Skrevet av Emne: Jente 17  (Lest 2541 ganger)

Utlogget Petita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

  • Pain is only temporary, pride is forever
Jente 17
« : 09. oktober 2011, 13:39 »
Hei  Smiley

I sommer klarte jeg å gå ned 6 kg, fra 60 kg til 54 kg vha sunne og regelmessige måltider og trening hver dag(45 min jogging). Dette brukte jeg 1 mnd på.

Ble storfornøyd, dere aner ikke. Men selvfølgelig gikk jeg jo opp igjen da :-( veier nå 57 kg og er kjempedeppa

Har bestemt meg for å begynne treningen og kosten for fullt fra og med i morgen,
hvor jeg skal spise 7 små måltider om dagen + forskjellig type trening som spinning, aerobic, styrke(1 gang i uka, funker det?), jogging, dans osv

Går det greit om jeg får i meg 1300 kcal om dagen + trene 6 ganger i uka? Watcha think?


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Jente 17
« #1 : 09. oktober 2011, 13:46 »
Hei  Smiley

I sommer klarte jeg å gå ned 6 kg, fra 60 kg til 54 kg vha sunne og regelmessige måltider og trening hver dag(45 min jogging). Dette brukte jeg 1 mnd på.

Ble storfornøyd, dere aner ikke. Men selvfølgelig gikk jeg jo opp igjen da :-( veier nå 57 kg og er kjempedeppa

Har bestemt meg for å begynne treningen og kosten for fullt fra og med i morgen,
hvor jeg skal spise 7 små måltider om dagen + forskjellig type trening som spinning, aerobic, styrke(1 gang i uka, funker det?), jogging, dans osv

Går det greit om jeg får i meg 1300 kcal om dagen + trene 6 ganger i uka? Watcha think?
Gikk du ned fra 60 kg til 54 kg på en måned?  I så fall må du ha gjort noe som er direkte helseskadelig.  Er du sikker på at forholdet ditt til trening, kosthold og kropp er helt sunt?
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Jente 17
« #2 : 09. oktober 2011, 14:04 »


Går det greit om jeg får i meg 1300 kcal om dagen + trene 6 ganger i uka? Watcha think?



Nå vet ikke jeg så ille mye om kosthold for damer ++ men jeg vil tro at 1300 er litt i under kant av hva du burde ha i deg, for 1300kcal er ikke mye mat

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Jente 17
« #3 : 09. oktober 2011, 14:06 »
0,5kg ned pr uke er en sunn og grei måte å gå ned i vekt på, og det blir drøyt 2 kg i måneden....så det er ikke så veldig rart at du har gått opp igjen Smiley
Smiley

Utlogget eyzteinn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

  • Fysioterapeut som studerer styrkeløft
Sv: Jente 17
« #4 : 09. oktober 2011, 14:29 »
At kosten din består av sunne måltid, betyr ikkje at du har eit sunt kosthold.

For å finne ut kor mange kaloriar du treng pr dag, treng ein idéelt sett å vita feittprosenten din, men sidan det kan by på enkelete praktiske problem, kan høgden din og vekta di hjelpe oss. Så kan me nok gje deg eit relativt godt tal for kor mange kaloriar du treng.

Så får ein heller diskutere samansetning av kostholdet etterpå.
All-time high: Bøy: 100 kg. Benk: 85 kg. Mark: 140 kg. Press: 60 kg

Pr dags dato: Mark: 3x5x135 Bøy: 3x5x 50 Styrkevending: 2x3x70 Benk: 3x5x70. Press: 3x5x47.5


Har som mål å verta Noregs Sterkaste 100-åring i 2082, i bøy, benk, mark og press. Driv no og byggjer opp styrken etter eit skulderproblem, og ein meniskskade.

Utlogget Petita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

  • Pain is only temporary, pride is forever
Sv: Jente 17
« #5 : 09. oktober 2011, 14:41 »
Rulatoren: Jeg skal være helt ærlig med deg. Jeg har helt siden ungdomsskolen hatt en overopptatthet av mat, kalorier, kropp og trening. Har slitt delvis med noen typer spiseforstyrrelser. Så nei; mitt forhold til mat er ikke helt naturlig.
MEN derfor skal jeg begynne på blanke ark og starte med en sunn livsstil fra og med i morgen :-) Håper virkelig på å klare å fullføre dette

