Skrevet av Emne: Kapz treningslogg  (Lest 2141 ganger)

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Kapz treningslogg
« : 09. januar 2013, 03:59 »
Heisann, jeg er ny på forumene. Har trent ganske fast de to siste årene, litt av og på men har holdt en god og jevn trening siste halvåret.

Meldte meg på birkebeinerrennet som går nå 16 mars - og er veldig spent på hvordan det blir å gå. Treningserfaringen min og eneste tilnærmet samme utfordringen jeg har gjort er vel 15km beretløp med oppakning på slutten av en ukesøvelse. Har veldig lite skierfaring og prøver å få så mye som mulig ! Smiley

Min treningsbakgrunn er egentlig at jeg var en ganske slapp gamer type i ungdommen - turner og fotballspiller i barndommen - som fiksa litt på livsstilen når jeg ble 18-19 år, er 22 år nå med 2 barn og samboer. Treningen de 2 årene nå har vært studiotrening - jogging, 4x4 intervall, og basiske styrkeprogrammer.

Noen personlige rekorder (de jeg husker iallefall)
3000 m - 12:50 - Denne er jeg definitivt innenfor rekkevidde til å slå og vel så det
Hangsups - 8,5 - Her trenger jeg nok litt mer for å øke
Situps - 70 - Her kan jeg sikkert presse mer for å øke rekorden, men synes det er ok
Pushups - 29 - Disse er jeg definitivt ikke i samme formen til, kanskje blitt litt for tung?? CA 23-24 nå

Jeg blir fram til mars å gå mye på ski, etter det blir målet mitt med året
Hangups opp til 10, situps til 80 og pushups til 30
3000 m under 11:50, 5000 m under 22:30 !

Har trent ganske lenge nå, og hatt en konstant progresjon. Vet at farten til den 3000m tiden er inne, det jeg må fortsette å bygge er kondisjon. Men først trenger jeg mengdetreningen opp mot birkebeinerrennet!

Håper noen syns det blir morsomt å følge med og tar imot tips med takk

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #1 : 09. januar 2013, 04:04 »
Legger til grovvarianten av treningsprogrammet som jeg følger atm:

Mandag : 4x4 intervall ( 4x6 PÅ SKI hvis mulig! )
Onsdag : Svømme crawl
Torsdag : Jogg 3-5 km + styrke økt -- 10-15 km SKI hvis mulig
Lørdag : Kort-intervall (4-600m) økt -- 10-15 km SKI hvis mulig

Problemet mitt er i all hovedsak å skaffe meg tid til å trene så mye på ski som jeg vil og bør - det er mye mer effektivt for meg å kjøre 5 minutt til studio kontra 15-20 min til nærmeste skiløypen, også trene 30-40 minutt på studio kontra 1t20m ish på ski - spesielt når man har 2 unger hjemme og den ene ikke er 3 måneder ennå.

Har fått smisket meg til en treningshelg der jeg får helt fri og skal konsentrere meg fullt og helt om skigåing og skiteknikk - det gleder jeg meg allerede veldig til.

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #2 : 10. januar 2013, 21:53 »
Så - en kort treningslogg for 2 dager.

I går, 9.jan svømte jeg 25-30 min, cirka  750 meter.. Var mest for å teste svømming og svømmehallen, syns definitivt det var en fin måte å trene på. Ferdig dusja og hjemme igjen etter 1 time.

I dag tenkte jeg å løpe hjemmefra for å være litt tidseffektiv ... Sprang 6,3 km på 32:15 ifølge runkeeper, med "elevation climb" records og litt sånne snacks -- altså ei mer kupert løype enn jeg bruker. Var særdeles god trening, klarer nesten ikke stå akkurat nå hahaha så tok meg kanskje litt for ut

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #3 : 12. januar 2013, 21:00 »
Klarte fint å fortsette ift. planen - gikk 20 km på ski i dag, tror jeg brukte 1t53min men kan være alt fra +-5 min, hadde bare sånn cirka avgangstid. Så langt har jeg ikke gått på IALLEFALL 2 år, det kan være det lengste jeg har forflyttet kroppen på 2 timer kanskje noensinne. Snittfarten er over 10km/t, og det tror jeg også skal være mitt mål på birkebeineren.

