Skrevet av Emne: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(  (Lest 3190 ganger)

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« : 23. oktober 2011, 00:06 »
Halo, folkens. Har seg slikt at jeg kjørte dette programmet:
Knebøy   5x5
Benkpress   5x5
Millitærpress   5x5
Barbellrow   5x5
Markbøy   1x5
Flyes/Cable cross   5x5
French press   5 x 5
Bicep curl   5 x 5

Dette programmet kjørte jeg annenhver dag i cirka 1 & 1/2 måned.
Gikk opp i benk fra 50 til 65, og alt fungerte vell. Helt til noen snakket om at kroppen vendte seg fort til samme program, og at man ville stagnere og ikke få framgang.
I frykt for det, lagde jeg et nytt program:

Bench press   8x4
Barbellrow   5x5
Arnold Press   8x4
Upright Row   7x4
Mage   Pyra
Skull Crusher   10x4
Biceps Curl   10x4
Wrist Curl   10x4
Pull Over   10x4
Cable Pushdown   10x4
Standing Fly   10x4

(Grunnen til at Mark og Knebøy ikke enda er på planen, er fordi har litt skader i korsryggen, venter til det går over)

Det jeg lurer på er, om jeg kjører den andre planen jeg lagde, om dette er en fin plan for å øke muskelmasse.

Er evig takknemlig for alle svar, og deler ut honnør til alle som kan hjelpe Smiley


Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #1 : 23. oktober 2011, 00:07 »
Hvorfor er du redd for å stagnere? Stagnere må du gjøre en gang uansett.. tren til du stagnerer, deretter tar du 1 uke fri og varierer litt når du begynner på igjen.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #2 : 23. oktober 2011, 00:18 »
I frykt for det, lagde jeg et nytt program:

Your body hears everything your mind says.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #3 : 23. oktober 2011, 00:32 »
Sant det dere skriver  Embarrassed

Hele greia er vel egentlig at jeg har økt mye mer enn forventningene mine. Og vet at jeg ikke kan beholde samme framgang, så vil helst ha en litt "smooth" nedgang. Så derfor jeg egentlig lurte på om den planen var noe særlig.

kingkris3

  • Gjest
Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #4 : 23. oktober 2011, 00:35 »
Hvis du ikke har trent så lenge trenger du ikke bekymre deg for å stagnere enda. Det første året vil du ha bra økning nesten uansett hva du gjør. For å opprettholde progresjonen trenger du ikke bytte ut programmet, du trenger ikke en gang å bytte ut en eneste øvelse så lenge du varierer belastning, sett, reps, intensitet...
For å sikre at du får til dette bør du i alle fall planlegge treningen noen uker fremover om gangen. Dette kan du gjøre enkelt ved ferdig oppsatte treningsprogram som sheiko og dietmar (excel ark).

Kan være en god idè og ta en deload innimellom også Wink

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #5 : 23. oktober 2011, 00:41 »
Så jeg kommer faktisk til å ha en bra øking hele året? Hører så mye forskjellig, har hørt at man øker mye første måned så går det bare dårligere og dårligere. Så det viktige er ikke å endre hel plan, men å endre reps og sets? Smiley

Honnør gitt.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #6 : 23. oktober 2011, 00:51 »
Ikke vondt ment, men dette blir for dumt. Ikke ta sorgene på forskudd, og kryss den brua når du kommer dit...

Å ha den holdningen at man kommer til å stangere, ja da kommer men til å stangere. I førsten når jeg begynte å trene sa alle det at man trenet en stund så stangerte man, også gikk det slik hele tiden. Har nå trenet snart 3 år og løfter mer enn en normal man på gata og har så å si ikke stangert ennå. Er bare å bruke hode, variere, spise, trene og hvile. Bare tren du...
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

kingkris3

  • Gjest
Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #7 : 23. oktober 2011, 00:51 »
Så jeg kommer faktisk til å ha en bra øking hele året? Hører så mye forskjellig, har hørt at man øker mye første måned så går det bare dårligere og dårligere. Så det viktige er ikke å endre hel plan, men å endre reps og sets? Smiley

Honnør gitt.

Mulig det var litt dårlig formulert av meg. Stagnasjon pleier vel strengt tatt ikke å være noe problem det første året. Du kan ikke regne med å ha like bra progresjon hele tiden men til å begynne med vil du uansett ha en grei økning.

Variasjon er tingen, men man bør ikke nødvendigvis variere programmet og øvelsene. Jeg anbefaler at du leser litt om hvordan man skal legge opp et treningsprogram med tanke på progresjon og periodisering. Søk litt rundt på denne siden så finner du nok svaret ditt Wink
http://www.eiriksandvik.com/

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #8 : 23. oktober 2011, 01:08 »
Du har et program som fungerer fint, hvorfor bytte? Smiley

Min mening er at man burde kjøre nogenlunde samme program over flere perioder, og ikke bytte for ofte. Da er det også lettere å holde oversikt over progressjon, økninger i styrke, riktig teknikk på øvelsene osv.
Stagnere gjør man gjerne hvis man har feil teknikk, ingen deload-perioder, manglende progresjons-planlegging osv.

