Skrevet av Emne: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?  (Lest 38156 ganger)

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« : 16. november 2011, 18:15 »
http://tpn.vg.no/intervju/mett-med-proteiner/2592

Angående proteinmengden:
Sitat
"dagens anbefalinger internasjonalt på 10-25%."

Sitat
"Jeg kan imidlertid ikke si sikkert at dette er usunt over tid, men forskning på griser (som likner oss mennesker innvendig) kan tyde på at nyrene kan ta skade av proteiininntak over 35% over tid. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth"

Sitat
Hallo xx,
min mening om slike shaker er at de er bortkastede penger. Et sunt norsk kosthold er mer enn bra nok for å bygge opp muskulatur og kondisjon. Hvis du ofte er sulten anbefaler jeg deg mellommåltider i form av frukt og grønt for å holde bedre ut til neste måltid feks. Magre meieriprodukter og youghurt kan også øke metthetsfølelsen. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth


Altså. Really?
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #1 : 16. november 2011, 18:18 »
http://tpn.vg.no/intervju/mett-med-proteiner/2592

Angående proteinmengden:

Altså. Really?

 ang dette har jg også hørt ang slitasje på nyrer med høyt forbruk av protiner. Kan sikkert stemme om de sier så, men de vet jo ikke 100%.

 For folk flest holder det nok med ett godt norsk kosthold, men tviler på at fpr en mann på 100+ i god form så må han nok ha noen tilskudd for å dekke  proteinbehovende uten alt for mye ekstra kcal. Men hvem vet egentlig? Er det noen har som veier 100+ i god form som kun har spist ett godt norsk kosthold uten proteintilskudd??Smiley hehe

Leger vet sikkert ikke altid så mye om trening, men de vet jo hvordan kroppen fungerer, hva som skjer med celler osv

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #2 : 16. november 2011, 18:58 »
Man kommer langt med et godt norsk kosthold. Fisk, kjøtt, osv.
Faktisk kommer man lengre med det, enn med et elendig kosthold + shake etter trening.

Et proteininnhold på 35%+ sier han kan være skadelig. Det er unødvendig mye, og omtrent umulig uten noen shaker. At det er skadelig kan godt hende. Samme som for mye alkohol, eller for mye av hva som helst.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #3 : 16. november 2011, 19:11 »
Da Egil donerte nyra si bort for ettpar år siden var selvsagt dette med mengde proteiner et spørsmål han tok opp med nefrolog. Han fikk beskjed om at et høyt inntak av proteiner IKKE skader nyrene. Og ... en nefrolog - altså en spesialist på nyrer og nyresykdommer - burde jo vite hva han/hun snakker om.
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #4 : 16. november 2011, 19:16 »
http://tpn.vg.no/intervju/mett-med-proteiner/2592

Angående proteinmengden:
Sitat
"dagens anbefalinger internasjonalt på 10-25%."

Sitat
"Jeg kan imidlertid ikke si sikkert at dette er usunt over tid, men forskning på griser (som likner oss mennesker innvendig) kan tyde på at nyrene kan ta skade av proteiininntak over 35% over tid. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth"

Sitat
Hallo xx,
min mening om slike shaker er at de er bortkastede penger. Et sunt norsk kosthold er mer enn bra nok for å bygge opp muskulatur og kondisjon. Hvis du ofte er sulten anbefaler jeg deg mellommåltider i form av frukt og grønt for å holde bedre ut til neste måltid feks. Magre meieriprodukter og youghurt kan også øke metthetsfølelsen. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth


Altså. Really?

Ja, det stemmer at anbefalingene er i det sjiktet.

Det stemmer forsåvidt greit at han ikke kan si sikkert at det er usunt over tid. Forøvrig er det nok meget begrenset forskning på dette området. Jeg har fortsatt til gode få god dokumentasjon på at høyt proteininntak er skade, farlig etc for friske mennesker med normale nyrefunksjoner etc. For folk med defekter, skader etc gjelder selvfølgelig helt andre retningslinjer, det gjelder uansett sak

Mange mener at shaker er bortkastet penger, dem om det. Det er jo ikke feil at man kan bygge muskler og få en bedre kondisjon på et vanlig sunt norsk kosthold (hva nå enn det betyr), men om det er optimalt er en annen sak. Fryktelig mye diffust og på kanten og direkte feil uttalelser i media, men akkurat disse uttalelsene mener jeg er helt OK. Mye værre med de som påstår det ene og det andre.