Når jeg klarer den farten så tidlig i opptreningen (selv om det bare er på 20km), tror jeg ikke det er å sikte så veldig høyt. Skal ikke være altfor bråkjekk opp mot 54 km, men tror det er et realistisk og samtidig  krevende mål Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #4 : 14. januar 2013, 08:46 »
Våknet 0600 i morges, var ute å jogget fra 0615 til 0650, ble 6.1 km på 35 minutter eller noe sånt - det som sto mest i veien for en bedre tid var at jeg ble så sinnsykt løs i magen ... Tjaja sånn kan det vel gå ! ^^ Uansett god trening med 30 minutt rolig langkjør, snittfarten ble jo 10,7 som jeg ikke syns er alt for dårlig nei Smiley bedre enn det har vært og vel så det !:)

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #5 : 16. januar 2013, 19:36 »
Da fikk jeg "endelig" trene igjen - og i dag er det svømming Smiley

Varmet opp med 50m bryst, 50m crawl, 50m bryst, 50m crawl.

Tok så en helt standard 1000m bryst, har litt lyst til å prøve 100m crawl/100m bryst i 1000m neste gang, eller iallefall crawle litt mer - merker at jeg går raskere i det "rolige" tempoet, men trenger mengdetrening av teknikken for å kunne holde ut siden jeg er så lite vant med crawl ... Og hele poenget med en dag svømmetrening er at jeg ville ha en "skadeforebyggende" dag der jeg fortsatt får jobba med kondis og styrke Smiley

Uansett, fornøyd med innsatsen i dag Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #6 : 17. januar 2013, 15:44 »
Idag hadde jeg fri, så ble en formiddagstur på ski i 2kmsløyfen utafor byen. Hadde nye ski å prøve, og fikk jobbet veldig mye teknisk nå som skiene faktisk passet meg. Varmet opp med ca 1 km uten staver, før jeg gikk 10 km på rett under 50:00, som jeg er fornøyd med, spesielt mtp at intensiteten bare var rolig/moderat i oppoverbakkene Smiley

Gode forhold, gleder meg allerede til neste tur Smiley)

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #7 : 18. januar 2013, 23:56 »
Tok meg en liten balanse-styrke trening i dag. Når jeg kjøpte ski spurte jeg bare på hvilken måte jeg kan tenke skadeforebyggende for å få gått så mye på ski som jeg bør - uten å egentlig ha grunnlaget for det Smiley

Tipset jeg da fikk var at du ofte vil merke det i ryggen hvis du ikke har trent nok på ski (forsåvidt kjent det litt, ikke mer enn litt heller da). Øvelser til det fant jeg i all hovedsak på olympiatoppen.no, der jeg snekra sammen et lite "program" - eller skadeforebyggende øvelser for å si det sånn. Brukte kanskje 20 minutter på det, men det var gode, eldregym-greier :

Stå på huk stille (1. Øvelse) 30 sekund
Statisk balanse – stå på en fot på ”bom”, 1 minutt på hver. (5. Øvelse)
Svai – Skyt Rygg – Løft Knær (10 Reps, endre fokus over til ryggen)
Stå og rulle fram og bakover på EN fot, 10*2 reps på hver fot. (6. Øvelse)
Statiske plankeøvelser (13. Øvelse): (Vanlig planke, planke med 2 føtter og venstre arm, planke med 2 føtter og høyre arm, baklengs planke. Hold hver side i 30 sekunder og gj.før uten pause.)
Hinke stille (Hopp 50 cm, stans og stå i ro i 3 sekunder) 10 reps hver fot
Mage utstrekk ”3” - 10 rep uten armer, 20 rep med armer
Diagonalløft – Ligg i planke, arm til kneet, 10 reps (20, 10 på hver side)

Gikk gjennom alle disse 2 ganger.

