Skrevet av Emne: kalorier forbrenner ved styrketrening?  (Lest 18860 ganger)

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #15 : 01. september 2011, 14:54 »
Hvor mange kalorier forbrenner en ganske intensiv styrkeøkt på 1t og 30min?
Dette er strengtatt uviktig. Det man burde fokusere på er hvor mye man forbrenner etter trening. Om vi sier at man forbrenner 500 kcal på en løpeøkt og 500 kcal på en styrkeøkt vil man over tid forbrenne mer på styrketreningen siden man etter styrketrening har et større o2 forbruk enn etter løpetrening.

Personlig ville jeg kuttet karbs før jeg begynte å løpe. Tongue

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #16 : 01. september 2011, 15:21 »
La meg komme med et tankeeksperiment:

Etter 2 år med trening løfter du 100 kg i bøy som 10 RM og puster som en hval, si 170 i puls. Pulsklokken vil da si at du "forbrenner" x antall kcal.

2 år senere er 10 rm 150 kgm igjen puster du som en hval, si 170 i puls. La oss si at du ikke har økt i vekt, pulsklokken vil da si at du har "forbrent" like mange kcal som for 2 år siden.

Hvilken konklusjon vil dere trekke ut i fra dette?

Jeg må faktisk si meg forbløffet over at ingen av dere andre har tenkt på dette her tidligere?? det er jo så basic som du kan komme. Jo større last du drar jo mer bensin trenger du.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #17 : 01. september 2011, 16:03 »
Jeg må faktisk si meg forbløffet over at ingen av dere andre har tenkt på dette her tidligere?? det er jo så basic som du kan komme. Jo større last du drar jo mer bensin trenger du.
Nå legger dere jo til grunn at 10rm alltid resulterer i samme puls. Man kan jo snu det på hodet og si at siden man løfter tyngre vekt har man gjort et større arbeid. Derfor brukt mer kcal, noe som krever mer o2, dermed får man høyere puls.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #18 : 01. september 2011, 16:31 »
Nå legger dere jo til grunn at 10rm alltid resulterer i samme puls. Man kan jo snu det på hodet og si at siden man løfter tyngre vekt har man gjort et større arbeid. Derfor brukt mer kcal, noe som krever mer o2, dermed får man høyere puls.

For tankeeksperimentets del er det irrelevant om det er 10rm eller ikke. Poenget var at pulsen var den samme, men når du er bedre trent kan du løfte tyngre vekter på samme puls. Og som du sier, tyngre vekter er mer arbeid gjort.

Person A løfter 100kg med puls på 170.
Person B løfter 150kg med puls på 170.

Person A og B veier like mye og er like høye, forskjellen er at person B har trent lengre.

Pulsklokken de begge bruker vil si at de begge har "forbrent" like mange kalorier...

Dermed spør jeg igjen, hvilken konklusjon vil dere trekke?

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #19 : 01. september 2011, 16:54 »
For tankeeksperimentets del er det irrelevant om det er 10rm eller ikke. Poenget var at pulsen var den samme, men når du er bedre trent kan du løfte tyngre vekter på samme puls. Og som du sier, tyngre vekter er mer arbeid gjort.
Ser du ikke at du ikke har noe grunnlag for å si at begge kommer til å ha samme puls?

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #20 : 01. september 2011, 17:17 »
Ser du ikke at du ikke har noe grunnlag for å si at begge kommer til å ha samme puls?

Usikker på hva du babler om. Hvilket grunnlag trenger jeg for å lage to fiktive personer med fiktiv styrke og kondisjon? Hvis du ikke mener at en trent person kan utføre samme arbeid som en utrent med lavere puls er det så er det dårligere luft i den kjelleren i trondheim enn jeg trodde.

Jeg kan godt ta et eksempel med løpere hvis du ønsker:

Person A er en latsabb som løper 3000m på 30 min. med snittpuls på 150.
Person B er en toppidrettsutøver som løper 3000m på 10 min. med snittpuls på 150.

De veier like mye og er like gamle. Hva vil pulsklokka fortelle deg om antall "forbrente" kalorier?

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #21 : 01. september 2011, 18:07 »
Hele tanke eksperimentet ditt baserer seg på at man har samme puls på to forskjellige vekter og at pulsklokken derfor vil vise at man har forbrent like mange kcal. (samme puls over samme tid) Men grunnleggende fysikk tilsier at det er en umulighet om det er snakk om samme person med de samme forutsettninger.

Det du vil fram til regner jeg med er at man ikke kan bruke pulsklokke til å beregne antal kcal forbrent. Noe jeg er enig i siden puls ikke sier noe om o2-forbruk, bare hvor du ligger i forhold til max kapasitet. Men en pulsklokke kan brukes til å sammenligne styrke kontra løping siden puls korelerer med o2-forbruk som representrerer kcal forbrent.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #22 : 01. september 2011, 18:19 »
Da er du sannsynligvis enestående i verden. Det der er omtrent dobbelt så mye som noe annet jeg har hørt om. Sikker på at den pulsklokka di er helt riktig justert? I så fall, BRA FOR DEG! :-)

Styrketrening forbrenner ikke så mye der og da, men det er vel hvor mye energi man totalt bruker som teller, og da vinner styrketrening denne ved at man vil bruke endel energi i dagene etter en styrketrening også for å bygge opp kroppen igjen.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: kalorier forbrenner ved styrketrening?
« #23 : 01. september 2011, 20:39 »
"Person A er en latsabb som løper 3000m på 30 min. med snittpuls på 150.
Person B er en toppidrettsutøver som løper 3000m på 10 min. med snittpuls på 150.

De veier like mye og er like gamle. Hva vil pulsklokka fortelle deg om antall "forbrente" kalorier?"

Her vil pulsklokka fortelle at latsabb A har forbrent 3ganger så mye som person B, ettersom han har trent 3 x så lenge, med samme puls. Er det riktig? Tja, kanskje. Det er et grovt estimat, men man har vel funnet korrelasjon mellom puls og kcal, rent vitenskapelig, og bruker av den grunn puls til å regne ut et ca-tall for kcal.

Så til tankeeksperimentet ditt: hvor vil du med det? Puls er individuelt. 152 av 200 er mye høyere enn 152 av 220.  Med mindre personen er nøyaktig den samme, vil tanken din bli håpløs

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!