Skrevet av Emne: Max gram pr proteinshake?  (Lest 3561 ganger)

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Max gram pr proteinshake?
« : 11. oktober 2011, 22:12 »
K, sikkert teit spørsmål, men alikevel.

Jeg hadde det sykt travelt med jobb og lege idag, så jeg spiste ikke særlig mye. Ifølge diett.no logg har jeg spist rundt 1000 kcal som er helt kriiiiiiiiiiise, og jeg har trent idag. (min BEE er på 1880 kcal)

Så jeg sitter igjen med litt FML-feeling og stirrer på proteinpulverboksen. Det står at pr serving så er det 60g pulver. Er det noe redning for meg i det hele tatt å ta f.eks 90g eller mer? om det har noe å si, så tar jeg Aminogen før shakes for bedre opptak.

så...hva bør en max grense _pr shake_ være?
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #1 : 11. oktober 2011, 22:19 »
Bare go to town, du! Det er ikke noe max.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #2 : 12. oktober 2011, 00:14 »
Bare go to town, du! Det er ikke noe max.
Safe'a den med 90g (3 scoops), får heller øke neste gang sånt skjer ^^

Takk for svar!
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #3 : 12. oktober 2011, 00:35 »
Det eneste som vil være begrensende faktor ved en whey-proteinshake, er kroppens opptak av protein. Derfor er det oppgitt serveringsstørrelse, da en større størrelse vil være "unødvendig".
Når det er hovedsaklig kcal du er ute etter, så er det bare å kjøre på! Wink

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #4 : 12. oktober 2011, 00:42 »
Det eneste som vil være begrensende faktor ved en whey-proteinshake, er kroppens opptak av protein. Derfor er det oppgitt serveringsstørrelse, da en større størrelse vil være "unødvendig".

Smiley

forklar.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #5 : 12. oktober 2011, 00:49 »
Smiley

forklar.
Smiley

Det er noe jeg leste i en post her på forumet, skal prøve å gjenfortelle etter beste evne.
Kroppen tar opp omtrent 25-30 gram proteiner per "måltid". Tar man en whey-shake(raske proteiner) så fylles denne grensen raskt, siden whey-prottis taes opp i kroppen nesten umiddelbart.
Dette med 25-30gram proteiner er individuelt i høy grad.

Misforstå meg rett, kroppen vil ta opp alle næringsstoffene, men kun en viss mengde protein blir benyttet som byggeklosser(og ikke energi). Spiser man fast føde, og ikke baserer kosten på whey-shaker så er ikke dette en aktuell problemstilling, da proteinene brytes ned/taes opp over tid.

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #6 : 12. oktober 2011, 00:53 »
Smiley

Det er noe jeg leste i en post her på forumet, skal prøve å gjenfortelle etter beste evne.
Kroppen tar opp omtrent 25-30 gram proteiner per "måltid". Tar man en whey-shake(raske proteiner) så fylles denne grensen raskt, siden whey-prottis taes opp i kroppen nesten umiddelbart.
Dette med 25-30gram proteiner er individuelt i høy grad.

Misforstå meg rett, kroppen vil ta opp alle næringsstoffene, men kun en viss mengde protein blir benyttet som byggeklosser(og ikke energi). Spiser man fast føde, og ikke baserer kosten på whey-shaker så er ikke dette en aktuell problemstilling, da proteinene brytes ned/taes opp over tid.


Glad for at jeg leste dette.... ble litt klokere Cheesy

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #7 : 12. oktober 2011, 02:20 »
Smiley

Det er noe jeg leste i en post her på forumet, skal prøve å gjenfortelle etter beste evne.
Kroppen tar opp omtrent 25-30 gram proteiner per "måltid". Tar man en whey-shake(raske proteiner) så fylles denne grensen raskt, siden whey-prottis taes opp i kroppen nesten umiddelbart.
Dette med 25-30gram proteiner er individuelt i høy grad.

Misforstå meg rett, kroppen vil ta opp alle næringsstoffene, men kun en viss mengde protein blir benyttet som byggeklosser(og ikke energi). Spiser man fast føde, og ikke baserer kosten på whey-shaker så er ikke dette en aktuell problemstilling, da proteinene brytes ned/taes opp over tid.

Det du skriver er ikke helt riktig men du klarner opp en del med det siste avsnittet.

Kosttilskuddindustrien har sådd en vell-etablert myte om at det finnes en grense på hvor mye protein kroppen tar opp per gang, dette har de gjort for å få folk til å tro at de MÅ spise ofte og det gjør at de tyr til kosttilskudd som en rask løsning for å slippe å spise så ofte.

Men det er ikke noe sannhet i det, kroppen har ikke en intern klokke som teller gram protein og så på magisk vis gjør slik at kroppen ikke tar opp noe mer etter man har nådd en viss grense. Menneskekroppen har aldri fungert på denne måten og det finnes ingen slik grense.