Høyj****: Tror du det? Du skjønner jeg spiste bare såvidt i overkant av 1000 kcal i sommer, og det funket jo supert på veknedgangen. Jeg har nå økt på matmengden med et par hundre kalorier for å forsikre meg om at jeg fikk i meg nok, som du kan se ... Jeg håper da iallfall at det er nok? Så lenge jeg ikke går rundt sulten? :-)

bjørn`: Du har nok rett, men du skjønner jeg har dette problemet med overspising når jeg først skeier ut. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å hente meg inn igjen når dette skjer. Så for meg er det: Følg dietten til punkt til prikke eller skei ut og bli feit(overdrevet men ja)

eyzteinn: Å? Hva er forskjellen på sunne måltider og et sunt kosthold da?
OK. Jeg er 160 cm høy og veier nå 57 kg. Håper du kan hjelpe meg :-)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Jente 17
« #6 : 09. oktober 2011, 14:56 »
Rulatoren: Jeg skal være helt ærlig med deg. Jeg har helt siden ungdomsskolen hatt en overopptatthet av mat, kalorier, kropp og trening. Har slitt delvis med noen typer spiseforstyrrelser. Så nei; mitt forhold til mat er ikke helt naturlig.
MEN derfor skal jeg begynne på blanke ark og starte med en sunn livsstil fra og med i morgen :-) Håper virkelig på å klare å fullføre dette

Høyj****: Tror du det? Du skjønner jeg spiste bare såvidt i overkant av 1000 kcal i sommer, og det funket jo supert på veknedgangen. Jeg har nå økt på matmengden med et par hundre kalorier for å forsikre meg om at jeg fikk i meg nok, som du kan se ... Jeg håper da iallfall at det er nok? Så lenge jeg ikke går rundt sulten? :-)

bjørn`: Du har nok rett, men du skjønner jeg har dette problemet med overspising når jeg først skeier ut. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å hente meg inn igjen når dette skjer. Så for meg er det: Følg dietten til punkt til prikke eller skei ut og bli feit(overdrevet men ja)

eyzteinn: Å? Hva er forskjellen på sunne måltider og et sunt kosthold da?
OK. Jeg er 160 cm høy og veier nå 57 kg. Håper du kan hjelpe meg :-)
Hei igjen.  Det ante meg at du har et forhold til kropp, mat og trening som ikke er helt bra.  Hvor høy er du?  57 kilo er jo slett ikke noen tung dame.  Hvor mange fritidstimer i uka setter du av til sysler som ikke har noe som helst med trening eller kosthold å gjøre?  Jeg tror det kan være bra bruke mer tid og krefter på sånne sysler.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Jente 17
« #7 : 09. oktober 2011, 15:06 »


Høyj****: Tror du det? Du skjønner jeg spiste bare såvidt i overkant av 1000 kcal i sommer, og det funket jo supert på veknedgangen. Jeg har nå økt på matmengden med et par hundre kalorier for å forsikre meg om at jeg fikk i meg nok, som du kan se ... Jeg håper da iallfall at det er nok? Så lenge jeg ikke går rundt sulten? :-)



Jeg ville nå tru at grunnen til din vektoppgang nå grunner i at du rett og slett spiste for lite en periode og når kroppen begynner å få tilnærmet med nok kcal så lagrer kroppen dette som en slags reaksjon på den sviktende matmengden sist, Den lureste veien til en trygg vektnedgang er som de andre sier er å finne ut hva kroppen din forbruker å gå fra det punktet og sette opp en diett som er skreddersydd på en forsvarlig måte uten for store "tilbakefall" som du nå har opplevd


(for å dempe sulten kan man også sette inn litt tomme kalorier i matplanen som feks broccoli osv++
mvh Høyjævel

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Jente 17
« #8 : 09. oktober 2011, 15:12 »
Kveldsmaten min er ofte på 1000kcal.

Det er ikke bra å sulte seg ned i vekt. Du skriver mye vettug, men også noe forstyrrende. Det er kjempefint å ha et sunt kosthold, samt trene regelmessig. Bare pass på at det ikke skal være skadelig for deg. Kroppen din må få hvile også. Dersom du spiser med stort underskudd og trener hver dag, tenk hvor slitsomt det er for kroppen din.

Jeg har alltid sagt at jeg synes det er bedre å gjøre ting til en livsstil enn å inngå drastiske forandringer i små perioder. Det er bedre å holde seg stabil på en vekt du er fornøyd med, ved å spise regelmessig + trene regelmesseg, enn å hoppe opp og ned i vekt.

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Jente 17
« #9 : 09. oktober 2011, 15:15 »
Kveldsmaten min er ofte på 1000kcal.

Det er ikke bra å sulte seg ned i vekt. Du skriver mye vettug, men også noe forstyrrende. Det er kjempefint å ha et sunt kosthold, samt trene regelmessig. Bare pass på at det ikke skal være skadelig for deg. Kroppen din må få hvile også. Dersom du spiser med stort underskudd og trener hver dag, tenk hvor slitsomt det er for kroppen din.