Man kommer langt med et godt norsk kosthold. Fisk, kjøtt, osv.
Faktisk kommer man lengre med det, enn med et elendig kosthold + shake etter trening.

Et proteininnhold på 35%+ sier han kan være skadelig. Det er unødvendig mye, og omtrent umulig uten noen shaker. At det er skadelig kan godt hende. Samme som for mye alkohol, eller for mye av hva som helst.

Enig at det kan fungere fint. At man kommer lengre med det er jo vanskelig å si utifra det du nevner her...for å kvervulere..står jo ingenting om hva det er i den eventuelle shaken og hva elendig kosthold betyr.

At det er omtrent umulig å få i seg 35 E% fra protein må jeg si meg sterkt uenig i.
Utifra et inntak på 3000kcal så vil det bli ca 260gr... 1200gr kylling dekker dette alene. Sier ikke at det er noe som er realistisk for alle og enhver å gjennomføre, men det er langt ifra umulig.



Forøvrig så jeg at han også svarte:

"Noen befolkningsstudier av mennesker viser liknende resultater, andre ikke. Mennesker med normal nyrefunksjon tåler nok mest protein, men de som allerede har en liten nyreskade (feks noen diabetikere, overvektige og de med høyt blodtrykk) tåler mindre før nyrene evt påføres skade. Dersom du spiser mindre enn 25% protein så er det imidlertid ingen fare for nyrefunksjonen."

Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #5 : 16. november 2011, 19:25 »
Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
**
Altså. Really?
Påstandene er bygget på legeutdannelse og 30(?) år med erfaring.

Hva er din påstand bygget på?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #6 : 16. november 2011, 21:23 »
Da Egil donerte nyra si bort for ettpar år siden var selvsagt dette med mengde proteiner et spørsmål han tok opp med nefrolog. Han fikk beskjed om at et høyt inntak av proteiner IKKE skader nyrene. Og ... en nefrolog - altså en spesialist på nyrer og nyresykdommer - burde jo vite hva han/hun snakker om.

Dette stemmer helt sikkert:)

Men, det hender avogtil at man finner ut nye ting ettersom man forsker mer på dette:) Men jeg tror ikke dette er no å tenkte på:) hehe

Utlogget junkfood

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #7 : 16. november 2011, 21:24 »
Det jeg får ut av dette er at han ikke vet om for mye protein er skadelig eller ikke, og som akademiker kan han ikke utbasunere om det er sunt eller usunt, uten noen skikkelige bevis for det ene eller det andre. Selv mener jeg at et godt og sunt norsk kosthold holder i lange baner for folk flest, også begynnende kroppsbyggere. Er noe helt annet for et muskelberg på 100+, og da begynner vel sunnheten å avta uansett.

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #8 : 16. november 2011, 21:36 »
Påstandene er bygget på legeutdannelse og 30(?) år med erfaring.

Hva er din påstand bygget på?


Tar man DEN attituden, så kan man fint slette 80% av forumet (ja, jeg overdriver, men du skjønner poenget).

Det JEG reagerer på er at han "preacher" noe han er usikker på og ikke har noe dokumentasjon på, og det gjør han på omtrent hvert eneste svar han gir. For meg, personlig, skurrer det noe jævlig.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #9 : 16. november 2011, 21:49 »
Protein er ikke skadelig, men et høyt proteinntak er heller ikke nødvendig for de som sitter mye stille.. men det er heller ikke mye karbohydrat. Smiley

Basert på TEF og metthetsfølelse så burde nok protein forhøynes ifh karbohydrat, og nyrene vil ikke ta skade (om der ikke allerede er problemer.. altså om spaltene i glomerulusfilteret er f.eks blir forstørret og plasmaproteiner lekker over i tubulussystemet og man begynner å pisse hele proteiner, da kan du ta deg en tur til lege)

200g kylling + 50g ris + brokkoli og avocado > 100g kylling + 100g ris + brokkoli og avocado (selv om kaloriene ikke helt matcher så forstår du poenget.. Smiley)

og nok en gang.. legeutdannelse betyr ikke at man plutselig har rett.. hvor mange ganger har du ikke tatt læreren din i å si noe helt latterlig feil.. eller hva med all pratet om hvor gale mettet fett er? Motbevist gang på gang.. Smiley og mye mer

Og at det er vanskelig å få i seg 30-40% protein uten shake er mongo. Egg.. fisk.. kjøtt.. easy! Bare droppe den "favoritt" brødskiva til fordel for litt mer mettende mat.