Men du har rett i det du sier at whey er en litt annen historie, selvom det fortsatt ikke har noe med denne "proteingrensen" å gjøre. Whey, iogmed at det er så lett biotilgjengelig, samtidig som det kommer i flytende form, går raskt igjennom systemet. Så raskt at mye av det oksiderer som energi før det har rukket å nå blodet. Av denne grunn vil det være uhensiktsmessig å pøse på med evige mengder whey i en eneste omgang.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Cloudiz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #8 : 12. oktober 2011, 04:24 »
Hvor blir det av resta av proteinene hvis jeg spiser 100 gram? Forsvinner 70 av dem ut av det blå?
Forklar litt bedere. Er ganske så sikker på at kroppen tar i seg alt den får i seg.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #9 : 12. oktober 2011, 05:26 »
Om kroppen IKKE hadde tatt til seg all næring å visst at NÅ har jeg fått nok kalorier, hadde ingen vært overvektige. Jeg vet det var snakk om proteiner, men da kroppen ikke har noen form for en "teller" som sier at dette er nok kalorier, tenker jeg at den heller ikke har en "teller" for proteiner, karbs, fett eller hva det måtte være. Kroppen tar nok opp all næring, derfor man også kan få mineral/vitamin forgiftning om man tar store doser. Dette er også litt høy tenkning så ikke ta dette som et 100% godkjent svar, langt ifra. Det som er med proteiner, og andre næringstoffer er jo at kroppen får jo "NOK" næring en aller annen gang om man spiser mye. Og at man spiser mer (feks ligge i 3000 kalorier i overskudd enn kroppen trenger, vil ikke gjøre at kroppen restituerer seg fortere vil jeg tro, kanskje heller motsatt da den vil bruke energi på forbrenningen?) Uansett har det vist seg at kroppen ifølge forskning aldri har trengt mer proteiner enn 2g per kg kroppsvekt. Olympiatoppen viser til noen heftige referanser her(søk det opp selv om du orker) Uansett har jeg merket at opp imot 3g protein per kg kroppsvekt hadde bedre fremgang for meg, om det var grunnet proteienene eller iform av flere kalorier er jeg usikker på.
Jeg vet uansett at proteiner brukes til mye mer enn kun muskeloppbygging og myten om at man pisser ut proteinene ved for høyt inntak mener jeg er usann. Om man får påvist protein i urinen er man syk å har som regel Nyreskader. Om de nyreskadene kommer av for mye protein i kosten er dermed et annet tema, men har enda ikke blitt påvist med variert kost eller opp imot 3-4g protein per kg kroppsvekt. Å husk at et høyt proteininntak øker forbrenningen da det er kompliserte ting som skal skje i kroppen ved å fordele proteinene der de hører til i alle kroppens prosesser. Lite karbo, lite fett å høy protein er det dermed vanskelig å bygge muskler på. Min roman for idag, som sagt litt høy tenkning, men håper også det gir noen svar eller videre høye tanker fra andre her;)

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #10 : 12. oktober 2011, 09:54 »
Det var det jeg tenkte. Det måtte jo være en grense hvor proteininntaket stagnerte. Men spørsmålet er også: er det farlig å drikke så mye på en gang? f.eks 4 scoops (dobbel dose). Er det noe som helst vits egentlig?

Bare tenkte på min situasjon hvor jeg rota kalori inntaket totalt til, hva F gjør man da? Tongue
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #11 : 12. oktober 2011, 10:19 »
Det var det jeg tenkte. Det måtte jo være en grense hvor proteininntaket stagnerte. Men spørsmålet er også: er det farlig å drikke så mye på en gang? f.eks 4 scoops (dobbel dose). Er det noe som helst vits egentlig?

Bare tenkte på min situasjon hvor jeg rota kalori inntaket totalt til, hva F gjør man da? Tongue

Peanutbutter my friend Smiley
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #12 : 12. oktober 2011, 10:43 »
Peanutbutter my friend Smiley

Syke mengder fett da ^^ Men ifølge diett.no så er det en god slump proteiner og carbs i det, så virker jo nice det forslaget ditt.

Kan det være ille med så mye fett for en som skal ned i fettprosent? Havna på 1456 kcal igår, og det er med trening og proteinshake (90g). Kjenner det på kroppen idag at det er faen meg like før jeg skyter espresso rett i blodåra for å holde meg oppe.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #13 : 12. oktober 2011, 10:52 »
Skal du ha i deg mye kalorier er det peanøttsmør som gjelder, bare du velger den rette typen er ikke det usunt. Kjøp økologisk, litt dyrere men mye sunnere enn de vanlige. Om det er ille for en som skal ned i fettprosent er jo det ikke om du hadde fått i deg for lite kcals, men om målet er 1800 kcal ville jeg ikke spist peanøttsmør til vanlig, da det ikke skal mye til for å nå dette Tongue
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Max gram pr proteinshake?
« #14 : 12. oktober 2011, 10:56 »
Syke mengder fett da ^^ Men ifølge diett.no så er det en god slump proteiner og carbs i det, så virker jo nice det forslaget ditt.

Kan det være ille med så mye fett for en som skal ned i fettprosent? Havna på 1456 kcal igår, og det er med trening og proteinshake (90g). Kjenner det på kroppen idag at det er faen meg like før jeg skyter espresso rett i blodåra for å holde meg oppe.


hadde problemer med protein da jeg trente sist fra 2003-2006. Da spiste jeg først bare vanlig mat til og begynne med. Min PT måtte etterhvert gi meg proteinpulver og andre supplements for at jeg skulle få nok næring.

rent generelt sett så hører man jo om disse ekspertene som sier at Gutter bør ligge på 2500 kcal om dagen uten trening. Dette er ofte leger og ernæringsfysiologer.

det var vanskelig å få i seg nok mat og næring. Jeg fikk råd av mange som hjalp meg.

Har ikke så mye erfaring så jeg skal kan ikke gi råd sånn sett, men det er vel viktig at man spiser en balansert kost utifra hva man trener.

Ønsker deg lykke til og håper at du får svar på det du lurer på.

Kjenner igjen det du sier med energi.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!