Skrevet av Emne: Low karb high fat!!!  (Lest 21433 ganger)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #15 : 10. oktober 2011, 13:25 »
I de fleste realfag er prinsippet om energibevaring helt grunnleggende, det brukes til å finne feil i utregninger. Så hvis man kjører innpå bacon så må energien bli av et sted. Og det er i bilringene såfremt man ikke beveger seg.
Da forutsetter du at man spiser mer kalorier på Lavkarbokosthold enn man gjør til vanlig, og tilfellet er ofte motsatt. Har du prøvd lavkarbo?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #16 : 10. oktober 2011, 14:06 »
Da forutsetter du at man spiser mer kalorier på Lavkarbokosthold enn man gjør til vanlig, og tilfellet er ofte motsatt. Har du prøvd lavkarbo?
Jeg forutsetter ingenting. Poenget er at det argumenteres med at "fettet ikke fester seg" og annet homeopati-viss-vass. Og argumentasjonen baseres på synsing, anekdotisk 'bevis', samt, i noen få tilfeller, en og annen tvilsom studie.

Vekt opp og nedgang er styrt av hvor mye energi du tar til deg og hvor mye energi du forbruker. Har du nok proteiner og fått dekket essensielle vitaminer og mineraler kan det hende at vektoppgangen også skyldes muskelvekst. Utover det så greier kroppen seg på ganske mye rart.

Det vanligste problemet for Ola og Kari Nordmann er at de sitter for godt i sofaen, og hadde hatt godt av å bevege seg litt mer. Og når man da hiver seg på et kosthold som saboterer energisystemene (glykogen er ganske essensielt), blir ikke motivasjonen for litt trim større.

Utlogget junkfood

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Low karb high fat!!!
« #17 : 10. oktober 2011, 15:40 »
Lavkarbo virker fordi folk slutter med sukker + at fett gjør deg mett. Problemet med lavkarbodietten er at den fokuserer på at du ikke trenger å trene, pluss at det er en ekstremt kjedelig diett som gjør den nesten umulig å følge.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Low karb high fat!!!
« #18 : 10. oktober 2011, 15:59 »
Da forutsetter du at man spiser mer kalorier på Lavkarbokosthold enn man gjør til vanlig, og tilfellet er ofte motsatt. Har du prøvd lavkarbo?

Nettopp. At man spiser færre kalorier på lavkarbokosthold enn man gjør i et kosthold med en del karbohydrater, er en forutsetning for at lavkarbokosthold skal fungere for vekttap. Dette blir sagt altfor sjelden, så folk går nå rundt og tror de kan spise så mye de vil på lavkarbokosthold og fortsatt gå ned i vekt.

Slik jeg har forstått det, er det slik at fettet ikke binder seg uten karbohydrater.


Med andre ord så kommer fettet ut igjen ufordøyd? Hva skulle alternativet til det være?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #19 : 10. oktober 2011, 16:11 »
Lavkarbo virker fordi folk slutter med sukker + at fett gjør deg mett. Problemet med lavkarbodietten er at den fokuserer på at du ikke trenger å trene, pluss at det er en ekstremt kjedelig diett som gjør den nesten umulig å følge.
Min subjektive erfaring er at jeg er at jeg trenger en viss mengde karbo for å føle meg mett. Går det under 150g på deff, så er jeg grisesulten og totalt ukonsentrert. Men folk er vel forskjellige.

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #20 : 10. oktober 2011, 16:20 »

De jeg kunne ha tenkt meg og gitt en vekker er de som spiser minimalt med karb samt gjerne velger fett kilder med masse transfett og mettet fett....det finnes en middelvei og alternativ som er bedre for kroppen.