Alle disse fant jeg her:

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/basistrening/Idrettsspesifikkeovelser/langrenn/page3399.html

Eller samme siden men grunnøvelser uten å være langrennsspesifike. Veldig imponert over den nettsiden der altså Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #8 : 23. januar 2013, 22:17 »
Kjapp nyttelogg :

Mandag - 4x4 - 14,2-10,5-14,3-10,5 også fail -> 650 m på 2:40 *strafferunde typ*
Tirsdag - 30m sykling - 424 kcal
Onsdag - 1km ski uten staver, 10 km på 50min

Mest irritert over failing på mandag, imorgen er det skikurs og vi skal visst ha vekt på staking - så vi får se hvordan det går Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #9 : 25. januar 2013, 17:03 »
Hatt første kurskveld nå da - steking var gøy, ganske slitsomt men raskt .. Fikk en arbeidsoppgave å jobbe videre med og det var å bøye mer i knær og ankler i stavisettet .

I diagonal fikk jeg arbeidsoppgaven mer bøy i knærne, og arbeid mer aktivt med armene - ikke for å gjøre mer med armene men for å finne rytmen .. Tror det blir bare ski i ukene mens jeg er på kurs, for å få øvd inn de forskjellige teknikkene Smiley instruktøren virket veldig bra og nivået på de andre var veldig likt mitt Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #10 : 29. januar 2013, 14:17 »
Blitt litt lite - på lørdag ble det 5 km rolig på ski med pulk, familietur, og i går ble det 3,5 km på 17:00 på mølle med 1% stigning .. Må virkelig få økt mengdene litt, men orker ikke stresse altfor mye..

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #11 : 27. februar 2013, 21:45 »
Mandag - 4x4, 14,0km/t+6km/t i 2 mins pauser, 4,2 km på 21:00, relativt fornøyd selv om det ble ett minutt for kort Smiley

Dagens - 4,4 km jogging på 21:00, skulle langkjøre 6km, men ga meg bare 8 minutter før slutt. Føles alltid råttent når jeg gjør det, men orker ikke å presse meg mer enn nødvendig da det er lenge siden jeg har trent noe særlig på tredemølla Smiley

Gikk seedingsrenn til birken 16. feb, endte opp i pulje 20 ! Det er jeg også fornøyd med for i år, men var utrolig gøy å gå renn så det blir nok gjentakelse til neste år! Dessverre har det vært snøfritt den siste uken så jeg har ikke fått øvd noe særlig på ski ! :/

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #12 : 10. april 2013, 16:43 »
Trent ganske av og på med 2-3 økter i uken, uten noe særlig plan men fått inn ganske mye.

Hatt mye restitusjon og følte jeg hadde mye overskudd idag, så bestemte meg for å teste maxen på styrken igjen :

Sitat
Hangsups - 8,5 - Her trenger jeg nok litt mer for å øke
Situps - 70 - Her kan jeg sikkert presse mer for å øke rekorden, men synes det er ok
Pushups - 29 - Disse er jeg definitivt ikke i samme formen til, kanskje blitt litt for tung?? CA 23-24 nå

Jeg tok det i rekkefølgen pushups, hangups, situps i dag, og fikk

Pushups - 31 - NY Personlig Rekord, SYKT fornøyd med å breake 30 !!
Hangups - 5 - Var HELT gassed etter pushups selv om jeg pausa i sikkert 2-3 min, overkroppen va helt tom
Situps - 110 - Helt SYK Personlig Rekord, gruser jo min forrige og jeg mener at den var gjennomført bra teknisk - skjønner ikke kor den kom fra i det hele tatt men æ tar den ja takk !!

Forventa egentlig ikke en eneste rekord i dag, trodde formen skulle være ass - men da har tydeligvis litt sånn pø om pø trening hatt en viss effekt - det er jo gledelig ! Smiley

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kapz treningslogg
« #13 : 25. april 2013, 23:04 »
Kjørte styrkesirkel
Gir meg 7/10 på gjennomføring, ikke 8/10 for jeg brukte 5-6 sekunder mellom hver sirkel på å puste og ikke 10/10 pga form på spes. pushups, ikke alle var chest-to-ground, toplocka ei heller jevnt tempo.

Push : 15-15-15-6+1/2
Sits : 20-20-20-20
Hangs : 3-3-3

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!