Skrevet av Emne: Low karb high fat!!!  (Lest 21438 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #60 : 14. oktober 2011, 17:24 »
Kpt. Plumbonite og SilverFox: Eg forstår at dere ikkje har peiling på lavkarbo når dere snakker om majones på flesk. Wink
Animal LowCarb Farm:
Carbs is baaaaaad.
Fat is gooooood.

Utlogget sipp05

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Low karb high fat!!!
« #61 : 14. oktober 2011, 17:42 »
Så vidt jeg kan se så argumenterer han mot sukker, ikke at vi skal kutte karbs.

Har jeg misforstått noe her? Er ikke karbs egentlig sukker?

http://www.netdoctor.co.uk/ate/diabetes/201179.html

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #62 : 14. oktober 2011, 18:03 »
Har jeg misforstått noe her? Er ikke karbs egentlig sukker?

http://www.netdoctor.co.uk/ate/diabetes/201179.html

Sukker er karbohydrater. Men det finnes f.eks stivelse også, som også er karbohydrater.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Low karb high fat!!!
« #63 : 14. oktober 2011, 21:07 »
Kpt. Plumbonite og SilverFox: Eg forstår at dere ikkje har peiling på lavkarbo når dere snakker om majones på flesk. Wink

Så så frøken, ikke bli ufin nå, det var ikke meg som dro fram majonesen og flesket! Det var det en lavkarbo-tilhenger som gjorde! Wink

Men for all del, du har sikkert rett Wink  Jeg har i grunn i årevis levd på det mange nå om dagen ville kalle lavkarbohydratkosthold....men "kroppsbyggere" er jo ikke akkurat kjent for å være de skarpeste knivene i skuffen, så det meste går oss jo hus forbi hehe Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Low karb high fat!!!
« #64 : 14. oktober 2011, 21:34 »
Lavkarbo er uansett nærmere sunt kosthold enn gjennomsnittsnordmannens mat, og lavkarboølgen kan kanskje bidra til at flere lærer seg å sette pris på en kost med mindre sukker og stivelse, og mer fett og grønnsaker.

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #65 : 14. oktober 2011, 21:41 »
  Jeg har i grunn i årevis levd på det mange nå om dagen ville kalle lavkarbohydratkosthold....men "kroppsbyggere" er jo ikke akkurat kjent for å være de skarpeste knivene i skuffen, så det meste går oss jo hus forbi hehe Wink
Grin
Mange slankere/deffere som antagelig lever temmelig lavkarbo uten å tenke over det, ja. Wink
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget HåkonN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Low karb high fat!!!
« #66 : 14. oktober 2011, 22:09 »
Enkelte her ser ut til å sitte fast i de samme gamle mytene de i debattprogrammet forsøkte å avlive på en vettug måte; lavkarbo handler ikke om bacon og majones. Prøv heller masse grønnsaker, fisk, kylling, avokado, nøtter etc. De som så programmet fikk kanskje med seg advarslene fra lavkarbo ekspertene om akkurat bacon?

Det var en dame på dette programmet som sikkert hadde hørt denne påstanden og kjørte bacon + majones ned på høykant 24/7; det endte opp med vektoppgang og varselbrev fra legen. Hun fikk skikkelig veiledning og kom så på riktig vei. Hun er fortsatt på lavkarbo. Jeg rister noe oppgitt på hodet når "kun bacon og majones" argumentet kommer på bordet, det vitner om mangel på kunnskap. Lignende mangel på kunnskap blir demonstrert i ekspertpanelet som skulle argumentere mot lavkarbo; "jeg kjenner noen som forandret kosthold, og ble sliten de første 2 dagene - ergo er ikke kostholdsforandringer bra". Nuvel...

