Skrevet av Emne: Low karb high fat!!!  (Lest 21434 ganger)

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Low karb high fat!!!
« #30 : 11. oktober 2011, 20:19 »
jeg må si jeg flirrer litt når VG/DB er fulle av lavkarbo artikler som roser dietten. Så, igår, var det de samme avisene som roper "SHIT, LAVKARBO GIR DEG HJERTESYKDOM PGA ALL FETT!!!". Well, really now?

Sunn fornuft er visst borte. For å være helt ærlig, folk må begynne å drite i "diett" og faktisk trene. Jeg har vært sofagris i 26 år (skal man regne med fra 0 så Cheesy ) og det er først for to måneder siden jeg sa "nei vet du hva, nå er det nok". Det finnes ingen snarveier. Tren, spis riktig (dvs ro ned på sukker), så kommer alt til å ordne seg. Det virker som folk tror at de kan sitte på rompa og gå ned 50kg pga en diett. Lykke til.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Low karb high fat!!!
« #31 : 11. oktober 2011, 20:26 »
Bivirkninger, som f.eks vektøkning? Wink Blodsukker som svinger for hurtig fordi man ikkje klarer å tilpasse dosen...  Men nå har min lege anbefalt kostregulering, og det er jo nettopp det eg gjør. Wink

Du skal være flink om du klarer å gå opp i vekt av insulin.

La oss sende noen doser til sultrammede områder..så vil de på mirakuløst vis skape sin egen energi.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #32 : 11. oktober 2011, 22:02 »
Med å sabotere mulighetene for glykogenmetabolisme, så gjør man det vanskeligere enn det trenger å være å trene, musklene får mindre spillerom for å utøve arbeid.

Det er ikke et spørsmål om tolkning men et spørsmål om fysiologi.

Har du prøvd lavkarbo?

Treningen går akkurat som før, og det finnes vel hele fotballlag som spiser lavkarbo... Odd Grenland mener jeg å huske.

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Low karb high fat!!!
« #33 : 11. oktober 2011, 22:17 »
Ser at media har forandret litt vinklingen av lavkarbodietten i det siste. Noe som selvfølgelig forandrer alles syn på saken. Som jeg har sagt tidligere er det en livsstil som vil funke for de aller færreste. Og for unge, spesielt i aktivitet er det å fraråde på det sterkeste. Karbohydrater er nødvendig. Det er en grunn til at mange kroppsbyggere f.eks dytter i seg tonn av karbs før de skal på scenen. Ellers føler de ofte lite trykk i kroppen. Ikke at BButøvere er det beste eksempelet for "vanlig" folks diett.   

Skjønner ikke hvorfor ting som dette skal opp til debatt når vi til slutt havner på at lavkalori er det eneste som funker uansett.  Grin  (litt bastant uttalelse, men ment generelt sett)

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Sv: Low karb high fat!!!
« #34 : 11. oktober 2011, 22:35 »

Jeg bruker å justerer karb inntaket mitt ned mot rundt 170g pr dag på slutten av diett,
dette merker jeg godt på trening når jeg presser meg litt,i forhold til att jeg hadde hatt ett inntak på 20-30g mer,muligens dette er litt pysisk også...men det merkes godt.
Hadde jeg gått for lav karbo 120-130g tror jeg trenings effekten min hadde blitt redusert betraktelig.

Lurer på hvor lang tid det tar å få fylt opp glykogen lagrene på en Low carb high fat diett?
eller går man rundt med halvt tomme lagre stort sett hele tiden?
dette må isåfall være meget ugunstig for å holde på mest mulig muskel masse under diett?
No payn no gain
  Sande kk

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #35 : 11. oktober 2011, 22:59 »
Jeg bruker å justerer karb inntaket mitt ned mot rundt 170g pr dag på slutten av diett,
dette merker jeg godt på trening når jeg presser meg litt,i forhold til att jeg hadde hatt ett inntak på 20-30g mer,muligens dette er litt pysisk også...men det merkes godt.
Hadde jeg gått for lav karbo 120-130g tror jeg trenings effekten min hadde blitt redusert betraktelig.

Lurer på hvor lang tid det tar å få fylt opp glykogen lagrene på en Low carb high fat diett?
eller går man rundt med halvt tomme lagre stort sett hele tiden?
dette må isåfall være meget ugunstig for å holde på mest mulig muskel masse under diett?

Sitat
Många kommer nog att hävda att - Nä, med mindre glykogennivåer kan jag inte prestera lika bra på 200m löpning.
Vid så hög intensitet förbränns nästan bara glykogen/glukos, det är sant. Men ett 200m lopp drar inte många gram

glykogen...och hur många sådana lopp orkar man springa under en dag?
Glykogenet gör främst sin nytta då man ligger runt VO2max, och detta är ingen intensitet man orkar

hålla speciellt många minuter per dag. Att man då på en kolhydratrik kost gör så att kroppen tar av dessa kolhydrater även för övningar på lägre intensitet är bara beklagligt (drivs antagligen av fulla glykogenlager samt spärrade fettlager) och fullständigt onödigt. På lägre intensitet presterar kroppen utmärkt på nästan ren fettdrift....men eftersom kolhydratätaren slösar med glykogenet så är det inte säkert det finns tillräckligt när han kommer till ev spurt.

