Skrevet av Emne: Iform med artikkel janteloven  (Lest 2744 ganger)

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Iform med artikkel janteloven
« : 01. november 2011, 16:53 »

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #1 : 01. november 2011, 17:04 »

Jeg syns dette anti-jantelov pisset har gått for langt. Vi er VELDIG flink på talentutvikling i Norge. Kroppsbyggere sutrer alltid om jantelov bare fordi vi ikke løper etter dem med autografblokka så fort de tar av seg skjorta. At kroppsbyggere blir sett ned på får de bare finne seg i. Eller så får de se til å begynne å jobbe aktivt for et renere miljø slik man har prøvd på i vektløfting og styrkeløft i mange år nå.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #2 : 01. november 2011, 17:07 »
Jeg syns dette anti-jantelov pisset har gått for langt. Vi er VELDIG flink på talentutvikling i Norge. Kroppsbyggere sutrer alltid om jantelov bare fordi vi ikke løper etter dem med autografblokka så fort de tar av seg skjorta. At kroppsbyggere blir sett ned på får de bare finne seg i. Eller så får de se til å begynne å jobbe aktivt for et renere miljø slik man har prøvd på i vektløfting og styrkeløft i mange år nå.

Så sykt enig i dette, blir så lei det maset om janteloven.

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #3 : 01. november 2011, 19:18 »
Jeg syns dette anti-jantelov pisset har gått for langt.

ja for dem som ønsker å bevare denne destruktive trenden er det vell kjedelig

syntes det aldri kan gå for langt,om det er frihet for alle vi ønsker,frihet og demokrati må stadig kjempes for,ellers tar frihetsberøvende krefter raskt over som kjent

det er bekreftet at dette definitivt ikke var bra for de yngste å vokse opp under i skolen har jeg lest,naturlig nok,80 og 90 tallet var vell verst

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Iform med artikkel janteloven
« #4 : 01. november 2011, 19:43 »
Jeg har skrevet flere innlegg rundt om rundt dette med janteloven, så da kan jeg likegodt skrive et her også. Eller ... jeg gjør det så enkelt at jeg limer inn det jeg skrev i bloggen min i vår.

" Jag er bra! Ser det underlig ut når jeg skriver at jeg er bra? Flott! Jeg har nemlig tenkt litt de siste dagene, etter et notat jeg leste på Facebook. Det er en kjensgjerning at enkelte er veldig raske til å hyle opp om "janteloven" når noen sier dem i mot ... eller når noe går dem i mot ... eller når noen ser skjevt på dem.

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt så mye om janteloven som etter jeg begynte å henge litt i utkanten av bygger/fitnessmiljøet. I løpet av mine 33 år uten kontakt med denne typen miljø har jeg aldri hørt folk referere til janteloven. I løpet av alle mine år innen styrkeløft og strongman så har jeg aldri hørt noen rope ut om at det er janteloven som får folk til å se på dem ... snakke om dem.

Aldri.

Faktisk, siden jeg lærte om janteloven den gangen for lenge siden da jeg gikk i grunnskolen har jeg aldri opplevd at denne loven har blitt trukket fram i noen sammenheng.

Så hva er det med bygger/fitnessmiljøet som gjør at janteloven stadig trekkes fram?

Nå må jeg korrigere meg selv, for dette gjelder virkelig ikke hele miljøet. Det gjelder kun enkelte individer ... enkelte som er veldig, veldig raske til å rope høyt om janteloven når det er noe.

Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Når man gjør seg selv såpass annerledes enn de fleste andre mennesker så må man regne med at folk ser på en ... hvisker litt om en. Jeg opplever det støtt og stadig, og selv om jeg ikke trives med at folk ser på meg  "på den måten" så har jeg innsett at det kun er min egen feil. Jeg er "annerledes" fra naturens side med mine 187 cm fordelt på en kvinnekropp, og jeg gjør meg selv enda mer annerledes ved å klippe håret i underlige frisyrer, farge det knallrødt ... og ikke minst ved å trene slik jeg gjør.

Jeg tror ikke det går en dag uten at noen ser på meg ... på den ene eller andre måten. Av og til er det sårt og jeg føler meg litt som en sirkusklovn ... andre ganger blir jeg stolt fordi folk legger merke til meg. Av og til drar jeg hjem og er sår i sjela og øser ut min frustrasjon til min elskede ...

Men aldri ... ALDRI ... hyler jeg opp om at det er janteloven som gjør at folk ser på meg!

Jeg er verken veldig selvsikker eller veldig usikker ... jeg er ganske fornøyd med det jeg ser i speilet ... og jeg er ganske misfornøyd.

Jeg tror egentlig at jeg er ganske normal sånn sett.

Helt sikkert like normal som disse individene som roper høyest om janteloven.

Eller ... kanskje det er nettopp usikkerhet som får dem til å rope om janteloven? Kanskje det er en veldig bevissthet på at man blir sett på - og en usikkerhet på hvorfor man blir sett på? Kanskje evnen til å skjønne hvorfor man blir sett på ikke helt er tilstede? Kanskje selvinsikten ikke helt er fintunet?

Jeg vet ikke.

Jeg vet bare at jeg synes det er rart at det kun er i dette miljøet jeg har hørt janteloven omtalt så ofte og så inderlig ..."
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #5 : 02. november 2011, 07:12 »
tror det er mye hvor du er vokst opp henn også...bor du i haugesund,øst-vest agder o.l er det nok en annen verden enn i oslo området feks...

det spiller selvsagt også en stor rolle hvor oppmerksom du er på ting,hvor god forståelse du har for underliggende meninger i oppførsel osv,hvorfor folk sier og gjør som de gjør

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Iform med artikkel janteloven
« #6 : 02. november 2011, 08:49 »
Jeg er ikke helt enig. Små byer og steder er ofte steder med mye mer "jantelovlignende" tilstander enn store byer, for ikke å snakke om at sladder og baksnakk er mye mer fremtredende.

