Skrevet av Emne: Betennelse i underarmene  (Lest 6244 ganger)

Utlogget alfern

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Betennelse i underarmene
« : 24. august 2011, 19:12 »
Hei, jeg har sliti med betennelse i underarmene i snart 11 mnd. nå, og det tyder ikke på at d skal forsvinne heller  what Jeg hadde trent i 2 år før jeg fikk betennelsene. Jeg tror det skyldes at jeg begynte med konsentrasjonsøvelser på bicepsen med single manualer, noe som var veldig slitsomt for underarmene. Men det jeg lurer på er om det er noen effektive metoder for å bli kvitt det? for d er virkelig plagsomt å ikke få trent. Har ikke trent på 11 mnd. Har prøvd voltarol osv. men ingenting fungerer  Sad( Kan jeg trene det bort? Er like før jeg bare driter i smertene og begynner å trene igjen.. er det farli?
takk på forhånd Smiley

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Betennelse i underarmene
« #1 : 24. august 2011, 19:13 »
Tøy og bøy underarmene. Dropp curls.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Håvar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Betennelse i underarmene
« #2 : 31. august 2011, 19:48 »
Har noe av det samme, skjedde da jeg begynte å trene med curl stang for biceps. Begynte å merke til det for omtrent 1 år siden, og slutta og trene for ca 4 mnd siden. Er blitt en del bedre, men jeg kjenner at det forsatt er noe der, sjeldent når jeg trener, men når jeg løfter tunge ting i forbindelse med jobben. Tenker å ta opp igjen treninga på et studio så jeg kan få litt veiledning.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Betennelse i underarmene
« #3 : 01. september 2011, 21:55 »
Det er utrolig mange forskjellige smerter ute å går. Det du sliter med høres ganske vanlig ut, så det er ingen grunn til panikk. Først vil jeg anbefale det at du bestiller time hos fast legen din, der han sjekker underarmen din, deretter kan du bli videresendt til et annet sykehus for videre undersøkelse. Når dette er gjort vil du få svar på hva som feiler deg, den vanligste undersøkelsen for slikt er MR.

Mange vil anbefale deg at du slutter med curls, jeg ville absolutt ikke anbefalt deg det samme. Grunnen for at du ikke burde droppe curls, er pga. det er en nærmest baseøvelse innen biceps trening, samt at det trener bra underarmer. Jeg ville anbefalt at du kjører curls med EZ-stang, det er nemlig noen som ikke tåler rett stang pga. hard vridning i underarmen som du beskriver.

Hva er MR-undersøkelse?
http://www.lommelegen.no/322843/mr-magnetresonanstomografi
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget xequte

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

Sv: Betennelse i underarmene
« #4 : 08. desember 2011, 10:54 »
Jeg fikk også betennelse i underarmene etter for hard trening for rundt 2 mnd siden. Trodde det var bare litt treningssmerter i starten(no pain no gain), så jeg fortsatte treningen 1 uke. Leste litt på forum og bestemte meg for å prøve voltarol en periode og trente bare rygg og bein. Etter 14 dager var smertene borte og bestemte meg derfor for å begynne å trene armene litt igjen. Trente med veldig lav belastning i starten og nå kjenner jeg smartene igjen... FML!

Snakket med en kompis av meg for 1 uke siden og han fortalte at det same hadde skjedd med han.

Grunnen til min betennelse er at jeg økte veldig mye i bicepscurl med manualer og trente med 28 kg's manualer helt til smertene kom. Skal til legen om 2 uker, så får jeg se hva som skjer Smiley
Hver dag du ikke trener, trener noen andre for å bli bedre enn deg!

Pain is weakness leaving the body!

Bildeprofil;  http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=117111.0

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Betennelse i underarmene
« #5 : 08. desember 2011, 12:37 »
Generelt så er jeg enig i at fastlegen din kan undersøke deg, men dette høres ut som en vanlig betennelse, hos en ivrig treningsentusiast, som ikke evner å lytte til kroppen. Dette behandles ikke med dyre MR bilder eller sykehusopphold.

1. Kroppen trenger HVILE! Ta deg pause fra all trening som involverer underarmsmuskulatur. Fra første smertefrie dag så teller du 7 gode dager med helt treningsfri. Det hjelper IKKE med betennelsesdempende medisiner så lenge du ikke gir kroppen rom for å restituere seg skikkelig. Du kan bruke f.eks Ibux gel den uka du har pause.

