Skrevet av Emne: Norges Sterkeste Mann 2012  (Lest 186257 ganger)

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #480 : 16. mai 2012, 07:45 »
fitnessmessen var jo tragisk.. var jo nesten mere folk på messen til nsm

tviler påd et blir flere fitnessmesser med det første

Har aldri vært på fitnessmessen (og kommer aldri til å reise der), men det jeg vil frem til å er at det kan være en ide å kombinere diverse arrangementer innen kraftsport, ala Arnolds, for å samle flere folk.
Men Norge er nok for lite for denslags arrangementer så det blir nok med tanken.

Gol og slike avsides plasser er sorgens. NSM bør arrangeres på ett litt mer allment tilgjengelig sted i nærheten av etablert transportinfrastruktur som fly, buss, tog etc og i eller i nærheten av by/tettsted med andre fasiliteter enn kun en stevnearena. Hvis det arrangeres på Gol og slike avsides steder er det kun de absolutt mest interesserte som reiser for å se.

For eksempel så dro de vel 500-1000 betalende lokale publikummere på den Notodden konkurransen i fjor?

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #481 : 16. mai 2012, 14:40 »
vel med 1000 stykker på Gol er det mulig å gå i pluss
med 1500 etter massiv annonsering i telenor arena så er de et stort tapsprosjekt..  I de store byene er det så mye annet som skjer, at det uansett er bare strongmanfans som kommer.

Når datoen 12 mai ble valgt var det ingen andre arrangement planlagt i Oslo..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #482 : 16. mai 2012, 15:00 »
Jeg og de gutta jeg reiste sammen med var meget skuffet over årets NSM.
Svend satser høyt og gjør så godt han kan, men i år lyktes det ikke. Såpass ærlige må vi være.
Allerede i fjor ble det hele en skuffelse rent publikumsmessig. Det kom jo ikke flere i Telenor Arena enn i Telemarkshallen de to foregående årene. I år var det færre.
Årsakene til skuffelsen vår er i hovedsak følgende:

-Ting tar altfor lang tid! Konkurransen varte nesten 6,5 timer. Den burde vart maksimalt 3 timer. Det er ingen problem å gjennomføre et stevne med 6 øvelser på 3 timer. Det tok også altfor lang tid før 1. øvelse kom i gang! Crewet som driver med dette, er helt sikkert dyktige, men alt virker litt stressende. Folk løper rundt. Alt virker så kaotisk og dårlig planlagt. Plutselig er ikke Richard der når han skal dømme. Speakeren må etterlyse han. Det samme gjelder BØS når han skal løfte vikingpress. Lars må vente opptil et par minutter. Ikke nok med det, men speakeren tar også feil av navnene opptil flere ganger. Dette er pinlig. Det er slike detaljer publikummere irriterer seg over. Enda det er så lite som skal til for å unngå det.
Når det gjelder utstyret, burde dette ha vært stuet bort og klargjort i bakgrunnen slik at man kunne trille dette fram fortløpende. Da slipper man all rigging fra bunnen av mellom hver øvelse. Mange folk hadde forlatt Telenor Arena etter de tre første øvelsene. Slik kan det ikke fortsette!
Jeg tenkte også på utøverne der jeg satt. Det er ikke noe særlig å skulle gjennomføre 6 oppvarminger i løpet av en dag. Det kunne gå over én time mellom hver øvelse, og da blir utøverne kalde og ufokuserte.

-Øvelsene er lite publikumsvennlige. Crusifix med motorsag ser ikke veldig tungt ut. Dette er naturligvis tungt for de som har prøvd, men det er et poeng at vanlige folk skal synes strongman ser brutalt ut. Det øker underholdningsverdien. Vikingpressen er også lite underholdene fordi ingen aner hvor tungt dette er. Skivene er pakket inn i en kasse fra Blåklæder. Det burde vært en snoscooter, en motorsykkel, e.l. Dessuten synes jeg øvelsene generelt er lite kreative og fantasifulle. Truckpull var i fjor, derfor burde denne vært erstattet med noe annet i år. Hva med å prøve noe annet enn atlas-steiner som sisteøvelse? Selv om denne er artig naturligvis. Dette gjelder også øvelsene i kvalikken. Det blir altfor forutsigbart med de samme kvalikk-øvelsene hvert år.
Strongman skal være underholdning! Det må man for all del ikke glemme.
Ser man på spekteret av øvelser i internasjonal sammenheng, er det mange rå øvelser man kunne hatt. Hva med blockpress på tid? Dra anker som en del av medley? Carwalk? Folk liker øvelser der det skjer noe - der hurtighet og brutal styrke kreves.

