Skrevet av Emne: Kosmetisk trening, mange eller få reps?  (Lest 2555 ganger)

Utlogget Badeand

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« : 31. oktober 2011, 20:01 »
Det jeg lurer på er om det er noen reel resultatmessig forskjell på mange vs få reps dersom det totale antall kg løftet gjennom økten er lik og tiden brukt er lik.

Sett at jeg på en treningsøkt totalt løfter akkurat 2 tonn og bruker akkurat 60 minutter på dette. Hvis jeg optimaliserer dette med matematikk til å regne ut set/rep/kg ratio til å teoretisk sett få det samme resultatet, kan jeg forvente meg noen resultatmessig forskjell? Hvis ja, hva er disse?

Jeg kunne tenkt meg et litt mer utfyllende svar enn "mange reps for utholdenhet og få for styrke" Jeg har ikke tenkt å ta 100 reps så utholdenhet utgår litt. Jeg tenker mer 5-10 vs 15-20.
Mvh Wink

Utlogget go-go

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #1 : 01. november 2011, 14:02 »
KEEP IT SIMPLE

Det er antall repetisjorer eller ofte kalt "arbeidsmengde" som avgjør om du blir sterkere eller om du vokser. Men det er ikke så lett...

Her er den enkle versjonen:
"Hypertrofi" eller muskel vekst oppnås best ved 10-12 reps og litt 3-5 sett.
MEN dette vil jo begrense seg om du ikker øker belastningen(vekten) over tid(*progresjon heter det*). Musklene bygger binde vev rundt seg for beskyttelse, så i teorien må du løfte mer neste gang for å få utbytte av treningen. Når du ikke klarer å øke mer må du ha trenings fri i en uke! Fordel dette på en 5 til 8 ukers periode.

Styrke får du av 3-6 reps da disse går mer på det eksplosive uten at du øker så veldig mye i størrelse!
Idrettsutøvere trener ofte slik for å ikke gå så mye opp i vekt da dette er en ulempe hvis de f.eks. må springe fort eller hoppe høyt. Mer å drasse på hvis du sjønner...
Du må alikevel trene tyngre for å bli større etter en periode for å jobbe mer med større vekter for å få enda mer "Hypertrofi"

 :DKEEP IT SIMPLE Cheesy i begynnelsen. Her finnes mange forskjellige meninger om trenings program og forsknings rapporter som tidligere er trykket på trenings forum, og de fungerer helt sikkert bra, men KEEP IT SIMPLE i begynnelsen så blir det lettere å komme inn i rutinene!

Her er et enkelt konsept som funker bra i starten: "release your potensial" på www.TN.no
Sjekk ut RYP i forumet for kroppsbygging her på TF
"When I get sad, I stop being sad and be AWESOME instead... True story!" -Barney Stinson-

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #2 : 03. november 2011, 10:28 »
KEEP IT SIMPLE

Det er antall repetisjorer eller ofte kalt "arbeidsmengde" som avgjør om du blir sterkere eller om du vokser. Men det er ikke så lett...

Her er den enkle versjonen:
"Hypertrofi" eller muskel vekst oppnås best ved 10-12 reps og litt 3-5 sett.
MEN dette vil jo begrense seg om du ikker øker belastningen(vekten) over tid(*progresjon heter det*). Musklene bygger binde vev rundt seg for beskyttelse, så i teorien må du løfte mer neste gang for å få utbytte av treningen. Når du ikke klarer å øke mer må du ha trenings fri i en uke! Fordel dette på en 5 til 8 ukers periode.

Styrke får du av 3-6 reps da disse går mer på det eksplosive uten at du øker så veldig mye i størrelse!
Idrettsutøvere trener ofte slik for å ikke gå så mye opp i vekt da dette er en ulempe hvis de f.eks. må springe fort eller hoppe høyt. Mer å drasse på hvis du sjønner...
Du må alikevel trene tyngre for å bli større etter en periode for å jobbe mer med større vekter for å få enda mer "Hypertrofi"

 :DKEEP IT SIMPLE Cheesy i begynnelsen. Her finnes mange forskjellige meninger om trenings program og forsknings rapporter som tidligere er trykket på trenings forum, og de fungerer helt sikkert bra, men KEEP IT SIMPLE i begynnelsen så blir det lettere å komme inn i rutinene!

