Skrevet av Emne: L-Glutamin. Nødvendig?  (Lest 3991 ganger)

Utlogget inaktiv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 146

L-Glutamin. Nødvendig?
« : 30. november 2011, 19:42 »
Pleier å slenge to t-skjeer L-glutamin i proteinshaken etter trening. Annet en det består den bare av 100% whey protein. Spørsmålet er om glutaminen virkelig er nødvendig?
19 år, 100 kg
Knebøy: 200kg
Benkpress: 140kg
Markløft: 250kg
Militærpress: 80kg

Utlogget KaiRoger

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: L-Glutamin. Nødvendig?
« #1 : 30. november 2011, 19:43 »
Jeg syns det er ganske smyyd, føler kroppen henter seg raskere inn igjen etter en heftig power-økt med bra trøkk!

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: L-Glutamin. Nødvendig?
« #2 : 01. desember 2011, 13:22 »
Nødvendig: i teorien nei.
L-glutamine er en aminosyre som du får i deg via proteinrik mat (kjøtt etc),  proteiner består av aminosyrer.
Prinsippet ved å ta dette i tilskudd er for å hindre at katabolisme skal oppstå (Katabolisme er når muskelvev (generellt molekyler) brytes ned i kroppen), noe som man fint kort kan forklare ved å kalle tilskuddet "anti-katabolsk". Viktigheten av dette som tilskudd om man spiser riktig og nok er jeg usikker på, men man kan se på det som en "hel-gardering" for å unngå overnevnte. Er vel også nevnt at L-glutamine som taes i tilskudd skal fremskynde og gjøre innhentingen (restitusjonen) bedre.     ( http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-06162005-142747/unrestricted/Piattoly_thesis.pdf ) ; noe lektyre angående sistnevnte.

Har også lest at stresshormoner (kortisol, DHA) forbruker L-glutamine, noe som ved stressende dager der man ikke inntar næring kan virke inn katabolsk. Hvor lang tid det tar før man havner i katabolsk stadie vet jeg desverre ikke, men kan ikke se for meg dette skjer umiddelbart grunnet en stressende hverdag iblant og en kort periode med lite tilgang på næring, men trolig over en viss tidsperiode. Men dette stiller jeg meg blankt på, så skal ikke uttale meg om dette da det blir mye synsing.


Hiver delvis dette med som en "bump" da kanskje noen har mer å tilføye temaet Smiley

Utlogget mirin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: L-Glutamin. Nødvendig?
« #3 : 01. desember 2011, 14:34 »
Noen som vet om du får i deg nok gjennom Opti-Men og Whey 100% Gold Standard Protein? Vet ikke hvor mye Opti-Men'en har, men Whey'en har iallefall 4g.

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: L-Glutamin. Nødvendig?
« #4 : 01. desember 2011, 14:40 »
Nødvendig: i teorien nei.
L-glutamine er en aminosyre som du får i deg via proteinrik mat (kjøtt etc),  proteiner består av aminosyrer.
Prinsippet ved å ta dette i tilskudd er for å hindre at katabolisme skal oppstå (Katabolisme er når muskelvev (generellt molekyler) brytes ned i kroppen), noe som man fint kort kan forklare ved å kalle tilskuddet "anti-katabolsk". Viktigheten av dette som tilskudd om man spiser riktig og nok er jeg usikker på, men man kan se på det som en "hel-gardering" for å unngå overnevnte. Er vel også nevnt at L-glutamine som taes i tilskudd skal fremskynde og gjøre innhentingen (restitusjonen) bedre.     ( http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-06162005-142747/unrestricted/Piattoly_thesis.pdf ) ; noe lektyre angående sistnevnte.

Har også lest at stresshormoner (kortisol, DHA) forbruker L-glutamine, noe som ved stressende dager der man ikke inntar næring kan virke inn katabolsk. Hvor lang tid det tar før man havner i katabolsk stadie vet jeg desverre ikke, men kan ikke se for meg dette skjer umiddelbart grunnet en stressende hverdag iblant og en kort periode med lite tilgang på næring, men trolig over en viss tidsperiode. Men dette stiller jeg meg blankt på, så skal ikke uttale meg om dette da det blir mye synsing.


Hiver delvis dette med som en "bump" da kanskje noen har mer å tilføye temaet Smiley

Jeg elsker å lese ting som gjør meg smartere. "Finner sine anatomi bøker å leser ivrig"

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: L-Glutamin. Nødvendig?
« #5 : 01. desember 2011, 17:06 »
Noen som vet om du får i deg nok gjennom Opti-Men og Whey 100% Gold Standard Protein? Vet ikke hvor mye Opti-Men'en har, men Whey'en har iallefall 4g.
Spiser du nok og riktig på siden får du i deg nok deretter, er også en god andel L-glutamine i Whey'n. Opti-Men vet jeg ikke, men står trolig på etiketten(?) Mengde man burde ha pr/dag er jeg også usikker på, men kan huske å ha lest 15-20g, pr måltid noe som er fint oppnåelig med et bra kosthold. Der det er proteiner er det aminosyrer Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!