Vid en spurt efter 3000 meter hinder kan man förstå att lagret definitivt behövs. Men en LCHFare som närmar sig upploppet har mer kvar av sitt glykogen än en pastaladdad likvärdigt tränad rival, och har därför större möjlighet att slå denna i en spurt. Kan tilläggas att han troligen även har mindre mjölksyra vid starten av spurten tack vare sin större förbränning av fett istället för socker.

Urfarfars metabolism var väl anpassad till flera timmars jakt (medelintensitet) utan spotdryckstillägg och ändå fortfarande ha kraft för en spurt undan den framrusande ullhåriga noshörningen. Hade inte varit kul om han redan då hade gått in i väggen, som dagens idrottare ofta gör.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715818b9cb46221d068971-lchf-prestation-och-glykogenlager

Utlogget HåkonN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Low karb high fat!!!
« #36 : 12. oktober 2011, 09:46 »
Skal ikke snakke for radmagre mennesker (eller andre i det hele tatt), men for min del som er litt overvektig fungerer styrketrening og LCHF bra. Jeg ligger på snitt -0,7kg per uke samtidig med økt muskelvekst. Hatt kjempefremgang i ren styrke på 3 måneder.

Testet "lavkalori" for noen år siden, og vektnedgangen var omtrent den samme, men ikke like bra muskelvekst - og jeg var stadig sulten/svimmel/sliten. Lysten på noe godt på kveldene gikk aldri helt bort, men nå tenker jeg ikke på det i det hele tatt.

Det er ikke snakk om så mye fett som mange tror. En middag for meg kan bestå av et kyllinglår, en del grønnsaker og kanskje en spiseskje majones eller kryddersmør. Frokost kan være 2 egg, 75g bacon, agurk og et par osteskiver. Lunch er gjerne 300g salat med mye kjøtt og litt ost. Steker alltid i rapsolje eller ekte smør. Jeg veier nå 100kg, og er mett hele dagen på et slikt kosthold. Dropper jeg noe av fettet, blir jeg fort sulten.

Jeg har tilgode å se noen publiserte artikler/forskning som demonstrerer at lowcarb er "farlig". Får vel i meg en promille av de "kunstigt" fremstillte produktene jeg spist før, fulle av stivelse, sukker/kunstig sukker, tilsetningstoffer etc. Det i seg selv kan neppe være spesielt negativt. Hører om flere som blir kvitt alvorlige sykdommer av dette kostholdet, men det mest vanlige er vel diabetes siden blodsukkeret blir stabilt. At blodsukkeret går opp og ned som en jojo hele dagen, er blitt satt i sammenheng med alvorlige sykdomsformer over tid.

Også interessant at de i steinalderen ikke hadde kreft, hjerte og karsykdommer, diabetes type-2 og tannråte, i allefall om man skal tro biologer/forskere. Noe gjør vi galt i "vår" tidsalder, da disse sykdomsformene øker.

VG har forøvrig sin egen slankeklubb de tjener millioner på, så det blir vel litt bukken og havresekken over det hele når de skal lage artikler om dietter som de selv ikke selger. Nå sist hadde de maktet kunststykket å finne en dame som faktisk hadde lagt på seg av enorme mengder fett/kalorier, og publiserte det som en nyhet.

Jeg tror ikke denne debatten er like relevant for fitnessutøvere som har stålkontroll på hvordan kroppen sin fungerer, og gjør matinntaket til en vitenskap. Dette er mer relevant for mennesker som har et overskudd av fett på kroppen de bør bli kvitt før de pådrar seg alvorlige sykdommer som følge av det.

Lowcarb (i alle mulige former) er ingen erstatning for trening. Det har jeg aldri lest noen sagt eller ment. Men det er heller ikke lavkalori.

Edit/skriveleif: biologer skulle det være....

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #37 : 12. oktober 2011, 12:14 »
Har du prøvd lavkarbo?
Jeg har gått for lavt på karbo under deff, og merket ganske tydelig effekten av det.

Treningen går akkurat som før, og det finnes vel hele fotballlag som spiser lavkarbo... Odd Grenland mener jeg å huske.
Hvis de greier å yte bra på lavkarbo så er det ikke de fysiske prestasjonene som det står på, eller at utgangspunktet har vært så-som-så. Alternativ til lavkarbo er ikke å spise mest mulig trash.

