Skrevet av Emne: Doping og aksept. Vår feil?  (Lest 119938 ganger)

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #15 : 02. oktober 2011, 21:00 »
Veldig vanskelig tema dette her, og det finnes ikke nå fasitsvar på hva man skal gjøre med "problemet?"

Innenfor industrien og miljøet i bodybuilding og strongman, så hylles jo brukere. Man kan bare ta en titt her på forumet, i tråder hvor folk åpenbart kjører i seg mer en morsmelk. Disse personene får masse skryt og gode tilbakemeldinger, og veldig lite kritikk om hva de kjører i seg. De fleste her kan nevne navnet på en haug bodybuildere som bruker, men veldig få kan nevne en som konkurrerer i natural. Har man et mål om å oppnå noe i disse "idrettene" så må man bruke.

Så finnes det de i ung alder og med dårlig selvbilde. Dette orker jeg faktisk ikke å gå inn på en gang, da jeg ikke har en master i psykologi eller lignende.


Utlogget kjellalrich

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 73

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #16 : 02. oktober 2011, 21:12 »
Man så vel også hva som skjedde her på Treningsforum når Marius Meter'n testa positivt på AAS.
Før dette skjedde - så var han jo en helt. Så ble han rett og slett hengt ut på TF, og slettet brukeren. Hykleri på høyt plan.

ikke sant.

hadde han vært 20 kg (uten steroider) så hadde folk fortsatt skrytt han opp i skyene. det jeg mener er at proffesjonelle utøvere med eller uten steroider står det respekt av. forksjellen vil jo naturlig være der blande dem, men da skal man jo igjen ikke sammenligne seg med dem som konkurrerer med et preparat.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #17 : 02. oktober 2011, 21:24 »
Man så vel også hva som skjedde her på Treningsforum når Marius Meter'n testa positivt på AAS.
Før dette skjedde - så var han jo en helt. Så ble han rett og slett hengt ut på TF, og slettet brukeren. Hykleri på høyt plan.
For hvem var Meter`n en helt? Ikke for de invidde akkurat. At han testet positivt var ikke en overraskelse, men en bekreftelse.
Værst av alt er nok at hans heltestatus (blandt de som finner det for godt å hylle mannen) ikke har blitt svekket noe særlig. Renhetsidealet i idretten er i ferd med og vil forsvinne. På samme måte gir stadig flere menn blaffen i om dama ikke er jomfru.
Antidoping er moral, og som all annen sunn moral står denne for fall. Om en stund vil antidopingens forkjempere antakelig oppfattes som gamledagse, trangsynte gledesdrepere. Hvem gidder å se vaskeball og sliteløft på 300 kg i mark når man heller kan se vaskebrett og lette reps på 400 kg? Det sier seg selv at dopingen har kommet for å bli, men jeg oppfordrer alle med et snev av moralsk sans om å stå imot og fordømme det.
Doping har ingenting positivt ved seg. I beste fall gir det falsk lykke.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #18 : 02. oktober 2011, 21:35 »
For hvem var Meter`n en helt? Ikke for de invidde akkurat. At han testet positivt var ikke en overraskelse, men en bekreftelse.
Værst av alt er nok at hans heltestatus (blandt de som finner det for godt å hylle mannen) ikke har blitt svekket noe særlig. Renhetsidealet i idretten er i ferd med og vil forsvinne. På samme måte gir stadig flere menn blaffen i om dama er jomfru.
Antidoping er moral, og som all annen sunn moral står denne for fall. Om en stund vil antidopingens forkjempere antakelig oppfattes som gamledagse, trangsynte gledesdrepere. Hvem gidder å se vaskeball og sliteløft på 300 kg i mark når man heller kan se vaskebrett og lette reps på 400 kg? Det sier seg selv at dopingen har kommet for å bli, men jeg oppfordrer alle med et snev av moralsk sans om å stå imot og fordømme det.
Doping har ingenting positivt ved seg. I beste fall gir det falsk lykke.
Dersom du virkelig har tenkt å vekke en opinion mot doping, bør du snarest droppe dette religøse sprøytet om damer og jomfrudom.  Det er gode rasjonelle grunner til å ta et standpunkter mot doping, grunner med et mye mer fornuftig grunnlag enn religion.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #19 : 02. oktober 2011, 21:42 »
Dersom du virkelig har tenkt å vekke en opinion mot doping, bør du snarest droppe dette religøse sprøytet om damer og jomfrudom.  Det er gode rasjonelle grunner til å ta et standpunkter mot doping, grunner med et mye mer fornuftig grunnlag enn religion.
Hvor nevnte jeg noe om religion? Jeg snakket om renhetsidealer og moral. Doping handler om moral, og da kan man trekke mange paralleller.
Alle rene utøvere drives av et renhetsideal. Dette er stolthet. Renhetsidealer kan man ha på mange områder, men felles for alle slike idealer må være at de drives av en underliggende moral.

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #20 : 02. oktober 2011, 21:45 »
Hvor nevnte jeg noe om religion? Jeg snakket om renhetsidealer og moral. Doping handler om moral, og da kan man trekke mange paralleller.
Alle rene utøvere drives av et renhetsideal. Dette er stolthet. Renhetsidealer kan man ha på mange områder, men felles for alle slike idealer må være at de drives av en underliggende moral.

