Skrevet av Emne: Hvor viktig er teknikk?  (Lest 30779 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Hvor viktig er teknikk?
« : 24. oktober 2011, 11:45 »
Har tatt opp dette før, men jeg lurer fortsatt. Er det som regnes som god vektløfterteknikk god virkelig spes effektivt? Ser stadig vekk "dårlige" løsninger som bærer frukter. Spes friidrettsutøvere løfter mye i frivending med andre løsninger enn vektløftere.

Her er en som løfter mye. 170 i FV er ikke sinnsykt mye, men det er ikke så mange vektløftere som greier det. Men når man ser på tenknikken må jeg si at jeg er overrasket over hva han får opp. Vet ikke hva han veier, men han er en sprinter med 10,10 på 100m, så jeg tviler på han veier mye over 80kg. Drar med armene, slår på låra, opp med rumpa, setter seg ikke ned. Huff!

http://www.youtube.com/watch?v=L9TG3hpUkA8#noexternalembed&feature=related

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #1 : 24. oktober 2011, 11:47 »
Håper ikke det er frivending han prøver på her: http://www.youtube.com/watch?v=KOC7O9JOY3Y#noexternalembed&feature=related

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #2 : 24. oktober 2011, 11:57 »
Men du forstår vel forskjellen mellom å løfte for å bli bedre i en idrett og løfte for å løfte mest?

Det er INGEN som løfter så mye som de beste vektløfterne i de relevante øvelsene (rykk, støt og varianter av disse)

Han sprinteren måtte forøvrig ha rykket 170 for å skulle være med i leken for sin vektklasse.

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #3 : 24. oktober 2011, 12:19 »
Håper ikke det er frivending han prøver på her: http://www.youtube.com/watch?v=KOC7O9JOY3Y#noexternalembed&feature=related

Tenkte på det samme... Har i så fall sett 14 år gamle jenter gjøre det bedre.... :p
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #4 : 24. oktober 2011, 12:32 »
Men du forstår vel forskjellen mellom å løfte for å bli bedre i en idrett og løfte for å løfte mest?

Det er INGEN som løfter så mye som de beste vektløfterne i de relevante øvelsene (rykk, støt og varianter av disse)

Han sprinteren måtte forøvrig ha rykket 170 for å skulle være med i leken for sin vektklasse.

Skjønner det, men han her trener ikke for vektløfting, har crappy teknikk, men likevel løfter 170kg i vending. Er vel ikke mange vektløftere i Norge som vender 170? I alle fall ikke i denne vektklassen. Dessuten vil jeg si at hans måte å løfte på ikke er bra for sprint. Han er vel interessert i bruke bein og rumpe mest mulig, men her drar han til mer armer så det holder!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #5 : 24. oktober 2011, 12:35 »
Skjønner det, men han her trener ikke for vektløfting, har crappy teknikk, men likevel løfter 170kg i vending. Er vel ikke mange vektløftere i Norge som vender 170? I alle fall ikke i denne vektklassen. Dessuten vil jeg si at hans måte å løfte på ikke er bra for sprint. Han er vel interessert i bruke bein og rumpe mest mulig, men her drar han til mer armer så det holder!

Så du mener at om vektløftere hadde brukt hans teknikk ville de dratt mer?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #6 : 24. oktober 2011, 13:06 »
Sitat
Har tatt opp dette før, men jeg lurer fortsatt. Er det som regnes som god vektløfterteknikk god virkelig spes effektivt? Ser stadig vekk "dårlige" løsninger som bærer frukter. Spes friidrettsutøvere løfter mye i frivending med andre løsninger enn vektløftere.

Her er en som løfter mye. 170 i FV er ikke sinnsykt mye, men det er ikke så mange vektløftere som greier det. Men når man ser på tenknikken må jeg si at jeg er overrasket over hva han får opp. Vet ikke hva han veier, men han er en sprinter med 10,10 på 100m, så jeg tviler på han veier mye over 80kg. Drar med armene, slår på låra, opp med rumpa, setter seg ikke ned. Huff!

Han kisen der e jo sjuuuukt sterk da, og d stemme at d e itj mang som press.v 170 kg i Norge etter d æ har fått me mæ.

Men du må tenk sånn at sprintern i videoen hadd nok press.v 10-20 kg mer me riktig tenkikk Smiley

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #7 : 24. oktober 2011, 13:27 »
Så du mener at om vektløftere hadde brukt hans teknikk ville de dratt mer?

