Skrevet av Emne: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?  (Lest 6751 ganger)

Utlogget JegTrenerNaken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« : 07. september 2011, 18:53 »
Mange sier at kroppen TRENGER minst 150-350 gram carbs om dagen for å fungere optimalt. Jeg får ikke dette til å stemme, i og med at mennesker har hatt en diett som har bestått for det meste av proteiner og både mettet og umettet fett fra dyr, før ca 5000-6000 år siden.

I tillegg har jeg lest mye om at når mennesker begynte å spise carbs (Og spesielt raffinert hvete) i store mengder kom kreft, økt fedme, diabetes, generelt mer sykdom inn i hverdagen. Også noe om at kroppens genetikk ikke har hatt lang nok tid til å venne seg denne enorme transformasjonen i kostholdet, fra å spise flere hundre gram med proteiner/både mettet og umettet fett til å erstatte mesteparten av dette med carbs.

Er det ikke også slik at om du f.eks spiser et måltid som er høyt på carbs og fett så er det karbohydratene som gjør at fettet binder seg i blodet?

Hvorfor blir vi stadig advart mot å spise mye nøtter, eggehvitte kjøtt osv men anbefalt å kjøre på med carbs?

Får ikke dette helt til å stemme.. Hvorfor har vi kunne ha en diett bestående nærmest kun av fett og proteiner i flere titusener av år, men nå sier myndighetene at det plutselig er helsefarlig? Vil ikke at dette skal høres ut som en konspirasjonsteori men det er noe som ikke stemmer når det er en så stor uenighet om dette emnet..

I en undersøkelse var det kommet frem at land som har høye mengder mettet fett i dietten hadde lavere risiko for hjerte og karsykdommer. Og tvert i mot var det land der folk hadde større mengder karbohydrater i sin diett som hadde flest tilfeller av hjertesykdommer.

http://www.nationmaster.com/graph/hea_hea_dis_dea-health-heart-disease-deaths

Hvordan kan et land som frankrike der ost er en stor del av dietten har over halvparten så høye antall hjertesykdommer som norge?

"Shit don't make no sense"
-Meg.



noen artikler/videoer om sukker/diabetes/fedme

Sugar- the bitter truth Full version (over 1,5 time lang)
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM#noexternalembed

Sugar- The bitter truth (Short version)
http://www.youtube.com/watch?v=tdMjKEncojQ#noexternalembed

http://rheumatic.org/insulin.htm

http://www.diabeteshealth.com/read/2008/12/25/5383/low-carbohydrate-diets-why-you-dont-want-the-experts-to-tell-you-what-to-eat/

http://www.menshealth.com/nutrition/saturated-fat-0


Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #1 : 07. september 2011, 19:43 »
Sitat
Mange sier at kroppen TRENGER minst 150-350 gram carbs om dagen for å fungere optimalt. Jeg får ikke dette til å stemme, i og med at mennesker har hatt en diett som har bestått for det meste av proteiner og både mettet og umettet fett fra dyr, før ca 5000-6000 år siden.

Hva får deg til å tro at dietten før ca 4000bc var optimal?

Sitat
I tillegg har jeg lest mye om at når mennesker begynte å spise carbs (Og spesielt raffinert hvete) i store mengder kom kreft, økt fedme, diabetes, generelt mer sykdom inn i hverdagen.

Kreft er hovedsakelig en aldersrelatert sykdom. Veldig få får kreft før de er fylt tredve. Steinalderfolk ble ikke stort eldre enn tredve. A+B?

Fedme ser jeg på som et tegn på overflod.

Generelt mer sykdom? Veldig skeptisk til den påstanden, hvis ikke du mener andre aldersrelaterte sykdommer.

Sitat
Hvorfor blir vi stadig advart mot å spise mye nøtter, eggehvitte kjøtt osv men anbefalt å kjøre på med carbs?

Har aldri hørt noen fraråde nøtter, med mindre en er allergisk.

Sitat
Hvordan kan et land som frankrike der ost er en stor del av dietten har over halvparten så høye antall hjertesykdommer som norge?

De lar kona dra plogen mens de sitter og drikker vin og prater manskit.

Utlogget JegTrenerNaken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #2 : 07. september 2011, 22:19 »
Hva får deg til å tro at dietten før ca 4000bc var optimal?


Kreft er hovedsakelig en aldersrelatert sykdom. Veldig få får kreft før de er fylt tredve. Steinalderfolk ble ikke stort eldre enn tredve. A+B?


Generelt mer sykdom? Veldig skeptisk til den påstanden, hvis ikke du mener andre aldersrelaterte sykdommer.

Har aldri hørt noen fraråde nøtter, med mindre en er allergisk.



