Skrevet av Emne: Liten tro på fagfolk..  (Lest 16012 ganger)

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Liten tro på fagfolk..
« : 21. august 2011, 17:43 »
Jeg merker at til mer jeg lærer om trening, kosthold og helse til mindre stoler jeg på "fagpersoner" innen feltene. For all del, det finnes mange som har god peiling på det de holder på med, men jeg har fortsatt et inntrykk av at de fleste fagpersoner man går til (leger, fysioterapeuter, kiropraktorer, ernæringsfysiologer osv) oftest bare gir råd som er "safe", altså at de ikke gjør tilstanden noe verre, men er langt ifra det optimale. Jeg forstår at disse ikke kan komme med veldig ekstreme forslag, men det finnes en mellomting!

- Diabetikere får råd om å spise brød til mellommåltid, slik at de har kontroll over hvor mye insulin de skal sette. Personlig ville jeg heller prøvd å fått de til å forstå mer om hvordan blodsukkeret blir påvirket av inntak av karbohydrater og proteiner, for så å rådet de til å prøve å begrense karbohydratinntaket litt. Det er vel ingen tvil om at diabetikere kan i veldig stor grad begrense mengden insulin som skal settes med kostholdet sitt. Jeg kjenner flere som har diabetes og ingen av dem har fått noe som helst opplæring om ernæring, bare om hvor mye insulin de skal sette. De får og veldig lite info om at de bør trene, både i form av styrke og kondisjon.

- Kolesterol: mange personer går rundt å tror de er i stor fare for å få hjerteproblemer pga kolesterolet er over 5... Det virker som de ofte får beskjed om å spise mindre fett og aller helst gå på statiner i tillegg (selv om sikkert minst 50% av statinbruket er helt unødvendig). For det første har det vel aldri vært påvist noen sammenheng mellom hjerteproblemer og høyt kolesterol (sålenge dette ikke ligger til familien), og for det andre er det vel også en sannhet med visse modifikasjoner at høyt kolesterol uansett er negativt og at det er inntak av fett som fører til dette. Om kolesterolet skulle være et problem så er det vel minst like mye å hente på å endre kosthold og aktivitetsnivå som ved bruk av statiner.

- Rehabilitering: jeg har personlig lært mye mer av Eirik Sandvik av å lese artiklene hans om skadeforebygging og rehabilitering enn jeg har av å gått til fysioterapeut i lang tid etter ankelbrudd. Mitt inntrykk er at de sjeldent ser på hele sammenhengen, men kun der det gjør vondt. Jeg ble fortalt av platfot er noe man er født med og det er ingenting man kan gjøre med det. Etter å ha lest en artikkel om dette hos Eirik Sandvik så får jeg en logisk fremstilling av platfot-problemet, hvorfor det oppstår og hvordan jeg kan gjøre noe med det. Dette gjelder også mye annet som går på problemer med kroppsholdning osv. Generelt virker det som folk som har problemer med bevegelse, osteoporose osv får beskjed om å ta det rolig, gå litt turer o.l, pga dette er safe, selv om andre råd kunne ha gitt dem mye bedre fremgang og til og med reversert osteoporosen. Lave anbefalinger på inntak av d-vitamin gjør vel heller ikke benhelsen noe bedre?

- Styrketrening for eldre: Det er sjelden jeg ser noen over 60-70 som trener på treningsstudio, men da jeg først gjør det så er det somregel en eller annen pensjonist som utelukkende bruker apparater, og da ofte de apparatene som folk som tar trening seriøst ikke ville funnet plass til i et eneste treningsprogram. Man skal såklart ikke tvinge folk til å bedrive hard styrketrening, men det er vel lite som hadde vært bedre for de eldres sin helse, mangel på plasser på sykehus/pleiehjem enn om de hadde trent litt knebøy og markløft? Vektene skulle jo selvfølgelig vært tilpasset nivået deres og alt skulle gått veldig sikkert for seg. For mange eldre så begynner det å gå veldig fort nedover etter et fall eller redusert styrke (da spesielt i beina og kjernemuskulaturen), noe som gjør at de blir plassert på hjem, selv om de egentlig fungerer 100% på alle andre måter. Slik jeg ser det er det ofte bittelitt styrketrening som utgjør forskjellen på behov for pleiehjem eller ikke.

- Søsteren min på 15år er kraftig overvektig og fikk beskjed om å spise litt mandler til hvert måltid I TILLEGG til det hun allerede spiser. I utgangspunktet synes jeg dette er en grei måte å få folk til å spise sunt på, men hva hjelper dette for en person som har et kaloriinntak langt over det nødvendige og blodsukkersvingninger som gjør at kroppen skriker etter mat en time etter forrige måltid?

