Skrevet av Emne: Repetisjoner  (Lest 1123 ganger)

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

Repetisjoner
« : 14. juni 2004, 11:56 »
driver å hjelper søstra mi med et treningsprogram. hun er ikke tjukk, men vil stramme opp musklene sine. bør hun begynne med 15 eller 12 rep? 3 eller 2 sett?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Repetisjoner
« #1 : 14. juni 2004, 12:22 »
Æh, det har ikke akkurat mye å si om hun kjører 2*15, 3*15 eller 5*5 for den saken skyld.  Wink Bare hun trener, holder seg mellom 5-15rep og spiser bra vil hun "stramme" opp.

Et fullkroppsprogram med 3*10-12 rep 3 dager i uka er en god gammel variant som sikkert vil fungere for henne også.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Repetisjoner
« #2 : 14. juni 2004, 12:32 »
3x15
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Repetisjoner
« #3 : 14. juni 2004, 12:41 »
3x15

Og hvis ikke hun trener 3x15 så har det ingen virkning  Wink Eller var det bare et forslag  dry
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Repetisjoner
« #4 : 14. juni 2004, 12:43 »
Et forslag..
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

SV: Repetisjoner
« #5 : 14. juni 2004, 12:46 »


Og hvis ikke hun trener 3x15 så har det ingen virkning  Wink Eller var det bare et forslag  dry

slapp av! skjønner hva du mener, men til og begynne med er det kanskje ikke så dumt å begynne med 3x15 for å få et grunnlag! hun dør sikkert ikke av å begynne med 5x5 heller, men jeg tror det er en fordel å begynne med mange rep og lette vekter, blant annet for å få inn teknikk og sånn. er ikke det noe i det?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Repetisjoner
« #6 : 14. juni 2004, 12:51 »
^Du har skjønt det, Lillegull  Wink

Det er viktig å få seg et grunnlag før man begynner å trene for fult.. Å starte med 5x5 er helt uvesentlig syns jeg og spesielt når du er jente. Det går også mer på Styrketrening enn kroppsbygging med så lavt antall rep og så mange sett.. Nei det er bare å glemme..

Hun burde starte med lette vekter og få inn teknikken og utførelsen av øvelsen ordentlig.. Så kan hun gå opp litt etter litt i vekt..

3x15 var det jeg startet med selv..

Lykke til med søstra di.. Smiley
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

SV: Repetisjoner
« #7 : 14. juni 2004, 12:59 »
takk for hjelpen! da er vi enige!  biggrin
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Repetisjoner
« #8 : 14. juni 2004, 13:04 »
Liker bare å spissformulere meg litt  Wink Er ikke uenig i at 3x15 er et fint utgangspunkt. Men 5x5 trenger ikke å være noe tyngre av den grunn.  Smiley Bare å trene lett med 5 rep det. Og man kan "bygge" bra på 5 rep. Rendyrket styrketrening kan man først snakke om når man kommer ned 1-3rep med rundt 85-100% av 1RM

Poenget mitt var egentlig at det viktigste er at hun begynner å trene med vekter. Hvilken rep "range" hun velger å legge seg på er av ganske liten betydning.  Smiley Og forskjellen på 12 og 15 rep er i hvertfall ikke av betydning  Wink
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

SV: Repetisjoner
« #9 : 14. juni 2004, 13:07 »
Liker bare å spissformulere meg litt  Wink Er ikke uenig i at 3x15 er et fint utgangspunkt. Men 5x5 trenger ikke å være noe tyngre av den grunn.  Smiley Bare å trene lett med 5 rep det. Og man kan "bygge" bra på 5 rep. Rendyrket styrketrening kan man først snakke om når man kommer ned 1-3rep med rundt 85-100% av 1RM

Poenget mitt var egentlig at det viktigste er at hun begynner å trene med vekter. Hvilken rep "range" hun velger å legge seg på er av ganske liten betydning.  Smiley Og forskjellen på 12 og 15 rep er i hvertfall ikke av betydning  Wink

kan si meg enig i at forskjellen mellom 12 og 15 rep ikke er av betydning, men siden hun vil stramme opp musklene sine, er det vel en fordel å ligge på et høyt rep antall, med lette vekter?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Repetisjoner
« #10 : 14. juni 2004, 13:28 »
Det er nok du, og mange andre tar litt feil. Det er ikke noe som heter "å stramme opp en muskel" En muskel kan bare bli større (hypertrofi) eller mindre (atrofi). Hypertrofi oppstår gjennom stimulanse og om det kommer fra 5 eller 15 rep har lite å si. Men du har et godt poeng med at det kan være fornuftig å begynne på et litt høyt rep antall slik at sener, og ledd kan venne til belastningene.

Det viktigste her uansett om det er snakk om 5 eller 15rep er å ha en form for progresjon. For en nybegynner så er det veldig enkelt. Bare prøv øke på litt i antall kg hver uke. Når det sier stopp så går man ned noen kg, for så å starte økningen på nytt. Dette er en enkle og velprøvd progresjonsmodell.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repetisjoner
« #11 : 14. juni 2004, 14:26 »
Jeg ville absolutt anbefale å begynne med 15 reps med så lette vekter at dette antall reps kan gjennomføres med god teknikk, dersom hun ikke har trent styrke før hun nå begynner. Det er hovedsakelig to grunner til dette.

For det første styrkes sene- og muskelfester mye langsommere enn "selve" muskulaturen. For helt utrente (styrketrening), er det derfor nyttig å ta seg tid til lette vekter i begynnelsen. Dette er uansett ikke et hinder for en viss progresjon dersom man øker belastningen innenfor 12-15 reps intervallet.

For det andre er det svært viktig å øve inn god teknikk i begynnelsen. På den måten får man bedre "kontakt" med muskelen man skal trene, og unngår uheldig utførelse som øker faren for skader senere (når belastningen øker).

I løpet av 2-3 uker kan derfor en nybegynner øke fra 1 til 3 sett på hver øvelse. Med 3*15 (15 er selvsagt ikke noe magisk tall, det viktigste er god utførelse og gradvis progresjon) bør det være mulig å lære seg øvelsene og redusere faren for skader som alltid er kjedelig.  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!