Å starte en diskusjon om hvor flinke norske fotballspillere blir også en avsporing fra poenget. Blir vel omtrent som å si at de som ikke ser ut som Ronnie Coleman her inne ikke bør åpne kjeften sin om kosthold eller trening. Det er forøvrig ikke bare idrettsfolk i Norge som har oppdaget dette. Poenget til treneren i dette programmet, var at de etter å gå over på lavkarbo til daglig fikk bedre utholdenhet mot kampens slutt (men kjørte da på med ekstra karbo når de skulle yte maks. under konkurranse). Personlig kan jeg nå trene styrke med tunge basisøvelser i 1 time for så lett gå over til 30 minutter jogging uten å føle meg uttømt. Og det med maks. 10g karbohydrater den dagen (men de første 2 ukene var ikke slik - det tar litt tid for kroppen å tilpasse seg). Jeg prøvde det samme på en lavkalori diett, og holdt på å gå i bakken av svimmelhet og utmattelse.

Tror forøvrig vi må være forsiktig med å bruke gammel forskning der vi ikke engang visste at transfett var livsfarlig som eneste forutsetning for diskusjonen....

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Low karb high fat!!!
« #67 : 14. oktober 2011, 22:12 »
Grin
Mange slankere/deffere som antagelig lever temmelig lavkarbo uten å tenke over det, ja. Wink

Nå var du vel eeegentlig litt ufin igjen?  Huh

Litt som når kona kommer hjem og prøver å si noe positivt til ektemannen: "Ååååå Gustav, du har den deiligste pikken i nabolaget!"
....litt positivt, men bittelitt negativt på et vis også Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #68 : 14. oktober 2011, 22:17 »
Nå var du vel eeegentlig litt ufin igjen?  Huh

Litt som når kona kommer hjem og prøver å si noe positivt til ektemannen: "Ååååå Gustav, du har den deiligste pikken i nabolaget!"
....litt positivt, men bittelitt negativt på et vis også Wink
Eg er helst ganske rett fram, men kan ikkje heilt se ufinheten der. 
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget HåkonN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Low karb high fat!!!
« #69 : 14. oktober 2011, 22:21 »
Så vidt jeg kan se så argumenterer han mot sukker, ikke at vi skal kutte karbs.

"- Det fantes ikke kreft, hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes eller tannråte. Dette er observert i tradisjonelle kulturer av forskere, oppdagelsesreisende og andre som opp gjennom tiden har hatt kontakt med folk med en tradisjonell livsstil. Disse livstilssykdommene kom trolig med et kornbasert kosthold, sier Mysterud.

Selv om korn, og her er det ikke bare snakk om våre tradisjonelle kornsorter, men mais og ris også, er nødvendig i dag for å fø alle på moder jord, er mye korn et tveegget sverd, i følge Mysterud.

- Problemet med korn er at det er svært næringsfattig. Det inneholder verken vitaminene A, C, D eller B12. Videre har korn lav biologisk tilgjengelighet, ved at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg næringsstoffene i det. I tillegg inneholder det antibeitestoffer som mennesket fysiologisk sett er i dårlig stand til å fordøye, sier Mysterud."

Korn = sukker?

En av de sterkeste argumentene per i dag mot lavkarbo, er at vi ikke vil være bærekraftige med et slikt kosthold. Ergo er jeg skeptisk til at det kan anbefales fra statlig hold uansett hva forsking viser/vil vise....

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Low karb high fat!!!
« #70 : 14. oktober 2011, 23:37 »
Eg er helst ganske rett fram, men kan ikkje heilt se ufinheten der. 

Slapp av - det var kun én ekstrem av måtene å tolke det siste svaret på! Smiley  Den andre tolkningen fantes ikke ufin i det heletatt.....selv om den første egentlig ikke var spesielt ufint det heller. Smiley Norsk er et herlig språk!

Jepp- nå er det viktigere ting å fokusere på her enn dietthysteri...rødvin! Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Low karb high fat!!!
« #71 : 15. oktober 2011, 00:39 »
Slapp av - det var kun én ekstrem av måtene å tolke det siste svaret på! Smiley  Den andre tolkningen fantes ikke ufin i det heletatt.....selv om den første egentlig ikke var spesielt ufint det heller. Smiley Norsk er et herlig språk!