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #10 : 16. november 2011, 22:39 »
At det er omtrent umulig å få i seg 35 E% fra protein må jeg si meg sterkt uenig i.
Utifra et inntak på 3000kcal så vil det bli ca 260gr... 1200gr kylling dekker dette alene. Sier ikke at det er noe som er realistisk for alle og enhver å gjennomføre, men det er langt ifra umulig.
Og at det er vanskelig å få i seg 30-40% protein uten shake er mongo. Egg.. fisk.. kjøtt.. easy! Bare droppe den "favoritt" brødskiva til fordel for litt mer mettende mat.

Om man skal få i seg litt kalorier, så er 35-40% ikke realistisk, og heller ikke nødvendig.
Om man kaster i seg 1200g kylling på en dag, så er det ikke plass til mye annet, og det blir vanskelig å få i seg f.eks. 4000-5000 kalorier.

På en diett, der kalori-inntaket totalt gjennom døgnet er lavt, er det selvfølgelig ikke vanskelig i det hele tatt.

Dette sier seg selv. Kranglefanter  Grin

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #11 : 16. november 2011, 23:25 »
Tar man DEN attituden, så kan man fint slette 80% av forumet (ja, jeg overdriver, men du skjønner poenget).

Det JEG reagerer på er at han "preacher" noe han er usikker på og ikke har noe dokumentasjon på, og det gjør han på omtrent hvert eneste svar han gir. For meg, personlig, skurrer det noe jævlig.

Grunnen til at han, som du sier, preacher noe han er usikker på, er at han er lege. Han er ikke en 16årig treningsforum-bruker som sitter på den totale sannhet.
Hvis han ikke kan si om det ene eller andre er usunt over tid, så er det fordi han ikke har belegg for å si noe om det. Hvis det ikke finnes nok forskning på temaet, så gjør det ikke det. Han kan likevel fortelle hva nåværende data antyder.

Ellers har du en flott liste med tilskudd. Trenger du alt det der?

10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #12 : 16. november 2011, 23:28 »
Grunnen til at han, som du sier, preacher noe han er usikker på, er at han er lege. Han er ikke en 16årig treningsforum-bruker som sitter på den totale sannhet.
Hvis han ikke kan si om det ene eller andre er usunt over tid, så er det fordi han ikke har belegg for å si noe om det. Hvis det ikke finnes nok forskning på temaet, så gjør det ikke det. Han kan likevel fortelle hva nåværende data antyder.

Ellers har du en flott liste med tilskudd. Trenger du alt det der?



Wow....just ....just wow.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #13 : 16. november 2011, 23:37 »
Wow....just ....just wow.
Når man ikke har noe å komme med, så er det liksom like greit å gi uttrykk for dyp oppgitthet. På den måten slipper man å utlevere sin egen uvitenhet og manglende evne til å argumentere.

Teknikken fungerte kanskje for å få cred på WOW-forumene dine, men her har det ikke mye tyngde..prøv igjen du..
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Bullshit alert. "Slank med proteiner"?
« #14 : 17. november 2011, 00:28 »
Når man ikke har noe å komme med, så er det liksom like greit å gi uttrykk for dyp oppgitthet. På den måten slipper man å utlevere sin egen uvitenhet og manglende evne til å argumentere.

Teknikken fungerte kanskje for å få cred på WOW-forumene dine, men her har det ikke mye tyngde..prøv igjen du..

For å bruke din egen logikk. Din bil, ditt hus, din mat, dine klær, dine aviser og din tv, dine chins, din benk, dine pushups.Trenger du alt det a?
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!