Skrevet av Emne: Liten tro på fagfolk..  (Lest 16010 ganger)

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #45 : 18. desember 2011, 05:16 »
Jeg vet ikke jeg... Hører heller på rutinerte karer her på forumet, og andre kjente utenlandske forum, enn unge karer som har tatt PT i Bali feks. Har fått så mange utrolige forslag av diverse personer som jobber på treningssenter. Og det er bedre med folk som har prøvd og feilet endel, enn bare lest i en bok.

Ser den ass bee Tongue disse PT'ene har jeg for å være helt ærlig null tiltro til. Masse 18-åringer som flyr rundt og skal belære andre folk, seriøst 95% av dem ser totalt utrent ut. Alt det greiene de liksom lærer på disse kursene er jo bare ting de aller fleste folk som trener allerede vet.

Haha digger de som setter sånn "utdannet personlig trener acadamy ved campus bali hurr durr" i forumsignatur. fy faen for et karierevalg forresten, om økonomikrisa rammer norge, good luck
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #46 : 18. desember 2011, 14:10 »
Man må ikke være bra trenet for å ha greie på trening Smiley

At 95% av unge personlige trenere ser dårlig trent ut, tviler jeg dog sterkt på.

Går selv på personlig trenerskole på axelson, og uten å vite altfor mye om common knowledge om kroppens anatomi blant treningsmennesker i landet, tror jeg ikke det er altfor mange som hadde klart anatomieksamen vi hadde på fredag. Vet ikke hvordan det er på bali eller AFPT, men vi har hvertfall stort fokus på anatomi og treningsfysiologi.

Jeg tviler på at jeg er verdensmester i noen av delene når jeg er ferdig. Men det er gøy å lære anatomi, og nå føler jeg meg trygg på at anatomi grunnfag er rett vei å gå Cheesy

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #47 : 18. desember 2011, 14:56 »
Er selv PT, og jeg må si meg enig i at det er helt begredelig hvordan tilstanden er rundt omkring. Utdannelse som tilsvarer idrettslinja på videregående, bare presset sammen til noen veldig få timer undervisning, og en personlig form som skriker "jeg vet ikke hva jeg prater om!" ser ut til å være standarden. Glad jeg er på vei inn i et totalt annerledes yrke, for jeg er til tider direkte flau over å tilhøre samme yrkesgruppe som disse folka.

Dette med PT er litt OT i denne tråden, jeg bare følte for å kommentere det allikevel.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #48 : 28. desember 2011, 22:36 »
Ser den ass bee Tongue disse PT'ene har jeg for å være helt ærlig null tiltro til. Masse 18-åringer som flyr rundt og skal belære andre folk, seriøst 95% av dem ser totalt utrent ut. Alt det greiene de liksom lærer på disse kursene er jo bare ting de aller fleste folk som trener allerede vet.

Haha digger de som setter sånn "utdannet personlig trener acadamy ved campus bali hurr durr" i forumsignatur. fy faen for et karierevalg forresten, om økonomikrisa rammer norge, good luck

Antar den var rettet mot meg. Smiley

Akkurat som det finnes gode leger, og dårlige leger så finnes det gode PTer (Børge Fagerli, Robert Eilertsen) og dårlige PTer (omtrent samtlige PTer på senter).

At jeg er stolt over utdanningen min, er vel ikke noe gale? Jeg har da ikke gjort noe for å skjemme meg selv, og kan nok mer om trening enn størsteparten av gjennomsnittet.

Utdanningen til PT er i min mening bare en ørliten innføring, da man skal veilede personer mot å ha en tryggere trening.. og selv om man ikke er verdens beste med engang.. så er vel ingen det med engang de er utdannet? Man får kunnskap og blir mer vis, akkurat som alle andre. Forskjellen er at PTer står i en meget utsatt posisjon, da alle kan se og dømme som de vil.. og selv om en PT viser knebøy på en litt ugunstig måte.. så kan man huke tak i vedkommende og gi en liten innføring.

Betviler at jeg får noen problem om det skulle komme en finanskrise.. bankkontoen min har iallefall vært rimelig safe siden jeg begynte som PT.

Når det er sagt så er jeg også rimelig flau over å bli kalt PT, spesielt på et større senter.. fordi alle blir tatt under en kam. Har sett noen rimelig grufulle ting som burde vært helt urimelig å ta betalt for (500 kr pr time).. og når det store senteret tar omtrent all inntekten så ender det opp med at noen PTer tenker kvantitet foran kvalitet. Jobber 15 timers dager osv.. og til slutt bare blir utbrent og gjør det enkleste selv om det ikke er det mest effektive.

