Skrevet av Emne: Liten tro på fagfolk..  (Lest 16009 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #30 : 16. desember 2011, 10:56 »
Universitetsutdannelse er en høyere form for hjernevask.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #31 : 16. desember 2011, 11:05 »
etter for folk som vil tjene litt over snittet om man velger riktig:)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #32 : 16. desember 2011, 11:53 »
Universitetsutdannelse er en høyere form for hjernevask.

Ironi?  Grin

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #33 : 16. desember 2011, 15:58 »
Ironi?  Grin
Nei, det mener jeg helt seriøst.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #34 : 16. desember 2011, 22:28 »
Nei, det mener jeg helt seriøst.

Ok, hva begrunner du dette med, og har du noen alternativer til universitetsutdanning?
Gjelder dette også høyskoleutdanning?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #35 : 16. desember 2011, 22:52 »
Ok, hva begrunner du dette med, og har du noen alternativer til universitetsutdanning?
Gjelder dette også høyskoleutdanning?
Universitetsutdanning er en såpass snever spesialisering at man kan miste bakkekontakten.
Prinsippet er at man lærer "mye om lite, til slutt kan man alt om ingenting..."
Høyt utdannede mennesker er ofte fordummet i forhold til den virkelige verden, da utdanningssystemet lærer dem å omfavne det etablerte, samt forkaste alternativer. Mange mister ydmykheten, da man inbiller seg å sitte inne med fasiten.
Systemet er én ting, innholdet et annet. Det man lærer er ofte basert på løgner og myter, likevel såkalt "vitenskap". Når masterstudenter skal forske seg fram til en doktor- eller professorgrad, blir ill til værre når man går inn i det med en haug av forutintatte begrensinger.

Jeg mener høyskoleutdanningen ikke er helt det samme da man her ikke er fullt så teoretisk, men mer praktisk og yrkesrettet.

Alternativet til høyere, moderne utdanning er tradisjonsbåren kunnskap, da du lærer det som faktisk er nødvendig å kunne noe om.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #36 : 16. desember 2011, 23:05 »
Jeg ser poenget ditt, men klarer ikke å si meg helt enig i påstandene dine..

At universitetsutdanning kan være en snever spesialisering kan jeg til en viss grad si meg enig i, men at man kan miste bakkekontakten? Det må vel vurderes ut ifra hvert enkelt individ.. Og hvordan skal man kunne påstå hvorvidt noen har mistet "bakkekontakten"?

Hva er høyt utdannede mennesker? Og hvordan er de fordummet ift den virkelige verden?

Det høres ut for meg som om du tenker på noen konkrete individer og vurderer det derifra at dette gjelder et helt system. Jeg kan godt si meg enig i at utdanningssytemene har mangler i større eller mindre grad, men å avfeie alt som hjernevasking høres ut som en eller annen form for paranoid psykose... (nå overdriver jeg)

Ift. tradisjonsbåren utdanning så vet jeg ikke helt hva du sikter til, men jeg tenker umiddelbart på hvordan skal man ivareta videre utvikling og forskning hvis man har et slikt utgangspunkt?
Her kan jeg ta fullstendig feil da jeg ikke har det helt klart hva du sikter til..

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #37 : 17. desember 2011, 00:29 »
Du overdriver litt, jeg setter det litt på spissen, så totalt sett er vi kanskje ikke så fjernt fra hverandre.
Jeg ser poenget ditt, men klarer ikke å si meg helt enig i påstandene dine..

