Skrevet av Emne: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?  (Lest 6012 ganger)

Utlogget newguy_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« : 18. september 2011, 19:00 »
Jeg har lenge kjøpt karbonadedeig fra Nordfjord, fordi jeg er veldig fornøyd med både smak og pris. Men nå vurderer jeg å slutte med det, og heller kjøpe den fra FP eller til nød Gilde, hvis det viser seg at fp sin også krymper noe så inn i h**** mye.

Jeg har alltid syntes at det har blitt mye vann i pannen hver gang jeg har stekt nordfjord karbonadedeig, men jeg har aldri tenkt på å måle karbonadeigen etter steking.

Idag derimot gjorde jeg det, og fikk sjokk, la det på en digital kjøkkenvekt, og det sto 250, eller 252 for å være helt nøyaktig, og ikke smakte jeg på noe av karbonadedeigen under steking, som jeg har gjort noen ganger før. 250? Kan det seriøst være så mye som 150g vann i den forbaska karbonadedeigen? Det står 5% salt og vann på etiketten, og skulle ikke det vært rundt 20g eller noe?

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #1 : 18. september 2011, 19:07 »
Alt som blir stekt mister vann. Har du tørrstekt den, kanskje? Hvis den har vært frossen mister den mer vann, men det gjelder alt kjøtt og fisk, faktisk.
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #2 : 18. september 2011, 19:15 »
Synes ikke det var så galt. Hvor mye vann er det i kjøttet naturlig?. Varm det opp, og det fordamper. Tørrsteker man det, blir det ikke mye igjen Wink
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #3 : 18. september 2011, 19:19 »
Så og si alt av mat inneholder en viss mengde vann. Kjøtt inneholder veldig mye vann, opptill 70%. Slik har det alltid vært.

Å kjøpe kjøttet fra en annen leverandør vil ikke løse "problemet", du får jo det samme kjøttet (med den samme mengde vann). Det eneste du kan gjøre hvis du absolutt ikke vil ha vann i kjøttet ditt, er å kjøpe tørket kjøtt...

Jeg forstår ikke hvorfor du stresser med dette forresten, kjøtt er protein og vann, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være, hvorfor bryr du deg om det egentlig ?
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #4 : 18. september 2011, 19:27 »
Et lite tips for å unngå tørrsteiking er å la kjøttet/fisken ligge framme en liten stund før du steker. Starte stekinga med varm panne, og deretter slå ned til middels varme. Jo raskere temperatursvingninger kjøttet har vært gjennom før steiking, jo tørrere blir resultatet. Wink
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget 41232341

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415


Utlogget newguy_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #6 : 18. september 2011, 21:50 »
Merkelig at på den testen så står det at nettovekt er 400g, men at det er 200g før det er stekt? Det kan umulig stemme, for jeg hadde en periode hvor jeg ville sjekke om jeg faktisk fikk det jeg betalte for, og da viste den digitale kjøkkenvekten 400g, når jeg la på 400g, så hvordan kan de i den testen få så lite som 200?

Utlogget 41232341

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #7 : 18. september 2011, 21:59 »
Merkelig at på den testen så står det at nettovekt er 400g, men at det er 200g før det er stekt? Det kan umulig stemme, for jeg hadde en periode hvor jeg ville sjekke om jeg faktisk fikk det jeg betalte for, og da viste den digitale kjøkkenvekten 400g, når jeg la på 400g, så hvordan kan de i den testen få så lite som 200?

Magi på høyt nivå


Utlogget newguy_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #8 : 18. september 2011, 22:07 »
Men, helt seriøst, for hver gang jeg la på 400, eller delte opp 400g kjøttdeig til 2 porsjoner så viste den enten 400 eller 20 0 (avhengig om det ble delt opp i en eller to porsjoner9

Utlogget 41232341

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #9 : 18. september 2011, 22:11 »
De veide opp 200g og stekte det

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Karbonadedeig fra nordfjord, bare søppel?
« #10 : 18. september 2011, 22:16 »
Min erfaring er at Nordfjord sin karbonadedeig er den beste, både Gilde og Meny sin egenlagde gir så mye vann i stekepanna at de blir mer kokt enn stekt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!