Arrangementet har mye bra ved seg også. Artig at både Shaw og Northug kunne stille opp. Positivt med ulike stands og aktiviteter før konkurransestart. Er bare redd at sponsorene vil svikte når pulikum svikter. Og svikter interessen, da svikter TV2. Alt henger sammen med alt. Her er det viktig å være nøye på detaljene. Jeg tror NSM like gjerne kunne vært flyttet tilbake til Telemarkshallen. Tror også arrangementet har tapt seg litt fordi Arild er ute av gamet. Det er også kanoner som Richard og den talentfulle Øxa. I sitt siste NSM i 2010, var Øxa rå!
Mye kunne vært nevnt, men tidsbruken og kvaliteten på opplegget er problemet. Folk ser strongman i halvannen time og venter i 5 timer. Stihl sitt opplegg ble altfor drugt og kjedelig. Racerbilene og auksjonen burde jo også vært utelatt. Det har ikke noe med NSM å gjøre.

Jeg ønsker ikke bare å kritisere, men komme noe konstruktivt slik at NSM kan løftes tilbake til gamle høyder.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #483 : 16. mai 2012, 15:13 »
-Øvelsene er lite publikumsvennlige.
Jeg bryr meg ikke så mye, men jeg synes at strongman hadde vært artigere hvis de tok to skritt tilbake i utviklingen. Standardisering av utstyr er bra fordi man kan ha rekorder, men jeg er likevel imot bruk av standardisert utstyr til enhver tid. Opplysning om hvilke øvelser som kommer er bra fordi utøverne får trene på akkurat disse øvelsene, men jeg synes likevel at øvelsene skal være helt hemmelige og en overraskelse for utøverne. Ukjente øvelser med ustandardisert utstyr hadde vært helt topp. Strongmennene må trene som helter på alt, møte opp og ikke vite noe og bli utsatt for mange forskjellige "umulige" oppgaver som den som vinner mestrer best. En slik tankegang er vel like ekstrem som det at jeg ønsker utstyret bort i styrkeløft, men nå er jo dette på trappene (utstyrsfritt kommer i alle fall for fullt) og i strongman er det helt sikkert fullt mulig å ha noen stevner som er slik som nå og andre stevner som er slik jeg foreslår.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #484 : 16. mai 2012, 15:37 »
Du foreslår egentlig akkurat det samme som jeg gjorde for to år siden.
Der tok jeg til orde for å arrangere et NMS med tilfeldig valg av øvelser:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96686.60
Forslaget ble mottat litt ulikt. Det er helt sikkert at vi ikke må gro oss fast i ett spor..

Jeg bryr meg ikke så mye, men jeg synes at strongman hadde vært artigere hvis de tok to skritt tilbake i utviklingen. Standardisering av utstyr er bra fordi man kan ha rekorder, men jeg er likevel imot bruk av standardisert utstyr til enhver tid. Opplysning om hvilke øvelser som kommer er bra fordi utøverne får trene på akkurat disse øvelsene, men jeg synes likevel at øvelsene skal være helt hemmelige og en overraskelse for utøverne. Ukjente øvelser med ustandardisert utstyr hadde vært helt topp. Strongmennene må trene som helter på alt, møte opp og ikke vite noe og bli utsatt for mange forskjellige "umulige" oppgaver som den som vinner mestrer best. En slik tankegang er vel like ekstrem som det at jeg ønsker utstyret bort i styrkeløft, men nå er jo dette på trappene (utstyrsfritt kommer i alle fall for fullt) og i strongman er det helt sikkert fullt mulig å ha noen stevner som er slik som nå og andre stevner som er slik jeg foreslår.

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #485 : 16. mai 2012, 15:42 »
Problemet med uforutsigbare øvelser vil være at det alltids er noen som "vet noe". Miljøet er lite og lekkasjer vil fort skje. Kan bli ulike forutsetninger for utøverne på den måten.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #486 : 16. mai 2012, 15:43 »
Enig i en del av det du sier Pinna . Og spesielt det med tiden..

Er ingen problem å kjøre det på 3 timer med med 6 øvelser. Er jo feks det vi har brukt på Storefjell med VPC. men det må bli opp mot 4 timer pga pause en må ha om en skal få folk til å ha messestander. Nå er messe prøvd og det blir nok ikke det igjen på mange år..

