Skrevet av Emne: Karl-Gunnar´s trenings-profil  (Lest 46467 ganger)

Utlogget Mvpkimrkv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • "Discipline weighs an ounce, regret weighs a ton."
Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #60 : 05. oktober 2012, 09:30 »
Dette er noe av det råeste..
Respekt og ære for det nivået du var, og at du tydelig er i en form som de fleste 55åringer ser langt etter Smiley
"It is not the critic who counts, not the one who points out how the strong man stumbled or how the doer of deeds might have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred with sweat and dust and blood; who strives valiantly; who errs and comes short again and again; who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause; who, if he wins, knows the triumph of high achievement; and who, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat."

IG- mvpkimrkv

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #61 : 05. oktober 2012, 09:39 »
Tusen takk for hyggelig kommentar, har trent siden jeg var 16 år og prøver å holde en brukbar form så lenge som mulig inn i ''alderdommen''. Det viktigste er jo at man holder seg frisk og skadefri Smiley

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #62 : 05. oktober 2012, 12:20 »
Klassisk Cheesy
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #63 : 01. juli 2013, 09:30 »
En liten statusrapport fra en aldrende ''hobby-bygger'':

Vekttrening 4 ganger per uke + litt cardio:

Dag 1: Skuldre + bakside lår
Dag 2: Rygg + legger
Dag 3: Bryst + armer
Dag 4: Forside lår + litt ekstra skuldre & rygg.

Kroppsvekt 88 kg.

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #64 : 01. juli 2013, 10:10 »
Det hadde vært artig å høre hvordan andre veteraner legger opp trening og kosthold. Jeg vil tro at det er mange som meg som har trent hele livet og som nå har passert 50 år, men som fortsatt jobber hardt for å holde seg i form.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #65 : 08. juli 2013, 13:39 »
Det hadde vært artig å høre hvordan andre veteraner legger opp trening og kosthold. Jeg vil tro at det er mange som meg som har trent hele livet og som nå har passert 50 år, men som fortsatt jobber hardt for å holde seg i form.

Jeg er vel bortimot en sånn en sjøl om det mangler noen få år Smiley

Jeg hadde et to års nær fravær fra gymmet (20-25 tulleøkter pr år), men begynte smått å trene litt mer jevnlig igjen i februar/mars i år. 2-3 veldig lette økter pr uke de første par månedene for å ikke gå på betennelser her og der, for så å stort sett i snitt få til 4 økter pr uke (de siste par månedene).

Jeg valgte av naturlige grunner å legge alle ambisjoner om å komme opp på samme treningsnivå mht belastning og slik fullstendig døde, men desto større ambisjoner om å komme inn i en tralt der belastning og intensitet på treningen er mer enn nok til å bringe kroppen i god form igjen. Nå var jeg svært aktiv både til fots og på ski i den "treningsfrie" perioden, så grunnformen var ikke helt på trynet, men målrettet styrketrening er nå en gang noe annet enn å bare bevege seg med litt høy puls Smiley

Jeg har i grunn valgt å trene nokså eksakt likt det jeg alltid har gjort - slik jeg gjorde både før "kroppsbyggertiden" og under den, men er litt klokere mht å ikke ville for mye mht belastningene....
Det betyr ikke at jeg ikke løfter så tung som jeg føler at jeg må gjøre for å ha fremgang (eller vedlikeholde), men siden jeg ikke har andre mål enn eget velvære så velger jeg å ikke pushe det inn i en sone der jeg vet at skaderissikoen er overveiende stor pga belastninger og treningsintensitet. Når jeg var "aktiv" så ga jeg blankt fxxn i om jeg var i den sonen, jeg ville være der fordi jeg visste at jeg måtte trene såpass tøft for å nå de målene jeg satt meg.
Not anymore! Smiley