Jepp- nå er det viktigere ting å fokusere på her enn dietthysteri...rødvin! Wink
  Grin
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #72 : 15. oktober 2011, 18:42 »
"- Det fantes ikke kreft, hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes eller tannråte. Dette er observert i tradisjonelle kulturer av forskere, oppdagelsesreisende og andre som opp gjennom tiden har hatt kontakt med folk med en tradisjonell livsstil. Disse livstilssykdommene kom trolig med et kornbasert kosthold, sier Mysterud.

Selv om korn, og her er det ikke bare snakk om våre tradisjonelle kornsorter, men mais og ris også, er nødvendig i dag for å fø alle på moder jord, er mye korn et tveegget sverd, i følge Mysterud.

- Problemet med korn er at det er svært næringsfattig. Det inneholder verken vitaminene A, C, D eller B12. Videre har korn lav biologisk tilgjengelighet, ved at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg næringsstoffene i det. I tillegg inneholder det antibeitestoffer som mennesket fysiologisk sett er i dårlig stand til å fordøye, sier Mysterud."

Korn = sukker?

En av de sterkeste argumentene per i dag mot lavkarbo, er at vi ikke vil være bærekraftige med et slikt kosthold. Ergo er jeg skeptisk til at det kan anbefales fra statlig hold uansett hva forsking viser/vil vise....
Første avsnitt: Det at naturfolk er så sunne og friske betviler jeg sterkt. Det er fordi at selv om jeg ikke er noen antropolog, så har jeg en viss personlig erfaring med naturfolk, samt at jeg synes det er morsomt å lese skildringer fra seilskutetiden (med tilhørende møte med de innfødte). Og dette strider mot den påstanden.

Andre avsnitt: Mat spiller to hovedroller. For det første er det de næringsstoffene kroppen trenger for å holde vev vedlike, eller bygge muskler, lage hormoner osv. Dette er generelt det som definerer minimumsnivåene av de forskjellige næringsemner, vitaminer og sporstoffer. For det andre spiller mat rollen som energikilde. Hvor mye man trenger av dette varierer utifra hvor aktiv man er, men selv den lateste sofagris utøver en viss mengde arbeid. Her er kroppen veldig fleksibel, og kan nyttiggjøre seg av både karbohydrater, proteiner og fett. Hvis man kikker energisystemene i sømmene, så ser man at karbohydrater spiller en stor rolle. Man funker uten, men man funker bedre med. Så når det gjelder korn, er dette en utmerket kilde for å dekke ENERGIbehovet. Men man kan ikke leve utelukkende på dette, og har man ikke så veldig stort energibehov, så er det begrenset hvor mye man bør spise, men man trenger ikke å kutte det ut.

Tredje avsnitt: B12 er generelt vanskelig å skaffe til veie på vegetarkost. Men å takke nei til low-carb er ikke nødvendigvis å gå til den andre ytterlighet. Litt animalsk føde, så er dette dekket. For å få i seg C-vitamin, så er det bare å spise litt frukt (halvveis fy-fy i en del lavkarbouttalelser). For å dekke D, spis fisk en og annen gang. For å dekke A, spis litt frukt, grønnsaker eller bær, hvor de fleste inneholder karoten, som blir omdannet til vitamin A. Poenget er at det er begrenset med vitaminer man trenger, så problemet med korn er bare hvis man spiser UTELUKKENDE korn. Så lenge man spiser i allefall LITT fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker, så blir dette dekket, og man kan da dekke ENERGIbehovet med f.eks korn.

Sukker er en samlebetegnelse for sukrose (rørsukker=vanlig sukker), laktose (melkesukker som man finner i melk), og fruktose (fruktsukker som man finner i frukt), og dette er en type karbohydrater. Men det finnes andre karbohydrater, f.eks stivelse (som energien fra poteter og ris hovedsakelig kommer fra). Alt dette blir brutt ned til glykose av kroppen. En forskjell her er at "sukker" er det som omtales som raske karbohydrater og brytes fort ned av kroppen -> rask økning av blodsukker, mens stivelse brytes saktere ned og gir ikke like stort pådrag i blodsukkeret.

