Skrevet av Emne: Har gått opp i fett% i forsvaret...  (Lest 3489 ganger)

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Har gått opp i fett% i forsvaret...
« : 02. september 2011, 15:54 »
Jeg har akkurat fullført rekrutten på gsv, og har nå til min store forskrekkelse sett at jeg har mere å ta i når jeg kjenner på magen. Jeg har ligget stabilt på 11 prosent de siste årene og har høy forbrenning. Veier ca 73 kg (har holdt seg ganske stabil igjennom militæret) og er 174 høy. Kosten er mye kjøttkaker, poteter, sau, litt fisk, pasta og pannekaker en sjelden gang samt brødskiver og bjørn havregryn som det gikk i. Noe dager gikk jeg i kcal overskudd men mange dager, spesielt når vi var ute i felt så gikk jeg med dundrenes underskudd (3300kcal pr dag med mye marsing med storsekk).

Utifra det jeg har skrevet, er det noen som har en teori på hvorfor jeg har gått opp i fett%?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Har gått opp i fett% i forsvaret...
« #1 : 02. september 2011, 16:00 »
Maten i messa i forsvaret er for det meste usunn. Maten de selger i kiosken er nesten utelukkende usunn.

Tviler på at du gikk så mye i underskudd under felten. Og selv om du gjorde det kan det godt hende at du spiste noen tusen kalorier i overskudd.

Under rekrutten stresser man en del og sover lite. Når maten i tillegg er elendig er det ikke rart man går opp i vekt. Personlig gikk jeg ned i vekt under rekrutten, men det har med at apetitten min ikke blir så påvirket av stress og at jeg tok en del proteintilskudd. Folk flest blir mer sulten av søvnmangel og stress.

Mange folk går opp i vekt og blir i dårligere form av forsvaret.


EDIT: Jeg kan gi en mer utdypende forklaring; Folks fettprosent er et resultat av gener + vektregulerende miljømessige  faktorer(søvn, matvalg, aktivitet etc) Det kroppen din stabiliserer seg på i ett miljø er ikke nødvendigvis det samme i et annet miljø. Forsvaret har åpenbart vært et dårligere miljø for deg mtp vektregulering siden du har ligget i kalorioverskudd. Kanskje er du mer følsom for noen av de negative faktorene i forsvaret, f,x søvnamangel enn andre. Eller kanskje du var veldig sunn og opplagt hele tiden hjemme?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Har gått opp i fett% i forsvaret...
« #2 : 05. september 2011, 08:30 »
På hvilken måte mener du at maten er usunn? De har en plan for å dekke alle behov næringsmessig, men det er jo ikke alt.

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Sv: Har gått opp i fett% i forsvaret...
« #3 : 05. september 2011, 08:38 »
På hvilken måte mener du at maten er usunn? De har en plan for å dekke alle behov næringsmessig, men det er jo ikke alt.
I all hovedsak er det mye stivelses-(karbohydrat)rik mat som poteter, ris og pasta. Kjøttet som brukes er sjelden av god kvalitet, og inneholder som regel masse fett, lite protein og en overdådig mengde salt. "Alt" i Forsvarets messer er oversaltet. Grønnsakene er gjerne ihjelkokte. Brødet er som regel laget av fint mel, i beste fall sammalt, og bortimot fritt for fiber. Det er generelt vanskelig å fylle en tallerken med mat og spise seg god og mett uten å få et saftig kalorioverskudd dersom du spiser i messa. Alternativet - kioskmaten - er dog mye verre, som tidligere nevnt.

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Har gått opp i fett% i forsvaret...
« #4 : 05. september 2011, 10:21 »
Maten i messa i forsvaret er for det meste usunn. Maten de selger i kiosken er nesten utelukkende usunn.

Tviler på at du gikk så mye i underskudd under felten. Og selv om du gjorde det kan det godt hende at du spiste noen tusen kalorier i overskudd.

Under rekrutten stresser man en del og sover lite. Når maten i tillegg er elendig er det ikke rart man går opp i vekt. Personlig gikk jeg ned i vekt under rekrutten, men det har med at apetitten min ikke blir så påvirket av stress og at jeg tok en del proteintilskudd. Folk flest blir mer sulten av søvnmangel og stress.

Mange folk går opp i vekt og blir i dårligere form av forsvaret.


EDIT: Jeg kan gi en mer utdypende forklaring; Folks fettprosent er et resultat av gener + vektregulerende miljømessige  faktorer(søvn, matvalg, aktivitet etc) Det kroppen din stabiliserer seg på i ett miljø er ikke nødvendigvis det samme i et annet miljø. Forsvaret har åpenbart vært et dårligere miljø for deg mtp vektregulering siden du har ligget i kalorioverskudd. Kanskje er du mer følsom for noen av de negative faktorene i forsvaret, f,x søvnamangel enn andre. Eller kanskje du var veldig sunn og opplagt hele tiden hjemme?
I all hovedsak er det mye stivelses-(karbohydrat)rik mat som poteter, ris og pasta. Kjøttet som brukes er sjelden av god kvalitet, og inneholder som regel masse fett, lite protein og en overdådig mengde salt. "Alt" i Forsvarets messer er oversaltet. Grønnsakene er gjerne ihjelkokte. Brødet er som regel laget av fint mel, i beste fall sammalt, og bortimot fritt for fiber. Det er generelt vanskelig å fylle en tallerken med mat og spise seg god og mett uten å få et saftig kalorioverskudd dersom du spiser i messa. Alternativet - kioskmaten - er dog mye verre, som tidligere nevnt.

Takk for gode svar, ble egentlig ikke  overrasket over at maten er triksa og miksa med, siden det er ikke veldig mye smak i kjøttkakene som vi får 2 ganger i uka:) Honnør er utdelt!

Utlogget kongRagnar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Har gått opp i fett% i forsvaret...
« #5 : 05. september 2011, 10:52 »
Hiver meg på den oppfatningen at sammensetningen av du får servert mat av dårlig kvalitet ("ikke ren") og at du er i en "stress" situasjon der man kanskje ikke tenker like over hvor mye man spiser. Da fokus stort sett er å ha nok energi til å gjennomføre alt "jaget" man har.

Jeg la meg på en hel haug under første halvår av førstegangstjenesten selv. først rekrutten og så "medic utdanningen" med mye stress og eksamener.

Etter jeg ble utplassert på min faste post fikk jeg mer kontroll over min egen hverdag og trente litt mer og spiste litt mer fornuftig.

Tror ikke det er noe å bekymre seg for  Cool

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!