Tror vel ikke det, men føler meg ikke sikker. Er imponert over hvor mye mange friidrettsutøvere vender. Et fåttall har "god" teknikk. Kan det være sånn at teknikken ikke har så veldig mye å si? Det meste går på kraft?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #8 : 24. oktober 2011, 13:43 »
Tror vel ikke det, men føler meg ikke sikker. Er imponert over hvor mye mange friidrettsutøvere vender. Et fåttall har "god" teknikk. Kan det være sånn at teknikken ikke har så veldig mye å si? Det meste går på kraft?

Nei.

God teknikk er effektiv teknikk er god teknikk.

Man må for all del også være sterk nok, men det er en grunn til at styrkeløftere er ubrukelige i vektløfting.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #9 : 24. oktober 2011, 13:52 »
Nei.

God teknikk er effektiv teknikk er god teknikk.

Man må for all del også være sterk nok, men det er en grunn til at styrkeløftere er ubrukelige i vektløfting.

Hva sier du til teknikken til Harry?

Styrkeløftere er vel ikke ubrukelig i vektløfting. Er jo ikke mange styrkeløftere som driver med vektløfting. Hadde CYC prøvd seg på litt vektløfting tror jeg alle og en hver skulle ha fått problemer.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #10 : 24. oktober 2011, 13:54 »
Han kisen der e jo sjuuuukt sterk da, og d stemme at d e itj mang som press.v 170 kg i Norge etter d æ har fått me mæ.

Men du må tenk sånn at sprintern i videoen hadd nok press.v 10-20 kg mer me riktig tenkikk Smiley

Hva synes du er den (de) største feilen han gjør?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #11 : 24. oktober 2011, 14:10 »

Styrkeløftere er vel ikke ubrukelig i vektløfting. Er jo ikke mange styrkeløftere som driver med vektløfting. Hadde CYC prøvd seg på litt vektløfting tror jeg alle og en hver skulle ha fått problemer.

Men da hadde han vært vektløfter.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #12 : 24. oktober 2011, 14:33 »
du kommer sikkert til å lure etter denne tråden også.

Utlogget haavagr

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 98

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #13 : 24. oktober 2011, 16:23 »
Sitat
Hva synes du er den (de) største feilen han gjør?

D e nok at hanj krølle albuan for tili.
Albuan ska jo først "bøyes" etter tilslage

Litt vanskelig å sje knevinkel osv, men kunna nok brukt litt mer fota i starten...

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Hvor viktig er teknikk?
« #14 : 24. oktober 2011, 16:35 »
Har tatt opp dette før, men jeg lurer fortsatt. Er det som regnes som god vektløfterteknikk god virkelig spes effektivt? Ser stadig vekk "dårlige" løsninger som bærer frukter. Spes friidrettsutøvere løfter mye i frivending med andre løsninger enn vektløftere.

Her er en som løfter mye. 170 i FV er ikke sinnsykt mye, men det er ikke så mange vektløftere som greier det. Men når man ser på tenknikken må jeg si at jeg er overrasket over hva han får opp. Vet ikke hva han veier, men han er en sprinter med 10,10 på 100m, så jeg tviler på han veier mye over 80kg. Drar med armene, slår på låra, opp med rumpa, setter seg ikke ned. Huff!

http://www.youtube.com/watch?v=L9TG3hpUkA8#noexternalembed&feature=related


Den teknikken er faktisk ikke spessielt dårlig.

1. Han hever ikke rumpa for mye. Se på Urik Vardanian (vedlagt bilde) han regnes for å være en av de beste løfterne gjennom tidene, og han gjør akkurat det samme. Flere løftere som må løfte slik for å hindre at stanga stopper i knærne. (Mens Halil Mutlu f.eks, holder rævva lavt hele veien, noe som er mulig pga sin kroppsbygning med kort femur)

2. Og det å ''slå på låra'' snakker du veldig mye om.. Man skal ha det man kaller for tilslag, og det kan man ha uten at man 'slår', Han tøtcher låra slik flere av de andre olympiske løfterne gjør, nemlig at stanga dras langs lårene, men får et lite ekstra slag i det man trekker seg helt ut i draget.
Tilogmed 'Vektløfter Guden Pyrros Dimas' gjør det:

http://www.youtube.com/watch?v=vXZt4PhdUns#noexternalembed&feature=related&feature=channel_page

3. ''Setter seg ikke ned'' Huh, hva mener du med det? I en styrkevending / press vending / power clean skal man ikke sette seg ned. Noe av det som gjør en tung pressvending mer imponerende enn en tung 'sittevending' er nemlig det at man fanger stanga høyere. (En pressvending på 170, er mer imponerende enn en sittevending på 170)

Bøyinga av armene i draget, er ikke optimalt. Men det er det også flere vektløftere som gjør.



Her er bildene av Urik Vardanian, som viser at det å heve rumpa ikke trenger å være fullstendig feil
Legg merke til at han nesten løfter med starke bein i 2. draget.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!