Skrevet av Emne: Ernæringsbehov hos kvinnelige styrkeutøver - en litteraturgjennomgang fra 2006  (Lest 8010 ganger)

Utlogget Murmeldyret

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 909
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 909

Ikke en helt ny studie men siden jeg fant så lite om kjønnsforskjeller i kosthold her, og jeg synes denne åpent tilgjengelige litteraturgjennomgangen av ernæringsbehov hos kvinnelige styrkeutøvere er interessant, så legger jeg denne til.

Ett funn som stemmer godt overens med egen erfaring er at post-workout shaken til kvinner gjerne kan inneholde mindre karbohydrater og mer proteiner enn hos menn. Glukosesyntesen er noe anderledes og kvinners fettforbrenning øker i større grad etter trening.

Volek, J.S., Forsythe, C.E., and Kraemer, W.J. (2006). Nutritional aspects of women strength athletes. British Journal of Sports Medicine, 40(9), 742–748.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2564387/

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 781
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 781







Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Slik finner du treningsmotivasjonen etter et opphold.
Kalkun på nyttårsaften er en tradisjon. Godt Nytt År!
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

Slik kommer du i form i 2020

Trening28.12.20192075

Følg disse 6 rådene for hva du må eller bør gjøre.

Kardio eller styrketrening først?

Trening23.12.2019352

Hva bør du trene først for optimal effekt?