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #9 : 23. oktober 2011, 12:44 »
Tusen takk alle sammen for svar Smiley
Har hjulpet veldig mye.
Når det kommer til saken, det øverste programmet var det noen som lagde for meg. Og det andre lagde jeg selv etter å ha lest uttalelige sider.

Så derfor jeg lurer litt på om det er noe særlig. Hadde vært litt gøy å teste ut mitt eget program, men kun om det er bra, eller i hvert fall funker.

Jeg er ganske tynn, og har derfor en del markeringer. Hovedmålet er å beholde markeringene men samtidig øke massen. Smiley

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #10 : 23. oktober 2011, 14:57 »
Tusen takk alle sammen for svar Smiley
Har hjulpet veldig mye.
Når det kommer til saken, det øverste programmet var det noen som lagde for meg. Og det andre lagde jeg selv etter å ha lest uttalelige sider.

Så derfor jeg lurer litt på om det er noe særlig. Hadde vært litt gøy å teste ut mitt eget program, men kun om det er bra, eller i hvert fall funker.

Jeg er ganske tynn, og har derfor en del markeringer. Hovedmålet er å beholde markeringene men samtidig øke massen. Smiley

Bytt program om du stagnerer på det nåværende.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #11 : 23. oktober 2011, 15:10 »

Når det kommer til saken, det øverste programmet var det noen som lagde for meg. Og det andre lagde jeg selv etter å ha lest uttalelige sider.

Så derfor jeg lurer litt på om det er noe særlig. Hadde vært litt gøy å teste ut mitt eget program, men kun om det er bra, eller i hvert fall funker.

Det finner du ikke ut før du prøver det. Jeg liker å finne i ferdiglagde programmer fra erfarne folk, men det kan jo hende at du får bra økning med det du har der. Det er mange veier til Rom, alle er ikke like gode men.

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #12 : 23. oktober 2011, 15:38 »
Takker Smiley

Selv om jeg ikke enda har stagnert tror jeg at jeg prøver det nye programmet mitt Smiley Er øvelser som jeg liker en del bedre Smiley

Alle tips er hjertelig velkommen, i forhold til noen øvelser jeg burde legge til/fjerne, endre antall reps/sets. Eller om jeg burde trene tungt/lett. Eller rekkefølgen på øvelsene. 

Honnør er delt ut til alle hjelpsomme svar Smiley

kingkris3

  • Gjest
Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #13 : 23. oktober 2011, 16:07 »
Takker Smiley

Selv om jeg ikke enda har stagnert tror jeg at jeg prøver det nye programmet mitt Smiley Er øvelser som jeg liker en del bedre Smiley

Alle tips er hjertelig velkommen, i forhold til noen øvelser jeg burde legge til/fjerne, endre antall reps/sets. Eller om jeg burde trene tungt/lett. Eller rekkefølgen på øvelsene. 

Honnør er delt ut til alle hjelpsomme svar Smiley


Personlig synes jeg skulderpress eller militærpress er enklere og utføre enn arnold press, men hvis du mestrer teknikken er det ingenting i veien med arnold press. Man kan vel også trene tyngre med vanlig skulderpress.

Upright row  er en lite gunstig øvelse med tanke på skulderhelse, spesielt hvis du trener den tungt. Pga. stor innoverrotasjon og man kan over LENGRE tid ryke senene i skuldra ved hyppig bruk av denne øvelsen. Erstatt den heller med militærpress, skulderpress med hantler eller fronthev.


Wrist Curl er ikke nødvendig å ha med da underarmene får tilstrekkelig med trening gjennom øvelser som nedtrekk, markløft og roing. Men det er ikke noe galt med å ha den med.

Ikke baser programmet på isolasjonsøvelser men på baseøvelser. Du må få med øvelser som markløft, knebøy og roing. Du må huske og ikke underprioritere bein. Det er også viktig at du ikke trener mere pressøvelser enn trekkøvelser. Anbefaler derfor disse øvelsene:
Markløft
Knebøy
Benkpress
Roing
Chins, pullups eller roing
Skulderpress eller militærpress
Legg gjerne til et par isolasjonsøvelser på triceps hvis ønskelig.

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Redd for å stagnere, trenger hjelp :(
« #14 : 23. oktober 2011, 18:20 »
Tusen hjertelig takk Cheesy Skal oppdatere planen så fort som mulig Cheesy
Honnør gitt, tar gjerne imot enda fler tips Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!