Skrevet av Emne: Oppklaring.  (Lest 10744 ganger)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Oppklaring.
« #30 : 21. oktober 2011, 23:45 »
Dine foreldre bryr seg, det er bra. Dessuten bestemmer de faktisk hva du kan gjøre,  du bør slutte å oppføre deg som en unge, og heller gjøre en positiv greie ut av det.

Dropp kosttilskudd, det er bare piss så lenge kostholdet ikke er på stell. Dessuten lever industrien godt på fjortiser som tror de må spise alle tilskuddene for å få resultater, og at de  ha minst 3-4gr protein pr kilo kroppsvekt.

Vis heller interesse for matlaging i hjemmet, tilby deg å lage middag, og spør om du kan få ha egg, ost, eller kjøttpålegg på skiva, sammen med grønnsaker. Drikk melk.

Treningsmessig er det selvsagt ikke skadelig å trene med vekter, så lenge du utfører øvelsene riktig og lytter til kroppen.
Skadefrekvensen er fordring mange ganger høy i de fleste populære idrettsaktiviteter enn styrketrening.

Når det er sagt så er jo svært mange av foreldregenerasjonen aktive på treningssentre, kanskje open i vennekretsen til dine foreldre trener styrke, snakk ifall med dem om de kan fortelle foreldrene dine hvordan et treningssenter egentlig er. Eller be om å få en omvisning på senteret og ta med foreldrene dine. De bør jo ha tatt turen før de si nei.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Oppklaring.
« #31 : 21. oktober 2011, 23:59 »
Dine foreldre bryr seg, det er bra. Dessuten bestemmer de faktisk hva du kan gjøre,  du bør slutte å oppføre deg som en unge, og heller gjøre en positiv greie ut av det.
Du mener altså at man oppfører seg som en unge om man vil utfolde sine interesser, selv om foreldrene ikke vil det? Er det barnslig å ville trene? Stryk


Dropp kosttilskudd, det er bare piss så lenge kostholdet ikke er på stell. Dessuten lever industrien godt på fjortiser som tror de må spise alle tilskuddene for å få resultater, og at de  ha minst 3-4gr protein pr kilo kroppsvekt.
kosttilskudd er ikke piss selv om man allerede spiser godt, selv om kosttilskuddindustrien utvilsomt tjener bra på troverdige folk med høye forventninger til produktene.
Det er en grunn til at kosttilskuddbransjen er miliardindustri (på verdensbasis). Det gir en viss effekt.


Vis heller interesse for matlaging i hjemmet, tilby deg å lage middag, og spør om du kan få ha egg, ost, eller kjøttpålegg på skiva, sammen med grønnsaker. Drikk melk.
Hvis man må tilby seg å lage middag for å få i seg nok mat burde foreldrene ihvertfall være bekymret. Leker hushjelp for å få i seg nok næring, og det er værre enn å be mor kjøpe inn frossen kyllingfilet.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Oppklaring.
« #32 : 22. oktober 2011, 00:06 »
Bare si til foreldrene dine at styrketrening er noe du vil drive med, så da får de bare takle det. Ikke si det som en drittunge, men vær seriøs. Hvis foreldrene dine ikke vil sponse deg med masse sunn mat bør du respektere dette, og heller skaffe deg en jobb og kjøpe endel mat selv. Gjør du dette vil kanskje foreldrene dine forstå valget ditt, og etterhvert hjelpe deg godt på kostholdsfronten. Kosttilskudd er ikke så jævlig viktig, men er jo en billig måte å få i seg protein på.

Det finnes ingen studier som viser til at styrketrening kan hemme vekst. Sprint belaster ledd ganske mye mer enn feks knebøy.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Oppklaring.
« #33 : 22. oktober 2011, 00:14 »
Jeg har fulgt denne tråden, men nå føler jeg at det er på tide å svare selv også. Jeg ser veldig klart hva du skriver, og jeg er fullt klar over din situasjon. Det er veldig forståelig at du blir litt forvirret når du blir behandlet slik, for det er ikke riktig ovenfor deg eller noen andre.