En annen ting er at leger o.l er veldig gode til å la folk slippe unna uten noen form for selvkritikk; de får alt av lidelser og sykdommer til å høres ut som det er snakk om flaks/uflaks, og at du ikke får noe igjen for å gjøre riktige valg. Er du feit har du lav forbrenning, har du den eller den lidelsen så er det bare synd på deg og egentlig finnes det ikke håp for deg så du kan like gjerne bare forfalle helt med god samvittighet.
Jeg forstår jo at de må ta litt hensyn og det ikke nytter å skjelle ut personer for å få dem til å gjøre det de burde gjøre, men også her mener jeg det finnes en mellomting.

At ernæringsfysiologer fortsatt sier at man må spise mange og små måltider for å opprettholde forbrenninga, at man må passe på proteininntaket pga da får man problemer med nyrene, at man omtrent dør uten høyt inntak av karbohydrater (for det er kroppens eneste form for energi), at man maksimalt skal gå ned 0,5kg i uka (hvor motiverende er for en med 60kg ekstra å vite at om han lager 7-10 måltider til dagen i 2år så er han bare litt overvektig...?) synes jeg er helt sykt. Ved å holde slike myter i live er det i det minste mye mer logisk at folk er så usunne som de er. Jeg hadde aldri giddet å spise sunt hvis jeg ikke fikk gjøre det på min måte men måtte bruke store deler av dagen til å tilberede mat og måtte gå rundt å være sulten pga stort inntak av karbohydrater.

Som sagt, det finnes garantert mange flinke personer også, men jeg dør litt inni meg hver gang jeg er nødt å argumentere for hvorfor man ikke spise mange og små måltider for å gå ned i vekt, med folk som har hørt det hos legen sin. Jeg kunne nevnt mange andre eksempler også, men dere ser hva det går i.

Er det bare jeg som synes dette er litt merkelig?
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #1 : 22. august 2011, 16:28 »
Ingen som har noen kommentar?
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #2 : 24. august 2011, 18:21 »
Du har faktisk ett poeng Smiley
Smiley

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #3 : 24. august 2011, 18:46 »
Syns du egentlig får frem budskapet bra. Kommentar overflødig Smiley

Utlogget eyzteinn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

  • Fysioterapeut som studerer styrkeløft
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #4 : 24. august 2011, 19:44 »
Heilt enig med du. Enkelte ting er så bra sagt at ord vert overflødige. Flau over å kalle meg fysioterapeut.
All-time high: Bøy: 100 kg. Benk: 85 kg. Mark: 140 kg. Press: 60 kg

Pr dags dato: Mark: 3x5x135 Bøy: 3x5x 50 Styrkevending: 2x3x70 Benk: 3x5x70. Press: 3x5x47.5


Har som mål å verta Noregs Sterkaste 100-åring i 2082, i bøy, benk, mark og press. Driv no og byggjer opp styrken etter eit skulderproblem, og ein meniskskade.

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #5 : 24. august 2011, 23:20 »
Blir skutt ned sjølv når eg argumenter med folk som har "kunnskapen" sin frå "fagfolk" som uttaler seg i vg/dagbladet sjølv om eg i det minste har nokke som ligner på resultater og dei ikkje har det....

egentlig ganske komisk.

Har lært meir på treningsforum av å lese kva folk med resultater får til enn nokken som helst "slik får du six-pack" artikkel. Særlig innlegg av dei som ikkje er utprega treningstalent.

Jajaja, no gir eg faen. Dei får tru ka dei vil.
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #6 : 24. august 2011, 23:23 »
Mange gode poenger fra trådstarter. Selv om jeg ikke er enig i alle enkeltpåstandene er det viktig at flere kommer seg ut av saueflokken, slutter å underkaste seg autoriteter og i stedet begynner å tenke og gjøre research selv.

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #7 : 27. august 2011, 21:18 »
Takk for svar.
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #8 : 28. august 2011, 00:44 »
Jeg vil si ditt innlegg representerer akkurat det jeg misliker ved internett; synet på å "tenke selv", kombinert med  manglende evne til å se sin egen begrensning.