En viktig forskjell er at stivelse finner man gjerne i vanlig bra mat, og det følger gjerne med fiber, vitaminer, sporstoffer, og proteiner på lasset. Så det gir en grei metthetsfølelse og dekker til en viss grad kroppens behov for en del av vitaminer og sporstoffer.

Sukker derimot, er gjerne raffinert og rent, og gjerne tilsatt (f.eks brus, snop, og fabrikkprodusert mat). Her følger det ikke med ekstra godsaker på lasset, og omtales derfor gjerne som "tomme" kalorier. De fleste debatanter innen ernæring er enige om at man bør begrense inntaket av sukker, fordi det bare gir energi, noe de fleste får nok av.

Men å kutte totalt ut alle former for karbohydrater, blir å hive barnet ut med badevannet. Karbohydrater er som sagt en fin energikilde såfremt man holder seg unna tilsatt sukker.

Kort oppsummert: De fleste har godt av et variert kosthold, samt å begrense mengden SUKKER (brus, snop, fabrikkmat). Videre, lavkarbo er et ekstremkosthold som er unødvendig restriktivt, samt at et fravær av karbohydrater frarøver kroppen mulighet til å fungere optimalt.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Low karb high fat!!!
« #73 : 16. oktober 2011, 15:57 »
Enkelte her ser ut til å sitte fast i de samme gamle mytene de i debattprogrammet forsøkte å avlive på en vettug måte; lavkarbo handler ikke om bacon og majones. Prøv heller masse grønnsaker, fisk, kylling, avokado, nøtter etc. De som så programmet fikk kanskje med seg advarslene fra lavkarbo ekspertene om akkurat bacon?

Det var en dame på dette programmet som sikkert hadde hørt denne påstanden og kjørte bacon + majones ned på høykant 24/7; det endte opp med vektoppgang og varselbrev fra legen. Hun fikk skikkelig veiledning og kom så på riktig vei. Hun er fortsatt på lavkarbo. Jeg rister noe oppgitt på hodet når "kun bacon og majones" argumentet kommer på bordet, det vitner om mangel på kunnskap. Lignende mangel på kunnskap blir demonstrert i ekspertpanelet som skulle argumentere mot lavkarbo; "jeg kjenner noen som forandret kosthold, og ble sliten de første 2 dagene - ergo er ikke kostholdsforandringer bra". Nuvel...

Å starte en diskusjon om hvor flinke norske fotballspillere blir også en avsporing fra poenget. Blir vel omtrent som å si at de som ikke ser ut som Ronnie Coleman her inne ikke bør åpne kjeften sin om kosthold eller trening. Det er forøvrig ikke bare idrettsfolk i Norge som har oppdaget dette. Poenget til treneren i dette programmet, var at de etter å gå over på lavkarbo til daglig fikk bedre utholdenhet mot kampens slutt (men kjørte da på med ekstra karbo når de skulle yte maks. under konkurranse). Personlig kan jeg nå trene styrke med tunge basisøvelser i 1 time for så lett gå over til 30 minutter jogging uten å føle meg uttømt. Og det med maks. 10g karbohydrater den dagen (men de første 2 ukene var ikke slik - det tar litt tid for kroppen å tilpasse seg). Jeg prøvde det samme på en lavkalori diett, og holdt på å gå i bakken av svimmelhet og utmattelse.

Tror forøvrig vi må være forsiktig med å bruke gammel forskning der vi ikke engang visste at transfett var livsfarlig som eneste forutsetning for diskusjonen....