Her er et enkelt konsept som funker bra i starten: "release your potensial" på www.TN.no
Sjekk ut RYP i forumet for kroppsbygging her på TF

Jeg tok fri 1 uke (ufrivillig dog, siden det var ferie hehe). Klarte ikke å løfte for shit etterpå :p

Tok roing maskin, bryst, 55kg, 3 sets 10 reps. Klarte kun 2x10 og 1x7. Dunno dunno, skeptisk til treningsfri : - D

Er det å gå ned i vekter og kjøre samme sets en alternativ til fri?
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #3 : 03. november 2011, 11:22 »
Tok meg 2 uker fri for å være med på fadderuka tidligere i høst da jeg begynte å studere. Jeg har hatt en bra økning siden, selv om jeg følte meg shit rett etter. En fri periode i ny og ned har alle godt av.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #4 : 04. november 2011, 09:52 »
Tok meg 2 uker fri for å være med på fadderuka tidligere i høst da jeg begynte å studere. Jeg har hatt en bra økning siden, selv om jeg følte meg shit rett etter. En fri periode i ny og ned har alle godt av.

Tar tilbake det jeg sa i forrige innlegg :p

Igår, når jeg var støl som hælvette, flexa jeg litt og kjente på muskler under fettet (ja, er fortsatt litt feit : - D). Fikk bakoversveis. Før ferien, så kjente jeg også på musklene og synes ikke jeg merka noe fremgang. NÅ, vøtt, så kjenner jeg at brystmusklene har økt en god del, beina er blitt enda mer definerte og harde, og det er faktisk "noe hardt" under magefettet og Wink

Er det MULIG egentlig? Skal jo ikke være mulig å merke så merkbart mye fremgang over natta, så jeg sikter mest på enten a)psykisk, dvs det er bare noe jeg tror b) hele den uka jeg ikke trente, så bygga kroppen seg opp igjen.

Vet ikke, men det reiv i musklene mer enn vanlig på første treninga etter ferie, og jeg ble langt mer støl der hvor jeg ikke pleide å være støl :p Rare greier. Jeg gjorde EN ting annerledes og det er å skippe middag før trening og tok bare en 2 scoops shake 30min før, og shake rett etter trening (pleide å vente 15min på shake, fordi jeg går hjem og blander meg en hjemme). Og jeg hadde en smådrøy overskudd i kcal, 2500 istedenfor vanlige ~1880.

Uansett, moralen er at en uke treningsfri er visst ikke så dumt alikevel.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget oleper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #5 : 05. november 2011, 20:53 »
Enkelt og greit:

Vil du bli fortere stor enn stærk: Høye reps Eks. 12-14reps 4-5set med mindre kilo
Vil du bli fortere stækr enn stor: Lav reps Eks. 5reps 3set med mere kilo!

Utlogget go-go

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #6 : 22. november 2011, 14:12 »
Enkelt og greit:

Vil du bli fortere stor enn stærk: Høye reps Eks. 12-14reps 4-5set med mindre kilo
Vil du bli fortere stækr enn stor: Lav reps Eks. 5reps 3set med mere kilo!

Helt enig! Hold det enkelt i begynnelsen så ser du nok resultater etter en måneds tid.
"When I get sad, I stop being sad and be AWESOME instead... True story!" -Barney Stinson-

Utlogget go-go

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

Sv: Kosmetisk trening, mange eller få reps?
« #7 : 22. november 2011, 14:16 »
Tar tilbake det jeg sa i forrige innlegg :p

Igår, når jeg var støl som hælvette,

Når du har trenings fri brytes bindevevet(beskyttelsen rundt muskel-fibrene) ned etter 9-12 dager. Den første treningen etter dette pleier å gi meg J***** gangsperr og verk. Da kjenner du at det funker... Smiley
"When I get sad, I stop being sad and be AWESOME instead... True story!" -Barney Stinson-

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!