Men dette er kanskje samme gruppen som startet barnemat dietten,vin dietten eller har andre bra løsninger på fedmebølgen.....
Vet du egentlig hvor transfettet finnes? I kjeks og bakeprodukter som skal holde seg i evigheter. Lavkarbomat er som regel mye reinere enn annen mat, da en som oftest velger råvårer som kjøtt fisk og grønnsaker.  Vi bruker gjerne litt "kunstig mat" i form av søtning når vi skal kose oss.
Lavkarbo virker fordi folk slutter med sukker + at fett gjør deg mett. Problemet med lavkarbodietten er at den fokuserer på at du ikke trenger å trene, pluss at det er en ekstremt kjedelig diett som gjør den nesten umulig å følge.
? De bøkene eg har lest om lavkarbo sier ikkje at en ikkje trenger å trene, heller motsatt, at trening er positivt, men at en bør ta det rolig de første ukene mens stoffskiftet legges om. Ka folk tolker ut av det, er ikkje dietten sin feil, men heller måten å tolke på. Wink
Folk trekker som regel sine slutninger  av det de leser i media, uten å sette seg inn i ka dietten egentlig går ut på.  Tror du en journalist med skepsis til lavkarbo ønsker å vinkle saken positivt?
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Sv: Low karb high fat!!!
« #21 : 11. oktober 2011, 10:38 »
Vet du egentlig hvor transfettet finnes? I kjeks og bakeprodukter som skal holde seg i evigheter. Lavkarbomat er som regel mye reinere enn annen mat, da en som oftest velger råvårer som kjøtt fisk og grønnsaker.  Vi bruker gjerne litt "kunstig mat" i form av søtning når vi skal kose oss.  ? De bøkene eg har lest om lavkarbo sier ikkje at en ikkje trenger å trene, heller motsatt, at trening er positivt, men at en bør ta det rolig de første ukene mens stoffskiftet legges om. Ka folk tolker ut av det, er ikkje dietten sin feil, men heller måten å tolke på. Wink
Folk trekker som regel sine slutninger  av det de leser i media, uten å sette seg inn i ka dietten egentlig går ut på.  Tror du en journalist med skepsis til lavkarbo ønsker å vinkle saken positivt?



Hei.

Dette innlegget er myntet på personer som kjører den ekstreme varianten av low carb high fat,
masse beacon,smør osv.
Og nesten ingen karb,ingen skal komme å fortelle meg att dette alternativet er det beste for en sunn & frisk kropp.

Ja jeg veit hva transfett er,senest i går hørte jeg en hjerte spesialist uttale seg negativt til ett  stort fett inntak.Han mente også att forskningen ikke har kommet langt nok på kreftfaren ved og få i seg mye transfett.

No payn no gain
  Sande kk

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Sv: Low karb high fat!!!
« #22 : 11. oktober 2011, 10:43 »


Jeg tror heller ikke den almene nordmann klarer å holde seg til en high fat diett resten av livet,
og hva skjer når han begyner å spise små kakene,pizzaen og brødet sitt igjen???
Jo han opplever en skikkelig stor vekt oppgang fordi kroppen ikke er vant til å bruke karb som hovedkilde.

No payn no gain
  Sande kk

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #23 : 11. oktober 2011, 12:18 »
Payn: har du prøvd lavkarbo?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #24 : 11. oktober 2011, 14:22 »
De bøkene eg har lest om lavkarbo sier ikkje at en ikkje trenger å trene, heller motsatt, at trening er positivt, men at en bør ta det rolig de første ukene mens stoffskiftet legges om. Ka folk tolker ut av det, er ikkje dietten sin feil, men heller måten å tolke på. Wink
Med å sabotere mulighetene for glykogenmetabolisme, så gjør man det vanskeligere enn det trenger å være å trene, musklene får mindre spillerom for å utøve arbeid.

Det er ikke et spørsmål om tolkning men et spørsmål om fysiologi.

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #25 : 11. oktober 2011, 15:11 »
Med å sabotere mulighetene for glykogenmetabolisme, så gjør man det vanskeligere enn det trenger å være å trene, musklene får mindre spillerom for å utøve arbeid.

