Skrevet av Emne: Liten tro på fagfolk..  (Lest 16006 ganger)

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #15 : 28. august 2011, 21:00 »
Når det gjelder ingeniør, arkitekt, energiløsninger osv så er det i en helt annen kategori enn trening. Det finnes de byggekonstruksjoner man VET fungerer, men når det gjelder trening så er det GARRANTERt at det finnes folk som ikke responderer bra på samme program som andre. Innennfor trening finnes det ingen fastit.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget erikv2

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #16 : 29. august 2011, 14:17 »
De fleste fagfelt som ikke er tekniske blir sine egne små culter på universitetsnivå. Bare se hjernevask.
Det samme gjelder i fag som historie og økonomi desverre.

å stole på "fagfolk" gjøres på egen risiko.


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #17 : 29. august 2011, 14:28 »
Problemet med ingeniører er at veldig få av dem har en eller annen form for praktisk bakgrunn, dette er spessielt et problem innen byggebransjer der du har nyutdanna ingeniører som aldri har tatt i en hammer.

Det er ikke trivelig for ingeniørene heller, de har ingen skyld i at utdannelsen er 90% svada..alle som har gått på en høgskole kan skrive under på det.

Jobber selv i industrien, og når det skal planlegges utbedringer, blir vi på gulvet spurt om å legge fram en plan, og når dette skal utbedres sammen med ingeniørene, er det et jævla helvete hver gang, for de har rett og slett ikke forståelsen vi har.

Leste nylig en stor artikkel om dette i teknisk ukeblad, så det er mulig det blir forandringer på utdanningsfronten..burde hvertfall bli det.

Redigert: Dette er ikke for å rakke ned på ingeniørene, selv om det kan se ut som det.

Regner med du kan løse en bjelkes differensialligning, dimensjonere konstruksjoner på egenhånd, foreta analyser av effektiviteten over en produksjonslinje eller programmere en industrirobot? Nei?  :Smiley Det er en grunn til at det ansettes fagfolk, poenget er at selv om dere gutta på gølvet har god peiling på det dere driver med har ingeniører god peiling på det de driver med også, selv om ikke du vet hva det handler om.

Bedrifter kan ikke bestå ene alene av fagfolk, på samme måte som at den ikke kan bestå ene alene av ingeniører. Men er helt latterlig at folk viser så liten forståelse for at en bedrift ikke BARE er snekkeren som svinger med hammeren. Det trengs også noen som styrer økonomi, tar beslutninger, innovatører, teknologer etc.

Vet folk tenker sånn spesielt i oljeindustrien. Men hvorfor skulle vi ha hatt masse oljearbeidere uten å hatt ingeniører som finner selve oljen??

Syns du det ingeniører driver med er tull anbefaler jeg deg å slutte å bruke google og facebook, lukke nettleseren din, skru av pcn din, ikke kjøre bilen din noe sted, ikke gå på jobb om du jobber i en større bedrift innen for primærnæringene våre, ikke være med på noe stort byggeprosjekt, ikke bruke telefonen din - spesielt ikke 3G(!). Helst ikke bli innlagt på et sykehus heller om du skal måtte ta noen røntgenbilder.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget sv1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 170

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #18 : 29. august 2011, 14:48 »
Regner med du kan løse en bjelkes differensialligning, dimensjonere konstruksjoner på egenhånd, foreta analyser av effektiviteten over en produksjonslinje eller programmere en industrirobot? Nei?  :Smiley Det er en grunn til at det ansettes fagfolk, poenget er at selv om dere gutta på gølvet har god peiling på det dere driver med har ingeniører god peiling på det de driver med også, selv om ikke du vet hva det handler om.

Bedrifter kan ikke bestå ene alene av fagfolk, på samme måte som at den ikke kan bestå ene alene av ingeniører. Men er helt latterlig at folk viser så liten forståelse for at en bedrift ikke BARE er snekkeren som svinger med hammeren. Det trengs også noen som styrer økonomi, tar beslutninger, innovatører, teknologer etc.

