Skrevet av Emne: Ønsker litt råd og hjelp  (Lest 1509 ganger)

Utlogget fatkid92

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1

  • <3
Ønsker litt råd og hjelp
« : 14. september 2011, 18:36 »
Hei, har lenge snakket om å begynne å trene. Til og med prøvd, men mistet motet.  Undecided  Derfor begynte jeg å lete etter forskjellige trenings blogger og forum, for å finne noe som kanskje kunne passet meg. Mislykket, helt fram til nå.
Med dette innlegget tenkte jeg å høre med dere andre som trener om hvilke treningsmetoder dere vil anbefale meg å bruke? For ikke å miste motet igjen.
- Hvilke mål burde jeg sette meg?
- Hvor ofte burde jeg trene i begynnelsen?
- Hvilke øvelser?
- Hvordan skal jeg sette opp kostholdet mitt i forhold til hvilke treningsmetode jeg velger å bruke?

Jeg er 19 år, ca 175cm og veier dessverre 120kilo, flaut  Embarrassed

Håper at noen kan komme med gode tips til meg, skal i løpet av uka fikse meg treningskort på et treningsstudio sammen med en venninne.

- fatkid92

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Ønsker litt råd og hjelp
« #1 : 14. september 2011, 18:48 »
Når det gjelder mål vil jeg si at det er viktig å ha ett hovedmål, feks jeg ønska å gå ned 20kg, men satte med delmål med feks 5kg innen den og den datoen osv, samme gjelder løfting av vekter. Da er det lettere å holde motivasjonen og det er ikke så langt mellom målene.
Når det gjelder øvelser så anbefaler jeg at du får innarbeidet markløft-knebøy og en benkpressvariant (hantler eller stang) og med god teknikk. Utover det får du isolasjonsøvelser som feks bicepscurl, triceps pushdown o.l (hvis de har peiling kan de sette opp program til deg på studioet og vise deg teknikk og øvelser).
Kostholde spørs på hva du vil, om du vil ned i vekt eller opp. Ofte er det best å ta utgangspunkt i hvordan du spiser nå, og så kutte/erstatte enkelte måltid med noe annet næringsrikt. Slik får man er rolig overgang og får ikke det sjokket med å må forholde seg til en splitter ny matplan med masse ny mat.
Hvor ofte du burde trene er litt opp til deg, si feks 3-4 dager på studio i uka + noen turer i skog og mark om man vil?

Dette var litt sånn enkelt skrevet men kommer nok mange gode svar:) Mye gode tips å få på TF, mange bra logger å følge med på.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Ønsker litt råd og hjelp
« #2 : 17. september 2011, 21:56 »
Sitat
Jeg er 19 år, ca 175cm og veier dessverre 120kilo, flaut
Om det er noen trøst så er vi omtrent like høye men jeg har veid 11 kg mer enn deg Wink Det er supert at du ønsker å gjøre noe med det, og for å gå ned de første kiloene så er det ikke så mange/store endringer som skal til.

Loft sier noe veldig lurt når han mener du bør sette deg delmål, det kan være veldig vanskelig å motivere seg til et såpass stort vekttap. Derfor syns jeg du burde følge hans råd om å ta noen kg av gangen så skal du nok se at motivasjonen stiger for hvert delmål.

Hvor ofte du vil trene blir opp til deg, men mange har en tendens til å gå lei/slite seg ut om de åpner for hardt (5-7 ganger i uka). Hva slags fysiske aktiviterer liker du? Viktig å finne noe man mestrer og liker, og man trenger selvfølgelig ikke ligge rett ut på gulvet etter en økt for at det skal være bra trening. Rask gange noen dager i uken kan også være en fin begynnelse. Styrketrening er kjempefint for å gå ned i vekt, jo mer muskler du har på kroppen desto mer energi vil den forbrenne. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med en veileder på senteret om å få satt opp et fullkroppsprogram.

Av personlig erfaring så vet jeg at det ikke er bare å si "bytt ut godteri med frukt" som man ofte hører fra "kostholdseksperter", men om du klarer så er det kjempefint om du holder godterispisingen til en dag i uka. Klarer du dette, samt sørger for at du får i deg variert og mettende mat (grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, rent kjøtt osv.) så vil jeg tro at du raskt vil se endringer på vekta. Vet ikke hvor mye du har satt deg inn i de ulike næringsstoffene men det kan være verdt å ta en titt på denne når du har tid: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1086.0

Det var hvertfall litt info, masse lykke til!
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Millas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Ønsker litt råd og hjelp
« #3 : 17. september 2011, 23:51 »
Kul? Jeg? HEHE, veit det!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!