Skrevet av Emne: Vurderer RYP  (Lest 17194 ganger)

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Vurderer RYP
« : 26. oktober 2011, 19:54 »
Ok, jeg er da en nogenlunde fersking innenfor styrke. Begynte sånn smått å trene litt styrkeøvelser i sommer og har de siste par månedene klart å trene rimelig regelmessig. Har låst meg litt fast i noen øvelser som jeg vet hvordan jeg skal gjennomføre (og begynner å føle behov for å introdusere noe nytt) og har kjørt disse ca 1-2 ganger i uken. Har da merket litt fremgang, litt på styrken og litt på større/mer synlige muskler. Men kunne sikkert ha hatt bedre progresjon ... i hvertfall på økning i styrke (trenger ikke kjempestore muskler egentlig ...  Tongue)

Derfor tenkte jeg nå jeg kunne prøve meg på et slikt program som jeg stadig ser det refereres til både her og der, og har kikket litt på RYP-programmet, men har noen spørsmål:

1. Jeg tenker å prøve grunnprogrammet. Jeg forstår det slik at det legges opp til 2 økter med 4x4-intervall ila uken - den er grei. Men så er det styrkedelen - er det slik at jeg skal utføre de 7 øvelsene som er opplistet EN gang i uken? Altså i uke 1 Knebøy 12 repetisjoner x 3 serier en eneste gang?

2. Og bør jeg utføre alle styrkeøvelsene i en og samme økt eller er det ok om jeg fordeler du over eks et par økter? For eks gjør et par styrkeøvelser før en intervall en dag og resterende en annen dag?

3. Er det greit å gjøre andre aktiviteter utover programmet - la oss si en liten gruppetime på sats eller liknende?

4. Og så må jeg innrømme at jeg ikke er supergira på å følge den dietten så slavisk - men er nokså flink med kostholdet til vanlig, og rimelig sikker på at jeg klarer å få i meg det jeg skal til vanlig, inkludert nok proteiner. Noen som har hatt suksess med programmet UTEN å følge dietten?

Er kjempetakknemlig for svar .... er klar over at dette sikkert er noen ekstremt basic spørsmål og hadde jeg hatt tid skulle jeg lett litt bedre etter svar (men jeg drister meg på latmannsvarianten ..)  Embarrassed

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Vurderer RYP
« #1 : 26. oktober 2011, 20:23 »
nr1 det skal gjennom føres 3 ganger eks mandag onsdag og fredag

nr2 nei det funker dårlig

nr3 kroppen trenger vile 3dager styrke pleier og være nok

nr4 god diett enten enne eller andre r bra nok
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Vurderer RYP
« #2 : 26. oktober 2011, 22:38 »
Takk for svar.  Grin
3 dager/uken ... makes more sense ja for å få noe uttelling ... får sjå hva man får til.  Tongue

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Vurderer RYP
« #3 : 26. oktober 2011, 23:52 »
Hei! Har selv kjørt gjennom RYP et par ganger før så skal prøve å svare så godt jeg kan Smiley

1. Øvelsene som er listet opp skal utføres 3 ganger i uken. Mandag, onsdag og fredag normalt. 4x4 intervallene kan du enten utføre før eller etter øktene, eller på dager der du ikke trener Smiley Dette er helt opp til deg, og du bør legge det opp til hvordan du liker det best. Det at du liker programmet er veldig viktig når det kommer til om du klarer å utføre det.

2. Vet ikke om jeg helt forstod spørsmålet, men alle de 7 øvelsene skal utføres i samma økt, 3 dager i uken. Intervall treningen kan som sagt bli utført før, etter, eller en annen dag enn styrke treningen. Smiley

3. Det kan du helt fint gjøre! Så lenge du ikke trener styrke dagene imellom øktene skal de få nok hvile. Om du for eksempel kjører en gruppetime på tirsdag ser jeg ikke at dette kan bli et problem (utenom hvis disse øktene innebærer trening av samme muskelgrupper som du trener de andre dagene. En huskeregel er at musklene minst trenger 24 timers hvile mellom øktene). Smiley

4. Når jeg fulgte programmet fulgte jeg ikke dietten slavisk, og fikk alikevell gode resultater. Jeg spiste derimot sunt og prøvde å kun skeie ut i helgene. Det viktigste er ikke at du følger alt slavisk, men at du følger det så godt du kan, slik at du klarer å holde "dietten" over lengre tid. Smiley Det er bedre med et ganske bra kosthold over flere år, enn et superbra kosthold i 1 måned.