Skjønner ikke hva du mener tok lang tid å rigge? Vikingpressen og bilmarken som er mest rigging er ikke mulig å skru mere sammen en det vi gjorde på forhånd, og vi brukte under 5 min å gjøre det klart. Det som tar tid er motorsagshow, rc biler, synging, auksjon osv.. Om vi brukte mer en 5 min så var det fordi vi ventet på noe av dette og det ikke var noe poeng å stresse.. Noe stress blir det pga selv med gjerder og vakter så er det jævla mange som av en eller annen grunn skal være innenfor gjerdet som ikke har noe der å gjøre.. Vi satte begrensinger til 1 følger pr utøver for å ha kontroll.. Nå tok følgepersoner og byttet på kort osv så det allikevel ble mye for mye folk der, så konsekvens av det er nok at neste år må utøvere klare seg uten hjelper. Noen fra pressen har plutselig dobbelt så mange folk som de har kort til, samt de tar seg friheter på ting som de akkurat har fått klare føringer på at de ikke har lov til..

Forøvrig er det ikke så mye kaos. Jeg og gjengen min hadde full kontroll på selve strongman og konkurransen mellom Northug og Shaw, samt utøverene hadde vi rimelig grei kustus på.. Noen må drite og spy litt ekstra og da bliir det av og til litt venting Tongue Men så lenge vi svirrer rundt der uten noe "sceneteppe" så kan det virke litt kaotisk.. Jeg fikk Richard ropt opp i god tid før han skulle være klar og det ble ikke noe unaturlig pause pga det. Var egentlig bare en overivrig speaker som ropte han opp når jeg spurte sekretariatet på siden av han om de hadde sett ham.. som sagt så hadde jeg vist at Sthil skulle rigge så treigt og så mye så hadde vi "hjulpet " dem mere så det hadde gått på halve tiden.. De kunne hatt mye mere klart og hadde jo det på runde to når Shaw og Northug skulle sage..

Er ikke fornøyd selv med en del ting. Jeg burde hatt mye mere kontroll på de tingene som var utenom strongmanøvelsene.. Selve strongman biten  av arrangementet er veldig enkelt :/ er alt det andre som er helvete..

Lars går frem lenge før han blir ropt opp og bøs noe etter.. da blir det mere venting en nødvendig på Lars..

Er ikke enig at konkurransen har tapt seg. Nivået er høyere en noen gang, og det er vel nettopp derfor feks ikke Øxa stiller, for han vet han ikke har noe i det gamet å gjøre uten å være helt skadefri.
Tv2 sviker ikke så lenge de ha seere, og det har de.. Hele konken kunne jo blitt kjørt slik som wsm uten tanke på publikum i det hele tatt og kun for tv.. men det hadde blitt kjipt det også..



Øvelsene er dessverre litt for sponsorstyrt, så uten truckpull, ingen Man, uten bilmark ingen toyota, uten crusifix ingen Sthil.. osv.. Hadde vært kult med en HD på vikingpressen, men når de ikke vil stille med sponsorpenger hvorfor skal det da stå en motorsykkel der?

tilskuertallene var vel 600+ i telemark i 09 og 800+ i telemark i 2010 2000+ i fjor og 14-1500 i år.. Tror ikke det er noe poeng å sikte seg inn på så mye mere en 1000-1200 tilskuere enda, om det er i notodden, Fosen, telemark, gol eller storefjell..
Sandnes/stavanger er feks nesten umulig å arrangere noe i for det er ikke mulig å dra i land noen avtaler med hotell for de har 110% belegg uansett.. Har selv lyst å arrangere noe der når jeg nå flytter dit, men det blir en mindre lokal konkurranse..

Oppsumert: Ting tok for lang tid, det ble for mye sponsorpleasing både på øvelser og selve arrangmentet.. Det tar bort mye av fokuset på en kjapp og effektiv konkuranse. Under 3 timer er ikke noe poeng å prøve på, for når vi har kjørt konkene på tre timer klarer ikke utøverene gjøre seg klare til neste øvelse og få igjen pusten.. . så 3-3,5 time er greit med 6 øvelser

I utlandet så tar tilsvarende konkuranser 7-8 timer , så selv med messe og alt mulig "tull" så er vi mere effektive en dem..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #487 : 16. mai 2012, 15:48 »
Forøvrig ar de aller fleste jeg har snakket med i år både av publikum og utøvere likt øvelsene, kanskje med unntak av en del på crusifix, så tror det med publikumsvennlige øvelser er noe subjektivt fra deg Pinna..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #488 : 16. mai 2012, 16:42 »
Skjønner ikke hva du mener tok lang tid å rigge?