Når man har levd på en diett der størsteparten av energien er kjøtt i titusener av år, og så legger om dietten til store mengder karbohydrater så er det naturlig å være skeptisk til om kroppen vår har hatt nok tid til denne forandringen på kun 6000 år.

Grunnen til at steinalderfolk ikke levde lengre enn 30 var vel mer på grunn av levevilkårene og at når de ble syke hadde de ikke medisin. hva tror du forventet levealder hadde vært i verden om vi hadde kuttet ut alle former for medisin, revet alle husene våre, ikke hatt elektrisitet og levd i huler?


Ang. nøtter var det en professor som hadde en artikkel i dagbladet senest i forrige uke hvor han advarte mot at hvis du spiser 300 gram nøtter om dagen vil du legge på deg like mye som hvis du spiste 300g rent smør. Han advarte også spesifikt om fettet i nøttene.

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #3 : 08. september 2011, 15:15 »
At en inaktiv kontorfyr skal innta 60%+ an kaloriene sine fra karb er etter min mening totalt meningsløst, Men generellt ser jeg ikke helt hva som skulle være et problem for kroppen at vi skal innta mer karb enn vi gjorde for flere hundre år siden.

Når man ser på biokjemien til metabolismen vår, er det ganske mange mekanikker for at kroppen skal skaffe seg tilstrekkelig glukose uavhengig av hva man spiser. Etter min logikk burde det da ikke være noe problem for kroppen at den inntas direkte i form av pasta, ris poteter og korn.

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #4 : 08. september 2011, 15:30 »
Ang. nøtter var det en professor som hadde en artikkel i dagbladet senest i forrige uke hvor han advarte mot at hvis du spiser 300 gram nøtter om dagen vil du legge på deg like mye som hvis du spiste 300g rent smør. Han advarte også spesifikt om fettet i nøttene.
Ja, om du ikke er aktiv og spiser nøtter som ca har 50% fett så vil du legge på deg, fett gir mange kalorier uansett, men det er kaloriene som er problemet, ikke fettet. De må kontrolleres, så en dum professor, tydeligvis.

Ost er en stor del av dietten i Norge også. Ingen som sier at litt ost ikke er bra.. Nøtter er det ingen som advarer mot. Eggehvite er det heller ingen som advarer mot. Store mengder mettet fett og spesielt transfett kan ha problematisk effekt på helsa. Men vi trenger både mettet, flerumettet og enumettet fett. Akkurat som vi trenger både karbohydrat, protein, fett forskjellige vitaminer og mineraler. Alt har en jobb å gjøre i kroppen. Jeg spiser 35-45-20 i forholden, men jeg ekskluderer ingen ting. Er så lei av å høre alt maset fra 0 karbs fanatikerne. Karbs er ikke hva som gjør at visse folk får kreft nå, og hvordan vet du om steinalder mennesker hadde kreft eller ikke? Det blir for mye synsing, gjemt bak en hjemmespikka grad i ernæring. Folk var sannsynligvis mer aktive i steinalderen også.

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #5 : 08. september 2011, 15:37 »
Jeg synes det fungerer greit å ha bittelitt karbohydrater ( 2-3frukt + karboen det er i grønnsaker) uansett hver dag, for så å tilføre litt ekstra karbohydrater utifra aktivitetsnivået den dagen. De dagene jeg trener tar jeg kanskje litt ris eller en skive, de dagene jeg ikke trener eller bare går tur/annen rolig trening har jeg bare det jeg nevnte først.

For min del blir fett og karbohydrater (utover det nødvendige) brukt som billig fyllmasse for å justere kaloriinntaket. Ser ingen grunn til å ha mer karbohydrater i kostholdet enn det lille jeg har. Var hos legen etter å ha spist 800-1000kcal (600-800 av disse kaloriene var fra protein) daglig i 1mnd og var frisk som en fisk + alt av blodprøver var fine.

Det er jo tydelige linker mellom stort inntak av karbohydrater og diverse helseplager, men om man ikke er plaget av disse så ser jeg ingen grunn til å ikke spise så mye karbohydrater man vil.
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

EmyR

  • Gjest
Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #6 : 08. september 2011, 15:45 »
Orker ikke engasjere meg i disse debattene lengere. Spis sunt, tren og bruk fornuften.