Så istedet for å ta alle under en kam, så prøv å forstå at det finnes gradere av dyktighet innenfor alle yrker.. selv butikkmedarbeidere. Og jeg vil anse meg selv som en rimelig dyktig PT, og ser meg verdig til å betalt den timesprisen. Jeg kunne nok derimot nevnt flere navn som IKKE burde vært det, og om jeg hadde vært leder så hadde de nok fått avskjedsbrevet før du kommer fra A til B.

Vet ikke hva du jobber med g0trice, men om du tenker deg nøye igjennom så var det nok / er det nok noen på arbeidsplassen / studieplassen som du vet er dyktigere enn deg.. / dårligere enn deg. Og karrierevalget ligger vel ikke akkurat i tilliten til et 14 ukers kurs i Bali, men at det er en plass å begynne istedet for å ta en meningsløs bachelor i FAH eller master i Idrett.. som gjør meg kvalm av tanken på at de fleste har kastet bort flere år. Da folk som kommer og babler om master idrett ikke kan en døyt om trening eller coaching for den saksskyld.

Og en del PTer ser nok utrent ut, men å gå rundt med enorme biceps og 7% kroppsfett er vel ikke alle sine ønsker.. selv ikke PTer. Så har vi PTer som Carl-Erik Gulliksen som er helt omvendt.. også har vi PTer som Eirik Sandvik som fokuserer mer på idrettsrelaterte prestasjoner og helhetlig utvikling.. også har man PTer som er grisetynne og jobber mot å løpe lengst mulig på kortest mulig tid og søker seg derfor inn hos kunder som ønsker veiledning innenfor de tingen.
Så har vi PTer som rett og slett kan litt mer enn de som er helt utrente, og som vil kunne gi de en grei innføring.. de PTene vil som oftest slutte etter kort tid pga de ikke får nok kunder.

Anyhow.. stolt over at jeg er PT.. ikke så stolt over andre PTer. Og ikke minst, kjede PTer er vel "designet" til å mate mølla og ha nok kunnskap til at det skaper tillit.. ikke så mye at PTene begynner for seg selv. PTer er rett og slett blitt en forbruksvare, da svært få klarer seg, men jeg VET at trening og coaching er det jeg skal drive med resten av livet.

Tja.. noe mer jeg vil ha av hjertet? Kanskje jeg bare bør sette meg i et hjørne og gråte litt av fornærmelse, og sutte på fingeren og ta kvartsquats på tåballen mens jeg står på en bosuball på en fot i smithmaskin?

Einar B. Gilberg skrev vel engang at utdanning ikke nødvendigvis betyr kunnskap, og at man lett kan misledes av en tittel.. var et ord for det på engelsk, damn it to hell hva var det ordet.

Dette ser man vel ofte på "dagbladets" ernæringseksperter og "treningsguruer" og pæreform og bananform og gud vet hva..

Utlogget erikv2

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #49 : 28. desember 2011, 22:47 »
Antar den var rettet mot meg. Smiley

Akkurat som det finnes gode leger, og dårlige leger så finnes det gode PTer (Børge Fagerli, Robert Eilertsen) og dårlige PTer (omtrent samtlige PTer på senter).

At jeg er stolt over utdanningen min, er vel ikke noe gale? Jeg har da ikke gjort noe for å skjemme meg selv, og kan nok mer om trening enn størsteparten av gjennomsnittet.

Utdanningen til PT er i min mening bare en ørliten innføring, da man skal veilede personer mot å ha en tryggere trening.. og selv om man ikke er verdens beste med engang.. så er vel ingen det med engang de er utdannet? Man får kunnskap og blir mer vis, akkurat som alle andre. Forskjellen er at PTer står i en meget utsatt posisjon, da alle kan se og dømme som de vil.. og selv om en PT viser knebøy på en litt ugunstig måte.. så kan man huke tak i vedkommende og gi en liten innføring.

Betviler at jeg får noen problem om det skulle komme en finanskrise.. bankkontoen min har iallefall vært rimelig safe siden jeg begynte som PT.

Når det er sagt så er jeg også rimelig flau over å bli kalt PT, spesielt på et større senter.. fordi alle blir tatt under en kam. Har sett noen rimelig grufulle ting som burde vært helt urimelig å ta betalt for (500 kr pr time).. og når det store senteret tar omtrent all inntekten så ender det opp med at noen PTer tenker kvantitet foran kvalitet. Jobber 15 timers dager osv.. og til slutt bare blir utbrent og gjør det enkleste selv om det ikke er det mest effektive.