Jeg er sikker på at du og dine menn hadde kontroll på øvelsene. Jeg har observert deg i flere konkurranser over flere år og synes du jobber meget raskt og effektivt!
Problemert er når Stihl og andre sponsorer kommer på banen og tror de eier hele arrangementet. Hva som skal gjøres og hvor lang tid det tar, burde vært mer avklart på forhånd.
Derfor er det sant som du sier, at det er alle andre involverte som drar ut tida.

Greia er den at det bryr ikke den gjengse publikummer seg om. De kan ikke vite om somlingen ligger hos crewet eller hos sponsorer. De sitter på tribunen og gjør seg opp en mening om arrangementet som helhet.
Strongman-sporten er faktisk avhengige av begeistrede pulikummere. Publikummere som får opplevelser og som vil komme igjen seinere. Tviler på at Toyota eller Stihl heller sitter igjen med en god følelse etter denne helga. De får heller håpe på at TV-produksjonen gir god markedsføring.

Det er mye mer jeg kunne nevnt som jeg ikke har gjort. Men NSM bør ha det lille ekstra. Det bør overgå både Fitnessmessen, Showliften og andre mindre stevner.

At alle driver og praler om at Brian Shaw veier 200kg, er tull. Mannen veier 188kg. Det sa han selv med egne ord. Det har også blitt skrevet og sagt at strongman-sporten stadig vokser. Det er heller ikke riktig. Strongmansporten opplever publikumssvikt. Glanstiden fra 2007-2010 er over. Folk kom for å se Arild Haugen. Duellen Hulken-Skog begynte også å bli spennende, men nå er den helt borte. Strongman-sporten trenger en profil. En som gjør seg bemerket med både sprell og friske uttalelser. En sånn Northug-type. Hva ville vel langrennssporten vært uten?!

Svend er flink og får til mye. Men hvis ingen tørr å gi tilbakemelding, går han jo rundt i den tro at alt er i skjønneste orden. Vi må tørre å gi ris og ros. Kun på den måten blir vi bedre.

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #489 : 16. mai 2012, 17:02 »
Forøvrig ar de aller fleste jeg har snakket med i år både av publikum og utøvere likt øvelsene, kanskje med unntak av en del på crusifix, så tror det med publikumsvennlige øvelser er noe subjektivt fra deg Pinna..

Om øvelsene er publikumsvennlige, er det kun publikum som kan svare på. Og jeg er en over gjennomsnittet interessert publikummer Smiley
Det handler om forventninger.

Noen av øvelsene er greie, men jeg synes vi har sett artigere ting tidligere. Husafell fra NSM 2010 f.eks, var en rå øvelse! Honnør til Svend der. Stokk eller apollons LMS er mye artigere enn å se noen reppe på et stativ.
Jeg nevnte blockpress, carwalk og anker som eksempler. Det er viktig at NSM overrakser litt og skaper nye forventninger.
Farmers brukes i alle sammenhenger. Dette er en kjedelig øvelse som er litt "brukt opp", mye fordi den er med i hver kvalikk. At elementene som skulle løftes var plastikk-kasser, er også kjipt. Her kunne man bært tønner, stubber, natursteiner eller andre tunge gjenstander.

Det handler ikke om å dømme det nord og ned, men forsøke å sette litt farge på det hele Smiley

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #490 : 16. mai 2012, 19:12 »
Om øvelsene er publikumsvennlige, er det kun publikum som kan svare på. Og jeg er en over gjennomsnittet interessert publikummer Smiley
Det handler om forventninger.

Noen av øvelsene er greie, men jeg synes vi har sett artigere ting tidligere. Husafell fra NSM 2010 f.eks, var en rå øvelse! Honnør til Svend der. Stokk eller apollons LMS er mye artigere enn å se noen reppe på et stativ.
Jeg nevnte blockpress, carwalk og anker som eksempler. Det er viktig at NSM overrakser litt og skaper nye forventninger.
Farmers brukes i alle sammenhenger. Dette er en kjedelig øvelse som er litt "brukt opp", mye fordi den er med i hver kvalikk. At elementene som skulle løftes var plastikk-kasser, er også kjipt. Her kunne man bært tønner, stubber, natursteiner eller andre tunge gjenstander.