Vet folk tenker sånn spesielt i oljeindustrien. Men hvorfor skulle vi ha hatt masse oljearbeidere uten å hatt ingeniører som finner selve oljen??

Syns du det ingeniører driver med er tull anbefaler jeg deg å slutte å bruke google og facebook, lukke nettleseren din, skru av pcn din, ikke kjøre bilen din noe sted, ikke gå på jobb om du jobber i en større bedrift innen for primærnæringene våre, ikke være med på noe stort byggeprosjekt, ikke bruke telefonen din - spesielt ikke 3G(!). Helst ikke bli innlagt på et sykehus heller om du skal måtte ta noen røntgenbilder.

Nå må du ikke ødelegge illusjonene til gutta på gølvet!:-) Alle vet jo at alt du listet opp her er ting som det bare er tilfeldig at en eller annen tulling slumpet til å finne på. Og så ble produktet mangen mangen ganger bedre når håndtverkerene fikk det og kunne luke bort alle idiotiske feil!;-)

Utlogget Tynnogliten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 58

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #19 : 29. august 2011, 15:25 »
Når en doktor anbefaler diabetikere å spise som før, minus godteri, kake og brus, hjelper det lite at personen har gått på skole i mange år.(Takket være en forbanna idiotdoktor ble min oldemor nesten helt blind da hun fikk diabetes.) Kommer du med anbefalinger som er helt feil, hjelper det ikke hvor mye utdanning eller hvilken tittel du har. Dessuten har de personene som driver med forskning, og får resultatene sine utgitt gjennom kanaler som kvalitetssikker det de utgir, langt høyere kompetanse innen fagfeltet sitt enn en vanlig fastlege.

Problemet er at mange fagfolk kommer med påstander og råd som de senere år har blitt tilbakevist med forskning. Staten anbefaler at 14-20% av energiintaket skal komme fra proteiner, eller ca 1g pr kg kroppsvekt. Kjøss meg i rævva sier jeg til det. Det foreligger ekstremt mye forskning som tilsier at man burde ligge 50-100% over anbefalingen til staten selv om man ikke trener. Det motvirker muskelsvinn hos eldre, virker forebyggende mot en rekke kreftformer/fedme/diabetes, samt en lang rekke andre positive effekter.

Hva mener så "ekspertene" i staten vi skal spise? Jo, litt protein, nesten ikke fett og masse karbohydrater. Ser ut til at kostholdsrådet funker bra, da vi aldri har hatt så mye overvekt, samt at diabetes nå har blitt en sykdom som rammer små barn i større og større grad.

Derfor hører ikke jeg på "eksperter". Jeg setter min lit til fagfolk som faktisk driver med forskning og er 100% oppdatert innen sitt fagfelt.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #20 : 29. august 2011, 16:08 »
Regner med du kan løse en bjelkes differensialligning, dimensjonere konstruksjoner på egenhånd, foreta analyser av effektiviteten over en produksjonslinje eller programmere en industrirobot? Nei?  :Smiley Det er en grunn til at det ansettes fagfolk, poenget er at selv om dere gutta på gølvet har god peiling på det dere driver med har ingeniører god peiling på det de driver med også, selv om ikke du vet hva det handler om.

Bedrifter kan ikke bestå ene alene av fagfolk, på samme måte som at den ikke kan bestå ene alene av ingeniører. Men er helt latterlig at folk viser så liten forståelse for at en bedrift ikke BARE er snekkeren som svinger med hammeren. Det trengs også noen som styrer økonomi, tar beslutninger, innovatører, teknologer etc.

Vet folk tenker sånn spesielt i oljeindustrien. Men hvorfor skulle vi ha hatt masse oljearbeidere uten å hatt ingeniører som finner selve oljen??

