Skrevet av Emne: Doping og aksept. Vår feil?  (Lest 119976 ganger)

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #150 : 04. oktober 2011, 20:42 »
Du skjønner forhåpentligvis hvorfor feks drap er ulovlig, og hvilken samfunnsmessig og rettslig effekt lovliggjøring hadde implisert.

Så klart, når man skal bruke det enkleste og mest åpenbare eksempel man kan tenke seg.

Det er vanskeligere å fjerne en lov, enn å innføre en ny lov. Alkohol kan ikke bli ulovlig fordi det har dype røtter i samfunnet, men hadde det blitt fremstilt for første gang idag ville det mest sannsynlig aldri blitt lovliggjort.

Man "fjerner" ikke lover, det man gjør er å vedta nye som går foran den gamle. Det kreves ikke mer enn flertall i Stortinget for det. Jeg ser den praktiske tilnærmingen din, og er enig i det.

Men det er som Egil sier. Hva som er lov / ulovlig styres i stor grad av ledende samfunnsnormer.

Derfor er det vel i prinsippet ikke noe forskjell på å gjøre noe lovlig - ulovlig, kontra å gjøre noe ulovlig - lovlig. Det er opinionen i Stortinget, Grunnloven og til dels norges folkerettslige forpliktelser som avgjør hvor vanskelig det skal være.

Edit: Nå har jeg sporet av tråden. Sorry, Back on topic ! Wink
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #151 : 04. oktober 2011, 21:00 »
Stortinget kan selvsagt oppheve lover uten å erstatte dem med nye.

Problemet med doping oppstår hvis det blir et samfunnsproblem. At en og annen boler traver rundtomkring er greit. Men når ungdommer knasker winstrol i storefri før gymtimen har det gått for langt.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #152 : 04. oktober 2011, 21:54 »
Veldig bra, Ryu. Det er helt riktig. Og om du fortsatt henger med på sammenligningen, der haien er AAS, forstår du at jeg ønsker å totalkriminalisere bruk, omsetning og kjøp.

Jeg forstår hvorfor du vil det. Det jeg ikke er enig i, er at du, eller en viss prosentandel av befolkningen skal fortelle en annen del av befolkningen hva de kan og ikke kan gjøre med sine egne liv og kropper.

Men ettersom du tydeligvis er veldig uenig med meg, noe som selvfølgelig er lov, må jeg be deg om å komme med ditt syn på ting. Jeg lagde tråden for å få frem meningene folk på TF har. Mitt forslag til deg er at du kommer med dine meninger om saken. Hvor skal grensen gå?

Grensen burde gå der den gjør skade på andre enn brukeren selv. For at brukeren av AAS skal gjøre skade på noen ved bruk av AAS må denne personen gjøre en annen allerede ulovlig handling. True, stjele, slå er eksempler på dette. Dette er som sagt ulovlige handlinger allerede, så de virker derfor dekkende på evt. kriminelle handlinger en bruker av AAS ville finne på å gjøre. Nå vet jeg at du har en litt annen innfallsvinkel en dette. Du hevder at folk ikke vet bedre og må skjermes fra seg selv. Dette er jeg bare grunnleggende uenig i, og at jeg må forklare hvorfor jeg er uenig i dette er ganske utrolig. Vi har rett og slett meninger tuftet på to forskjellige virkeligheter. Jeg er uenig med deg fordi alle mennesker har eierskap til sitt eget liv. Det er visse grunnleggende rettigheter som er iboende hos oss alle, og eierskap til eget liv er en av disse. Jeg vil tro saken hadde vært en helt annen om det var noe du liker, bruker mye, eller er opptatt av å gjøre, som en eller annen fyr bestemte at nå er ulovlig fordi denne personen ikke likte det. Om det er skadelig er for meg irrelevant, se over.

Hvem skal sette grensene?

Hver enkelt person skal sette grensene for hva hver enkelt person gjør med sitt liv. Dette er også den eneste måten man virkelig kan sette en grense, da ytre grenser(lover) er kollektive og ikke biologisk fungerer inne i menneskehjernen. De vil kanskje bli tatt med i betraktning før en handling gjennomføres, og kan være utslagsgivende, men grensene settes i hodet på hver enkelt person.

Slik jeg ser det, er det en fordel at mennesker som er valgt av folket gjør det. Jeg mener det er fint at de har kriminalisert kjøp og salg av AAS. Derimot syns jeg det er synd at de ikke har kriminalisert bruk.

"Mennesker som er valgt av folket" har en rimelig vag betydning. Først og fremst er det ikke alle som stemmer. litt under halvparten av de som stemmer, stemmer på regjeringspartiene. Sjelden er de som stemmer på partiene i regjering enig i alt partiet står for. Oftest har man enkeltsaker som bestemmer hvilket parti man stemmer på. Igjen sitter man igjen med en forsvinnende liten andel av befolkningen som faktisk er enig i det som vedtas.

Kriminaliseringen av kjøp og salg er nok gjort for å beskytte legemiddelindustrien, bruk blir nok sikkert ulovlig etter hvert, enda andre, nå ulovlige midler er på vei andre veien.