Smiley For min del var "bacon og majones" kun et slags bilde, og ikke et eksakt eksempel på hva ketosefolket ideelt sett spiser, så glem akkurat det Smiley

Når det gjelder å orke trening og annet på en vektreduksjonsdiett (enten det er en der en går i ketose eller ikke), så er nok det rimelig individuelt. Om en ikke orker såpass som du beskriver over på en "vanlig" diett, så gjør en noe riv ruskende galt.
Min erfaring er i grunn at de som går i ketose sliter langt mer på trening andre som ligger godt over å gå i ketose (etter noen uker/måneder blir kroppen mer effektiv i ketose...men energinivået er ofte senket lenge). De som sliter enda mer, er nok de som ligger akkurat og vipper i grenselandet mellom de to "forbrenningsformene"....og de er det egentlig en del av... Folk flest har i grunn svært dårlige forutsetninger mht å bruke ketosedietter riktig...og ikke noe er i mine øyne verre enn en halvgod ketosediett...vel, er den halvgod, så er den jo egentlig ingen ketosediett, men et dietthelvete... Wink
Jeg har forsåvidt prøvd alle tre variantene, og det fungerte slik for min del også. Det mest positive med å gå på en kaloriredusert ketosediett er kanskje at mange får noe mindre sultfølelse da, men her er også variasjonen stor for de som inntar moderat med karb.
Utfordringen for mange er at en skal legge om kostholdet dramatisk, og være seg utrolig bevisst hva en putter i kjeften for å holde seg i ketose i planlagt lengde. Vi vet alle hva som skjer med sultfølelsen når vi ligger og vipper inn og ut av ketose.....jeg er i hvertfall aldri så sulten som i de tilfellene.... Smiley

Selv har jeg pleid å ligge på ca 25-30% av kalorinntaket fra karbohydrater, 25-30% fra fett og 40-50% fra proteiner på dietter, og er aldri spesielt sulten annet enn første 1-2 ukene. Deretter virker det som om en får mer energi enn tidligere. En n=1 er lite, og 40-50% energi fra proteiner er ikke noe folk flest skal oppfordres til å gjøre, men i all hovedsak tror jeg de fleste sliter mer med sultfølelse enn med utmattelse. Sliter de med utmattelse, så går de i de aller fleste tilfellene alt for langt ned på kaloriene, og det vil jo slå ut i slapphet uansett diettvalg.
 

Siden folk flest har et noe mer "fornuftig" forhold til mat, så vil jo en ketosebasert diett (uavhengig av om den er sunn eller ikke) medføre en evinnelige fokus på hva en absolutt IKKE må få i seg for mye av - svært lite karbohydrater og ikke for mye proteiner (kanskje størst utfordring for de som muskeltrener)...samt at de selvfølgelig må passe på at energiinntaket bli mindre enn forbruket. Fett er som kjent energitett, så det er fort gjort å bomme litt her og der Smiley Jeg må innrømme at jeg har så liten tro på befolkningen når det gjelder å ha god oversikt over innholdet av diverse i tilgjengelig mat, at jeg tro de fleste har tapt i en slik diett før de kommer i gang.

...for å pynte litt på det... Jeg har en venn som har gått på ketogent kosthold i over 20 år, så det går da utmerket godt ann å spise slik, og tross alt trives i dagens Norge. Han driter i om han må fornærme kokken i nær sagt etthvert selskap, og trives med ribbe og meierismør til frokost i ny og ne, men er frisk og sunn, og har gode treningsresultater - ære være han for det, men han er på mange måter tross alt svært unik!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Low karb high fat!!!
« #74 : 02. november 2011, 09:19 »
Var en litt interessant artikkel i siste gemini,

http://www.ntnu.no/gemini/2011_autumn/11.htm

Kort oppsummert, så forfektes det at en tredjedel av energien fra hhv. karbohydrater, proteiner og fett er best for helsen sett utifra hvilke gener som trigges.

Det litt interessante her er at dette sammenfaller sånn passelig med moderate tommelfingerregler for godt kosthold i treningsøyemed:

Anta en diett på 2500 kcal pr dag.

2-2.5g proteiner pr kilo, 90 kilo kroppsvekt, -> 900 kcal -> 36% av energien
Minst 20% av energien fra godt fett -> La oss si 30 -> 30% av energien
Resten fra karbohydrater -> 100-30-36 = 34% av energien

Nok et argument for at man ikke trenger å følge idiot-dietter, men bare passe på å få i seg nok med protein.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!