Var dette greie svar?

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Vurderer RYP
« #4 : 27. oktober 2011, 17:44 »
Hei! Har selv kjørt gjennom RYP et par ganger før så skal prøve å svare så godt jeg kan Smiley

1. Øvelsene som er listet opp skal utføres 3 ganger i uken. Mandag, onsdag og fredag normalt. 4x4 intervallene kan du enten utføre før eller etter øktene, eller på dager der du ikke trener Smiley Dette er helt opp til deg, og du bør legge det opp til hvordan du liker det best. Det at du liker programmet er veldig viktig når det kommer til om du klarer å utføre det.

2. Vet ikke om jeg helt forstod spørsmålet, men alle de 7 øvelsene skal utføres i samma økt, 3 dager i uken. Intervall treningen kan som sagt bli utført før, etter, eller en annen dag enn styrke treningen. Smiley

3. Det kan du helt fint gjøre! Så lenge du ikke trener styrke dagene imellom øktene skal de få nok hvile. Om du for eksempel kjører en gruppetime på tirsdag ser jeg ikke at dette kan bli et problem (utenom hvis disse øktene innebærer trening av samme muskelgrupper som du trener de andre dagene. En huskeregel er at musklene minst trenger 24 timers hvile mellom øktene). Smiley

4. Når jeg fulgte programmet fulgte jeg ikke dietten slavisk, og fikk alikevell gode resultater. Jeg spiste derimot sunt og prøvde å kun skeie ut i helgene. Det viktigste er ikke at du følger alt slavisk, men at du følger det så godt du kan, slik at du klarer å holde "dietten" over lengre tid. Smiley Det er bedre med et ganske bra kosthold over flere år, enn et superbra kosthold i 1 måned.

Var dette greie svar?

Tusen takk for informative svar! Jeg tenkte jeg skulle få testet 10RM ila uken, så kan jeg jo ha som mål å starte opp neste uke. Må si jeg er litt spent på om kroppen klarer så mange som 3 styrkeøkter i uken. Frem til nå merker jeg jo at musklene har en tendens til å være noe slitne lenger enn bare et par dager etter trening.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Vurderer RYP
« #5 : 27. oktober 2011, 22:40 »
Bare hyggelig! Smiley

Tror det skal gå veldig fint, med 1 dags pause mellom styrkeøktene skal kroppen få nok restitusjon. Smiley Du vil nok mest sannsynlig bli veldig stiv og støl etter øktene de 2 første ukene, men dette er helt normalt. Når kroppen blir vant med treningen går dette fort over. Smiley
Blir selv alltid veldig stiv dagene etter trening hvis jeg har hatt pause fra trening, men etter en uke går dette vekk.

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Vurderer RYP
« #6 : 28. oktober 2011, 00:31 »
Stiv og støl er jeg ikke redd for, det har tvert imot en slags psykologisk oppløftende effekt hos meg (god samvittighetsfølelse). Wink Er mer bekymret for kraftsvikt ... at musklene blir for slitne slik at jeg ikke makter alle repetisjonene ihht programmet. Men er jo bare å prøve seg, så får man heller gjøre evt nødvendige justeringer underveis. Wink

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Vurderer RYP
« #7 : 28. oktober 2011, 00:57 »
Med RYP så starter du godt under dine 10 RM så du får god tid til å vende musklene til øvelsene før det begynner å bli tungt. Har en uke igjen på grunnprogrammet og er veldig fornøyd så langt, har økt i styrke og gleder meg til å teste nye 10 RM når jeg er ferdig Wink