Det handler ikke om å dømme det nord og ned, men forsøke å sette litt farge på det hele Smiley


Dette er vell mer individuelt hva en liker å se?

Selv synes jeg det er kjempe å se på fks farmers walk, selv om det er med i så å si alle konkurranser. Kofferter syns jeg er et bra alternativ akkurat som tønner og natursteiner, alle har jo vært borti kofferter på 20kg, og er derfor lett å sammenlikne seg å tenke at de løfter 5 fulle kofferter opp på en plattform.
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #491 : 16. mai 2012, 19:55 »
Mitt råd nå er at Svend og arrangørene i NSM i større grad lytter til grasrota. Dette med tidsbruk på NSM klaget flere over i fjor på samme måte som i denne tråden, men på tross av dette ble årets show enda mer langtekkelig. Det er noe veldig, veldig galt når selv de mest entusiastiske strongman-fansa vurderer å droppe neste års arrangement fordi alt annet enn dem selv blir prioritert først. Utover dette har NSM forlengst utspilt sin rolle som familiearrangement. Da måtte en beregnet maksimalt 3 timer, inkludert pause. Sist NSM som var familievennlig var kanskje da det ble arrangert i Dyreparken i -05? Men en bør faktisk tilbake til liknende opplegg. Potesiale ligger i at dette er moro - og utholdene - for både store og små.

Utover dette må NSM-arrangørene nå tenke kvalitet fremfor kvantitet. Selv Telemarkshallen er for stor og upersonlig for et arrangement som Norges sterkeste mann. Telenor Arena blir i så måte noe utopisk, men Svend skal selvsagt ha kreds for forsøket på å gjøre arrangementet størst mulig. Han har fått til veldig mye i form av mediedekning og sponsorer, men årets "show" blir en publikumsfiasko nettopp fordi publikum ble sviktet allerede i fjor.
Som nevnt tidligere her, var NSM på Gol legendarisk. Det er slik strongman skal være; tett, intimt, litt "underground". Det artige å se er dessuten at lokale show trekker en lokalbefolkning som ellers ikke ville kommet til Telenor Arena eller andre steder uten personlighet. Denne fordelen børe en benytte seg av hvert år, og gjerne rulere geografisk. For eksempel burde NSM snart legges til Trondheim som har forstret mange strongmen og har et stort treningsmiljø forøvrig. Dette mener jeg selv om Trondheim er 50 mil fra mitt hjem. Finner man en kul, utendørs plass å arrangere her, kan det være starten på en fornyet tillit til NSM som et arrangement der en får konsentrerte doser med strongman til en fornuftig pris. Gode sitteplasser, samt brukbare kioskmuligheter er en selvfølge.

Og til sist synes jeg det er et poeng at arrangørene etter endt konnkurranse kan la utstyr og seg selv være tilgjengelige for dem som vil prøve og snakke. På Gol i -08 var vi en god gjeng sammen med Egil som løftet litt stein etter konken, men når dette blir stuet bort forsvinner noe av det sosiale og miljøskapende ved å komme på slike arrangementer.
Det kan bli spennende å se hva Svend får til neste år hvis han nå i større grad lytter til grasrota. TV og liveshow forstås som en kompromissløsning, men jeg råder Vikingen til å satse mer mot live-publikumet. Det er helt tydelig at dette er viktigste vekstfaktor for sporten, ikke TV-visningene isolert sett.

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #492 : 16. mai 2012, 23:18 »
Sandnes/stavanger er feks nesten umulig å arrangere noe i for det er ikke mulig å dra i land noen avtaler med hotell for de har 110% belegg uansett.. Har selv lyst å arrangere noe der når jeg nå flytter dit, men det blir en mindre lokal konkurranse..

Fullt hotellbelegg i Stavangerdistriktet gjelder bare i ukedagene (når oljebransjen er på jobb), men i helgene er det oveflod av ledige hotellsenger her i distriktet, så det argumentet holder ikke mål.

Når VPC ble arrangert i Kongeparken (Ålgård, rett utenfor Sandnes) i 2009, var det vel noe slikt som 2000 publikummere, hvorav de fleste var lokale. (Det var dog plass til 3500, så det var ikke fullt)

På den lokale Torkel Memorial konkurransen som Arild arrangete for noen år siden var det opp mot 1000 publikummere, de fleste lokale helter.
På Clash of Titans i Bergen har vel også publikumstallet over 1000.
Det ser derfor ut til å være et publikumspotensial på opp mot 2000 hvis man arrangerer i lett tilgjengelig strøk, samme hvor i landet det er.

