faktisk kjærnemuskulaturen (core)

Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mageøvelser!?
« #2 : 19. juli 2011, 21:04 »
Hva tror dere om å variere mellom crunch på medisinball og hanging leg raises, et par ganger i uka?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Mageøvelser!?
« #3 : 19. juli 2011, 21:07 »
Hva tror dere om å variere mellom crunch på medisinball og hanging leg raises, et par ganger i uka?


Kombinert med bra kosthold vil det definitivt hjelpe deg på veien mot sterke og markerte magemuskler Wink

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Mageøvelser!?
« #4 : 19. juli 2011, 21:25 »
Hanging leg raises trener hele magen (du merker det spesielt godt i de nedre magemusklene) Folk sier at magemusklene er EN muskel, og det er i og for seg sant, men man kan ikke legge sjul på at noen øvelser tar mer på de nedre / midtre / øvre magemusklene.

Her tror jeg du må lese deg litt opp på anatomien.

Den primære muskelen brukt under leg raises er Iliopsoas, men mange mener at de "kjenner" de nedre magemusklene. Det er forøvrig ikke tilfelle.


Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mageøvelser!?
« #5 : 19. juli 2011, 21:42 »

Den primære muskelen brukt under leg raises er Iliopsoas, men mange mener at de "kjenner" de nedre magemusklene. Det er forøvrig ikke tilfelle.



Jeg er ikke professor i anatomi, hva vil dette si? At muskelen ikke isoleres skikkelig, eller at man ikke kan trene hele magen ved KUN en øvelse?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Mageøvelser!?
« #6 : 19. juli 2011, 21:43 »
Her tror jeg du må lese deg litt opp på anatomien.

Den primære muskelen brukt under leg raises er Iliopsoas, men mange mener at de "kjenner" de nedre magemusklene. Det er forøvrig ikke tilfelle.



Da tror jeg kanskje du burde kjøre øvelsen selv for å kjenne etter. Det kommer nemlig helt an på hvordan man kjører øvelsen.

Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mageøvelser!?
« #7 : 19. juli 2011, 21:46 »
Har du et godt alternativ til denne øvelsen? Vil gjerne få kjørt gjennom de nedre magemusklene mine?  Smiley

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Mageøvelser!?
« #8 : 19. juli 2011, 21:51 »
Har du et godt alternativ til denne øvelsen? Vil gjerne få kjørt gjennom de nedre magemusklene mine?  Smiley

Hvis du kjører HLR i en ribbevegg, der du prøver å sparke veggen bak deg når du tar beina opp, for så å heise beina enda høyere opp mot taket, eksentrisk ned igjen, får å så gjenta. Da kan jeg love deg at du får kjørt magemusklene.

Det stemmer at man får trent hofteleddsbøyerne i tillegg. Men du får jammen meg trent mage også!

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Mageøvelser!?
« #9 : 19. juli 2011, 21:56 »
Det stemmer at man får trent hofteleddsbøyerne i tillegg. Men du får jammen meg trent mage også!

Vel, så fort du henger og løfter føttene dine, trener du hofteleddsbøyere primært, og ikke magemusklene, selv om den er en synergist, i tillegg til mye annet. Det finnes langt bedre øvelser, stramme hofteleddsbøyere er ikke noe særlig med tanke på korsrygg o.l.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Mageøvelser!?
« #10 : 19. juli 2011, 22:05 »
Veeeldig viktig at man ikke bare løfter opp beina.. Men gjør en crunch bevegelse. Sett mange som bare løfter beina

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Mageøvelser!?
« #11 : 19. juli 2011, 22:08 »
Veeeldig viktig at man ikke bare løfter opp beina.. Men gjør en crunch bevegelse. Sett mange som bare løfter beina

Presis! Smiley

Det kommer helt an på hvordan man gjør øvelsen!!

Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mageøvelser!?
« #12 : 19. juli 2011, 22:12 »
Det finnes langt bedre øvelser,

Hva ville du gort?

Utlogget Pingviin

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mageøvelser!?
« #13 : 19. juli 2011, 22:16 »
DETTE ER SPØRSMÅLET: Hvordan trene magemusklene mine optimalt? Jeg vil trene hele magen et par ganger i uka.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!