Skrevet av Emne: Ødelagte proteiner??  (Lest 1559 ganger)

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Ødelagte proteiner??
« : 18. august 2011, 00:34 »
Hei.

Her en dag lagde jeg meg en shake før trening og satt den i kjøleskapet på gymmet, hadde da planer om å hive den i meg etter trening. En personlig trener så dette og sa at hvis jeg blander ut pulveret vil kvaliteten på proteinet synke betraktelig allerede etter ca. 20 min.

Hva mener dere om dette? Noen som vet om det er gjort noen studier på dette området?
Pt'en mente også at proteinet i pulveret blir ødelagt ved oppvarming, som f.eks ved bruk i proteinpannekaker.

 what
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Ødelagte proteiner??
« #1 : 18. august 2011, 01:37 »
bullshit!

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Ødelagte proteiner??
« #2 : 18. august 2011, 01:43 »
Neste gang du er der spør du hvorfor dette "skjer".  Cool

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Ødelagte proteiner??
« #3 : 18. august 2011, 03:13 »
Sitat
En personlig trener så dette og sa at hvis jeg blander ut pulveret vil kvaliteten på proteinet synke betraktelig allerede etter ca. 20 min.

Hvorfor? Når man kommer med slike påstander så er man nesten nødt å forklare seg. Jeg sier ikke at det umulig kan være sant, men jeg skulle gjerne likt å høre tesen bak dette? Det er ikke akkurat logisk. Uten konservering holder ikke proteinpulver seg godt når du blander det, det skal helst konsumeres med en gang. Men det er jo ikke sånn at aminosyrene blir ødelagt ellernoe, ivertfall ikke på så kort tid.

Sitat
Pt'en mente også at proteinet i pulveret blir ødelagt ved oppvarming, som f.eks ved bruk i proteinpannekaker.

Det er sant. Myseprotein er svært sårbart for varme, og denatureres lett. Men nå er myseprotein allerede denaturert når du kjøper det, først fra pasteuriseringen av melken, så fra proteinkonsentreringen og så fra pulveriseringen. Men bare fordi proteinet er denaturert betyr jo egentlig ikke at det er ødealgt. Fordi man konsumerer jo proteinpulver først og fremst for å få aminosyrene, om selve myseproteinstrukturen er forrandret/ødelagt betyr ikke at aminosyrene forsvinner eller blir ødelagte, de forblir, men man mister bl. a. myseproteinets egenskap til å styrke immunforsvaret.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Sv: Ødelagte proteiner??
« #4 : 19. august 2011, 00:53 »
Neste gang du er der spør du hvorfor dette "skjer".  Cool

Han hadde 20 en 20 mins forklaring på dette, men han snakker engelsk og jeg fikk ikke med meg alt desverre. Det lille jeg husker fra hva han sa var at når pulveret blir blandet ut i vann så reagerer det med vannet og oksiderer, han mente det nesten var bortkastet å drikke shaken etter 20 min... Skal høre med han igjen og be han prate rolig og forståelig ;-)
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Sv: Ødelagte proteiner??
« #5 : 19. august 2011, 00:55 »
Btw han har jobbet som pt i 12 år og har en del trenings/ernærings rettet utdannelse, så mannen har peiling på trening, men synes alikvell dette hørtes rart ut. Derfor lurer jeg om noen her inne har hørt noe lignende om temaet.
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Ødelagte proteiner??
« #6 : 19. august 2011, 01:11 »
Det kan godt stemme, men altså alt av næringsstoffer oksiderer hele tiden. Fra sekundet melk blir tappet fra kua så begynner næringen å oksidere. Samme med kjøttet du spiser, fra sekundet du dreper ett dyr eller plukker et eple fra et tre så kutter du livslinjen, naturens antioksidantforsvar opphører og oksideringsprosessen settes igang. Proteinpulveret reagerer nok like mye med oksygen som med vann, og oksideres f. eks. hver gang du åpner bøtta di.

Alt av mat reagerer med lys, oksygen, vann osv, og oksiderer, bortsett fra når produktet er konservert og pakket, med en gang produktet åpnes fra embalasje f. eks. fortsetter oksidansprosessen.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!