Skrevet av Emne: Spørsmål om sparekonto rente  (Lest 13038 ganger)

Utlogget erikv2

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #45 : 12. desember 2011, 13:13 »
aldri hørt et argument som har overbevist meg om at menneskelig frihet er galt =)

har vært trist lite debatt om ting her inne siste ukene. =/

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #46 : 12. desember 2011, 13:47 »
Beste debatten foregår i utskjellingstråden.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #47 : 18. desember 2011, 21:39 »
Er det ikke alltid morsomt at det blir veldig stille i andre enden når man kommer med ubestridelige fakta? Ikke noe: "Ja, okey. Du hadde rett da.." engang.

Var inne på denne tråden nå av ren tilfeldighet. Grunnen til at jeg ikke svarte mer var fordi interessen forsvant. Til tross for at jeg har vært tydelig på at jeg ikke forsvarer dagens system, INKLUDERT hvordan sikringsfondene blir brukt, så er det dette erikv2 gang på gang svarer på. Jeg snakker om prinsippet med sikringsfond for å sikre sparepengene til folk. Jeg vil si jeg har vært rimelig tydelig på det. Man kan være enig eller uenig i det selvsagt, uten problem! Det jeg ikke gidder er å diskutere stråmenn, eller oppkonstruerte argumenter erikv2 gjerne skulle ønske at jeg brukte fordi det passer til hans motargumenter. Mange av innleggene hans har linker og problemstillinger rundt dagens situasjon, til tross for at jeg ikke forsvarer dette i det hele tatt. Når den syklusen går et par-tre ganger, så blir man lei.

Og hva mener du med ubestridelige fakta? Politikk dreier seg om folks verdier, hvilken retning man ønsker at samfunnet skal ta og "fordeling av goder og byrder" (for å stjele litt fra skoleboka). Hvordan kan du utlede ubestridelige fakta fra noe slikt? Jeg tror heller ikke jeg gjetter så halvgærent hvis jeg tipper at de "ubestridelige fakta" er ganske nær nettopp dine meninger?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #48 : 18. desember 2011, 22:39 »
Grunnen til at jeg ikke svarte mer var fordi interessen forsvant. Til tross for at jeg har vært tydelig på at jeg ikke forsvarer dagens system, INKLUDERT hvordan sikringsfondene blir brukt, så er det dette erikv2 gang på gang svarer på. Jeg snakker om prinsippet med sikringsfond for å sikre sparepengene til folk. Jeg vil si jeg har vært rimelig tydelig på det.

Dette er det du har argumentert for tidligere i tråden:

Dessuten er jeg rimelig sikker på at sikringsfondet ikke er noe bankene bare kan hente penger ut av uten videre. Enten er banken konkurs, eller så må pengene betales tilbake. hvis du vet noe mer enn meg der, så fortell i vei. Hvis ikke, så ser jeg ikke hvordan bankene kan motiveres til mer risikabel oppførsel pga. dette fondet. BANKEN tjener ikke noe på dette fondet.

Hele poenget mitt er at BANKEN vil ikke risikere å gå konkurs, fordi banken får ingen fordeler av sikringsfondet.

Dette ser ikke ut som en argumentasjon basert p prinsippet banksikringsfond eller ikke, men heller på det praktiske slik det er.

Og hva mener du med ubestridelige fakta?

Dette:

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #49 : 19. desember 2011, 01:44 »
Dette er grunnen til at diskusjonen blir tåpelig. Hvis du leser hva jeg skriver så svarer erikv2 "all over the place", framfor å faktisk svare på det jeg skriver. Hvis den linken hadde blitt dratt fram for å underbygge et konkret motargument, så hadde det hele blitt mer interessant. Det nytter ikke å diskutere med noen som kaster ut haugevis av stort sett uvesentlig informasjon i hvert eneste innlegg, også skal motdebattanten lissom finne et svar midt oppi det hele.

Den linken dessuten rimelig lite informativ. Etter et raskt søk på nettet viser det seg at Glitnir gikk konkurs, hvor noe penger gikk til kreditorer, og myndighetene spyttet inn penger for å redde kundene samtidig som de overtok store deler av banken. Så langt jeg kan se har ikke eierne av banken fått noe ut av dette, men folk beholder sparepengene sine. Om det er noe informasjon rundt dette som viser at dagens sikringsfond fungerer for å bæile banker og eiere, så kjør på.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #50 : 19. desember 2011, 08:53 »
Det er jeg som styrer sikringsfondet.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #51 : 19. desember 2011, 13:05 »
Naivitet.

Fremstår virkelig staten med så står troverdighet? (Etos)
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #52 : 19. desember 2011, 13:32 »
Den linken dessuten rimelig lite informativ. Etter et raskt søk på nettet viser det seg at Glitnir gikk konkurs, hvor noe penger gikk til kreditorer, og myndighetene spyttet inn penger for å redde kundene samtidig som de overtok store deler av banken. Så langt jeg kan se har ikke eierne av banken fått noe ut av dette, men folk beholder sparepengene sine. Om det er noe informasjon rundt dette som viser at dagens sikringsfond fungerer for å bæile banker og eiere, så kjør på.

