Hei du

I å med at jeg ikke har sett programmet du henviser til , er det vanskelig å vite hva de legger i supermat..
Det kan være matvarer som eksperter definerer som spesielt gunstige for helsen. Forskning viser at hvert av disse produktene har helt spesielle helseegenskaper.
Supermat er matvarer som inneholder ren, høykonsentrert næring.
Blandt annet
-Blåbær
-Bønner
-Linser
-Avokado
-Gulrøtter
-Kål
-Løk/hvitløk
-Chili
-Druer
-Kiwi
-Banan
-Mango
-Gresskar
-Tomater
-Spinat
-Brokkoli
-Appelsin
-Aprikos
-Laks
-Kalkun
-Yoghurt
-Havre
-Soya
-Te
-Valnøtter/nøtter
-Kakao/mørk sjokolade
Også har vi den nye supermattrenden som er et ganske nytt begrep som har vokst i de siste 30 årene, og blir vanligvis definert som matvarer og ingredienser som inneholder eksepsjonelle og gjerne bredspektrede næringsverdier i tillegg til medisinske egenskaper. De er som oftest viltvoksende eller dyrket økologisk. I tillegg er de uprosessert. De er behandlet på den mest skånsomme måten, i hovedsak ikke varmet opp over 40 grader. Alle næringsstoffene skal være intakte. Høykonsentrert, ren næring.
Blandt annet
-Goji bær
-Chiafrø
-Rå kakao
-Byggress
-Acai bær
-Chlorella
-Spirulina
-Kelp
-Agavenektar
-Aloe
Har liten tro på at brødskiver gjør vondt værre for kroppen, med mindre du har glutenallergi eller nøtteallergi, reagerer på stivelse etc etc.. Men et godt basiskosthold er det beste du kan gjøre for kroppen din, rein mat som kjøtt, fisk, fugl, nøtter osv osv...
Og selv har jeg stor tro på at såkaldt supermat har veldig gunstig effekt på helsen

Google opp de forskjellige produktene så skjønner du hva jeg mener

Og jeg er uenig med at man kaster bort pengene på dette da det desverre er det slik at mye av de matvaren vi kjøper i butikk kan ha ligget på frys/lager verden over i ukesvis før de kommer ut i butikk, og har dermed mistet mye av næringsstoffene sine underveis, og du kan få i deg mye mindre selv hvor flink du er til å spise riktig.. Ofte kan frosne grønnsaker/kjøtt/fisk inneholde mye mere næring enn de ferske f.eks.
Og fersk fisk fra disken på meny.. den kan fint være 1 uke gammel og fortsatt kalles fersk.
Men å blande deg en drink spirulina f.eks, uten å ha en bra basiskosthold, vil jeg si er bortkasta, men flott som et tilskudd til et ellers godt sammensatt kosthold!

Men en tur til legen vil jo avsløre hva du evn måtte mangle, ofte mangler vi jenter jern, og trenger å få tilskudd av dette.