Kosttilskudd er en viktig del av treningen, det er vås at kosttilskudd ikke er noe poeng. Ønsker du gainer, proteiner, vitaminer, omega 3, og slike ting, er det helt greit. Det er verre dersom du skal prøve alle pre workout produktene de har på lager, altså; det er ikke vits med mer enn det nødvendige. Du får det meste gjennom kostholdet, så lenge du klarer å spise greit nok for ditt behov. Lette løsninger på høyere kalorier, kan være peanutsmør, sjokolademelk, nøtter, bananer, melk, bixit kjeks, mandler. De nevnte mat varene drar opp kaloriene en hel del igjennom en hel dag.

Hvis jeg skal kommentere det legen sier til deg og dine, syns jeg det er helt meningsløst. Leger, ALLE leger, burde ha en viss kompetanse innenfor dette syns jeg; ettersom jobben dems er å behandle/snakke eller hjelpe vanlige mennesker med forskjellige problemer, med forskjellige hobbyer. Det legen din svarte dere, er helt på jordet; det er nemlig ikke noe i veien for deg å trene opp til 4-5 ganger om dagen, og det med foreldre, leger eller hva det måtte være respektere. Det er ditt liv, dine valg, og til slutt men ikke minst din hobby, ikke dems.

Du kan gjerne be foreldrene dine kontakte meg, eller om du ønsker å gjøre det selv, så skal jeg hjelpe deg med det jeg ihvertfall kan, om det er noe du lurer på i noen som helst slags sammenheng. Om du virkelig brenner for dette, og ikke har tenkt til å gi deg, vil jeg anbefale deg følgende;

- Be mor og far lese litt om trening og kosthold (gi de artikler eller lesestoff)
- Forklar hvordan du trener, og hvorfor du ønsker å trene
- Forklar din oppfatning av kosthold og trening
- Fortell om dine mål

Deretter skal foreldrene dine svare deg på følgende;

- Hvorfor får jeg ikke trene?
- Hva er helse farlig, og har dere kilder og bevis som kan dokumentere dette?
- Hvorfor vil dere at jeg skal glemme noe jeg trives veldig godt med?

Les denne; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56972.0
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Oppklaring.
« #34 : 22. oktober 2011, 13:18 »
Jeg er enig med foreldrene dine og legen. Legen har et poeng i at man som ung ikke bør utsette kroppen for ekstreme belastninger og heller trene med lette vekter. Hvorfor skal en 15-åring laste stanga med hundrevis av kilo og risikere skader for resten av livet? Knebøy/markløft kan fort føre til skader, og jeg kan ikke se noen grunn til at foreldre ikke skal kunne si til barna sine at de ikke får lov til å trene på treningsstudio. Dette er det foreldrene som bestemmer helt til de mener at barna kan ta avgjørelsen på egenhånd.

Personlig synes jeg det er helt greit med 16-årsgrense som det er på de fleste treningsstudio i Norge. Hvorfor skal man la 14-15-åringer trene på studio, hive i seg diverse kosttilskudd og la seg rive med av trenings- og kostholdshysteriet i så ung alder? Det kommer en tid for slikt senere i livet og de fleste voksne ønsker rett og slett ikke at ungdom skal holde på med dette før de er klar for slikt.

Hvorfor kan du ikke heller trene slik du har fått beskjed om? Push-ups og andre kroppsvektøvelser gir bra grunnlag for videre vekttrening på treningssenter. Kjøp deg manualer og vektstang på en sportsbutikk (du kan justere vekta selv med vektskiver) slik at du kan trene litt armer. Etterhvert som foreldrene ser at du trener seriøst vil de sikkert la deg begynne på et treningssenter.

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #35 : 22. oktober 2011, 19:53 »
Ja, men om du trener med 15-20 min oppvarming og klargjør musklene for belastning med større vekter (movement prep) så vil jo ikke styrketrening vere noe problem vel?  Synest ikke at kosthold er noe spesielt vanskelig å ta fatt i... 
No pain No gain!