Argumentasjonen om "urmenneskets kosthold" er stappfull av romantiske idéer, antagelser og vill gjetning.  Pussig nok så har vi tenner og et tarmsystem som sammefaller med en typisk alteter og ikke en ren kjøtteter.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #38 : 12. oktober 2011, 12:19 »
Også interessant at de i steinalderen ikke hadde kreft, hjerte og karsykdommer, diabetes type-2 og tannråte, i allefall om man skal tro sosiologer/forskere. Noe gjør vi galt i "vår" tidsalder, da disse sykdomsformene øker.
Har du fundert over hva forventet levealder samt barnedødlighet var i denne tiden? Få i vår verden med disse sykdommene som er under 20 år.

Forøvrig, ser ikke helt at sosiologer skulle ha så mye å bidra med her.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Low karb high fat!!!
« #39 : 12. oktober 2011, 13:52 »
"A breath of fresh air" i debatten: http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/

Mange uvitende innlegg i kommentarfeltet nedenfor, riktignok.

Utlogget HåkonN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Low karb high fat!!!
« #40 : 12. oktober 2011, 14:10 »
Har du fundert over hva forventet levealder samt barnedødlighet var i denne tiden? Få i vår verden med disse sykdommene som er under 20 år.

Forøvrig, ser ikke helt at sosiologer skulle ha så mye å bidra med her.
Jeg trenger ikke fundere så mye på det, heldigvis. Finnes mye forskning rundt dette, men tabloidene er ikke noe godt utgangspunkt.

Det var ikke slik at alle døde når de var 20 i steinalderen. Gjennomsnittsalderen (!) var nede på 30 tallet. Og det er stadig flere yngre mennesker i dag som får sykdommer som for eks. diabetes. Dette er sykdommer som blir stadig mer vanlig blant befolkningen.

Må være rimelig naiv for å tro at kroppen vår bygget spesielt for å konsumere fabrikkprodusert mat full av stivelse/sukker/kjemiske tilsetningstoffer. Men skal vi være bærekraftige, er vi nødt til å få energi fra andre plasser enn tidligere.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #41 : 12. oktober 2011, 14:37 »
Må være rimelig naiv for å tro at kroppen vår bygget spesielt for å konsumere fabrikkprodusert mat full av stivelse/sukker/kjemiske tilsetningstoffer.

Som jeg har nevnt en del ganger: alternativet til low-carb er ikke å spise mest mulig trash.

Mitt alternativ til low-carb er et balansert kosthold. Godt med protein (1-2g pr kg kroppsvekt), en liten dose fett (~20-30% av energien herifra), primært fra umettede kilder men en liten dæsj med mettet også, og resten fra gode trege karbohydrater.

Hvorfor? Protein trenger vi for de essensielle aminosyrene. Å få nok på vegetarkost er ganske vanskelig såfremt man ikke er superglad i bønner og linser. Litt fett trenger vi for å produsere en del hormoner, samt at det er en grei energikilde. Karbohydrater trenger vi for at fettforbrenningen skal gå optimalt, for å ha fulle glykogenlagre samt at hjernen får glykogen og ikke ketonlegemer.

Så kort og godt trenger ikke ikke-low-carb å gå bananas med sukker. Det kan være den gyldne middelvei.


Men skal vi være bærekraftige, er vi nødt til å få energi fra andre plasser enn tidligere.
Hvis vi skal snakke om bærekraftighet, så bør vi alle bli veggiser. Stivelse gir veldig god ratio av utnyttbar energi for mennesket kontra jordbruksareal det legger beslag på.

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #42 : 12. oktober 2011, 21:40 »
Hvis de greier å yte bra på lavkarbo så er det ikke de fysiske prestasjonene som det står på, eller at utgangspunktet har vært så-som-så. Alternativ til lavkarbo er ikke å spise mest mulig trash.
Argumentasjonen om "urmenneskets kosthold" er stappfull av romantiske idéer, antagelser og vill gjetning.  Pussig nok så har vi tenner og et tarmsystem som sammefaller med en typisk alteter og ikke en ren kjøtteter.


Nå var det ikke den lille henvisningen til urmennesket jeg refererte til da.

Tror du at en eliteserieklubb velger et bestemt kosthold fordi de spiste dritt fra før, eller fordi de har tro på at kostholdet er optimalt i forhold til prestasjoner og skade/sykdomsforebygging?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #43 : 13. oktober 2011, 10:04 »
Tror du at en eliteserieklubb velger et bestemt kosthold fordi de spiste dritt fra før, eller fordi de har tro på at kostholdet er optimalt i forhold til prestasjoner og skade/sykdomsforebygging?

De har åpenbart tro. Men tro blir ikke nødvendigvis viten av den grunn. Det man vet med ganske god sikkerhet er hvordan muskeler får ATP. At de gjør det bra er nok heller på tross av kostholdet enn på grunn av.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Low karb high fat!!!
« #44 : 13. oktober 2011, 10:19 »
Enig med Plumbonite i den her diskusjonen.


Det var ikke slik at alle døde når de var 20 i steinalderen. Gjennomsnittsalderen (!) var nede på 30 tallet.

Hvilken "steinalder" er det du henviser til her? Paleolittisk? Mesolittisk? Neolittisk? Og i hvilken del av verden?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!