Skrevet av Emne: Terrorangrep i Oslo sentrum  (Lest 150954 ganger)

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #285 : 24. juli 2011, 14:00 »
Spørr hvem som helst professor, om pensumlisten er det minimale man egentlig bør lese, og at man egentlig bør lese mye mer. En professor må velge ut det som kreves. Det er ofte den samme boken de har brukt siden 1970. Det er studentene som leser aktuelle artikler, nyere publiserte bøker, gamle bøker som faktisk kan faget. Det er ikke sikkert de er like gode i selve pensumet, men de vil kunne faget bedre. Hva er best?
HVILKEN som helst professor? Seriøst? Samme bøker som siden 1970? hvilke pensumlister, fag og ikke minst bøker er dette som havner på pensumlisten som primærlitteratur? Hvilke studier (siden du sier "ofte") bruker EN bok og denne er fra 1970?

Dette blir for dumt, ærlig talt. Nå er du på tynn is

Utlogget Krabbatten

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #286 : 24. juli 2011, 14:03 »
Jeg ser ingenting intelligent ved dette i det hele tatt. Å planlegge en slik aksjon krever ikke all verden. BAre tid og panlegging. NOKAS var en intelligent plan. Dette var jo ganske basic. Enkelt tilgjengelig bombe, våpen på svartebørs, bol og en simpel ideologi etc. Er kanskje morbid ting å si, men jeg er sikekr på at om at de fleste her på foriumet ville kunnet gjrt bedre med 9 års planlegging.
Tull og tøys. Planlegging krever ikke bare tid. Det krever intelligens og IQ. Selvfølgelig krever det også tid, men enkelte ville nok brukt 10år på en slik plan, mens andre noen mnd. Og veldig mange hadde ikke klart det i det hele tatt.
Det er heller ikke bare timingen, men alle tingene som skal skaffes. Våpen og animasjon, politidrakt, bombemateriale og deler som også skal lages og settes sammen, osv osv.

Han hadde visstnok også full oversikt over programmet på Utøya og visste at "landsmo(r)deren" befant seg der på tidspunktet. Han kjente også til kontortidene, ferierutinene og sikkerhetstilsynet ved regjeringskvartalet.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #287 : 24. juli 2011, 14:10 »
KK, overdrev litt med den 1970.

Oppsummert: Lese en bok som er satt opp på en pensumliste av en professor ved en høyere utdannelse, gjør deg til en intelligent person.

Leser du mange bøker på egenhånd, som man selv har valgt ut, uten å gå på en høyere utdannelse, da vil du overhodet ikke være en intelligent person.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #288 : 24. juli 2011, 14:11 »
Hvis du ikke har sett latskapen av mange studenter på høyere utdanning, så har du tydeligvis ikke sett arbeidsvanene mange har. Sosialiser deg med klasser, finn ut hvordan folk arbeider og du vil fort finne ut at det er ekstrem stor forskjell. Dette er ikke støtende, men direkte fakta. Kan selv sette meg i båsen i et halvår jeg hadde med latskap. Eksamen gikk strålende til og med, selv jeg ikke gjorde en dritt før siste uka. Lag en spørreundersøkelse om alle studenter har kjøpt seg bøkene i alle fagene. Du vil vel tro du vil få 95% at alle har kjøpt? lol

Vil det feks være bøker som advarer mot islamismen og hva Anders Breivik mente? Nei, så man har ikke bøker som dekker hele skalaen. Med andre ord, ikke det som er politisk korrekt. Har du noen gang sett en slik artikkel i aviser? Nei, siden de ikke er politisk korrekte og blir ikke publisert.
Du har gått høyere utdanning i et halvt år på universitet? Og studentene hadde ikke pensum?

