Skrevet av Emne: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?  (Lest 24385 ganger)

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #15 : 29. desember 2011, 16:30 »
Sitat
ser jo at tre-hoppet hans ga 10.00m, noe som er fryktelig imponerende.

må itj glem at Alex e en gammel sprinter, så han har trent nok spenst for å si d sånn.
vi trene som regel for lite på 3-kampen, så d bli ofte 3 hopp etter ei trening før et 5-kampstevne f.eks hahahahaha

vi i Nidelv suuug jo i kulekast, så der bør vi tren fryktelig mang reps for å bli ber Wink

3x3 på vekta du beherske e fine vekta, så legg du inn progresjon uke t uke. Prosenten på 3x3 ligg alt fra 65-85 %

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #16 : 29. desember 2011, 16:33 »
Sitat
Hvorfor har du gått fra å skrive normalt til komplett uforståelig?

Spørs kos form æ e i Tongue
tar så forbanna lang tid å skriv bokmål sjø!
Må jo omstill høvve t å tenk bokmål for å skriv bokmål, aka. d e slitsomt å tenkt bokmål og skriv bokmål, istedenfor å skriv d du e vant me å tenk Wink u see?

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #17 : 29. desember 2011, 16:33 »
Sitat
flott resultat i går foresten Håvard, stå på videre. Godt nytt år!
Takker Wink lige måde

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #18 : 29. desember 2011, 23:46 »
må itj glem at Alex e en gammel sprinter, så han har trent nok spenst for å si d sånn.
vi trene som regel for lite på 3-kampen, så d bli ofte 3 hopp etter ei trening før et 5-kampstevne f.eks hahahahaha

vi i Nidelv suuug jo i kulekast, så der bør vi tren fryktelig mang reps for å bli ber Wink

3x3 på vekta du beherske e fine vekta, så legg du inn progresjon uke t uke. Prosenten på 3x3 ligg alt fra 65-85 %

Og med lav kroppsvekt, pow i beina og en genetisk god spenst, har han gode forutsetninger for å hoppe langt Smiley

Nå i starten blir det bare teknikktrening, men etterhvert kan nok vektene gå opp. Skal nok godkjennes av noen av dere vektløftere før jeg legger på noe vekter Smiley

Tusen takk for svar hvertfall. Selv om det var på trøndersk Wink

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #19 : 30. desember 2011, 00:07 »
Begynte med vektløfting i 2007 og hadde da trent friidrett i 3-4 år. I grunntreningsperiodene trente vi vanligvis én ren spenstøkt per uke, men vi hadde også en god del spenstøvelser i sprintøktene i form av trappe- og hekkespenst. Trente også en del knebøy og gjerne spensthopp med stang.

Ettersom jeg aldri har konkurrert i noen hoppøvelser har jeg aldri hatt noe fokus på teknikk, men heller bare prøvd det som føles naturlig. Fokuset var naturligvis på kort kontakttid og eksplosiv utførelse for å overføre spensttreningen til sprinten.

Tror jeg hoppet rundt ni meter i trehopp på mitt første femkampstevne i 2007. Veide den gang 73-74kg. Hopper nå omkring en meter lengre med ti kilogram mer kroppsvekt. Dette med minimalt fokus på spensttrening, og som Håvard sier har vi ikke akkurat hatt særlig mye spensttrening i Nidelv. Erfaringsmessig syns jeg ren styrketrening i form av knebøy og utfall kombinert med eksplosive øvelser (vektløfting) gir best resultater. Det er ingen tvil om at jeg har hatt utbytte av friidrettstreningen, men til syvende og sist har jeg hatt best fremgang etter jeg begynte med vektløfting.

Hvis jeg ikke husker helt feil hoppet vel Øystein Robberstad over 320cm på innendørs NM i friidrett i 2008/2009. Ingen friidrettsbakgrunn, kun styrketrening og hockey i sine tidligere år. Nå skal det nevnes at spenst er ganske genetisk betinget, men vi er hvertfall gode eksempler på at vektløfting gir resultater. Håvard hopper jo godt over 9m han også, men så er han også vesentlig sterkere enn meg i knebøy og vektløfting - så konklusjon - mindre eksplosiv?  biggrin
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #20 : 30. desember 2011, 01:19 »

vi i Nidelv suuug jo i kulekast, så der bør vi tren fryktelig mang reps for å bli ber Wink



Men dåkk har da ekspertise i idrættslage? Gå te fölka i friidrættsavdelinga o snakk me'n Lars Vikan Rise! Elljer me'n Leif. De karan veit kolles dæm ska hiv ei kul.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #21 : 30. desember 2011, 01:30 »
Begynte med vektløfting i 2007 og hadde da trent friidrett i 3-4 år.

Hvilke distanse løp du? perser? Smiley

Flere friidrettsutøvere som også driver litt med vektløfting; Trude Rååd, Marte Rygg Årdal, Maria Lavell.
En grei kombinasjon Smiley

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #22 : 30. desember 2011, 01:50 »
Men dåkk har da ekspertise i idrættslage? Gå te fölka i friidrættsavdelinga o snakk me'n Lars Vikan Rise! Elljer me'n Leif. De karan veit kolles dæm ska hiv ei kul.

Vi har bare oss selv å skylde på at vi er så elendig som vi er i liakov Tongue

Hvilke distanse løp du? perser? Smiley

Flere friidrettsutøvere som også driver litt med vektløfting; Trude Rååd, Marte Rygg Årdal, Maria Lavell.
En grei kombinasjon Smiley

Ble ikke voldsomt god i sprint, men foretrakk kortere sprintdistanser. Sprang vel 11.58 på 100m, og 7.46 på 60m (innendørs NM ehm i 2007?). Begynte å trene vektløfting dette året, så sprinten ble nedprioritert utover året. Føler selv jeg aldri helt fikk satt de persene jeg følte jeg var god for, så kanskje jeg en gang må returnere til friidrettsarenaen Tongue
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Femkamp, den mest allsidige styrkeidretten?
« #23 : 31. desember 2011, 12:46 »
Sitat
Håvard hopper jo godt over 9m han også, men så er han også vesentlig sterkere enn meg i knebøy og vektløfting - så konklusjon - mindre eksplosiv?

Æ skylde på noka som hete "workloop" på fagsspråke Wink
handle om utnyttelse av den elastiske energien som bli skapt under bevegelse av muskla/sena.

Alex sine ankla e jo nesten 100 % "statisk stiv" under 3 hopp, mens mine kollapse totalt Tongue = æ treng mer statisk styrke Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!