2. Se over treningsopplegget ditt! Trener du for mye armer? Overtrent? Dropp dra-reimer!! Riktig teknikk?Bytt om litt på øvelser, prioriter trening og tøying av underarmer hvis dette er ett problemområde.

3. Start opp med gradvis belastning, og sørg for at underarmene er skikkelig oppvarmet før du beveger deg oppover i belastning. Kjenner du antydning til tilbakefall, så starter du forfra på punkt nr 1.

Pasienter med belastningsskader er noe jeg ser hver uke, og for 90% av pasientene som klarer å følge disse enkle rådene uten frykt for å droppe 10 kg i benken eller bicepscurl, så er plagene forbigående. Du vil nok helt sikkert oppleve nye episoder i fremtiden med treningsrelatert betennelse og smerter, noe som er helt normalt, kunsten er å lære seg å lytte til kroppen. Det stemmer som regel at "less is more" på sikt.

Lykke til!  Smiley
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget xequte

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

Sv: Betennelse i underarmene
« #6 : 09. desember 2011, 12:38 »
Tusen takk for et utfyllende svar Smiley
Hver dag du ikke trener, trener noen andre for å bli bedre enn deg!

Pain is weakness leaving the body!

Bildeprofil;  http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=117111.0

Utlogget Fysioterapeuten82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Betennelse i underarmene
« #7 : 15. februar 2012, 10:11 »
Hei, jeg har sliti med betennelse i underarmene i snart 11 mnd. nå, og det tyder ikke på at d skal forsvinne heller  what Jeg hadde trent i 2 år før jeg fikk betennelsene. Jeg tror det skyldes at jeg begynte med konsentrasjonsøvelser på bicepsen med single manualer, noe som var veldig slitsomt for underarmene. Men det jeg lurer på er om det er noen effektive metoder for å bli kvitt det? for d er virkelig plagsomt å ikke få trent. Har ikke trent på 11 mnd. Har prøvd voltarol osv. men ingenting fungerer  Sad( Kan jeg trene det bort? Er like før jeg bare driter i smertene og begynner å trene igjen.. er det farli?
takk på forhånd Smiley

Hei
Det høres lite sannsynlig ut, ut fra min kliniske erfaring, at du har fått betennelse i begge underarmer etter 2års trening pga konsentrasjonsøvelser. Det faktum at betennelsedempende ikke hadde effekt, smertene har vært der i lang tid og at det er i begge armer, utelukker lokal betennelse i min kliniske ressonering. Ta kontakt med fysioterapeut med kunnskap om nakkeundersøkelse (www.mckenzie.no) og rett deg opp når du sitter ved PC eller lignende. ofte et ufarlig problem som lett kan behandles. kom til Porsgrunn, hvis det er vedvarende, så skal jeg se hva jeg kan gjøre.

Lykke til og god bedring

Fysioterapeut/cert.MDT
leder McKenzie Norge
- Kvalitet og ikke bare kvantitet -

"Tell me and I might forget, show med and I may not remember, but involve me and I will understand"

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Betennelse i underarmene
« #8 : 15. februar 2012, 21:01 »
Det greit å vite hva betennelse betyr, det er kun er tilstand hvor kroppen produserer forskjellige signalstoffer som kan gi diverse symptomer som smerte, hevelse, rødhet og varme som man ser ved en betennelse/inflammasjon, men ikke nødvendigvis alle på en gang. Dette kan trigges av f.eks av bakterieinfeksjon, fysisk skade eller overbelastning av sener og muskler (som i sin tur skaper små mikrotraumer). Dette er en forvarsmekanisme fra kroppen sin side. Det at betennelsedempende medisiner ikke hjelper utelukker ikke betennelse, snarere tvert om, det sier at man må behandle den underliggende årsaken slik at medisiner og kroppen kan få bukt med selve betennelsen, dette er elementær sykdomslære og fysiologi. At dette har vedvart over lang tid, uten at det er gjort noe aktivt for å behandle det, forsterker både mistanke om overbelastning og sekundær betennelse. Det finnes selvfølgelig utallige metoder og meninger om hvordan man behandler dette, men det som er grunnleggende er at muskler, sener og vev må få restituert seg, og man evt. må gjøre noe grep for å hindre rekurrens. At det er konsentrasjonsøvelser gir heller ikke grunnlag for å utelukke betennelse, man kan fortsatt overbelaste eller skade underarmene, uavhengig om man sitter med en 10 kg hantlel i hver hånd, eller en 20 kg stang. De viktige faktorene er teknikk og belastning vs. restitusjon. Og skulle smertene skyldes dårlig holdning og lange dager foran pc´n, så er det forsatt en betennelse, som må behandles med nok hvile, før du som fysioterapeut kan bidra med behandling for å rette opp det som førte pasienten inn i ulykka i utgangspunktet  Smiley