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #7 : 08. september 2011, 15:45 »
Hvordan ellers har inuittene overlevd i arktiske strøk? Wink
Og ja, med nok energi, så er det ikkje farlig å leve uten karbohydrater. Sultekur på lavkarbo bør en være forsiktig med, for det vil gi depresjoner og svært lavt energinivå.
Men husk nå, at det sunneste fortsatt er det sunneste:rent kjøtt, fet fisk, grønnsaker(som vokser over jorden) og fiber. En lavkarbokur med bare pølse og bacon-produkter kan ingen ha godt av i lengden. Wink

PS: Ang nøtter, så skal man begrense dette, siden det inneholder noe karbo. Best å holde seg til RÅ nøtter, da det gode fettet blir ødelagt ved oppvarming.
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #8 : 08. september 2011, 15:56 »
Ost er en stor del av dietten i Norge også. Ingen som sier at litt ost ikke er bra..
Sant nok, men det er en grunn til at det er marked for lett-ost, vita hjertegod osv. Folk er redd fettet i de vanlige ostene fordi dem har lyttet til rådende propaganda.
Sitat
Nøtter er det ingen som advarer mot. Eggehvite er det heller ingen som advarer mot.
Nøtter og eggehvite er nok mindre kontroversielle matvarer ja, men for dem som er hysterisk opptatt av kalorier er det fort gjort å sette fingeren på nøtter da fett- og dermed kaloriinnholdet er høyt.
Sitat
Store mengder mettet fett og spesielt transfett kan ha problematisk effekt på helsa.
Det er upresist på dra transfett og mettet fett under samme kam. Syntetiske trasfettsyrer er det full enighet om skadeeffekten av, men naturlige mettede fettsyrer er ikke bevist skadelig, snarere tvert imot. Å ha en diett full av mettet fett har vært meget vanlig opp til moderne tid.
Sitat
Men vi trenger både mettet, flerumettet og enumettet fett. Akkurat som vi trenger både karbohydrat, protein, fett forskjellige vitaminer og mineraler. Alt har en jobb å gjøre i kroppen. Jeg spiser 35-45-20 i forholden, men jeg ekskluderer ingen ting. Er så lei av å høre alt maset fra 0 karbs fanatikerne. Karbs er ikke hva som gjør at visse folk får kreft nå, og hvordan vet du om steinalder mennesker hadde kreft eller ikke? Det blir for mye synsing, gjemt bak en hjemmespikka grad i ernæring.
Det er riktig at kroppen trenger fett og protein, da flere av disse er essensielle. Men kroppen trenger ikke karbohydrat. Det er et faktum. Den lille mengden kroppen bruker av karbohydrater kan kroppen danne fra glukogene aminosyrer eller glyserol i fett. Selv om tilnærmet null karbo funker fint, er det likevel grunnlag for å mene at en mindre mengde er det optimale.
Undersøkelser av primitive folkeslag som har beholdt den tradisjonelle livsstilen viser at kreft så og si ikke finnes. Vilhjalmur Stefansson fant ikke kreft blandt eskimoer som levde tradisjonelt, og som kjent lever eskimoer på svært mye mettet fett!
Forskning har vist at kreftceller nærer seg på sukker (Otto Warburg), så at det er sammenheng med forekomsten av kreft og andelen karbohydrater i kosten er det meget godt belegg for.

Utlogget JegTrenerNaken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #9 : 12. september 2011, 18:03 »
Undersøkelser av primitive folkeslag som har beholdt den tradisjonelle livsstilen viser at kreft så og si ikke finnes. Vilhjalmur Stefansson fant ikke kreft blandt eskimoer som levde tradisjonelt, og som kjent lever eskimoer på svært mye mettet fett!
Forskning har vist at kreftceller nærer seg på sukker (Otto Warburg), så at det er sammenheng med forekomsten av kreft og andelen karbohydrater i kosten er det meget godt belegg for.

Nettopp.

Dr. Otto Warburg, Ph.D., a 1931 Nobel laureate in medicine, first discovered that cancer cells have a different energy metabolism compared to healthy cells. He found that malignant tumors frequently exhibit an increase in anaerobic “without air”) glycolysis -- an abnormal process whereby glucose is used as a primary fuel by cancer cells and which generates large amounts of lactic acid as a byproduct.1

In contrast, normal cells predominantly undergo aerobic (“with air”) cellular metabolism. In cancer, the large increase in lactic acid generated by the cancer cells must be transported to the liver for metabolism and clearance. The lactic acid creates a lower, more acidic pH in cancerous tissues as well as overall physical fatigue from liver stress due to overworking to try to clear the lactic acid buildup.2,3 Consequently, larger tumors tend to have a more acidic pH.4 The goal is to return the body to aerobic metabolism as quickly as possible and to achieve an alkaline tissue pH (between 6.4 – 7.0). An alkaline environment is an unfavorable environment for cancer growth.

