Skrevet av Emne: rett etter trening  (Lest 2038 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: rett etter trening
« #15 : 16. juni 2004, 12:49 »
okey  biggrin

er det nok for meg å ta 40 gram 15-20 min etter trening, når jeg tar 20 g om morgenen, og 20 gram en halvtime før trening? jeg veier 83 kg.


Pass på å få i deg bra med mat i etterkant av dette også. Ta gjerne en ny skake + noe karbs ytterligere en halvtime senere, og så en bra måltid mat 1 times tid etter dette igjen. Mat etter trening er UTROLIG viktig!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Løe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: rett etter trening
« #16 : 16. juni 2004, 12:52 »
Får vel prøve å skaffe meg maltodextrin da.
Har prøvd fruktsukker det var umulig å drikke, søtere enn melis!!

Hvor får man tak i maltodextrin da?? hva er det egentlig??

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: rett etter trening
« #17 : 16. juni 2004, 12:53 »
Jeg har prøvd noe pulver med raske karbs som har smakt litt i søteste laget for meg, men maltodextrin (feks. det fra Danlab) smaker nesten ikke i det hele tatt, og 90-100 gram glir rett ned. Sånn som dette: Drikke

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: rett etter trening
« #18 : 16. juni 2004, 13:03 »
Får vel prøve å skaffe meg maltodextrin da.
Har prøvd fruktsukker det var umulig å drikke, søtere enn melis!!

Hvor får man tak i maltodextrin da?? hva er det egentlig??

Du får tak i det på flere webshops her i Norge, og veldig billig.
En ledende ekspert på kosttilskudd -Dr Rehan Jalali- sier dette om maltodextrin:

"Maltodextrin is a very low cost ingredient derived from corn. Although it is considered a complex carbohydrate and a glucose polymer, it has a very high glycemic index rating (this is a rating which determines how your blood sugar and hence insulin responds after ingesting carbohydrates). In fact, maltodextrin's rating on the glycemic scale is right up there with maltose which is glucose + glucose. That means it can cause a large insulin response which would be beneficial after a weight training workout but not beneficial other times of the day."

http://www.tsrf.com/supplements/supplements_malt.htm (dette er en web-site om tilskudd som anbefales)


Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

SV: rett etter trening
« #19 : 16. juni 2004, 13:17 »



Pass på å få i deg bra med mat i etterkant av dette også. Ta gjerne en ny skake + noe karbs ytterligere en halvtime senere, og så en bra måltid mat 1 times tid etter dette igjen. Mat etter trening er UTROLIG viktig!!

okey... da tar jeg enda en shake en halvtime etter det igjen, også spiser jeg en ordentlig middag en time etter det igjen.

hvorfor er det lurt å ta proteinpulver før trening? er det egentlig vits? 
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: rett etter trening
« #20 : 16. juni 2004, 13:22 »
Det viser seg at det har god effekt å ta protein også før trening (ca. 30 minutter). Forskning viser at dette faktisk er viktigere enn å ta det etter trening! Så ta noe før, og bra med protein etter.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: rett etter trening
« #21 : 16. juni 2004, 13:29 »


hvorfor er det lurt å ta proteinpulver før trening? er det egentlig vits? 

Dette hersker det ikke fullstendig enighet om.

Hvis du har spist bra (både karbohydrater og protein) 2 timer før trening, er det ikke sikkert du har behov for det. Enkelte hevder likevel at det er gunstig å sikre at kroppen har "tilgjengelig" viktige aminosyrer når en tung styrkeøkt gjennomføres (eller annen trening, for den saks skyld). Det er ikke snakk om at du behøver en stor mengde før trening, men kanskje 20-25 gram av et godt proteinpulver. Teorien er da at restitusjon etter trening vil starte med et litt bedre utgangspunkt, og at protein-nedbrytningen vil bli noe mindre enn uten et slikt tilskudd.

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men hvis jeg er i tvil om jeg har spist nok, tar jeg en liten shake en times tid før trening. Sikkert noen som har andre synspunkt/erfaringer på dette.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!