Det er masse kritisk og debatterende artikler rundt islamisme i Norge og verden rundt. Men det er forskjell på å kalle noe "politisk korrekt" og debattere med faktum og mest mulig nøytralt og/eller nyansert. Jeg personlig har lest masse kritiske artikler, men disse finner du ikke i VG ved siden av bensinstasjon-pølsetesten. Du er jo ekspert på å finne alternativ lektyre, så jeg antar jeg kan gå ut ifra at du også har lest disse debattene og artiklene?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #289 : 24. juli 2011, 14:14 »
Om noe godt kommer ut av dette, så må det være at folk endelig innser hvor sårbart samfunnet er for terror. Jeg føler ikke at hverken politikere eller folket generelt har tatt terrortrusselen i Norge på alvor før nå. Nedleggelsen av Heimevernets eneste antiterroravdeling for et halvt år siden, motstanden mot datalagringsdirektivet og manglende resurser hos Politiets sikkerhetstjeneste er noen eksempler på dette.

På mange flyplasser i andre europeiske land har de vakter væpnet med maskinpistoler, her i Norge må politiet ha våpnene sine innelåst i bilen, og fot- og hestepatruljene er ubevæpnet. Det har også vært stor motstand innad i politiet mot innblanding fra Forsvaret ved terroraksjoner, viste seg at de trengte hjelp fra gutta i grønt alikevell.

For senest to uker siden diskuterte jeg dette med en venn og advarte mot at det var et spørsmål om tid før Oslo ville oppleve et angrep, og at den ville komme i form av ett eller flere bombeangrep, etterfulgt av skyting, slik vi blandt annet så i Mumbai i november 2008. Dette er den nye trenden, dette vil vi se mer av. Må dog si at jeg ikke forventet at det ville være en nordmann som stod bak Norges første terrorangrep.

Det er på tide å ta lærdom fra andre land som har opplevd terror, og bevilge mer penger og ressurser til etterretning, politi og forsvar.
Vi kan vel alle være enige om at terror er noe vi vil være foruten, men jeg er ikke enig i at vi bør innføre stadig mer overvåking og kontroll av den grunn.
For det første; en "terrorist" som på død og liv liv skape en oppstandelse av dette kaliber, han lykkes. (Jfr. gjerningsmannens eneste sitat på twitter) Vi klarer aldri å forskåne oss 100% mot slike katastrofer. Når du nevner at politiet ikke bærer våpen, så ville ikke dette hatt noen relevans i denne saken. Her ble en bilbombe sprengt, og hvordan kan en polititjensetemann i på en hest i nabogata forhindre det? Om vedkommende har våpen eller ikke spiller ingen rolle. Om regjerningskvartalet hadde vært stengt for biltrafikk hadde sikkert denne ABB jobbet inn noen millioner ekstra og sørget for et luftangrep. Tingen er at når slike folk går inn for noe, gir de seg ikke før det er gennomført. Spørsmålet er hvordan den sterke viljen og dedikasjonen kan oppstå i enkeltmennesket. Der å plaffe ned andre mennesker rettferdiggjøres i vedkommedes sinn.
100% beskyttelse vil heller ikke være mulig sålenge systemer og enkeltmennesker er korrupt. Jeg spør meg selv hvordan vedkommende fikk tak i en komplett politiuniform - som eksempel.
Og ikke minst blir denne saken interessant i forhold til at vedkommende er frimurer. Jeg har null tillit til frimurerlosjen på bakgrunn av det som har vært rullet opp tidligere. Når ABB nå skal gjennom rettssystemet vil han høyst sannsynlig støte på både dommere, advokater og påtalemyndighet som er en del av "broderskapet".
Deres løfte om å sympatisere vedkommende er gitt med deres eget liv som garanti.

Jeg tror ikke det er noe vi kan gjøre for å forhindre slike ting. Et datalagringsdirektiv stopper heller ikke den som virkelig vil, men berører alle andre.
Verden er infisert av ondskap, satan er denne verdens fyrste, men for den som støtter seg til det kristne håpet er det alltid lys i tunellen.
ABB blir omtalt som smart, men å omtale seg selv som kristen blir en i overkant dårlig spøk. Hans liv består ett og alt i å servere løgner, der det å kle seg ut som en "redningsmann" for deretter å lokke folk til døden, overgår all ondskap.
Heldigvis, han vil få sin dom. Ikke bare av folket, men også av Gud.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #290 : 24. juli 2011, 14:14 »
Tull og tøys. Planlegging krever ikke bare tid. Det krever intelligens og IQ. Selvfølgelig krever det også tid, men enkelte ville nok brukt 10år på en slik plan, mens andre noen mnd. Og veldig mange hadde ikke klart det i det hele tatt.
Det er heller ikke bare timingen, men alle tingene som skal skaffes. Våpen og animasjon, politidrakt, bombemateriale og deler som også skal lages og settes sammen, osv osv.