Syns du det ingeniører driver med er tull anbefaler jeg deg å slutte å bruke google og facebook, lukke nettleseren din, skru av pcn din, ikke kjøre bilen din noe sted, ikke gå på jobb om du jobber i en større bedrift innen for primærnæringene våre, ikke være med på noe stort byggeprosjekt, ikke bruke telefonen din - spesielt ikke 3G(!). Helst ikke bli innlagt på et sykehus heller om du skal måtte ta noen røntgenbilder.
Ok, ro ned nå, bør ikke legge fler ord i kjeften min enn nødvendig.
Å komme med en hel utredning om hvor dum jeg er, er heller ikke nødvendig, men som ingeniør er jeg sikker på at du har en god grunn Wink

Har aldri sagt at ingeniører ikke gjør en viktig jobb, og jeg er fullstendig klar over at de trengs like mye som "gutta på gølvet" for at en bedrift skal kunne fungere, men det er fortsatt et problem i mange tilfeller når de ikke kan se praktiske løsninger, og rett og slett gjør utrolig idiotiske ting.

Sitat
33 prosent av norske ingeniørbedrifter gir uttrykk for at de er skeptiske til nyutdannede ingeniører.

 Grunnen er at de mangler praktisk arbeidserfaring og at bedriftene har lite tid til å gi dem opplæring.

 – Dette er et bevis på at vi trenger praksis i ingeniørutdanningen. Ingeniører skal ut i samfunnet og løse praktiske oppgaver. Utdanningen må være deretter, sier Emanuel Rygg, leder for NITO-studentene, i en pressemelding.
http://www.tu.no/jobb/utdanning/article200170.ece

Som jeg sa i innlegget du siterte, så er det et problem at ingeniørutdanningen ikke er mer praktisk målrettet, da dette ville gitt mer trygghet for nyutdanna ingeniører som skal ut i jobb, og ville vært bedre for bedriftene.

Forøvrig så analyserer jeg produksjonseffektiviteten over hele produksjonslinja opp til flere ganger daglig, og jeg har programmert flere industriroboter Wink
Men jeg er sikker på at du har tatt i en hammer og. Kanskje.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #21 : 11. desember 2011, 21:33 »
Sitat
men det er fortsatt et problem i mange tilfeller når de ikke kan se praktiske løsninger, og rett og slett gjør utrolig idiotiske ting.
Dette er jo bare et eksempel på dårlige ingeniører, en god ingeniør skal jo ikke gjøre utrolig idiotiske ting.


http://www.tu.no/jobb/utdanning/article200170.ece

Som jeg sa i innlegget du siterte, så er det et problem at ingeniørutdanningen ikke er mer praktisk målrettet, da dette ville gitt mer trygghet for nyutdanna ingeniører som skal ut i jobb, og ville vært bedre for bedriftene.
Dette er jeg selvfølgelig helt enig i. Men føler det blir for dumt å skjære en hel yrkesgruppe over en kam på grunn av nyutdannede og i noen tilfeller dårlige yrkesutøvere. KLART håndtverkere med erfaring er bedre på det praktiske enn nyutdanna ingeniører.

Sitat
Men jeg er sikker på at du har tatt i en hammer og. Kanskje.

Hehe, skal ikke legge ut CVn min her men lover at den har nok praksisarbeid Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #22 : 12. desember 2011, 23:43 »
Mye gode argumenter her, både for og imot fagfolk..

Det er vel gjerne slik at alle gjør feil fra tid til annen, fagfolk eller ikke.. Problemet er vel at når det er fagfolk gjør feil så hausses det opp til et helvete! Det er forsåvidt en bra ting! Folk får kanskje litt mere fokus på å holde kunnskapene ved like, oppdatere seg på ny informasjon, og ikke minst; anstrenge seg for å gjøre en god jobb!

Det er vel flere innenfor katergorien "fagfolk" som har gjennomført utdanningen sin for flere år siden, og ikke jobbet med å holde seg "oppdatert" og skjerpet siden da, og gjør feil som følge av dette..
Uansett så bør man i utgangspunktet kunne stole på fagfolk, men samtidig ha en kritisk innstilling og stille spørsmål og innhente flere synspunkter rundt ting hvis man stiller seg tvilende til noe.

