Skrevet av Emne: HVILKET MEL?!  (Lest 4253 ganger)

Utlogget prebnoz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 206

  • Get fit or get fat...
HVILKET MEL?!
« : 25. september 2011, 00:57 »
Nå sitter jeg her og planlegger gjærbakst. har prøvd dette med mandelmel og da hevde det jo ikke noe i det hele tatt! what  hvilket mel blir det desidert sunneste og mest lavkarb som ikke er glutenfritt?! evt. går det ann å tilsette mandelmel gluten på en eller annen måte for å få det til å heve?

har hørt at noen bruker bakepulver, men hvor mye og smaker ikke det dårligere?

Utlogget Thomaas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: HVILKET MEL?!
« #1 : 25. september 2011, 09:35 »
Hm, hvis du skal bake med glutenfritt mel så trenger du nesten et bindemiddel til deigen, jeg bruker fiberhusk og det fungerer topp. Kjøpes på helsekost og koster ikke all verden, det sveller når man blander i vann og gjør deigen mindre klissete og mer som "normal" deig.

Jeg lager kun pizzabunn av glutenfrie mel, så jeg vet ikke hvordan det blir når du skal lage mer tradisjonell gjærbakst som brød osv, men tips for å få deigen til å heve er
- stivpisk eggehviter som du blander inn i deigen
- bakepulver (mengde avhenger av melmengde, 1 ts til 200-300g mel kanskje?)
- fiberhusk som nevnt tidligere (eventuelt johannesbrødkjernemel, men fiberhusk fungerer bedre)
- mulig det også går an å tilsette gluten, du kan jo prøve og se?

Ellers så har vel de fleste meltyper et høyt karboinnhold så vidt jeg kommer på i farten, i alle fall de som inneholder gluten. Om det er det sunneste vet jeg ikke, men dersom du ikke bryr deg om gluten er vel økologisk speltmel (av typen Oberkulmer Rotkorn, kjøpt på helsekost, merke "Helios") et av de sunneste melene. Og hvis du skal være ekstra sunn så går du for den fine typen i stedet for den grove, da den fine ikke inneholder fytinsyre (som ligger i skallet på korn) som hemmer opptaket av mineralstoffer  Wink

Speltmel inneholder gluten, men har en litt svakere glutenstruktur enn andre typer mel, samtidig som det visstnok inneholder flere næringsstoffer. Det er ikke lavkarb da hvis det er det du vil ha, er vel kun mandelmel (eventuelt hasselnøttmel eller bakepro )som er lavkarb av de ulike meltypene. Bakepro er jo forsåvidt et proteinpulver, så det alene vil ikke fungere som en erstatning for andre typer mel.

Ble du noe klokere?  Tongue

Utlogget prebnoz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 206

  • Get fit or get fat...
Sv: HVILKET MEL?!
« #2 : 25. september 2011, 22:50 »
hmm.. litt klokere ble man vel, men trenger ikke være et lavkarbo mel, det har jeg nesten ikke råd til  Tongue
fatter bare ikke at fullkornsmel ikke skal være bra for en... jeg har nå en så fiks ide som at kroppen IKKE kan klare å ta opp alle næringsstoffene vi analyserer at en matvare har. vi har jo ikke en fordøyelse som planteetere og da er det jo rett og rimelig at mye av makroene i fullkornsmel og sammalt mel blir borte i toalettet. akkurat som mais og tyttebær som går ut like hel  Huh


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!