Hva mener du?

Jeg mener AAS skal, og burde være lovlig. Jeg mener man skal legalisere kjøp og salg. Dette mener jeg fordi jeg er prinsipielt imot overformynderi i slike saker. Kriminalisering fører til at stoffet blir farligere, det fostrer kriminelle miljøer, og tvinger brukere inn i ofte lugubre miljøer. Det hindrer forskning på skadevirkninger som på sikt i seg selv er skadelig. Loven forandrer ingenting fordi folk ofte følger magefølelsen i slike saker, og den sier at dette er min kropp, og ingen skal fortelle meg hva jeg kan, og ikke kan gjøre. Som eksempel kan man se hva kriminalisering av hasj har gjort med bruken av det. Ingenting annet enn at det har som jeg nevnte tidligere, fått bivirkningene alle disse typer kriminaliseringer får.

Folk frykter det de ikke kjenner.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #153 : 04. oktober 2011, 22:07 »
Så klart, når man skal bruke det enkleste og mest åpenbare eksempel man kan tenke seg.
Hva vil du da, at jeg/vi skal mate deg med detaljerte opplysninger om alle samfunnsmessig følger som hadde dukket opp ved den minste endring av lovverket? Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #154 : 04. oktober 2011, 22:14 »
Hvorfor skal doping være lovlig hvis det ender opp slik at det misbrukes over en lav sko og unge gutter og jenter tar skade av det? Jeg gidder ikke å betale for skadene det påfører misbrukerne. De som bruker slik burde ekskluderes fra gratis helsehjelp... Hvis et forbud kan hindre utstrakt bruk kan jeg ikke se problemet med kriminalisering.

Alkohol og tobakk er annerledes, her betaler i det minste brukerne og misbrukerne for seg i form av skatter og avgifter.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #155 : 04. oktober 2011, 22:41 »
Historien har også vist oss at en utrolig liberal våpenlov som i statene gjør at fler folk blir drept.
Når det er lov å ha våpen vil fler ha våpen, flere ulykker inntreffer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_politics#Gun_safety_and_gun_laws

Ingenting er gitt. Å trekke paralleller mellom liberal våpenlov og skuddrap er noe forhastet. Om noe tror jeg kultur og levekår i et land er utslagsgivende, noe som vil forklare hvorfor det er noen utvalgte byer med mange fattige som er høyt på voldsstatistikken. Men, det er nok riktig som du sier at flere ulykker vil inntreffe om flere våpen er i omløp, men dette er ikke i seg selv et argument for at man burde ha en strengere våpenlov, da uhell vil kunne skje uavhengig av loven. Dette skjer da vel forsåvidt svært sjelden i Norge, noe som også kan ha sammenheng med lengden på våpen(rifler og hagler gjør opp for det meste av Norges sivile våpen, eller generell mer forsiktig omgang med våpen. Forsiktig omgang med våpen kan igjen ha sammenheng med reguleringer, eller mer trolig, holdninger.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #156 : 04. oktober 2011, 22:43 »
Nå er jo den liberale våpenloven del av den amerikanse kulturen da, så jeg synes du skyter deg litt i foten der.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #157 : 04. oktober 2011, 22:54 »
Hva er egentlig forskjellen?

Det er mye enklere, fra et politisk ståsted, å innføre nye lover. Som politiker viser man seg handlingskraftig via symbolpolitikk man selv, og velgerne ikke ser konsekvensene av. Man får noe konkret å målbart, svart på hvitt. Å fjerne en lov er på den annen side, eller kan være, politisk selvmord. Små interessegrupper(De som lettest kan organisere seg fordi de er få) vil skape hodebry for politikeren. Dette er ofte de samme interessegruppene som jobber for å innføre nye lover som den generelle befolkningen ikke vil ha. Den generelle befolkningen er kanskje på lik linje med politikeren for å fjerne loven, eller er likegyldige, og klarer eller vil ikke organisere seg for å vise dette fordi de er for mange. Og det blir til at politikeren ikke går videre på dette grunnlag. dette er også grunnen til at et skattesystem vil vokse seg stadig større, og en velferdsstat vil blåse seg opp.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #158 : 04. oktober 2011, 23:24 »
Nå er jo den liberale våpenloven del av den amerikanse kulturen da, så jeg synes du skyter deg litt i foten der.

Nå tenkte jeg mer på kulturen de stedene det er mange våpendrap(drap med våpen ikke dreping av våpen), fattigdom, større tilbøyelighet til å drepe, langing(som forøvrig kan løses ved å legalisere det de selger) osv. Det er forsåvidt store forskjeller fra stat til stat hvor mange som faktisk blir drept med skuddvåpen. I Nord-Dakota var det ingen i 2008, noe som vil si færre en Oslo. Missouri har man mange drap, men strengere politikk enn i f.eks. Oregon som har færre drap og også en mindre prosentandel drap med skytevåpen.