Utlogget erikv2

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #23 : 15. desember 2011, 15:52 »
ingeniører blir litt anderledes fordi det er lite "subjektive" fakta innen matte, fysikk og kjemi.

det er mye verre innen områder som samfunnsfag, historie, økonomi o.l - det er her kultene oppstår.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #24 : 15. desember 2011, 15:54 »
det er en ganske vesentlig forskjell på i ha en 3-5åring utdannelse enn ha 6 månders kurs for å bli pt!

tilogmed leger gjør feil, men jeg stoler fortsatt på de Smiley

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #25 : 15. desember 2011, 18:25 »
Det er vel forskjell på hvor "utsatt" de ulike faggruppene er for å ta feil.
Enkelte kan ta feil på grunn av uvitenhet, latskap, ignoranse, etc., men andre, f.eks. innenfor psykiatrien, kan bli beskyldt for å gjøre feil fordi at mottaker ikke har noen effekt/respons av behandlingen. En utøver av sitt fag som da har gjort rett kan bli beskyldt for det motsatte da det ikke hadde ønsket virkning.

En annen diskusjon her er vel om fagutøveren hadde rett i utgangspunktet..  dry

Da blir det på flere måter enklere å diskutere rett eller ikke når det kommer til felt hvor man annerkjenner at det finnes "fasitsvar".

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #26 : 15. desember 2011, 19:13 »
ingeniører blir litt anderledes fordi det er lite "subjektive" fakta innen matte, fysikk og kjemi.

det er mye verre innen områder som samfunnsfag, historie, økonomi o.l - det er her kultene oppstår.

Hvordan vet du dette, har du selv erfart dette på førstehånd eller resirkulerer du neo-positivistisk propaganda?


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #27 : 15. desember 2011, 20:29 »
Hvordan vet du dette, har du selv erfart dette på førstehånd eller resirkulerer du neo-positivistisk propaganda?

Spesielt når det gjelder makroøkonomi har man flere versjoner av hvordan ting egentlig fungerer. Man har f.eks. "Osloskolen" som er sitt eget fagmiljø. Ellers er det de større som f.eks. ny-keynesianisme og ny-klassisk. Man har også den Østeriske skolen(som det egentlig er mest av i USA) osv.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #28 : 15. desember 2011, 21:00 »
Spesielt når det gjelder makroøkonomi har man flere versjoner av hvordan ting egentlig fungerer. Man har f.eks. "Osloskolen" som er sitt eget fagmiljø. Ellers er det de større som f.eks. ny-keynesianisme og ny-klassisk. Man har også den Østeriske skolen(som det egentlig er mest av i USA) osv.

Det er greit, det handler jo om at forskjellige fagmiljø tilskriver seg mot en ideologi, selvom alle de nevnte er liberalistiske i en eller annen form ( kanskje med unntak av oslo skolen, men kjenner ikke til den så ja vet ikke ) , så ser de forskjellig på hvordan eks økonomiske kriser må håndteres etc. Det er dog ikke noe problem at det oppstår akademiske skoler/bobler/paradigmer og det er i dialogen mellom de forskjellige hypoteser og paradigmer hvor vitenskapen fremmes. Det blir som ett slags marked hvor den enkelte forsker prøver å verifisere sin hypotese, mens han prøver å falsifisere den andres eller det andre paradigmes argumenter, hypoteser etc.

Reagerte mer på det underliggende poenget hans som er at disse fagene i bunn og grunn er tøys fordi de ikke kan teste sine hypoteser i ett laboriatoriet. ( stråmanns argument kanskje fra min side, men det var slik jeg forstod den subtile poenget fra postet hans )

Utlogget erikv2

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #29 : 16. desember 2011, 04:58 »
Hvordan vet du dette, har du selv erfart dette på førstehånd eller resirkulerer du neo-positivistisk propaganda?



http://www.nrk.no/programmer/sider/hjernevask/

kule uttrykk du bruker forresten. neo-positivistisk liksom. kult!

slikt imponerer meg.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!