Forresten, skulle du ikke klare en øking en uke så tar du et ekstra sett, slik at du alltid gjør mer enn du gjorde sist.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Vurderer RYP
« #8 : 28. oktober 2011, 03:23 »
Jeg forstår Smiley Men som Froggy sier, starter du med såpass lette vekter de første ukene at det skal nok gå fint Smiley RYP er lagt med tanke på at normale folk skal klare å gjennomføre det uten store problemer Smiley

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Vurderer RYP
« #9 : 29. oktober 2011, 09:28 »
du skal jo ta 10 rm også regner et prog ut hva du skal løfte, det viktige er at tar 10rm riktig og ikke jukser
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Vurderer RYP
« #10 : 29. oktober 2011, 18:20 »
Med RYP så starter du godt under dine 10 RM så du får god tid til å vende musklene til øvelsene før det begynner å bli tungt. Har en uke igjen på grunnprogrammet og er veldig fornøyd så langt, har økt i styrke og gleder meg til å teste nye 10 RM når jeg er ferdig Wink

Forresten, skulle du ikke klare en øking en uke så tar du et ekstra sett, slik at du alltid gjør mer enn du gjorde sist.

Ja, nå har jeg puttet tallene i kalkulatoren og ser at det går noen uker før jeg skal passere det jeg klarer nå, så det ser ikke så ille ut som fryktet. Wink Og takk for tipset med ekstra sett.
Så bra at du merker fremgang, det er jo veldig moro og motiverende når man merker effekt av treningen man holder på med.

Utlogget Femimaur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Vurderer RYP
« #11 : 29. oktober 2011, 18:24 »
du skal jo ta 10 rm også regner et prog ut hva du skal løfte, det viktige er at tar 10rm riktig og ikke jukser

Litt usikker på hva du mener med juksing? For lette vekter, for tunge eller feil utførelse?

Jeg testet 10RM her om dagen. Noen av øvelsene var nye for meg, men jeg prøvde meg frem med vekter. Og tror jeg skal ha fått rimelige korrekte tall. På arnoldpress for eks klarte jeg bare 9 repitisjoner med 7 kg på hver hånd, så jeg skrev 6 kg.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Vurderer RYP
« #12 : 30. oktober 2011, 00:55 »
Det høres ut som du har gjort testingen korrekt. Smiley Det Jan_erik, mener med "juksing" er at du ikke rykker og slenger med vektene når du gjør biceps curl, for eksempel, eller bruker brystkassen til å "sprette" stangen opp igjen i benkpress osv. Hvis du forstår? Juksing er juksing Tongue

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Vurderer RYP
« #13 : 30. oktober 2011, 18:58 »
Det høres ut som du har gjort testingen korrekt. Smiley Det Jan_erik, mener med "juksing" er at du ikke rykker og slenger med vektene når du gjør biceps curl, for eksempel, eller bruker brystkassen til å "sprette" stangen opp igjen i benkpress osv. Hvis du forstår? Juksing er juksing Tongue

korrekt,  utførelsen skal gjøres riktig og kontrolert
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Utlogget jan_erik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

  • Styrkeløfter
Sv: Vurderer RYP
« #14 : 30. oktober 2011, 18:59 »
Litt usikker på hva du mener med juksing? For lette vekter, for tunge eller feil utførelse?

Jeg testet 10RM her om dagen. Noen av øvelsene var nye for meg, men jeg prøvde meg frem med vekter. Og tror jeg skal ha fått rimelige korrekte tall. På arnoldpress for eks klarte jeg bare 9 repitisjoner med 7 kg på hver hånd, så jeg skrev 6 kg.

vis du har tatt 6kg 10 rep og ikke klarer 1 til er det riktig
stevne pers

benk 135  bøy 192,5  mark 190 (mark uten utstyr)

trenings pers 

benk 140 bøy 185   mark 190  MP 70

Uten utstyr
benk 120 bøy 145  mark 190

Trenings logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!