Han hadde visstnok også full oversikt over programmet på Utøya og visste at "landsmo(r)deren" befant seg der på tidspunktet. Han kjente også til kontortidene, ferierutinene og sikkerhetstilsynet ved regjeringskvartalet.

LOL
er programmet på Utøya hemmelig? Er offentlige instansers kontortider og ferieavvikling hemmelig? Man snakker her om instansene som har bidratt til at man har offentlige regler rundt dette i utgangspunktet.

Våpen, steroider, politilignende genser og bukse og kunstgjødsel og diesel, samt leiebil er vanskelig å komme over?

Edit: enkelt formulert, men du skjøner hva  jeg mener

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #291 : 24. juli 2011, 14:19 »
Går utmerket godt ann å være intellektuell uten å ha høyere utdannelse. Å hevde annet er tullprat. Behring Breivik er intellektuell i større grad enn de fleste med høyere utdanning.
Kjenner et lass med folk som er godt skolerte som er betydelig mindre intelligent enn denne mannen. Høy intelligens er ikke nødvendig for å ta utdannelse og det er ingen selvfølge at man er smart om man er skolert. Dette er nok favoritt-illusjonen til alle som har/hadde gode karakterer på videregående og som deltar i debattgrupper og har filosofi på universitetet.

Dette blir nesten som å påstå at de som ikke har trent Dietmar ikke egentlig er sterke, Dietmar er den ene sanne måten å bli sterk på. Ser du ikke feilen og den logiske bristen her?

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #292 : 24. juli 2011, 14:22 »
Går utmerket godt ann å være intellektuell uten å ha høyere utdannelse. Å hevde annet er tullprat. Behring Breivik er intellektuell i større grad enn de fleste med høyere utdanning.
Kjenner et lass med folk som er godt skolerte som er betydelig mindre intelligent enn denne mannen. Høy intelligens er ikke nødvendig for å ta utdannelse og det er ingen selvfølge at man er smart om man er skolert. Dette er nok favoritt-illusjonen til alle som har/hadde gode karakterer på videregående og som deltar i debattgrupper og har filosofi på universitetet.

Dette blir nesten som å påstå at de som ikke har trent Dietmar ikke egentlig er sterke, Dietmar er den ene sanne måten å bli sterk på. Ser du ikke feilen og den logiske bristen her?
Jeg viser igjen til mitt innledende innlegg:

"eg ser ingenting intelligent ved dette i det hele tatt. Å planlegge en slik aksjon krever ikke all verden. BAre tid og panlegging. NOKAS var en intelligent plan. Dette var jo ganske basic. Enkelt tilgjengelig bombe, våpen på svartebørs, bol og en simpel ideologi etc. Er kanskje morbid ting å si, men jeg er sikekr på at om at de fleste her på foriumet ville kunnet gjrt bedre med 9 års planlegging.

PErsonen var stormannsgal. Han har et forstyrret bilde av seg selv, og fremtrer som en intelligent og belært person. I virkeligheten er det en person uten høyere utdanning som har lest en haug bøker som virket så intelligent på han at han spiste innholdet bokstavelig. Ingen kritisk sans til litteratur eller lærdom man sympatiserer med er ikke et tegn på intelligens i det hele tatt. Tvert imot. han ønsker å assosiereres med "store hjerner". Problemet er at store hjerner har egne meninger, og kritikk til egne meninger. Denne person later å ville ønske å tilhøre en intelligent elite som han overhodet ikke har noen tilhørighet til"

Utlogget Mcgrath

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • Time to be bigger, stronger, harder!
Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #293 : 24. juli 2011, 14:26 »
Deler av manifestet er kopiert av Una-bomberens manifest
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080704

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #294 : 24. juli 2011, 14:28 »
Jeg personlig har lest masse kritiske artikler, men disse finner du ikke i VG ved siden av bensinstasjon-pølsetesten. Du er jo ekspert på å finne alternativ lektyre, så jeg antar jeg kan gå ut ifra at du også har lest disse debattene og artiklene?