For å ta det litt generelle først:
Jeg er utdannet ingeniør, og går da inn i din "fagfolk" bås.
I debattforumet til Dagbladet har det vært mange innlegg av en luring som påstår at hydrogen er løsningen på vårt energiproblem. Han mener at staten og oljeindustrien prøver å skjule denne fremstillingsprosessen fra hvermannsen. Han legger derfor ut i det vide og brede om hvordan prosessen fungerer, og hvordan man enkelt kan utføre det i sitt eget hjem. Problemet er jo selvfølgelig at elektrolyse er noe de fleste av oss lærte om på ungdomsskolen. Mannen har trolig ingen teknisk utdanning, han har trolig ikke fulgt med på skolen.
På samme måte som deg, så har han funnet sin egen sannhet, og må følgelig ha en bedre innsikt enn våre fagfolk.

Så hvorfor er du egentlig så skråsikker på sannhetene i ditt innlegg? Hvordan vet du at de er sannheter? Hvorfor er din kunnskap bedre enn en 7årig systematisk kunnskapsberikelse? Hvorfor støtter du deg på en person som faktisk ikke har klart å gjennomføre en eneste utdanningslinje?
Vil du bli operert av en som har lært alt på internett, og bruker tiden sin på å skrive simple innlegg på iform.no ?

10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #9 : 28. august 2011, 01:03 »


Så hvorfor er du egentlig så skråsikker på sannhetene i ditt innlegg? Hvordan vet du at de er sannheter? Hvorfor er din kunnskap bedre enn en 7årig systematisk kunnskapsberikelse?



Nå er det vel forskjell på noen med bachelor, og folk med et kurs, over noen uker, eller et årsstudium.
Det man lærer på skolen er vel ikke nødvendigvis FEIL, men det kan jo hende det ikke er helt oppdatert, og derfor ikke optimalt, i forhold til studier man har gjennomført idag.
Snakker om trening nå, ikke ingeniør og realfagstudier.

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #10 : 28. august 2011, 03:03 »
Jeg vil si ditt innlegg representerer akkurat det jeg misliker ved internett; synet på å "tenke selv", kombinert med  manglende evne til å se sin egen begrensning.

For å ta det litt generelle først:
Jeg er utdannet ingeniør, og går da inn i din "fagfolk" bås.
I debattforumet til Dagbladet har det vært mange innlegg av en luring som påstår at hydrogen er løsningen på vårt energiproblem. Han mener at staten og oljeindustrien prøver å skjule denne fremstillingsprosessen fra hvermannsen. Han legger derfor ut i det vide og brede om hvordan prosessen fungerer, og hvordan man enkelt kan utføre det i sitt eget hjem. Problemet er jo selvfølgelig at elektrolyse er noe de fleste av oss lærte om på ungdomsskolen. Mannen har trolig ingen teknisk utdanning, han har trolig ikke fulgt med på skolen.
På samme måte som deg, så har han funnet sin egen sannhet, og må følgelig ha en bedre innsikt enn våre fagfolk.

Så hvorfor er du egentlig så skråsikker på sannhetene i ditt innlegg? Hvordan vet du at de er sannheter? Hvorfor er din kunnskap bedre enn en 7årig systematisk kunnskapsberikelse? Hvorfor støtter du deg på en person som faktisk ikke har klart å gjennomføre en eneste utdanningslinje?
Vil du bli operert av en som har lært alt på internett, og bruker tiden sin på å skrive simple innlegg på iform.no ?



Jeg vil nå ikke kalle det jeg skrive for "sannheter jeg selv har funnet ut". Det jeg nevner er blanding fra bøker og artikler jeg har lest, både pensum til personlig trener-utdannelse og typiske artikler og forskning på f eks pubmed o.l, og i forelesninger. Synes det er merkelig at det går an å betvile jeg skriver i så stor grad da det meste av det er ting som blir presentert som resultat og fasit i studier.
Det er jo helt tydelig fag der man må holde seg oppdatert for å kunne ha "mest mulig peiling". Man henger fort litt etter om man ikke gjør det.

Jeg ville såklart blitt operert av en som har utdannelsen i bunn, men som holder seg oppdatert for å kunne tilby kundene sine best mulig resultat. Jeg hadde ikke betalt en eneste krone for å fått hjelp av en ernæringsfysiolog som mener at man må spise ofte for å få opp forbrenningen, protein ødelegger nyrene, osv. Da hadde jeg mye heller betalt personer som Beefcake for den tjenesten, selv om han ikke har utdannelsen.

Jeg forstår heller ikke hvordan du i det hele tatt kan mene at det er kontroversielt og betvile personer som jobber med ernæring og fortsatt ikke har fått med seg de mytene jeg tidligere har nevnt.
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #11 : 28. august 2011, 20:37 »
Jeg vil si ditt innlegg representerer akkurat det jeg misliker ved internett; synet på å "tenke selv", kombinert med  manglende evne til å se sin egen begrensning.