190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Fysioterapeuten82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Betennelse i underarmene
« #9 : 16. februar 2012, 19:55 »
Det greit å vite hva betennelse betyr, det er kun er tilstand hvor kroppen produserer forskjellige signalstoffer som kan gi diverse symptomer som smerte, hevelse, rødhet og varme som man ser ved en betennelse/inflammasjon, men ikke nødvendigvis alle på en gang. Dette kan trigges av f.eks av bakterieinfeksjon, fysisk skade eller overbelastning av sener og muskler (som i sin tur skaper små mikrotraumer). Dette er en forvarsmekanisme fra kroppen sin side. Det at betennelsedempende medisiner ikke hjelper utelukker ikke betennelse, snarere tvert om, det sier at man må behandle den underliggende årsaken slik at medisiner og kroppen kan få bukt med selve betennelsen, dette er elementær sykdomslære og fysiologi. At dette har vedvart over lang tid, uten at det er gjort noe aktivt for å behandle det, forsterker både mistanke om overbelastning og sekundær betennelse. Det finnes selvfølgelig utallige metoder og meninger om hvordan man behandler dette, men det som er grunnleggende er at muskler, sener og vev må få restituert seg, og man evt. må gjøre noe grep for å hindre rekurrens. At det er konsentrasjonsøvelser gir heller ikke grunnlag for å utelukke betennelse, man kan fortsatt overbelaste eller skade underarmene, uavhengig om man sitter med en 10 kg hantlel i hver hånd, eller en 20 kg stang. De viktige faktorene er teknikk og belastning vs. restitusjon. Og skulle smertene skyldes dårlig holdning og lange dager foran pc´n, så er det forsatt en betennelse, som må behandles med nok hvile, før du som fysioterapeut kan bidra med behandling for å rette opp det som førte pasienten inn i ulykka i utgangspunktet  Smiley




Hei

Ikke uenig i definisjonen på senevev og betennelse reaksjoner, men ser utallige bi-laterale epicondylitter i min kliniske praksis som har smerter over en lang periode. Min kliniske undersøkelse har funnet i alle tilfellene smerter og hypomobilitet i nakken, og kan redusere og reprodusere smertene i albuene i klinikken ved undersøkelse.
Ofte kan det være nok å undervise personen i å behandle seg selv, eller så er det en behov for ca 5 behadlinger. Symptombehandling, trykkbølge, hvile, eksentrisk styrketrening har da gitt ingen effekt.

Berglund et al (2008) som fant at 74% av testpersonene med albuesmerter hadde refererte smerter fra nakken, og da er ikke engang bare bilaterale funn tatt med. De konkluderte med at det var sammenheng melom lateral albuesmerte og smerte mellom C2-Th7, og at det cervical og thorakale delen av columna må undersøkes ved lateral albuesmerte.

Berglund et al (2008) "Prevalence of pain and dysfunction in the cervical spine and thoracic spine in persons with and without lateral elbow pain" Manual Therapy 13: 295-299

En annen interessant lesestoff er artikkel om muskel, sene og ben nedbrytning og oppbygging er forskningsartikkelen av Khan og Scott (2009) "Mechanotherapy: how physical therapist prescription of exercise promotes tissue repair". Br J Sports Med 43: 247-251. Handler om påvirkningen som skjer på celle-nivå ved eksentrisk styketrening på tendinitter og hypertrofi av muskelatur
- Kvalitet og ikke bare kvantitet -

"Tell me and I might forget, show med and I may not remember, but involve me and I will understand"

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Betennelse i underarmene
« #10 : 16. februar 2012, 22:06 »
Ikke uenig i tidligere funn i din kliniske praksis og publiserte artikler, men jeg er uenig at du over internett eksluderer betennelse med oppgitt sykehistorie, og litt useriøst når du samtidig referer til egen bedrift, selv om det ikke er min sak. Ellers så er mine bidrag i tråden generell informasjon om det jeg har erfart som lege og ivrig treningsentusiast, som i dette tilfellet var hyppig forekomst av overbelastning hos ivrige gymgjengere som ikke lytter godt nok til kroppen, i iveren etter å få bryst og biceps. Dette er slettes ingen fasit, men ett lett sted å begynne, når man bidrar med råd over nettet.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!