EDIT: Det kan jo selvfølgelig hende at de har strengere lovgiving i noen stater fordi de historisk sett har hatt problemer med mange skuddrap, og har prøvd å stoppe dette ved å føre en mer restriktiv politikk men det virker ikke sånn.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AonYZs4MzlZbdEtEVmw3NTFHT2N3TWlJV0t6Zmh1aEE#gid=0
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #159 : 04. oktober 2011, 23:25 »
Godt å se at du endelig kommer med meningene dine Ryu Smiley

Men du skriver at enhver må kunne velge selv. Mener du at en person på 18år er egnet til å vurdere risikoen AAS medfører? Hvis ikke; hva er kriteriet?

Og jeg mener det blir for feigt å seile under alle må få velge selv-flagget. Når folk ikke vet hva de går til, har de i realiteten ikke tatt et valg - ettersom de ikke visste hva de egentlig valgte

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #160 : 04. oktober 2011, 23:39 »
Godt å se at du endelig kommer med meningene dine Ryu Smiley

Men du skriver at enhver må kunne velge selv. Mener du at en person på 18år er egnet til å vurdere risikoen AAS medfører? Hvis ikke; hva er kriteriet?

Og jeg mener det blir for feigt å seile under alle må få velge selv-flagget. Når folk ikke vet hva de går til, har de i realiteten ikke tatt et valg - ettersom de ikke visste hva de egentlig valgte

En attenåring er ikke nødvendigvis egnet, men har en rett til, etter min mening å velge selv. Man kan gjøre feil, men man må få lov til å gjøre disse feilene. Hvis man ønsker at færre skal prøve AAS kan man drive i aktivt opplysningsarbeid, lag en stiftelse for ungdom på avveie eller lignende, men ikke ta valget fra dem. De må få velge selv, noe de også gjør, med eller uten lov.

Om man tar et valg på falske premisser, tar man like fullt et valg. Man veier for og imot på det grunnlag man har. Man inngår på en måte en kontrakt med seg selv, og det er ingen andre enn deg selv som er ansvarlig. Hva med alle attenåringene som skader seg selv på gymmet av å trene for hardt, ikke varme opp osv. De har ikke fått noen opplysning om at dette kan være skadelig. Er det samfunnets ansvar å opplære disse før de tar i en vektstang? Eller skal de kunne søke erstatning av treningssenteret som lot dem holde på, uvitende som dem var? Nei dette holder ikke. En slik tankegang vil flyte over på andre nivåer i livet, og man sitter igjen med en befolkning uten ansvar. Vi er allerede på god vei.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #161 : 05. oktober 2011, 00:10 »
Da jeg var barn på 70-tallet og bodde i Alta så føyk jeg rundt stort sett sånn som det passet meg, fra morgen til kveld. Gikk meg nesten bort på en milelang solotur på ski ute i bushen. Hadde nok hatt vett til å oppsøke nærmeste bolig hvis jeg ikke hadde funnet tilbake, selv om jeg var 6 år gammel. Ellers hadde jeg sansen for å klatre rundt i Komsafjellet på lite egnede steder.
I dag så fins det nok av 12-14 åringer her i Oslo som knapt får lov til å gå utenfor døra uten en eller form for tilsyn eller opplegg. Og å gjøre noe som kan medføre småskader, det er ikke tilregnelig lenger. Tidene forandrer seg. Verden er kanskje et litt mindre uskyldig sted også. Overformynderi er uansett ikke bra, inkludert for barn. Men et eller annet sted må lista ligge. Vi kan ikke bare ha anarki og sette grensa ved voldsutøvelse og ellers så er det fritt fram. Bol er vel omtrent det dummeste som fins å legalisere, og spesielt hvis det betyr at hvem som helst kan kjøpe det hvor som helst etter fylte 18 år, sånn som med tobakk og alkohol.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #162 : 05. oktober 2011, 01:12 »
Vi kan ikke bare ha anarki og sette grensa ved voldsutøvelse og ellers så er det fritt fram.

"Vi" er nøkkelordet her. Og tenke på mennesker som én enkelt organisme som ikke kan tillate ditt og datt for da vil ditt og datt skje. Hvis "Vi" ikke vil ha Anarkisme, burde det ikke da være en mulighet for "meg" å leve på mine egne premisser, så kan "vi" leve sammen i sus og  dus med alle lovene sine. Det er dessverre slik at om man ikke er enig i hvordan ting gjøres av "vi" har man ingen steder å gjøre av seg, det er ingen alternativer og man må finne seg i det å bli satt bleie på enten man vil eller ikke. "Vi" har ikke det problemet, de liker bleier, og de liker å sette bleier på andre, og de tar ikke hensyn til at det er folk som vil ha muligheten til å drite i buksa. Alle skal ha bleie, og nekter du vanker det tvang.

Alle skal med, ingen slipper unna.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #163 : 05. oktober 2011, 01:20 »
Det er statistikk! "Vi" har rett, "vi" bestemmer fordi "vi" vet at det er best for fellesskapet, siden "vi" er i overtall og du "står alene"..
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #164 : 05. oktober 2011, 01:26 »
"Vi" har rett, "vi" bestemmer fordi "vi" vet at det er best for fellesskapet, siden "vi" er i overtall og du "står alene"..

Var det ikke det Hitler sa til jødene..?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!