For å ta det litt generelle først:
Jeg er utdannet ingeniør, og går da inn i din "fagfolk" bås.
I debattforumet til Dagbladet har det vært mange innlegg av en luring som påstår at hydrogen er løsningen på vårt energiproblem. Han mener at staten og oljeindustrien prøver å skjule denne fremstillingsprosessen fra hvermannsen. Han legger derfor ut i det vide og brede om hvordan prosessen fungerer, og hvordan man enkelt kan utføre det i sitt eget hjem. Problemet er jo selvfølgelig at elektrolyse er noe de fleste av oss lærte om på ungdomsskolen. Mannen har trolig ingen teknisk utdanning, han har trolig ikke fulgt med på skolen.
På samme måte som deg, så har han funnet sin egen sannhet, og må følgelig ha en bedre innsikt enn våre fagfolk.

Så hvorfor er du egentlig så skråsikker på sannhetene i ditt innlegg? Hvordan vet du at de er sannheter? Hvorfor er din kunnskap bedre enn en 7årig systematisk kunnskapsberikelse? Hvorfor støtter du deg på en person som faktisk ikke har klart å gjennomføre en eneste utdanningslinje?
Vil du bli operert av en som har lært alt på internett, og bruker tiden sin på å skrive simple innlegg på iform.no ?


ingentinggjør som min far kaller dere, er noen av de værste fagfolkene som finnes når det gjelder dette temaet.. det var forøvrig fyren fra opplæringskontoret enig i, som har sett mye rundt om kring.. papirflyttere og teoretikere hele gjengen NESTEN..
serdeles usakelig av meg, men hadde ett behov for å få det sagt..
Westside disciple

EmyR

  • Gjest
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #12 : 28. august 2011, 20:40 »
ingentinggjør som min far kaller dere, er noen av de værste fagfolkene som finnes når det gjelder dette temaet.. det var forøvrig fyren fra opplæringskontoret enig i, som har sett mye rundt om kring.. papirflyttere og teoretikere hele gjengen NESTEN..
serdeles usakelig av meg, men hadde ett behov for å få det sagt..

Hehe, kan man spørre hvilken utdanning du og faren din har? Alltid undermennesker som skal kritisere eliten i samfunnet, slår aldri feil Wink

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #13 : 28. august 2011, 20:44 »
Problemet med ingeniører er at veldig få av dem har en eller annen form for praktisk bakgrunn, dette er spessielt et problem innen byggebransjer der du har nyutdanna ingeniører som aldri har tatt i en hammer.

Det er ikke trivelig for ingeniørene heller, de har ingen skyld i at utdannelsen er 90% svada..alle som har gått på en høgskole kan skrive under på det.

Jobber selv i industrien, og når det skal planlegges utbedringer, blir vi på gulvet spurt om å legge fram en plan, og når dette skal utbedres sammen med ingeniørene, er det et jævla helvete hver gang, for de har rett og slett ikke forståelsen vi har.

Leste nylig en stor artikkel om dette i teknisk ukeblad, så det er mulig det blir forandringer på utdanningsfronten..burde hvertfall bli det.

Redigert: Dette er ikke for å rakke ned på ingeniørene, selv om det kan se ut som det.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #14 : 28. august 2011, 20:48 »
Hehe, kan man spørre hvilken utdanning du og faren din har? Alltid undermennesker som skal kritisere eliten i samfunnet, slår aldri feil Wink
er ingeniører eliten i samfunnet? x) ja daså..
er forøvrig biloppretter. hvis det alene gjør meg til ett undermenneske, hva gjør det deg som dømmer folk ut ifra interesse og jobb?



Problemet med ingeniører er at veldig få av dem har en eller annen form for praktisk bakgrunn, dette er spessielt et problem innen byggebransjer der du har nyutdanna ingeniører som aldri har tatt i en hammer.

Det er ikke trivelig for ingeniørene heller, de har ingen skyld i at utdannelsen er 90% svada..alle som har gått på en høgskole kan skrive under på det.

Jobber selv i industrien, og når det skal planlegges utbedringer, blir vi på gulvet spurt om å legge fram en plan, og når dette skal utbedres sammen med ingeniørene, er det et jævla helvete hver gang, for de har rett og slett ikke forståelsen vi har.

Leste nylig en stor artikkel om dette i teknisk ukeblad, så det er mulig det blir forandringer på utdanningsfronten..burde hvertfall bli det.

Redigert: Dette er ikke for å rakke ned på ingeniørene, selv om det kan se ut som det.
dette.
Westside disciple

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!