Skrevet av Emne: Styrke Vs BB...  (Lest 4769 ganger)

Utlogget marduk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Styrke Vs BB...
« : 24. september 2011, 03:25 »
Hei!

Eit lite spørsmål;
Eg foretrekker låge reps. Kjører 4-6 i dei fleste baseøvelsane med 2-4min pauser og litt fleire sett enn i eit normalt bb-program. Korleis vil dette påverke muskelveksten?

Har sjølv tenkt, tyngre løft = meir muskler i lengden, men ser mange sverger til høgare antall reps.
Synes også eg heile tida ser dei største folka på gymmen trene overaskende lett....

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #1 : 24. september 2011, 03:26 »
V-A-R-I-A-S-J-O-N
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget marduk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Styrke Vs BB...
« #2 : 24. september 2011, 05:12 »
Kjekt med tilbakemelding. Men var egentleg ikkje det eg spurte om, eg lurer på korleis det eg skreiv påverka muskelveksten...

Og ærleg talt, det eine ordet hadde egentleg vært ganske dårleg svar på dei fleste spørsmål, om ikkje eg spurte om  eit synonym til; det å variere, forandring, veksling, skiftende form som noe opptrer i; variant.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #3 : 24. september 2011, 11:24 »
Kjekt med tilbakemelding. Men var egentleg ikkje det eg spurte om, eg lurer på korleis det eg skreiv påverka muskelveksten...

Og ærleg talt, det eine ordet hadde egentleg vært ganske dårleg svar på dei fleste spørsmål, om ikkje eg spurte om  eit synonym til; det å variere, forandring, veksling, skiftende form som noe opptrer i; variant.

Det var ett perfekt svar til spørsmålet ditt, om du velger å ikke ta det til deg, be my guest. Variasjon er nøkkelen til muskelvekst, ikke ett fast antall reps. Så enkelt er det. Tren en periode med 4-6 reps, og en periode med 8-12, og om igjen.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Styrke Vs BB...
« #4 : 24. september 2011, 11:45 »
mange rep gir volum og få styrke, 4-6 gir styrke
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #5 : 24. september 2011, 11:53 »
mange rep gir volum og få styrke, 4-6 gir styrke

Hehe, tror du det er så enkelt? I teorien er det slik, ja.. men ikke så enkelt at du bare trener høyrep for volum og lavrep for styrke. Om du har trent høyrep en stund vil du vokse mye bedre av lavrep, og omvendt..
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Styrke Vs BB...
« #6 : 24. september 2011, 12:27 »
for meg har volum alltid gått i takt med styrken.

har alltid foretrukket lavere reps i benkpress, 3-5 og deretter 8-12 reps i støtte øvelser etterpå.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Styrke Vs BB...
« #7 : 24. september 2011, 15:10 »
Hehe, tror du det er så enkelt? I teorien er det slik, ja.. men ikke så enkelt at du bare trener høyrep for volum og lavrep for styrke. Om du har trent høyrep en stund vil du vokse mye bedre av lavrep, og omvendt..

Seff. vet jeg det ikke er så enkelt, men var det svare han ville ha Smiley slik jeg leste spm hans
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Styrke Vs BB...
« #8 : 24. september 2011, 15:19 »
for meg har volum alltid gått i takt med styrken.

har alltid foretrukket lavere reps i benkpress, 3-5 og deretter 8-12 reps i støtte øvelser etterpå.

Siterer denne.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #9 : 24. september 2011, 15:45 »
Mange byggere trener latterlig lett og vokser som gress av det. Men det er fordi de juicer... Da blir man stor uansett hvordan man trener. Men for oss vanlige mennesker må man trene mye tyngre for å vokse.

Min erfaring er at 8-12 reps bygger volum. Her gjelder det å kjøre mange sett med korte pauser. Byggertrening gir best økning i muskelmassen, enten man boler eller ikke. Det er feil at man trenger å variere vektene, trene tungt i perioder for så å trene 'lett' i andre perioder. Å ligge under 5 reps med lange pauser gir ikke samme volumøkning som å trene med 8-12 reps.

Det er heller ingen vits at man på død og liv må trene baseøvelser for å bli stor. Isolasjonsøvelser gjør samme nytten. Poenget er å slite ut musklene og bygge dem opp igjen etterpå. Om du trener apparater eller frivekter har lite å si.

Men, det viktige med baseøvelser er at de er overlegne apparater når det kommer til funksjonell styrke, dvs styrke med overføringsverdi i hverdagen og til andre idretter. Å sitte i apparater og trene armer, bein og rygg hjelper null og niks hvis man skal trene for å hevde seg i en eller annen idrett.

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #11 : 24. september 2011, 16:45 »
Hvordan i alle dager kan du si at det er feil at man må variere? Å ligge på under 5 reps gir bedre volumøkninger enn 10-12 reps etter en stund med 10-12 reps, samme som 10-12 reps gir bedre volumøkninger etter en stund med lavere reps.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #12 : 24. september 2011, 16:55 »
Hvorfor skal man variere? Man blir større av å trene 8-12 reps enn 1-5 reps. Grunnen til å ha tunge perioder i treningen er at man blir sterkere. Man kan da løfte tyngre sett når man har blitt sterkere.

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Styrke Vs BB...
« #13 : 24. september 2011, 16:59 »
Hvorfor skal man variere? Man blir større av å trene 8-12 reps enn 1-5 reps. Grunnen til å ha tunge perioder i treningen er at man blir sterkere. Man kan da løfte tyngre sett når man har blitt sterkere.



For å sjokkere kroppen å få den til å vokse. Ser ofte folk med en slik teori som deg, som ikke vokser 1cm eller blir noe sterkere. Som har trent fast i 3-4 år men sverger til at for å bli stor, må man trene med 10-12 reps! Ser ikke helt poenget med den artikkelen du linket til.. de sammenligner styrkeløftere med ronnie coleman? og mener at grunnen til at ronnie coleman er større enn de er fordi han trener med høyere reps? Jeg ler.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrke Vs BB...
« #14 : 24. september 2011, 18:10 »
Hei, du trenger ikke 'le' av folk her inne. Jeg ler ikke av deg, men forsøker å diskutere saklig, hold deg for god til å trakassere andre meddebatanter!

Jeg forsøker å svare på spørsmålet til trådstarter. Han lurer på om han ligger for lavt, 4-6 reps, til å øke maksimalt i muskelmasse. Jeg sier ja, han gjør det.

Man bygger muskelmasse best i repsområdet 8-12. Hvis det er muskelmasse han er ute etter så bør treningen hans hovedsaklig basere seg på høyrepstrening med korte pauser. Trener man med 4-6 reps vil man vokse, men ikke like mye som hvis man trener med 8-12 reps.

Er det nødvendig med perioder der man ligger lavt på antall reps, type 1-5 reps? Tja... Det viktigste er at man øker belastningen fra økt til økt. Man vil også trene opp styrken når man ligger på 8-12 reps. Poenget er at man må legge mer vekt på stanga fra trening til trening.
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!