At universitetsutdanning kan være en snever spesialisering kan jeg til en viss grad si meg enig i, men at man kan miste bakkekontakten? Det må vel vurderes ut ifra hvert enkelt individ.. Og hvordan skal man kunne påstå hvorvidt noen har mistet "bakkekontakten"?
Å miste bakkekontakten er et fravær av kontroll på de grunnleggende forhold i livet og det sunne bondevett. God læring gjøres gjennom en variert og helhetlig tilegnelse av kunnskap basert på erfaring. Derfor; å snevert gå inn i et mer eller mindre formålsløst emne fra tidlige ungdomsår kan gjøre selv den smarteste til en dumrian.
Selvsagt er mye individstyrt, men det alvorligste er når systemet helliggjør vitenskapen, man fratar individet en åpen sans og sunn skepsis, samt avlærer individet i å tenke selv.
Sitat
Hva er høyt utdannede mennesker? Og hvordan er de fordummet ift den virkelige verden?
Høyt utdannede mennesker er folk som er lavt utdannet på alt mulig annet enn sitt spesifikke felt. Dette gjør dem fordummet på alt annet enn hva dem selv har studert. Ikke sjelden må ekspertise hyres på de mest banale problemstillinger. Tillit til lekfolk er en uting. Ekspertise skal brukes i enhver sammenheng. Til slutt er det ingen som forstår seg på helheten, og de som har ansvaret for opplæringen av ekspertisen sitter igjen med all makt.
Sitat
Det høres ut for meg som om du tenker på noen konkrete individer og vurderer det derifra at dette gjelder et helt system. Jeg kan godt si meg enig i at utdanningssytemene har mangler i større eller mindre grad, men å avfeie alt som hjernevasking høres ut som en eller annen form for paranoid psykose... (nå overdriver jeg)
Konkrete individer/eksempler kunne vært trekt fram, men vær oppmerksom, og du vil se slike individer rundt deg hele tiden.
Sitat
Ift. tradisjonsbåren utdanning så vet jeg ikke helt hva du sikter til, men jeg tenker umiddelbart på hvordan skal man ivareta videre utvikling og forskning hvis man har et slikt utgangspunkt?
Her kan jeg ta fullstendig feil da jeg ikke har det helt klart hva du sikter til..
Tradisjonbåren kunnskap er den kunnskapen vi har tatt med oss gjennom generasjoner, og som omhandler alle sider ved liv og lære. Hvordan leve, ikke bare overleve. Kunnskap om naturen, som vi engang levde i, av og for. Tradisjonsbåren kunnskap handler om å greie seg, ikke studere et snevert punkt for å la omgivelsene sine ordne alt annet.
Det er på det rene at høyere utdanning er grunnlaget for forskning og vitenskapelige nyvinninger. Men vitenskap er ikke nødvendigvis synonymt med nyvinninger i den forstand at det gjør våre liv bedre. Dette er vi gjerne lært til å tro, men det stemmer ikke.
Mye av den forskningen som legges ned, og som faktisk produserer noe, er forskning der resultatene produserer penger. Industrien forsker på sine felt for å stadig tjene mer, dermed er den oppriktige, uavhengige forskningen - tilsiktet menneskehetens beste - som små dråper i et stort hav.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #38 : 17. desember 2011, 01:15 »
Mange gode argumenter du kommer med her! Det skal du ha all ære for! Smiley
Som sagt så ser jeg poenget ditt, men er fremdeles uenig. Dette av prinsipp og en generell tro på menneskehetens gode kapasiteter! biggrin

Det er forøvrig utrolig givende å diskutere med folk som kan komme med gode argumenter. Når dette i tillegg blir presentert på en relativt saklig måte uten å bli ufin blir det bare enda bedre. Blir både skjerpet og konsentrert av å holde på med slike diskusjoner.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #39 : 17. desember 2011, 11:09 »
Mange gode argumenter du kommer med her! Det skal du ha all ære for! Smiley
Som sagt så ser jeg poenget ditt, men er fremdeles uenig. Dette av prinsipp og en generell tro på menneskehetens gode kapasiteter! biggrin

Det er forøvrig utrolig givende å diskutere med folk som kan komme med gode argumenter. Når dette i tillegg blir presentert på en relativt saklig måte uten å bli ufin blir det bare enda bedre. Blir både skjerpet og konsentrert av å holde på med slike diskusjoner.
Takk og i like måde, vidart. Det er bra når man kan utfordre hverandre.

