Skrevet av Emne: Ujevn brystmuskel m/ bilder  (Lest 9119 ganger)

Utlogget Tettpakka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Ujevn brystmuskel m/ bilder
« : 24. august 2011, 21:26 »
Hei.

Jeg har et problem som jeg vil dele med dere. Det er noe som har plaget meg i årevis. Jeg har nemlig ujevne brystmuskler.

Problemet er at den brystmuskelen som er liten ( min venstre side) er den siden som er sterkest. Siden jeg er ventrehendt er alt på venstre siden mye sterkere, men jeg forstår ikke hvorfor muskelen er mindre på den siden.

Som dere ser, så strammer jeg på det øverste bildet. Bildet under er avslappende.....

Jeg har fått tips om å trene med frivekter, men det kommer ingen veier. jeg sliter rett og slett med å jevne dette ut. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med problemet mitt...


Mvh.
Demotivert kar..

Utlogget PelsVest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #1 : 24. august 2011, 22:20 »
Hei,
Bare for å presisere: er ikke noe ekspert på dette området. Beste rådet vil selvfølgelig være å oppsøke en spesialist.


SPM:
1) "Det er noe som har plaget meg i årevis" => Antar at denne ujevnheten alltid har vært der?
2) Har du hatt noen skader (bryst, skulder etc)?
3) Hva er treningsgrunnlaget ditt?

4) Er det noen forskjell på lengden på fingrene dine på henholdsvis høyre og venstre arm?
5) har du problemer med utføre medial rotasjon på venstre side? (søk på youtube: medial rotation).


-Med tanke på at ujevnheten ikke er veldig synlig med mindre du flekser, ville jeg tro at økt muskelvolum i brystet her ville gjøre ujevnheten vanskeligere å se. (?)

-Ujevn styrke er dog uansett noe jeg ville prøvd å få fikset om jeg var deg:
  En-arms hantelpress med fokus på å jevne ut styrkeforskjellen er sikkert ikke dumt, om man tenker funksjonelt og ikke estetisk

Utlogget Tettpakka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #2 : 24. august 2011, 22:54 »
Hei!

Angående dine spørsmål:


SPM:
1) "Det er noe som har plaget meg i årevis" => Antar at denne ujevnheten alltid har vært der?

Jeg la ikke merke til dette før når puberteten slo til.

2) Har du hatt noen skader (bryst, skulder etc)?

Jeg har ikke noen skader som jeg kjenner til.

3) Hva er treningsgrunnlaget ditt?

I fritiden trener jeg aktiv karate, samtidig har jeg trent en del styrke og utholdenhetstrening.

4) Er det noen forskjell på lengden på fingrene dine på henholdsvis høyre og venstre arm?

Fingrene mine er like lange.

5) har du problemer med utføre medial rotasjon på venstre side? (søk på youtube: medial rotation).

Medial rotation gikk helt fint å utføre, så det er ikke noe problemer der.

Jeg har prøvd å øke muskelvolum på muskelen min, men jeg føler bare at den blir mer "konsentrert".

Når det gjelder ujevnheten på styrken er ikke det stor forskjell. Men det er noe som jeg prøver å jevne ut Smiley

Utlogget PelsVest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #3 : 25. august 2011, 19:08 »
Hei igjen,
Min første tanke var enten tidligere skade, F.eks mulig muskelavrivning i en av brystmusklene.
Evt at dette kunne være medfødt og evt. mild Poland Syndrome (derfor spm om fingerlengde).

Siden du skriver du ikke har hatt noen skader kan vi vel utelukke det. Regner da også med at du ikke har vært plaget av smerter i: Bryst, skulder, armhule, nakke, overarm i forbindelse med trening?

Nedsatt bevegelighet, er heller ikke tilstedet på ene siden?

At du også er sterkere på denne siden virker merkelig, ettersom det pleier å være motsatt.
Med mindre du over tid har utviklet overaktiv støttemuskelatur på ene siden som en slags automatisk korreksjon fra kroppen sin side.

Kan det være mulig at dette faktisk er medfødt og at du bare ikke har lagt merke til det før puberteten?
isåfall er det nok lite som kan gjøres for å utbedre bortsett fra kirurgisk inngrep.

Utifra svarene du gav må jeg ærlig innrømme at jeg ikke tør/har kompetanse til å gjette noe her.
Ville som sagt anbefalt deg å oppsøke en spesialist.

Evt kan vi gi ballen videre til noen andre på forumet som kanskje sitter på noe mer kompetanse her?


Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #4 : 25. august 2011, 19:10 »
Jeg har hørt at dette er noe man er født med, som jenter som har 2 pupper som er ulike Wink
Om du kikker nøye på kroppsbyggere er det flere som har forskellig fasong på bryst musklene, dette er igrunn bare genene som bestemmer hvordan fasong de 2 bryst musklene dine skal ha.
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #5 : 25. august 2011, 19:20 »
Ser ut som du rett og slett ikke har nedre pectoralis major. Øvre har isåfall blitt større enn normalt.

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Den har du.

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html

Den har du ikke?

Vil sterkt anbefale deg å dra til legen med dette. Kan godt hende du har en helt innaktiv nedre brystmuskel eller noe. Men synes det er rart at du er sterkere i denne siden.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Tettpakka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #6 : 25. august 2011, 20:36 »
Hei. Takk for alle tilbakemeldingene!

Jeg er som sagt venstre hendt og alt på venstre siden er sterkere til tross for liten muskel / mangel av muskel.

Personlig syntes jeg det er også veldig rart og tenkte å bestille time hos fysioterapeut i morgen.

Jeg vet ikke om det alltid har vært slik, med tanke på at jeg la merke til dette når jeg begynte med puberteten, men jeg mener at det var ikke slik før.

Når det gjelder trening, kjenner jeg ingen smerter og har heller ikke noe bevegelsesproblemer.

Utlogget henkke

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #7 : 26. august 2011, 23:50 »
Hvor gammel er du?
Jeg hadde litt av det samme før, ca midt på høyre brystmuskel var det på en måte et "hull" innover. Her kjentes det ut som det ikke var noen muskulatur, dette plaget meg mye i en alder av 16-18, men etter denne perioden har det mer eller mindre blitt normalt, med de personene jeg snakket med var det visst noe som kunne skje før man var ferdig utviklet. Så hvis du er heldig vokser det kanskje ut igjen av seg selv Smiley
20 år - 191 høy, 100 kg

Makser: alt er løftet raw!
Benkpress: 120 kg
Markløft: 205 kg
Knebøy: 175 kg

Utlogget Tettpakka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #8 : 27. august 2011, 11:39 »
Hei!

Jeg er 21 år. Det kjennes som det ikke er noe muskel der ja. Håper det ordner seg over tid også!

Utlogget Lupilisa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Ujevn brystmuskel m/ bilder
« #9 : 13. november 2016, 22:42 »
Hei. Kom over dette da jeg googlet Poland syndrom. Jeg ser det er lenge siden du skrev innlegget. Fra hva jeg har sett av bilder så er dette veldig likt. Har du sjekket det? MR vil avdekke det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!