Since the cancer cell’s metabolism, anerobic glycolysis, is very inefficient, extracting only about 5% of the available energy in the food supply and from the body's own calorie stores, the cancer, in effect, is "wasting" energy, so the cancer sufferer eventually becomes tired and undernourished. This vicious cycle increases body wasting – often in a downward spiral until death.5 This is one reason why almost 40% of cancer sufferers die from malnutrition (called cachexia or “wasting away”).

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #10 : 13. september 2011, 05:57 »
"Shit don't make no sense"
-Meg.

Shit do not make no sense. Shit gir ikke ingen mening. Altså at det gir mening, eller? Men du har jo rett, quoten gir ikke noe mening siden den forferdelige engelsken er helt feil.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget JegTrenerNaken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #11 : 13. september 2011, 07:27 »
Shit do not make no sense. Shit gir ikke ingen mening. Altså at det gir mening, eller? Men du har jo rett, quoten gir ikke noe mening siden den forferdelige engelsken er helt feil.



TROLOLOL. Håper ikke du er over 12 år..

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #12 : 17. oktober 2011, 20:24 »
Shit do not make no sense. Shit gir ikke ingen mening. Altså at det gir mening, eller? Men du har jo rett, quoten gir ikke noe mening siden den forferdelige engelsken er helt feil.
Tosk. Engelsk var vel ikke ditt beste fag på skolen? (hehe.. måtte bare bruke det ordet. Wink har ikke noe i mot deg.)

Det er engelsk, når han sier det sånn, understreker han hva han mener. Engelsk er ikke helt likt som norsk på alle måter vet du.

Tilbake til temaet: Tror ikke det er slik at det er en simpel diett som er løsningen på alle helseproblemer, men heller det at folk ikke fokuserer nok på helsa si. De menneskene på jorda som fokuserer mest på helse lever lengst. Folk fra Okinawa i Japan er kjent for å leve lenge for dem er det viktig med små porsjoner, venner for livet(ikke tv-serien) og mening med livet. For folk fra Loma Linda, California er det spise nøtter og bønner, tro på Gud og ha en hviledag. For folk fra Sardinia er det å drikke moderate mengder rødvin, dele arbeidsmengden innad i familien og å spise pecorino ost (fra sau med mye omega 3). Vi kan se dette på enkelte grupperinger som på ingen måte spiser likt som hverandre, men som har fellesnevnere som ikke røykere, familie først, være aktiv hver dag, være sosial, spise frukt, grønnsaker og fullkorn. Så det er nok mye av dette som er det viktigste for helsa. (http://ngm.nationalgeographic.com/ngm/0511/sights_n_sounds/index.html)

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #13 : 29. oktober 2011, 15:22 »
Tosk. Engelsk var vel ikke ditt beste fag på skolen? (hehe.. måtte bare bruke det ordet. Wink har ikke noe i mot deg.)

Det er engelsk, når han sier det sånn, understreker han hva han mener. Engelsk er ikke helt likt som norsk på alle måter vet du.

Engelsk var nok det sterkeste faget mitt med 6 helt siden ungdomsskolen og ut videregående. Det er tydelig at det er du som ikke kan engelsk her. Med mindre du sitter på B i snitt på en høyere utdanning som er krevende ville jeg vært forsiktig med å kalle andre dumme.

Så kan jeg dra fram en uoffisiell quote:

The internet makes smart people smarter and stupid people louder.

Tosk.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Myte:Carbs bra for helsen men fett dreper deg?
« #14 : 30. oktober 2011, 19:48 »
Engelsk var nok det sterkeste faget mitt med 6 helt siden ungdomsskolen og ut videregående. Det er tydelig at det er du som ikke kan engelsk her. Med mindre du sitter på B i snitt på en høyere utdanning som er krevende ville jeg vært forsiktig med å kalle andre dumme.

Så kan jeg dra fram en uoffisiell quote:

The internet makes smart people smarter and stupid people louder.

Tosk.
Det er jo du som henger deg opp i at en person velger å bruke en muntlig engelsk setning for å få frem budskapet sitt. Om du får aldri så bra engelskkarakter på norsk skole behøver ikke det å bety at du er god i engelsk dagligtale. Studerer selv høyere utdanning i USA, og B i snitt er heller ikke veldig bra uansett, håper ikke du er fornøyd med det.

Som en illustrasjon:   
   
"Shit, l got a gay uncle. Call him Aunt Tom.
 
Every Christmas,
he comes over with his ''friend.''
   
See, it don't make no sense to hate nobody.
 
lt don't make no sense to be a racist,
sexist, or nothing, but.... lt don't.   
   
lt doesn't.   
   
lt don't make no sense...   
   
'cause whoever you hate
will end up in your family.
   
That's right, you don't like gays,
you're gonna have a gay son." (Chris Rock fra "Bigger and Blacker")

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!