Ingenting av dette motbeviser at Glitnir fikk penger fra sikringsfondet. Ikke kundene i banken, men banken selv. Det tolker jeg som at du tar feil når du sier at sikringsfondet er der for kundene og ikke for bankene.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #53 : 20. desember 2011, 12:00 »
Drit nå i banken. Spenna i madrassen og hagla på innsiden av døra er det som gjelder. Kan ikke stole på banken for fem flate øre. Kapitalistsvin hele gjengen!
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #54 : 20. desember 2011, 12:05 »
Kan jo legge til en morsom fact:

- Hvis alle nordmenn plutselig vil ta ut sparepengene sine, har ikke banken råd. Folk vil ikke få pengene sine, det sier vel sitt.

Løysning
Drit nå i banken. Spenna i madrassen og hagla på innsiden av døra er det som gjelder. Kan ikke stole på banken for fem flate øre. Kapitalistsvin hele gjengen!
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget erikv2

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #55 : 21. desember 2011, 07:01 »
Ingenting av dette motbeviser at Glitnir fikk penger fra sikringsfondet. Ikke kundene i banken, men banken selv. Det tolker jeg som at du tar feil når du sier at sikringsfondet er der for kundene og ikke for bankene.

La vær. du kommer ingen vei med denne karen =).


Utlogget erikv2

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #56 : 21. desember 2011, 07:05 »
Kan jo legge til en morsom fact:

- Hvis alle nordmenn plutselig vil ta ut sparepengene sine, har ikke banken råd. Folk vil ikke få pengene sine, det sier vel sitt.

Løysning

Det er slik banker fungerer. De er akkurat som forsikringsselskap: Hvis alle hus i byen brenner ned samtidig får ingen utbetalt forsikringen sin.

Fractional reserve banking heter det - og er hovedgrunnen bak "Logikken" i å ha et sikringsfond.

Dessverre er det slik at sikringsfondet blir som en selvoppfyllende profeti:
Siden bankene vet sikringsfondet er der til å backstoppe tapene deres tar de på seg den risikoen sikringsfondet skulle avverge.

Sikringsfondet er ikke den eneste fete policyen banker har klart å lobbyeire seg frem til i Norge:

Husker dere redningspakken i 2008? 350 milliarder kroner til bankene fra skattebetalerne. Det er så mye Rune Bjerkes (Toppsjef DNB) vennskap med Stoltenberg er verdt.

Om du tror programmene bankene vil staten skal drive med er "for nordmenns felles beste" er du relativt lost. Selvfølgelig sier bankene dette selv, men det får være grenser for naivitet.

Bøndene sier jo også at subsidiene de får av oss er livsviktige for landets velvære, men alle forstår jo at dette er løgn. Det samme gjelder alle institusjoner som får penger fra staten - også bankene.

http://www.youtube.com/watch?v=ZDuh4bNX3Ok&feature=related

Men selvfølgelig, om du ikke har problemer med å stjele penger fra vanlige nordmenn for å gi dem til innflytelsesrike banksters har du vell ingen problemer med hverken sikringsfondet eller bailouts =)

Om du derimot er enig i at vold mot uskyldige alltid er galt, er du enig i at sikringsfondet også er umoralsk.

Siterer fra Peter Warren i gårsdagens DN.

- Det er en artig form for sosialisme og gjør bankene til vernede bedrifter. Ha dette i tankene neste gang en banksjef skryter av rekordresultat og media rapporterer om høye bonuser, skriver han.

Warren mener banker er vernede blant annet fordi de er skjermet mot konkurranse og får myndighetshjelp når de er i trøbbel.

- De fleste av oss vil lett kunne tro at en næring som myndighetene skjermer mot konkurranse, som kan øke prisene sine når andre næringer tvinges til å senke dem, får utsettelse på implementeringen av nye lover, får låne billig i sentralbanker når det ikke finnes penger å oppdrive, samt kan forlange at samfunnet stiller opp og overtar risikoen når det bærer riktig galt avsted – vil gjøre det vesentlig bedre enn næringer uten slike fordeler. Overraskende nok er det motsatte tilfelle, skriver Warren.


Markeds-disiplin er det eneste som kan minimere risiko i et system.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #57 : 06. januar 2012, 11:38 »
Det er slik banker fungerer. De er akkurat som forsikringsselskap: Hvis alle hus i byen brenner ned samtidig får ingen utbetalt forsikringen sin.

Ja, det skjedde jo senest i fjor at hele Norge skulle tømme sparekontoene sine og alle husa brant ned samtidig.

Da måtte godeste Fleksnes komme med redningspakka!
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #58 : 06. januar 2012, 11:40 »
Og btw Erik; ingen gidder å klikke på youtube videoene du legger ut i annenhvert innlegg.
Smør på med noen nakne damer, så kanskje.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget erikv2

Sv: Spørsmål om sparekonto rente
« #59 : 07. januar 2012, 04:18 »
Og btw Erik; ingen gidder å klikke på youtube videoene du legger ut i annenhvert innlegg.
Smør på med noen nakne damer, så kanskje.

notert.

natta vennen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!