Eneste justeringen på treningen jeg har gjort er at jeg har gått ned til en helt straight tresplitt (eller tosplitt) som da trenes drøyt en gang pr uke (blir alt fra 3-5 økter). Øktene holdes korte og effektive (vil ikke være i det svette rommet lengre enn absolutt nødvendig).
Mht øvelser, så blir det også mye det gamle, og jeg forholder meg i så stor grad som mulig til frivektsøvelser.
- Frivendiger med eller uten overstøt
- Stående militærpress
- Stangroing
- Hantelroing
- Skråbenk/benkpress
- Franskpress
- Diverse hanteløvelser til armer og skuldre
- Chins
- Noe dill på leggene
......Sper seff innimellom på med maskiner/kabler dersom det passer seg sånn

.....til nå har dessverre mitt venstre kne gjort beintrening vanskelig (umulig?), så det er med skam og melde at det stort sett har begrenset seg til ørlite lårstrekk og lårcurl. De har i grunn ikke fått annen reell trim enn det beina egentlig er ment for, og det holder jo ikke i denne verdenen.... Kneet ble imidlertid operert av doktor Aune for snart fire uker siden, og jeg har fått GO mht å forsøke meg på litt lett knebøy ned til 90 grader i disse dager...så i kveld er første forsøk på det i så henseende... Smiley

Jeg ser i såmåte lyst på framtiden! Smiley

Når det gjelder kosthold så forsøker jeg egentlig bare å spise normalt sunn og god mat og passer på å få i meg brukbart med diverse animalskee proteinkilder og melkeprodukter (jeg er tilbake der jeg startet mht proteinpulver - jeg trenger det ikke, så da gidder jeg ikke bruke det heller).
Jeg la på meg en del fett i løpet av treningsoppholdet, men dette er i ferd med å svinne henn nå, samtidig som formen er sakte stigende, så treningen har åpenbart gjort at også kostholdet har blitt mer bevisst. Er liksom ingen vits å legge ned 3-4-5 OK treningsøkter i uka dersom en ikke har et kosthold som samsvarer med den innsatsen en legger ned på gymmet... Smiley


..kanskje jeg skal vurdere å skrive en artikkel ala: "Min vei fra kroppsbygger til Hvermannsen - from hero to zero, and it feels GOOOOD!"


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #66 : 09. juli 2013, 10:19 »
Meget bra innlegg Siverfox.
Fint å høre at det andre gamlinger (selv om du ikke er like gammel som meg) som trener regelmessig og forsøker å holde seg i form på en sund og god måte Smiley

Det å unngå skader er jo helt avgjørende for at man skal kunne fortsette treningen etterhvert som man blir eldre og derfor bruker jeg idag moderat belastning og prøver å oppnår rette ''feelingen'' med øvelsene. Jeg sliter litt med skuldrene og må derfor være meget forsiktig med alle typer press-øvelser.

Jeg ser at det er mange pensjonerte byggere (60+) som idag ikke kan trene fordi de har pådratt seg alvorlige skader pga for tung trening i ung alder.

Så skal man kunne forsette treningen inn i alderdommen så er det utrolig viktig å trene på en smart måte og dette gjør jo det hele mer interessant Smiley

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #67 : 09. juli 2013, 12:55 »
Utrolig motiverende lesning dette her Smiley
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #68 : 09. juli 2013, 13:10 »
Flott at noen lar seg motivere av dette Smiley

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #69 : 09. juli 2013, 13:54 »
Meget bra innlegg Siverfox.
Fint å høre at det andre gamlinger (selv om du ikke er like gammel som meg) som trener regelmessig og forsøker å holde seg i form på en sund og god måte Smiley

Det å unngå skader er jo helt avgjørende for at man skal kunne fortsette treningen etterhvert som man blir eldre og derfor bruker jeg idag moderat belastning og prøver å oppnår rette ''feelingen'' med øvelsene. Jeg sliter litt med skuldrene og må derfor være meget forsiktig med alle typer press-øvelser.