Jeg tror det går mye på folks holdning til seg selv, jeg. Går man med kaktus under arma og oppfører seg som ei klyse, så blir man behandlet deretter.

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #7 : 02. november 2011, 15:21 »
Jeg er ikke helt enig. Små byer og steder er ofte steder med mye mer "jantelovlignende" tilstander enn store byer, for ikke å snakke om at sladder og baksnakk er mye mer fremtredende.


ja det er jeg relativt enig i

jeg mente vell å si østlandet,du blir automatisk mer anonym i store byer uansett


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #8 : 02. november 2011, 15:52 »
Det som egentlig plager byggerne er samfunnets negative holdning til steroider! Byggerne nekter å vedgå at store deler av framgangen deres skyldes bol. Det er dette de ikke liker at påpekes! Hadde man kunnet se ut som en proff bygger uten doping ville byggerne fått den anerkjennelsen de er ute etter, men som de ikke får fordi folk flest forstår at man ikke kan se sånn ut uten betydelig selvmedisinering.

I Norge hyller man fotballspillere og folk som går på ski, ikke byggere. I USA er det annerledes, der er store og sterke folk de store heltene og byggerne får den anerkjennelsen de mener de fortjener. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er janteloven som virker inn her hjemme, terskelen for å si og mene det man vil er høy og det er stor takhøyde for byggere med stort eksponeringsbehov, ingen ser ned på dem. Men at vi skal hylle dem på lik linje med ol-gullvinnerne på 5 mila når de vinner nordisk i bygging kan de bare glemme...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #9 : 02. november 2011, 16:00 »
Kunne bytta ut hele "janteloven" med "gi faen" og alt hadde vært bra.
Når du slutter å bry deg altfor mye om det ene og det andre, ser på alt som negativt eller positivt så åpner det seg en helt ny verden Tongue
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Iform med artikkel janteloven
« #10 : 02. november 2011, 16:19 »
Veldig innsiktsfullt skrevet, og er enig i alt du skriver.
Når det kommer til det med stort eksponeringsbehov blant "byggere", er vel dette gjenspeilet av vedkommendes behov for "cred" vedrørende det arbeidet som ligger bak det personen har oppnådd, noe som igjen hviler på hver enkeltmanns behov for oppmerksomhet?

 Det som jeg igjen syns er litt trist rundt styrke/kroppsbygging miljøet er det måten det blir sett på av personer som ikke driver med denne aktiviteten. Jeg kan ta et eksempel der jeg selv opplevde falske anklagelser ved bruk av steroider på studioet jeg først trente på, og tok meg friheten til å konfrontere personene (nå skal det også sies at studioet lå i en byggd der bygge-miljøet var dårlig og folk satt med relativt lite kunnskap rundt det). Det jeg fikk som grunn til anklagelsene var fremgangen jeg hadde hatt over en tidsperiode og det at jeg hadde med meg tilskudd på trening, så tørt som dette var måtte jeg selv stille de noen spørsmål ved kunnskapene deres til å vurdere meg, og kartlegge framgangen min slik at de kunne sitte igjen med denne oppfatningen. Noe som såklart ble så tynt at jeg tok det hele som et kompliment, takket for meg og skiftet studio.

Det jeg hovedsaklige ville fram til med dette, er den generelle holdningen folk som ikke bedriver denne aktiviteten har til de som bygger og trener styrke. En oppfatning som alle uvitende har til felles, og gang etter gang brukes imot oss som trener. Enten vi bruker medikamenter eller ikke, vil folk flest sitte inne med denne oppfatningen av miljøet og det er trist nok lite vi kan gjøre med det.
Her kommer da deler av janteloven inn igjen, da folks oppfatning av byggere gir "mannen i gata" grunnlag til å enten se ned på eller dømme de som bærer på mer muskelmasse enn det som anses som normalt.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #11 : 02. november 2011, 16:36 »
Å bli beskyldt for å bruke steroider er jo bare positivt, hvis man aldri har bola så vet man med seg selv at man har vært flink! Marit bjørgen blir ofte beskyldt for doping, men hun hylles av folket for sine prestasjoner i skisporet og testes året rundt så alle vet at hun ikke finner på noe snusk. Det jeg vil fram til er at en veltrent kropp ikke assosieres med noe negativt. Selv byggerne får gå i fred så lenge de oppfører seg som folk. At man er broilerstor vil ikke si at folk sier og tenker 'hvem er det han tror han er?!'

De byggerne som roper janteloven gjør alltid svært mye ut av seg selv. De poserer gjerne nakne og lager trutmunn på bilder noe som sammen med en oljeglinsende og overdimensjonerte muskler får folk til å tenke at vedkommende er noe over snittet selvopptatt.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Iform med artikkel janteloven
« #12 : 02. november 2011, 16:47 »
Definitivt!
Da ser jeg vi sitter på samme mening, og det er som du sier- mye av hva folk gjør utav seg. Ingen tvil fra min side på det.

Utlogget jekkern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Sv: Iform med artikkel janteloven
« #13 : 02. november 2011, 19:02 »


I Norge hyller man fotballspillere og folk som går på ski, ikke byggere. I USA er det annerledes, der er store og sterke folk de store heltene og byggerne får den anerkjennelsen de mener de fortjener. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er janteloven som virker inn her hjemme,

det stemmer,nei det er nok mye politisk ideologi som teller inn på dette området..i underbevissheten til mange

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!