Skrevet av Emne: Utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag  (Lest 1385 ganger)

Utlogget Kapteinkanon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag
« : 21. november 2011, 22:50 »
Lurer på om det er bra å trene utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag. er det greit i forhold til å øke i muskelmasse samtidig som man forbrenner fett? og i hvilken rekkefølge bør jeg da gjennomføre dette? Huh

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag
« #1 : 23. november 2011, 23:54 »
Jeg ville gjort det på forskjellige dager, fordi det kan ofte bli for mye på en dag. Men hvis du gjør begge ting på en dag så ville jeg hatt kondisjonstreningen først og deretter styrketreningen. Kondisjonstreningen blir som en lang oppvarming:)

Løper du eller driver med kondisjonstrening som går mye på beina ville jeg kombinert dette med en overkroppsøkt. Hard kondisjonstrening f.eks løping og beintrening er sjelden en bra kombinasjon.

Rekkefølgen mener jeg er litt flisespikkeri. Tren de utholdenhet og styrke på forskjellige dager og du får mer utbytte av begge øktene.

Du kan sjekke bloggen min for flere tips om trening av utholdenhet og styrketrening runningman.blogg.no
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Kapteinkanon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag
« #2 : 24. november 2011, 03:45 »
Takk for et meget tilfredstillende svar  Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Utholdenhetstrening og styrketrening på samme dag
« #3 : 25. november 2011, 01:31 »
Helt uenig i svaret du har fått. Kondisjonstrening bør alltid komme etter styrketrening. Trener du kondisjonstrening før styrketrening vil du garantert oppleve at kondisjonstreningen går utover styrketreningen fordi du er sliten. Man kan ikke se på det som en lang oppvarming. Kroppen blir sliten av skikkelig kondisjonstrening. Oppvarming er bare for å varme opp kroppen, ikke gjøre den sliten.

Når det gjelder trening bør alltid det tyngste komme først. Knebøy er tyngre enn gående utfall. Gående utfall er tyngre enn jogging. Jogging er tyngre enn gåing. Man jobber seg alltid nedover i vektmotstand (etter oppvarming, selvsagt).

Om du bør trene begge deler på samme dag i det hele tatt, avhenger av hva slags kondisjonstrening det er snakk om. De fleste vil nok oppleve det som lettere å trene kondisjonstrening på en egen dag dersom det er snakk om veldig hard kondisjonstrening. 4x4 intervall etter en knebøyøkt er neppe optimalt, for å si det sånn. Da er det hyggeligere å ta det på en hviledag, eller etter en litt roligere styrkeøkt. Men skal du trene 40 min. lange sekvenser med rolig langkjør er det gjerne greit å ta det etter styrkebiten.

Kort sagt: Styrketrening først, kondisjonstrening etter. Når du vil ta kondisjonstrening vurderer du selv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!