Utlogget Fjellet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 76

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #40 : 17. desember 2011, 11:17 »
Jeg vet ikke jeg... Hører heller på rutinerte karer her på forumet, og andre kjente utenlandske forum, enn unge karer som har tatt PT i Bali feks. Har fått så mange utrolige forslag av diverse personer som jobber på treningssenter. Og det er bedre med folk som har prøvd og feilet endel, enn bare lest i en bok.
1991, 190, 103kg. Power clean 100x2, ML 180, BP 130, KB 140x2, MP 70x3. . Jobber med å bli sterkere, raskere og spenstigere!

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #41 : 17. desember 2011, 13:19 »
Jeg vet ikke jeg... Hører heller på rutinerte karer her på forumet, og andre kjente utenlandske forum, enn unge karer som har tatt PT i Bali feks. Har fått så mange utrolige forslag av diverse personer som jobber på treningssenter. Og det er bedre med folk som har prøvd og feilet endel, enn bare lest i en bok.

det er vel kanskje d som er litt spesielt med trening og sånn i forhold til andre "fag". De finnes egentlig ingen fasit på dette. Prøve og feile:)

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #42 : 18. desember 2011, 01:18 »
det er vel kanskje d som er litt spesielt med trening og sånn i forhold til andre "fag". De finnes egentlig ingen fasit på dette. Prøve og feile:)

X2

Grunnet også at det ikke er mye forskning relatert til bodybuilding og styrkeløft( sovjet forsket litt på sistnevnte, likevel ), derfor er personlig erfaring alfa omega innen trening pga at studien på hva somer best av 30reps og 8reps på leg extension for hypertrofi har liten om noe direkte overførbarhets verdi for å vite om hva som må gjøres for å bygge 30kg ekstra på kroppen.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Liten tro på fagfolk..
« #43 : 18. desember 2011, 01:39 »
Å si at det ikke finnes noen fasit for å bli stor og sterk er som å si at det ikke finnes noen fasit for hvordan man kan komme seg fra A til B.

Eks:

Man kan ta bussen fra A til B.
Man kan kjøre egen bil fra A til B.
Man kan gå fra A til B.

Forskning har vist at det er raskest å kjøre egen bil.

Men så kommer problemet. Det er ikke alle som har egen bil. Det er ikke alle som har råd til bussbillett. Det er ikke alle som gidder å gå. Så forskjellige folk vil velge forskjellige måter å komme seg fra A til B, og noen kommer ikke frem i det hele tatt.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Liten tro på fagfolk..
« #44 : 18. desember 2011, 03:44 »
Å si at det ikke finnes noen fasit for å bli stor og sterk er som å si at det ikke finnes noen fasit for hvordan man kan komme seg fra A til B.

Eks:

Man kan ta bussen fra A til B.
Man kan kjøre egen bil fra A til B.
Man kan gå fra A til B.

Forskning har vist at det er raskest å kjøre egen bil.

Men så kommer problemet. Det er ikke alle som har egen bil. Det er ikke alle som har råd til bussbillett. Det er ikke alle som gidder å gå. Så forskjellige folk vil velge forskjellige måter å komme seg fra A til B, og noen kommer ikke frem i det hele tatt.

Det finnes nok en fasit ja, men den er ennå ikke fullstendig åpenbart ellers ville det eksistert ett sett med grunn prinsipper som alle ville benyttet seg av.

Iforhold til vektrening blir det jo alltid ett spørsmål om individualisering pga at folk har forskellig utgangspunkt, mål, genetisk potensiale etc. Men er enig om at det må finnes ett sett med gunnlegende prinsipper som gjelder alle uhavengig av mål og personlige forutsetninger, begrensinger etc.

Tror deror jakten på det perfekte antallet øvelser for en muskel, antall sett og reps for en øvelse ikke kan generaliseres. Siden det er her det individuelle aspektet kommer inn, men f eks progressive overload er vel ett prinsipp som alle må forholde seg til om målet er mer muskler eller mer vekt på stanga.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!