Jeg ser at det er mange pensjonerte byggere (60+) som idag ikke kan trene fordi de har pådratt seg alvorlige skader pga for tung trening i ung alder.

Så skal man kunne forsette treningen inn i alderdommen så er det utrolig viktig å trene på en smart måte og dette gjør jo det hele mer interessant Smiley

Takk! Smiley

Ja, det blir viktigere å forsøke å holde skadene unna med årene....det tar så utrolig mye lengre tid for betennelser og skit å heles enn det gjorde når en var ungstut!

Selv har jeg vært utrolig heldig mht treningsrelaterte skader i løpet av de  30 årene så langt. Har bare hatt en del betennelser i armer og skuldre samt noen små avrivninger her og der. Knærne tror jeg er en familiegreie, da nær sagt alt som kan krype og gå i den nærmeste slekta her fiksa på meninsker og slitasjeskader, men jeg har jo veid mye i mange år og slikt hjelper jo ikke det minste dersom en er litt utsatt. Smiley

Jeg har alltid forsøkt å utføre øvelsene på en så god måte som mulig, og aldri vært det en kan kalle virkelig sterk, og det har nok hjulpet en del mht å holde de verste skadene unna også. Da er tanken at jeg fortsetter å holde god utførelse og ikke løfte tyngre enn det en føler at kroppen kan håndtere greit for å kjøre 6 repper eller mer, så skal dette forhåpentlig gå greit Smiley

Jeg hadde forøvrig en bekjent som trente beinhardt til han var over 75 år før han dessverre døde brått for et par år siden. Han var tidligere styrkeløfter og en naturlig stor og sterk mann fra naturens side, så han var veldig opphengt i tunge vekter. Massevis av  trippeler med full innsats i benkpress og markløft og ellers stort sett ikke over seksere....han løfte så det knaket i forføyningene.... En skulle jo tro den typen tilnærming skulle slitt av hver muskel i kroppen hans, men han hadde aldri en skade. Så det finnes åpenbart flere veier til å holde seg i form.
Det viktigste er nå uansett å trives med den treninga en bedriver! For hans del var det garantert en stor glede å greie å få opp 130kg i benkpress selv om han var godt over 70 år. Det er jo en del av den totale pakka som summerer opp det en kan kalle livskvalitet. Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #70 : 09. juli 2013, 14:19 »
Jeg tror at man kan fortsette å trene med relativt tunge vekter også når man blir eldre forutsatt at man har en perfekt utførelse og har robuste ledd som tåler tung belastning. Når det er sagt så tror jeg det går fint å holde seg relativt veltrent ved bruke av lett til moderat belastning.
Jeg for min del har relativt spinkel beinbygging med tilhørende tynne ledd så jeg må passe på å bruke belasting som passer min type fysikk. Som ung pådro jeg meg en del skader pga manglende kunnskap om hvordan øvelsene skulle utføres og disse gamle skadene har en tendens til å ''dukke opp'' når man begynner å bli litt eldre. Men som tidligere sagt så må man bruke hodet og tilpasse treningen til de svakhetene og ''lytene'' man har Smiley

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #71 : 09. juli 2013, 14:29 »
Thumbs up!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #72 : 09. juli 2013, 14:36 »
Her er et par bilder som viser min ''off-season'' form fra slutten av 80-tallet.

På dette bildet er du nesten prikklik Supermann! (Christopher Reeves)


screen capture open source
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #73 : 09. juli 2013, 14:43 »
Takk Smiley
Det var jo en flott mann å bli sammenlignet med, men det begynner å bli noen år siden........

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Karl-Gunnar´s trenings-profil
« #74 : 09. juli 2013, 14:59 »
Takk Smiley
Det var jo en flott mann å bli sammenlignet med, men det begynner å bli noen år siden........

Du er jo i meget god form nå også. Veldig inspirerende. Forumet er verdt å lese igjen...
Når startet du med vekttrening? Selv så startet jeg i 1981. Jeg er 44 år nå.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!