Hvis NSM først og fremst produseres for TV bør inngangsbillettene være billige; folk som i utgangspunktet ikke er interessert gidder ikke bruke for mye penger.

Hvis NSM produseres for betalende publikum bør de langdryge pausene kuttes ut slik at varigheten på konkurransen kommer under 3 timer. Folk som er middels interessert gidder ikke være der i 6-7 timer.

Utlogget oyvind_1989

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #493 : 17. mai 2012, 15:25 »
1.For å trekke flere av "mannen i gaten" hadde det kanskje vært en ide å kjøre kvalliken på f.eks rådhusplassen, gratis for publikum? Tror det gjorde litt utslag i Drammen ifjor.

2.En annen ting som skulle vært gjort er egentig å gi utøverene et lite kurs i å bli litt mer "show man", er ikke så kult for publikum å se på noen som loffer ut til øvelse, gjør seg ferdig og loffer tilbake back stage.

3.Samtidig tror jeg fokuset må tilbake på utøverene, konkurransen og publikum og ikke handle så mye om sponsorer. Alt som skjer i "konkurranse feltet" bør bare omhandle strongman og ikke sponsorer.

4.Alt av innspillinger til TV, som introduksjon i starten av programmet, introduksjon av øvelser osv kunne vært filmet dagen før. Det er ingen problem å klippe dette til mtp pubikum jubel osv.

5.Man burde også bruke mer tid på å la publikum bli kjent med utøverene! Er vell en grunn for at Northug, Hulk Hogen, Arild Haugen osv Er/har vært så populær? Det er fordi folk føler at de kjenner de litt, de vet hvordan de er, hvordan de oppfører seg osv.
Jeg tror det hadde vært lurt å kjørt f.eks kvallik i januar for så å reise rundttil alle de 12 kvalifiserte for å filme de på trening, intervjue osv. Dette er materiale som kunne blitt vist på storskjerm mellom øvelsene som fører til at publikum blir bedre kjent med atletene.

6.Andre ting som hadde vært kult var hvis noen i publikum hadde fått lov å teste øvelsen som nettopp var gjennomført, det kunne skjedd mens crew'et rigget opp en annen øvelse. På denne måten får man et lite perspektiv på ting og publikum blir inkludert.

7.Det skulle vært 2stk som gikk mot hverandre i stein serien også, det hadde vært veldig bra for publikum og tv!

8.Også tenker jeg, er det nødvendig med cut?
Så lenge man kjører 2 og 2 mot hverandre i hver øvelse vil alt gå veldig fort, så det kan ikke være med tanke på tid.
Itillegg synest jeg det er feil at øvelsene før cut'en skal teller 1/3 del mer, da man kan får 12poeng maks på øvelsene før cut'en og 8poeng maks på øvelsene etter cut'en. Dvs at om man bommer litt på en øvelse før cut'en så skal det ekstremt mye til å ta igjen de tapte poengene etter cut'en. Og har en utøver alle sine beste øvelser før cut'en i forhold til en annen utøver som har alle sine beste øvelser etter cut'en vil dette ha en stor innvirkning på resultatet. Vinner han som har gode øvelser før cut'en alle øvelsene "sine" så kommer han ut med 36poeng. Mens vinner han alle sine øvelser etter cut'en han som har de som "sine" øvelser konner han ut med 24poeng. Verdien av å vinne 3 øvelser før cut er det samme som å vinne 4 øvelser etter cut. Det hadde altså blir gjevnere og mer spennende uten cut!

9.Også håper jeg ikke Crusifix blir med flere år da det ødelagte mye av spenningen når NSM så og si var avgjort etter 3 av 6 øvelser!

Det var noen idèer jeg har..

Men det var en bra konkurranse i år, det blir nok veldig bra TV av det. Det var veldig dumt at det kresjet med Stafetten, tror nok det gjorde store utslag i publikums tall!
Takk til dere som stiller i stand konkurransen og hjelper til med det! Veldi bra Jobbet Svend og Bjørnar!


Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

Sv: Norges Sterkeste Mann 2012
« #494 : 17. mai 2012, 15:46 »
reise rundttil alle de 12 kvalifiserte for å filme de på trening, intervjue osv. Dette er materiale som kunne blitt vist på storskjerm mellom øvelsene som fører til at publikum blir bedre kjent med atletene.

Dette var en meget god idé!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!