De fleste rene utøvere drives nok av at det ikke er lov å dope seg. Hvor det er lov å dope seg, doper alle seg. Hvor det ikke er lov, tar noen kjangsen, andre tørr ikke og noen er et renhetsideal som du så pent sier.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #21 : 02. oktober 2011, 21:49 »
Jeg driter i om folk blir store og sterke, men at folk får nervesammenbrudd, depresjoner, angstanfall, blir voldelige (spessielt i fylla) og lager samfunnsproblemer som tærer på skattepengene mine, har jeg lite til overs for.

Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #22 : 02. oktober 2011, 21:53 »
Flott at du tar opp dette temaet Mercenary. Jeg er 54 år gammel og har trent regelmessig med vekter siden jeg var 16 år gammel, og gjennom alle disse årene har jeg sett en utvikling blant en del av ungdommen på gymet som skremmer meg. Idag kan du se gutter som når de starter å trene sliter med å klare 60 kg i benkpress, og et år seinere ser du de samme guttene kjøre reps på 150 kg. En slik utvikling er umulig uten hjelp av kunstige hjelpemidler. Disse ungdommene har ikke peiling på hvilke bivirkninger disse medikamentene kan gi, de er utålmodige og øsker raske resultater som gir respekt i vennekretsen og som imponerer enkelte av jentene. Uten bruk av AAS vil de guttene med talent også kunne øke fra 60 kg til 150 kg i benk, men det ville ta tid - kanskje så lenge som 10 år. Jeg tror denne utålmodigheten man ser blant enkelte ungdommer på gymet er et resultat av det samfunnet vi lever i, ting skal gå fort og vi har ikke tid til å vente 10 år på resultater som kan oppnås etter 1 år hvis man er villig til å ta i bruk alle tilgjengelige hjelpemidler.

Hvordan man skal klare å snu denne trenden er ikke lett å si, men så lenge vi aksepterer den dobbeltmoralen som eksisterer i dag tror jeg det blir vanskelig. Med dobbeltmoral mener jeg at svært få (nesten ingen) av de beste kroppsbyggerne er villig til å innrømme at de bruker AAS. Man leser side opp og side ned om hvordan disse byggerne trener og hva de spiser, men ingenting om doping. De byggerne som velger å stille rein og som nesten alltid kommer nederst på resultatlisten blir kritisert fordi de har for lite volum og ikke er tilstrekkelig deffa. Jeg har stor respekt for disse personene som velger å konkurere uten bruk av kjemiske hjelpemidler og skulle så gjerne onsket at disse reine utøverne kunne vært rollemodeller for ungdommen, men det er vel helt utenkelig..... Smiley

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #23 : 02. oktober 2011, 22:00 »
Hvor nevnte jeg noe om religion? Jeg snakket om renhetsidealer og moral. Doping handler om moral, og da kan man trekke mange paralleller.
Alle rene utøvere drives av et renhetsideal. Dette er stolthet. Renhetsidealer kan man ha på mange områder, men felles for alle slike idealer må være at de drives av en underliggende moral.
Dette snakket ditt om damer og jomfrudom har en religiøs bakgrunn, og det svekker argumentasjonen din betraktelig.

La meg prøve meg på et kort resonement om doping.  Så får dere andre skrive hva dere synes om det.  Resonementet er som følger: En del folk bruker doping, og det betyr at doping selges i betydelige kvanta.  Det betyr at det er en del folk som selger doping, og som tjener penger på det.  Der det finnes selgere, må det også finnes en infrastruktur av smuglere, lagrere og langere.  Denne infrastrukturen representerer en kollektiv maktstruktur, som jobber for at omsetningen av dopingmidler skal øke.  Så lenge en sånn infrastruktur eksisterer, så er det naivt å tro at moral og politikk rundt doping begrenser seg til de valgene som hver enkelt idrettsutøver tar.  Det er også naivt å tro at idrett i regi av Norges Idrettsforbund kan holdes adskilt fra den infrastrukturen som ønsker å selge så mye dop til så mange utøvere som de bare kan.  Derfor har norsk idrett god grunn til å jobbe for at bruk av dopingmidler i Norge blir forbudt.

Det er med doping som det er med narkotika.  Det å si at dette er opp til den enkelte, er helt utilstrekkelig.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #24 : 02. oktober 2011, 22:09 »
Jeg satt og tenkte gjennom min vennekrets... jeg kjenner faen meg mange non-respondere også jeg! De har det nesten værre!! Smiley

De har det i grunn søye enkelt. Kun et valg der i gården, kjør reint som oss andre.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #25 : 02. oktober 2011, 22:09 »
Sitat
Det er med doping som det er med narkotika.  Det å si at dette er opp til den enkelte, er helt utilstrekkelig.
Helt enig.
Så lenge det påvirker resten av oss på en eller annen måte, så må vi på ingen måte "respektere valget til hver enkeltperson blabla"
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Aimen91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #26 : 02. oktober 2011, 22:11 »
Det er med doping som det er med narkotika.  Det å si at dette er opp til den enkelte, er helt utilstrekkelig.