Så istedet for å ta alle under en kam, så prøv å forstå at det finnes gradere av dyktighet innenfor alle yrker.. selv butikkmedarbeidere. Og jeg vil anse meg selv som en rimelig dyktig PT, og ser meg verdig til å betalt den timesprisen. Jeg kunne nok derimot nevnt flere navn som IKKE burde vært det, og om jeg hadde vært leder så hadde de nok fått avskjedsbrevet før du kommer fra A til B.

Vet ikke hva du jobber med g0trice, men om du tenker deg nøye igjennom så var det nok / er det nok noen på arbeidsplassen / studieplassen som du vet er dyktigere enn deg.. / dårligere enn deg. Og karrierevalget ligger vel ikke akkurat i tilliten til et 14 ukers kurs i Bali, men at det er en plass å begynne istedet for å ta en meningsløs bachelor i FAH eller master i Idrett.. som gjør meg kvalm av tanken på at de fleste har kastet bort flere år. Da folk som kommer og babler om master idrett ikke kan en døyt om trening eller coaching for den saksskyld.

Og en del PTer ser nok utrent ut, men å gå rundt med enorme biceps og 7% kroppsfett er vel ikke alle sine ønsker.. selv ikke PTer. Så har vi PTer som Carl-Erik Gulliksen som er helt omvendt.. også har vi PTer som Eirik Sandvik som fokuserer mer på idrettsrelaterte prestasjoner og helhetlig utvikling.. også har man PTer som er grisetynne og jobber mot å løpe lengst mulig på kortest mulig tid og søker seg derfor inn hos kunder som ønsker veiledning innenfor de tingen.
Så har vi PTer som rett og slett kan litt mer enn de som er helt utrente, og som vil kunne gi de en grei innføring.. de PTene vil som oftest slutte etter kort tid pga de ikke får nok kunder.

Anyhow.. stolt over at jeg er PT.. ikke så stolt over andre PTer. Og ikke minst, kjede PTer er vel "designet" til å mate mølla og ha nok kunnskap til at det skaper tillit.. ikke så mye at PTene begynner for seg selv. PTer er rett og slett blitt en forbruksvare, da svært få klarer seg, men jeg VET at trening og coaching er det jeg skal drive med resten av livet.

Tja.. noe mer jeg vil ha av hjertet? Kanskje jeg bare bør sette meg i et hjørne og gråte litt av fornærmelse, og sutte på fingeren og ta kvartsquats på tåballen mens jeg står på en bosuball på en fot i smithmaskin?

Einar B. Gilberg skrev vel engang at utdanning ikke nødvendigvis betyr kunnskap, og at man lett kan misledes av en tittel.. var et ord for det på engelsk, damn it to hell hva var det ordet.

Dette ser man vel ofte på "dagbladets" ernæringseksperter og "treningsguruer" og pæreform og bananform og gud vet hva..

dette er jo en halv bachelor-oppgave.


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #50 : 28. desember 2011, 22:51 »
Du kan kutte ut 3/4, er bare mye frem og tilbake med samme argument.  Grin

Utlogget erikv2

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #51 : 28. desember 2011, 22:54 »
Du kan kutte ut 3/4, er bare mye frem og tilbake med samme argument.  Grin

det er internett kotyme å lage en TLDR-versjon av svaret når de blir så lange =(


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #52 : 28. desember 2011, 22:57 »
TLDR..

PT = moro
Jeg = flink
Flink = penger
Penger = finanskrisen.. come at me brah
Finanskrisen.. = ikke alle PTer, er like dyktige.. akkurat som i andre yrker og noen vil falle som fluer.
Ikke dyktige PTer = mer synlige pga arbeidsplasseringen, dermed vil de som har et snev av peiling om trening fort spotte en PT og dra en saueflokk.

www.sau.no vil forklare resten

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #53 : 29. desember 2011, 10:56 »
Da jeg fullførte PT-utdanningen ved AFPT for noen år siden kunne gründeren fastslå ovenfor daværende kull at nå hadde vi ikke lært å være personlig trenere. Det eneste vi hadde lært var å ikke ta livet av folk...

Selv om dette nok ble satt litt på spissen understreket han det viktige poenget at en utdanning i seg selv ikke gjør noen til en mester - og spesielt ikke en PT-utdanning som komprimert sett går over noen få uker.

Erfaring på sitt felt er en forutsetning for å kunne bli god, uansett hva det gjelder.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!