Skrevet av Emne: Sterke temp. forskjeller øker vekttap dramatisk?  (Lest 1090 ganger)

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sterke temp. forskjeller øker vekttap dramatisk?
« : 09. november 2011, 14:51 »
Hei!

I sommer leste jeg en del om tempraturens effekt på kroppen (se kilder lengre ned). Den teroien jeg har lest på hevder at både ekstrem kulde og varme øker forbrenningen noe enormt grunnet kroppen bruker masse energi på å komme seg tilbake til den ideele tempen på rundt 36-37 grader. Leste også at kulde med skjelving øker musklemasse.

Dette har jeg eksprimintert med siden det, og gjort følgende:
- 3-6m kald dusj 1-2 ganger om dagen. Hver morgen + etter trening/før sengs
- 5-7dl isvann på tom mage om morgen ca. 20-30m før noe annet inntas
- Ispose på nakken 2-3 timer før sengetid i 20-40min

Jeg har merket stor effekt av på mange områder:
- Jeg mener forbrenningen min har økt.
- Jeg mener at muskelmassen min har økt.
Begge punktene er veldig vanskelig å si noe konkret om på grunn av varierende trening og kosthold, men den uka jeg starta med dette merka jeg stor forksjell på vekta.
- Andre virkninger er at jeg ikke har vært syk i høst. Jeg har så lenge jeg kan huske vært fast syk på våren og høsten (med halsinnfeksjon og øreverk++ i 7-10 dager). Ikke i år! (MEN jeg var sengeliggende uka etter jeg sarta... Det tar nok litt tid for kroppen til å vende seg til kulda). Dette kan også være fordi jeg har vært emr opptatt av å få i meg nok vitamnier og mineraler, noe jeg ikke har vært opptatt av tidligere.
- Jeg syns dette også hjelper for psyken. Jeg føler meg mer viljesterk, tøffere og faktisk gladere.
- Våkner også utrolig godt av 4-5 min iskald dusj... bedre enn noe annet jeg har prøvd.

Nå som det blir kaldt ute skal jeg starte med "shiver walks". 20-30min gåturer i shorts (med lue, skjerf og våtter). Da det var minusgrader for noen uker sida kjørte jeg Girilja kardio om morgen i shorts og jeg følte ihvertfall at det fikk en større effekt. Jeg har også nylig oppdaget at de har isbad på spaaene på Elixia. Her blir jeg liggende i 20 min 2 ganger i uka.

Det jeg lurte på er om det er andre som har ekprimintert med tempraturforskjeller og fått resultater av det? Jeg har ikke hørt om mange andre som gjør det innenfor treningsmiljøer.

Så er det plaseboeffekten som kicker inn sammen med min godtro eller er det noe i det?

Mine kilder:
- "The 4 hour body" skrevet av Tim Ferriss. Fant ikke dette kapittelet på nett. Liten lenke til et sammendrag av boka http://www.sublimeoblivion.com/2011/02/14/the-four-week-body-guide/
- Her er et bilde jeg tok av en side i boka: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/297871_2005575581164_1296886530_31864994_8043765_n.jpg
- http://www.ineedmotivation.com/blog/2008/04/4-reasons-why-you-need-to-take-cold-showers/

Jeg setter pris på om responsen kommer enten fra erfaring eller kunnskap. Vil helst ikke ha kommentarer som ser slik ut: "Det er høyst usannsynlig og jeg tror ikke det fungerer..."
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!