Jeg har alltid sagt at jeg synes det er bedre å gjøre ting til en livsstil enn å inngå drastiske forandringer i små perioder. Det er bedre å holde seg stabil på en vekt du er fornøyd med, ved å spise regelmessig + trene regelmesseg, enn å hoppe opp og ned i vekt.

Honnør!

Utlogget Rabies

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Sertifisert stillasninja og monkeyman...
Sv: Jente 17
« #10 : 09. oktober 2011, 15:21 »
3 kg opp i vekt er jo ingenting da. Kan rett og slett være at du hadde gått opp 1,5kg og hadde 1,5kg mer vann og mat i magen uten å tenke over det.

Sist jeg sjekket vekt rett før og rett etter middag hadde jeg "gått opp" 1,2kg, og da hadde jeg ikke drukket noe til maten.

Du kan også ha gått ned ytterligere i fettprosent og lagt på deg litt muskler. Dere jenter må slutte å være så opptatt av tallene på vekta og heller vurdere dere selv utifra det helhetlige inntrykket Wink
ML: 205
BP: 120
KB: 120

Tråden der jeg kludrer litt om fremgangen i tide og utide: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112441.0

Utlogget Petita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

  • Pain is only temporary, pride is forever
Sv: Jente 17
« #11 : 09. oktober 2011, 15:33 »
Rulatoren: Er nok bare 160 cm "høy", ja.. Føler meg desverre veldig tung for lengden min. Jeg skal prøve det med å sette av noe tid til andre sysler enn bare kost og trening. Føler virkelig at hjernen min trenger noe annet å tenke på, men samtidig er jeg virkelig innstilt på å jobbe hardt for å nå idealvekta mi altså!.. Det kommer nok ikke til å gi seg før målet er nådd for å si det sånn

Høres veldig logisk ut alt som er blitt sagt her. Jeg vet ikke helt åssen jeg finner ut hvor mye kroppen min forbruker? Takker for tips og råd!

Og til Rabies: vekta er og kommer nok til å alltid bli min beste venn og verste fienden :p it's like an obsession

Utlogget eyzteinn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

  • Fysioterapeut som studerer styrkeløft
Sv: Jente 17
« #12 : 09. oktober 2011, 15:53 »
Om alle måltida ein har pr dag, er sunne og velbalanserte, så kan likevel det daglege kalori-inntaket bli for høgt, eller for lågt. Og det er ikkje sunt.

Den største bidragsytaren til ditt daglege kaloriforbruk, er muskelmasse. Tenk deg at den åleine består av opptil 60-70 % av ditt daglege kaloriforbruk, alt etter mengden musklar og aktivitetsnivå. Derfor er det så sabla viktig for ein person på diett å trene styrke for å opprettholde muskelmassen sin.

Kvileforbrenning/Basal metabolsk rate/BMR er eit tal som seier deg noko om kor mange kaloriar du vil forbruke rett og slett ved å være i live, men utan å bevege deg.

Fleire måtar å rekne ut det på, og den mest nøyaktige treng du feittprosenten din for å rekne ut (Katch-McArdle). Mifflin-St. Jeor er dårlegare til å rekne ut BMR enn Katch-McArdle, men betre enn Harris-Benedict.

I følge Mifflin-St. Jeor, så har du ein BMR på: (10 x 57 kg) + (6.25 x 160 cm) - (5 x 17 år) - 161 = 570 + 1000 - 85 - 161 = 1324. Altså, du vil forbruke 1324 kaloriar pr dag UTAN Å VÆRE I AKTIVITET!

Om du er like aktiv som du gir inntrykk av, må ein multiplisere det tallet med, la oss sei 1,6 for din del, for å finne det kaloritallet du må forholde deg til, for verken å gå opp eller ned i vekt. I ditt tilfelle blir det: 1324 x 1,6 = 2118.

Vil du ned i vekt, la oss sei 1 til ein halv kg i veka, så skal du ligge 1000 til 500 kaloriar lågare.

Veldig enkelt utrekna, er nok ein del fleire på forumet så kan dette med kaloriar og BMR ein heil del betre enn meg.

Eg ville ha lege på 1500-1600 kaloriar om dagen, var eg deg.
All-time high: Bøy: 100 kg. Benk: 85 kg. Mark: 140 kg. Press: 60 kg

Pr dags dato: Mark: 3x5x135 Bøy: 3x5x 50 Styrkevending: 2x3x70 Benk: 3x5x70. Press: 3x5x47.5


Har som mål å verta Noregs Sterkaste 100-åring i 2082, i bøy, benk, mark og press. Driv no og byggjer opp styrken etter eit skulderproblem, og ein meniskskade.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!