Du nevnte vel tidligere at litteraturen på høyere utdanning dekker bedre enn hva man vil finne på egenhånd. Mens du selv sier at du måtte ty til egen research for å lese om dette temaet? Det henger jo ikke på grep. Du sier selv nå at ved hjelp av egen læring, så har du tilknyttet deg informasjon som man aldri vil få på høyere utdanning. Så hvorfor er da Anders Breivik ikke intelligent?

Ditt hovedargument for at han ikke var smart, var jo at han ikke hadde høyere utdanning.

Utlogget Krabbatten

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #295 : 24. juli 2011, 14:28 »
Våpen, steroider, politilignende genser og bukse og kunstgjødsel og diesel, samt leiebil er vanskelig å komme over?
"Politilignende" genser og bukse var vel å ta litt i. Uniformen var nok heller så prikk lik som den kunne bli.
Å få tak i så store mengder kunstjødsel var nok heller ikke bare et tastetrykk. Han startet faktisk eget firma og leiet en bondegård for å få tak i så store mengder kunstjødsel. At det bare var diesel og kunstjødsel som var ingrediensene i bomba er nok også tvilsomt, fordi det er en ganske usikker blanding som han kunne risikert at ikke gikk av. Jeg tror nok heller han brukte dynamitt som avfyringsmiddel.
Det måtte nok også til andre deler for å få den til å eksplodere på det rette tidspunktet. Det var nok ikke så enkelt som en rakettlunte der Wink

Videre måtte han i tillegg til bombebilen ha en annen bil som stod best mulig plassert for å komme seg videre til Utøya. Nå vet jeg ikke hvordan han kom seg ut, men han måtte vel også ha båt, eller gikk det ferge?
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #296 : 24. juli 2011, 14:30 »
Vet ikke hvorvidt Behring Breivik er inntellektuell eller ekstremt smart, men foreksempel utfra det  han har brukt et sitat fra J. S. Mill på twitter får jeg en følelse av at han vrenger ting han leser til å passe sitt bilde, og ser det på den måten han selv vil? Det virker i såfall ikke særlig reflekterende.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #297 : 24. juli 2011, 14:32 »
"Politilignende" genser og bukse var vel å ta litt i. Uniformen var nok heller så prikk lik som den kunne bli.
Å få tak i så store mengder kunstjødsel var nok heller ikke bare et tastetrykk. Han startet faktisk eget firma og leiet en bondegård for å få tak i så store mengder kunstjødsel. At det bare var diesel og kunstjødsel som var ingrediensene i bomba er nok også tvilsomt, fordi det er en ganske usikker blanding som han kunne risikert at ikke gikk av. Jeg tror nok heller han brukte dynamitt som avfyringsmiddel.
Det måtte nok også til andre deler for å få den til å eksplodere på det rette tidspunktet. Det var nok ikke så enkelt som en rakettlunte der Wink

Videre måtte han i tillegg til bombebilen ha en annen bil som stod best mulig plassert for å komme seg videre til Utøya. Nå vet jeg ikke hvordan han kom seg ut, men han måtte vel også ha båt, eller gikk det ferge?

Han lurte vaktene på utøya og sa at han skulle sjekke sikkerheten eller noe i den dur på øya, da fraktet de han over med båt
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene


Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Terrorangrep i Oslo sentrum
« #299 : 24. juli 2011, 14:35 »
Du nevnte vel tidligere at litteraturen på høyere utdanning dekker bedre enn hva man vil finne på egenhånd. Mens du selv sier at du måtte ty til egen research for å lese om dette temaet? Det henger jo ikke på grep. Du sier selv nå at ved hjelp av egen læring, så har du tilknyttet deg informasjon som man aldri vil få på høyere utdanning. Så hvorfor er da Anders Breivik ikke intelligent?

Ditt hovedargument for at han ikke var smart, var jo at han ikke hadde høyere utdanning.
DEt er da overhodet ikke hva jeg sier. Jeg sier les annet enn VG, så vil du finne masse artikler. Og jeg sier at et universitet er en bedre læringsinstans og besitter høyere kompetanse enn en ensporet, forvirret person.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!