Det er ikke et spørsmål om tolkning men et spørsmål om fysiologi.
Vel de kommer jo an på årsaken til at man trener, og ka som fungerer for en selv. Er en overvektig, så må man gjøre noe, og da må man gjøre noe som virker. Tongue
Er man slank og sporty og i elite-idrett, så kan man ikkje gå lang tid på ekstrem lavkarbo. Da må man ha litt karbo, men kan, hvis de ønsker, kjøre lett lavkarbo og spise bare av de gode karbohydratene som brytes ned langsomt.  Eg trener mange timer i veka. Men eg konkurrerer ikkje med andre enn meg sjøl. ;P
Eg trenger å gå mye ned i vekt pga sykdom, og dette er måten for meg nå.

Har forresten diabetes, slik som veldig mange overvektige har. Og i praksis er det karbohydratstoffskifte som har skrudd seg av. Det funker ikkje. Spiser eg høykarbo blir eg supertrøtt og får ikkje omsatt energien min i det hele tatt.
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #26 : 11. oktober 2011, 15:34 »
Vel de kommer jo an på årsaken til at man trener, og ka som fungerer for en selv. Er en overvektig, så må man gjøre noe, og da må man gjøre noe som virker. Tongue
Er man slank og sporty og i elite-idrett, så kan man ikkje gå lang tid på ekstrem lavkarbo. Da må man ha litt karbo, men kan, hvis de ønsker, kjøre lett lavkarbo og spise bare av de gode karbohydratene som brytes ned langsomt.  Eg trener mange timer i veka. Men eg konkurrerer ikkje med andre enn meg sjøl. ;P
Eg trenger å gå mye ned i vekt pga sykdom, og dette er måten for meg nå.

Har forresten diabetes, slik som veldig mange overvektige har. Og i praksis er det karbohydratstoffskifte som har skrudd seg av. Det funker ikkje. Spiser eg høykarbo blir eg supertrøtt og får ikkje omsatt energien min i det hele tatt.

Alternativet til lavkarbo er ikke høykarbo, men balansert kosthold. De færreste her vil anbefale at man dytter innpå med snop og brus.

Og diabetes er ikke at karbohydratstoffskifte har skrudd seg av, det er enten mangel på eller dårlig følsomhet for insulin. Det gjør at man håndterer glykogen i blodet dårligere, men det betyr ikke at omsetningen av glykogen slår seg av så vidt jeg vet.

Karbohydrater spiller en rolle i samtlige energisystemer, og disse fungerer suboptimalt uten karbohydrater. Og fungerer energisystemene dårlig, så greier man å gjøre mindre, og det er tyngre. Man overlever, men ambisjonene er gjerne litt høyere enn som så.

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #27 : 11. oktober 2011, 15:48 »
Og diabetes er ikke at karbohydratstoffskifte har skrudd seg av, det er enten mangel på eller dårlig følsomhet for insulin. Det gjør at man håndterer glykogen i blodet dårligere, men det betyr ikke at omsetningen av glykogen slår seg av så vidt jeg vet.


Eg sa ikkje at det var slik, men at det fungerer slik i praksis. Og eg veit det, siden eg praktiserer det. Da hjelper det lite å komme med teorien. Wink
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #28 : 11. oktober 2011, 15:50 »
Eg sa ikkje at det var slik, men at det fungerer slik i praksis. Og eg veit det, siden eg praktiserer det. Da hjelper det lite å komme med teorien. Wink
Hva er galt med insulinsprøyter?

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #29 : 11. oktober 2011, 17:11 »
Hva er galt med insulinsprøyter?
Bivirkninger, som f.eks vektøkning? Wink Blodsukker som svinger for hurtig fordi man ikkje klarer å tilpasse dosen...  Men nå har min lege anbefalt kostregulering, og det er jo nettopp det eg gjør. Wink
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!