Skrevet av Emne: kroppsarbeid og trening  (Lest 2229 ganger)

Utlogget Blid og dopingfri

• Aktivt medlem
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

kroppsarbeid og trening
« : 15. juni 2004, 09:16 »
på fritida jobbar eg på ein gard i nærleiken der eg gjer mykje kroppsarbeid. det er lurar på er: kva effekt det har på treninga og om det er lurast å trena før eller etter jobb?

pain is good, extreme pain is extremely good"

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

SV: kroppsarbeid og trening
« #1 : 15. juni 2004, 09:30 »
setjer stor pris på all respons, på førehand takk!

Utlogget 25årstrening

• Tungvekter
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 15. juni 2004, 09:48 »
Det er umulig å gi noe fasitsvar på dette spørsmålet. Hvis du utfører mye, tungt kroppsarbeid vil du imidlertid få både en viss "utholdenhets-trening" samtidig som du forbrenner langt flere kalorier enn en som sitter foran PC-en. Du sier og at dette skjer på fritida-har du da en annen jobb/skole i tillegg til arbeidet på garden og trening? Hvis jeg skal gi et generelt svar er det derfor å spise veldig bra. Hvis du er under 25 år kan det være at du har et veldig stort behov for karbohydrater. Sørg for å spise bra 2-3 timer før trening, og også solid-minst 1 gram raske karbohydrater per kg kroppsvekt og 40-50 gram protein den første timen etter trening.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å trene før kroppsarbeidet, og ville satset på å kjøre en kort, tung økt hvor mye treningsarbeid utføres på kort tid. Etter mat kan du så jobbe, men ha med deg mat som du kan spise med 3 timers mellomrom fram til du kryper i bingen. Det er også svært viktig at du får bra med søvn hvis du har så mye aktivitet, men det er kanskje ikke noe problem for deg?

Sterkestesomfinns

• Gjest
« #3 : 15. juni 2004, 09:51 »
Og, du kan jo "tenke" trening mens du jobber: Feks. ved tunge løft, husk å bøy knærne, bruk armene aktivt.

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #4 : 15. juni 2004, 10:52 »
hmm, takker for gode svar...eg er 17 år so eg eter godt:), men eg kan ikkje eta i arbeidstida so det vert maks 4 måltid per dag ( har altso ein lunsjpause) .Kva søvn angår vert det sjeldan  meir enn 7-8 timar, men det helder vel lenge....

ved fritida meiner eg tida etter skulen, men no som det er sumar vert denne jobben til ein fulltidsjobb ( 8 timar dagen), skal prøva å trena før jobb, men eg har lest at pga hormonbalanse er ikkje styrketrening om morgonen so bra - er ikkje dette so nøye då eller?

treningsøktena mine pleier å vera "short and sweet" so det vert ikkje eit problem, skal og prøva å tenkja trening medan eg jobbar...

men det eg eigentleg lurte på var om dette ville få noko negativ innverknad på treninga ( eg trener for å bli eksplosivt sterk), sidan det vert so mykje aerob trening via jobbinga...

Utlogget 25årstrening

• Tungvekter
  • Utlogget Utlogget

« #5 : 15. juni 2004, 11:13 »
men eg har lest at pga hormonbalanse er ikkje styrketrening om morgonen so bra - er ikkje dette so nøye då eller?

treningsøktena mine pleier å vera "short and sweet" so det vert ikkje eit problem, skal og prøva å tenkja trening medan eg jobbar...

men det eg eigentleg lurte på var om dette ville få noko negativ innverknad på treninga ( eg trener for å bli eksplosivt sterk), sidan det vert so mykje aerob trening via jobbinga...

Det å trene tungt om morgenen er på en måte et lite paradoks når det gjelder hormonbalanse. Det gunstige er at testosteron-nivået er høyt om morgenen, det ugunstige kan være lavt insulin-nivå. Men hvis du spiser, helst to timer før trenin, er det helt ok å trene om morgenen (forutsatt at du ikke er veldig sliten, samt at du varmer godt opp).

