Skrevet av Emne: Ernæringsbehov hos kvinnelige styrkeutøver - en litteraturgjennomgang fra 2006  (Lest 7914 ganger)

Utlogget Murmeldyret

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 909
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 909

Ikke en helt ny studie men siden jeg fant så lite om kjønnsforskjeller i kosthold her, og jeg synes denne åpent tilgjengelige litteraturgjennomgangen av ernæringsbehov hos kvinnelige styrkeutøvere er interessant, så legger jeg denne til.

Ett funn som stemmer godt overens med egen erfaring er at post-workout shaken til kvinner gjerne kan inneholde mindre karbohydrater og mer proteiner enn hos menn. Glukosesyntesen er noe anderledes og kvinners fettforbrenning øker i større grad etter trening.

Volek, J.S., Forsythe, C.E., and Kraemer, W.J. (2006). Nutritional aspects of women strength athletes. British Journal of Sports Medicine, 40(9), 742–748.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2564387/

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 781
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 781







Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019254

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201943

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!