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #36 : 22. oktober 2011, 19:59 »
Legen sa noe om å bygge opp musklene innenfra og ut? med raske reps... er dette vås dette og?
No pain No gain!

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Oppklaring.
« #37 : 22. oktober 2011, 20:00 »
Legen sa noe om å bygge opp musklene innenfra og ut? med raske reps... er dette vås dette og?
Det er mer vås og rør enn vaffelrøra til bestemor. Den legen kan absolutt ingenting om trening.
Det er det samme som å si at man kan bygge muskler utenfra og inn med få og trege reps.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #38 : 22. oktober 2011, 20:06 »
tenkte meg det... et lite spm til hva er variert kosthold? er det der en varierer måltid i løpet av en dag? eller må man ha en dag med det kostholdet og en annen dag med et annet kosthold, som tilsvarer samme næring? eller er det nok å variere hva du spiser gjennom en dag?
No pain No gain!

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Oppklaring.
« #39 : 22. oktober 2011, 20:07 »
Så lenge du får i deg næringsstoffer fra ulike matkilder er det variert. Det at du spiser kylling hver dag betyr ikke at du ikke spiser variert.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Oppklaring.
« #40 : 22. oktober 2011, 20:10 »
Ungdom må konsentre seg om å vokse i lengden og bredden, ikke bygge muskler i et gym! Jeg synes ikke 14-15-åringer hører hjemme på et gym og jeg synes de er for unge til å holde på med proteintilskudd, kreatin og alt som hører med...

Jeg liker selv å trene, men synes ikke noe om at ungdomsskoleelever holder på med dette her. At andre 'voksne' nekter barna sine å trene på gym er fullstendig greit spør du meg. Hadde jeg drevet et gym ville jeg selvsagt hatt 16-årsgrense der, noe så å si alle gym i Norge har, og det med god grunn.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #41 : 22. oktober 2011, 20:22 »
er 16 om 5 måneder.... og er vell ganske så bra "rustet" til vekttrening synest jeg.
No pain No gain!

Utlogget KL

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Sv: Oppklaring.
« #42 : 22. oktober 2011, 20:26 »
Trådstarter; du bør høre på "095378" her.
Tung styrketrening i ung alder er ikke sunt for ledd og skjelett.
For mer informasjon om dette bør du kontakte en kiropraktor.

Når dette er sagt, så er det forskjell på tung styrketrening og moderat styrketrening.
Når man er 14-17år kan det være vanskelig å begrense seg selv (ofte blir egoet for stort), noe som fort kan gå på bekostning av teknikk.

Kroppsvekttrening er derfor en bra måte å trene på for 14-17åringer, da den eneste måten å løfte mer på er å ta flere repetisjoner. Dermed unngår man problemet med å ta for tunge vekter som går ut over teknikken.

Iforhold til kosthold så bommer nok foreldrene dine litt. For hva er et vanlig norsk kosthold?
Finnes det noe som kan kalles det?
Dersom du virkelig ønsker å forbedre kostholdet ditt, kan du jo begynne å spise mye fisk, havregryn, egg og melk (Dette tviler jeg sterkt på at foreldrene dine vil nekte deg!) itillegg til så mye kjøtt som foreldrene dine tillatter deg.

Ellers ville jeg vært litt skeptisk til å høre for mye "HardCoreBakken", da han helt klart gir utrykk for å ha en agenda (Tung styrketrening = BRA, Alle må ha kosttilskudd) og dermed ikke klarer å reflektere på en voksen måte over problemstillingene her.

Ps:Dersom foreldrene dine nekter deg proteinpulver, er dette INGEN hindring for muskel og styrkeøkninger. En tunfiskboks + tallerken med havregryn (Tilsvarer 10-15kr totalt på rema 1000) vil på en meget tilfredsstilende måte erstatte en proteinshake og noen skiver.

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #43 : 22. oktober 2011, 20:35 »
MEn om jeg setter opp et program basert på bare kroppsvektøvelser som pushups,situps,pullups,muscleupps,leg raises osv, hvil jeg ikke da minske styrken jeg har idag da? Er forresten bare 5kg ifra å ta 100 i benken som har vert hovedmålet og drømmen min siden jeg begyndte å trene... kan jeg da trene til jeg greier dette?