Personlig håper jeg at AAS o.l. Blir ulovlig i Norge på samme måte som i Sverige

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #27 : 02. oktober 2011, 22:12 »
Ang meter'n, så var/er han nok stor eller "helt" i en del byggers øyne.
Og ellers i innlegget ditt så er jeg enig i det meste.

For også å nevne min mening ang AAS. Jeg bryr meg ikke om noen bruker eller ikke bruker.
Om dem må/vil gjøre det for større muskler/ego, så er det greit for meg, så lenge dem ikke skryter på seg noe eller påstår dem er doping-fri.

Men vi som lurer på om noen doper seg - kan vi ikke bare gi faen i å spørre vedkommede? Er det så viktig å stikke nesa i andres business?! Jeg skjønner godt at mannen i gata eller profesjonelle ikke vil/kan innrømme dopingbruk pga nettopp ego eller kontrakter.
Har man noe å tape - så forsvarer man seg så godt man kan. Mennesklig natur, kaller jeg det.
For å gå litt tilbake til topic, så tror jeg det er denne type holdning du viser til her som gjør at dopingen raskere brer om seg. Man tar ikke ansvar og viser sin fordømmelse, men inntar "folk får gjøre som de vil" - holdningen. Det er fair nok at folk skal få råde over egne liv, men som Hr.Smith så treffende understreker handler ikke dette om valgfrihet på generelt plan. Bol har noen kule virkninger, men det er de negative bivirkningene som gjør at bruken ikke lengre er noen privat sak den dagen brukeren er uføretrygdet, et psykisk vrak eller utgjør en belastning for samfunnet på andre måter. Å si at folk får gjøre som de vil er i dette tilfelle en snillisme vi får svi for senere.

Videre; når det gjelder å "stikke nesa i andres buissness"? Hva er farlig med å spørre om noen doper? Jeg ble selv spurt om det engang, visste at jeg hadde mitt på det rene og kunne ta spørsmålet som et kompliment. Folk må tørre å bli spurt om dette, og de som faktisk bruker steroider hadde vunnet mer respekt ved å innrømme.
Doping er etter mitt syn uetisk, juks og fanteri, uansett sammenheng.

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #28 : 02. oktober 2011, 22:15 »
Flott at du tar opp dette temaet Mercenary. Jeg er 54 år gammel og har trent regelmessig med vekter siden jeg var 16 år gammel, og gjennom alle disse årene har jeg sett en utvikling blant en del av ungdommen på gymet som skremmer meg. Idag kan du se gutter som når de starter å trene sliter med å klare 60 kg i benkpress, og et år seinere ser du de samme guttene kjøre reps på 150 kg. En slik utvikling er umulig uten hjelp av kunstige hjelpemidler. Disse ungdommene har ikke peiling på hvilke bivirkninger disse medikamentene kan gi, de er utålmodige og øsker raske resultater som gir respekt i vennekretsen og som imponerer enkelte av jentene. Uten bruk av AAS vil de guttene med talent også kunne øke fra 60 kg til 150 kg i benk, men det ville ta tid - kanskje så lenge som 10 år. Jeg tror denne utålmodigheten man ser blant enkelte ungdommer på gymet er et resultat av det samfunnet vi lever i, ting skal gå fort og vi har ikke tid til å vente 10 år på resultater som kan oppnås etter 1 år hvis man er villig til å ta i bruk alle tilgjengelige hjelpemidler.

Hvordan man skal klare å snu denne trenden er ikke lett å si, men så lenge vi aksepterer den dobbeltmoralen som eksisterer i dag tror jeg det blir vanskelig. Med dobbeltmoral mener jeg at svært få (nesten ingen) av de beste kroppsbyggerne er villig til å innrømme at de bruker AAS. Man leser side opp og side ned om hvordan disse byggerne trener og hva de spiser, men ingenting om doping. De byggerne som velger å stille rein og som nesten alltid kommer nederst på resultatlisten blir kritisert fordi de har for lite volum og ikke er tilstrekkelig deffa. Jeg har stor respekt for disse personene som velger å konkurere uten bruk av kjemiske hjelpemidler og skulle så gjerne onsket at disse reine utøverne kunne vært rollemodeller for ungdommen, men det er vel helt utenkelig..... Smiley

Å si at det å øke fra 60 til 150kg i benk på 1 år er umulig uten steroider må du lengre ut på vidda med Tongue
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Doping og aksept. Vår feil?
« #29 : 02. oktober 2011, 22:19 »


Trey Brewer er sannsynligvis et eksempel på massiv bruk av steroider o.l. pluss ekstremt talent for å respondere på bruken. Ifølge info så kjørte han ikke en gang knebøy/markløft på den tiden da bildet ble tatt og hadde generelt lite disiplin/kunnskap når det gjaldt trening. (Og det er jo åpenbart quads han har som forte). Senere fikk han med seg en trener og ble tatt mer alvorlig av bodybuilding miljøet men nå har han blitt kastet ut av organisasjonen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!