Litt vanskelig å gi et fullstendig svar på det siste du spør om. Jeg ville opptrådt som om dette ikke var noe problem. Hvis du ikke kan spise på jobb, hvorfor ikke ha med rikelig med karbohydratrik drikke og noen protein-shaker?
Veldig mye aerobt arbeid kan selvsagt ha en noe negativ effekt på trening for eksplosiv styrke.

Utlogget JanB Diddl etc

• Ekstremt avhengig
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

« #6 : 15. juni 2004, 14:03 »
hmm, takker for gode svar...eg er 17 år so eg eter godt:), men eg kan ikkje eta i arbeidstida so det vert maks 4 måltid per dag ( har altso ein lunsjpause) .Kva søvn angår vert det sjeldan  meir enn 7-8 timar, men det helder vel lenge....

ved fritida meiner eg tida etter skulen, men no som det er sumar vert denne jobben til ein fulltidsjobb ( 8 timar dagen), skal prøva å trena før jobb, men eg har lest at pga hormonbalanse er ikkje styrketrening om morgonen so bra - er ikkje dette so nøye då eller?

Det er ingenting som heter "kan ikke spise i arbeidstida". Det er bare å ha nøtter, snickers etc i lommene, og så spiser du dette ved behov. Hvis du er redd for at noen skal se deg spise dette mens du jobber, så bruk et ekstra minutt eller to på do!
Gloria in Excelsis Deo

Utlogget Bamse Bjørn

• Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

« #7 : 15. juni 2004, 14:45 »
Det er umulig å gi noe fasitsvar på dette spørsmålet. Hvis du utfører mye, tungt kroppsarbeid vil du imidlertid få både en viss "utholdenhets-trening" samtidig som du forbrenner langt flere kalorier enn en som sitter foran PC-en. Du sier og at dette skjer på fritida-har du da en annen jobb/skole i tillegg til arbeidet på garden og trening? Hvis jeg skal gi et generelt svar er det derfor å spise veldig bra. Hvis du er under 25 år kan det være at du har et veldig stort behov for karbohydrater. Sørg for å spise bra 2-3 timer før trening, og også solid-minst 1 gram raske karbohydrater per kg kroppsvekt og 40-50 gram protein den første timen etter trening.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å trene før kroppsarbeidet, og ville satset på å kjøre en kort, tung økt hvor mye treningsarbeid utføres på kort tid. Etter mat kan du så jobbe, men ha med deg mat som du kan spise med 3 timers mellomrom fram til du kryper i bingen. Det er også svært viktig at du får bra med søvn hvis du har så mye aktivitet, men det er kanskje ikke noe problem for deg?

Enig her.

Dessuten så er tungt kroppsarbeid berre bra for en 17 åring. Det vil gi deg eit bra grunnlag for trening seinere. Tenk teknikk når du tar tunge løft på gården og ver med på så mange tunge løft du klarer. Og et så mykje du klarer.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley

Utlogget 1000

• .: Aktivutøver :.
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

« #8 : 15. juni 2004, 23:22 »
Gjør selv en god del tungt arbeid og det lille det går utover evt. fremgang styrke og volum messig bryr jeg meg ikke om. Tror du får igjen for dette senere, ved å bygge opp en stabil og sterk kropp som tåler påkjenning.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #9 : 16. juni 2004, 08:30 »
ok, takker...kjenner at jobbinga gjer nytten, har ikkje hatt sånn gangsperr i underarmane på lange tider:)!

Utlogget 25årstrening

• Tungvekter
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 16. juni 2004, 09:18 »
Ja, særlig i din alder vil dette være av det gode ved at du bygger opp et veldig allsidig grunnlag, så se lyst og positivt på det! Smiley

Utlogget Bigmc

• Pratsom bruker
  • Honnør: 81
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 16. juni 2004, 15:42 »
jobbet selv som avløyser på gård og mye av arbeidet kan sies å være bra trening. Så det er bare å stå på. Der finnes veldig mange sterke bønder der ute. Når det gjelder mat inntak så er det ikke det mest viktige når man gjør fysisk arbeid men det er å få i seg nok væske er nok viktigere uten at jeg skal påstå noe.
MÅL: 312,5 i benkpress

Jeg er benkpresser og stolt av det.
Benkpress er toppidrett

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!