No pain No gain!

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Oppklaring.
« #44 : 22. oktober 2011, 20:36 »
Ungdom må konsentre seg om å vokse i lengden og bredden, ikke bygge muskler i et gym! Jeg synes ikke 14-15-åringer hører hjemme på et gym og jeg synes de er for unge til å holde på med proteintilskudd, kreatin og alt som hører med...

Jeg liker selv å trene, men synes ikke noe om at ungdomsskoleelever holder på med dette her. At andre 'voksne' nekter barna sine å trene på gym er fullstendig greit spør du meg. Hadde jeg drevet et gym ville jeg selvsagt hatt 16-årsgrense der, noe så å si alle gym i Norge har, og det med god grunn.

Trådstarter; du bør høre på "095378" her.
Tung styrketrening i ung alder er ikke sunt for ledd og skjelett.
For mer informasjon om dette bør du kontakte en kiropraktor.

Når dette er sagt, så er det forskjell på tung styrketrening og moderat styrketrening.
Når man er 14-17år kan det være vanskelig å begrense seg selv (ofte blir egoet for stort), noe som fort kan gå på bekostning av teknikk.

Kroppsvekttrening er derfor en bra måte å trene på for 14-17åringer, da den eneste måten å løfte mer på er å ta flere repetisjoner. Dermed unngår man problemet med å ta for tunge vekter som går ut over teknikken.

Iforhold til kosthold så bommer nok foreldrene dine litt. For hva er et vanlig norsk kosthold?
Finnes det noe som kan kalles det?
Dersom du virkelig ønsker å forbedre kostholdet ditt, kan du jo begynne å spise mye fisk, havregryn, egg og melk (Dette tviler jeg sterkt på at foreldrene dine vil nekte deg!) itillegg til så mye kjøtt som foreldrene dine tillatter deg.

Ellers ville jeg vært litt skeptisk til å høre for mye "HardCoreBakken", da han helt klart gir utrykk for å ha en agenda (Tung styrketrening = BRA, Alle må ha kosttilskudd) og dermed ikke klarer å reflektere på en voksen måte over problemstillingene her.

Ps:Dersom foreldrene dine nekter deg proteinpulver, er dette INGEN hindring for muskel og styrkeøkninger. En tunfiskboks + tallerken med havregryn (Tilsvarer 10-15kr totalt på rema 1000) vil på en meget tilfredsstilende måte erstatte en proteinshake og noen skiver.

Spør du meg så syns jeg egentlig at disse to innleggene summerer det hele ganske bra.  

Man er ung når man er 15, langt ifra ferdig utvokst.  Mange hevder jo at styrketrening med vekt ikke er skadelig for skjeletter som ikke har vokst ferdig, og at dette er en myte osv, men de kan vel ikke akkurat backe dette opp med empirisk data da det nok er noe mangelfull forskning på temaet.

Jeg ser heller ikke helt poenget med og drive og fly rundt i vektrommet mens man fortsatt er på ungdomskolen.  Etter fyllte 17-18 når man er litt nærmere ferdig utvokst så har man faktisk en gode 20-30 år på seg til og nå sitt potensiale styrke og muskelmessig, så virre treninga man bedrev som 15 åring på gymmet vil neppe gjøre det store utslaget på total resultatet.  

Beklager mate, men jeg må ta foreldrene dine sitt parti på denne.  Og hva kost tilskudd angår så er jeg også enig med det de siterte aktørene sa, altså at det er fullt mulig og dekke behovet du har som 15 åring med bra kosthold, har stor tvil på at foreldrene dine kommer til og nekte deg en tunfisk boks med havregyrn som mellommåltid.

Man kan fort tro at man vet alt når man er 15, men det gjør man ikke, og det skjønner man fort når man blir litt eldre, av og til kan det ha litt for seg og høre på de som er litt eldre.

My two cents om saken.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!