Skrevet av Emne: Jogge eller gå på morgenkardio?  (Lest 5614 ganger)

nann-rosita

  • Gjest
SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #15 : 17. juni 2004, 12:38 »


Tivoli sier jo at det totale fett-tapet vil bli større ved jogging enn ved gåing...men du mener altså at rask gange er den mest effektive måten å få bort fettet på?

(og igjen, IKKE ta hensyn til muskel-tap her, det jeg er interessert i er hvordan man raskest mulig går ned i fett%)
raskest mulig fettap; rask gange, raskest mulig ned i vekt; jogge... har aldri gått ned i fett% ved hejlp av jogging, kun pga rask gange, og kostholdet på det samme begge rundene

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #16 : 17. juni 2004, 13:38 »
Er enig i at rask gange er et fint alternativ, og det er slik jeg bedriver min egen kardio praksis. Men vil fremdeles benytte meg av min demokratiske, gudegitte rett til å mene at ved høyere intensitet, jo mer fett vil du forbrenne. Mer av annet og, selvfølgelig. Og dette trenger ikke nødvendigvis gjøre så stor innvikrkning på fettprosenten. Men mengden fett som du forbrenner er større.
Jogger du en time, så forbrenner du kanskje 1000 kalorier (bare for å ta et rundt tall), hvorav kanskje 50% av dette er fett.
Går du en time, så forbrenner du kanskje 500 kalorier hvorav kanskje 70% av dette er fett.
Utifra dette regnestykket, som forøvrig ikke er satt opp med bakgrunn fra sikre tall, så vil du forbrenne 150% kalorier mer enn ved rolig gange.
Som sagt dette er bare provisorisk, og er egentlig et forsøk på å gjengi et eksempel som ble satt opp for meg av en lokal kostholds og trenings ekspert. Men hvis jeg har klart å formidle det budskapet som svever rundt i hodet mitt, så viser det iallefall poenget. Dvs at prosentandelen av fett som du forbrenner er kanskje mindre ved høyere intensitet, men at den totale kalori mengden du forbrenner er såpass mye større at du vil allikevel forbrenne mer "rent" fett enn ved bare å gå.

Men når alt kommer til alt, så er vi jo alle forskjellige, og siden du nevner at kondis ikke er din sterkeste side, så begynner du heller ved å gå, og hvis behovet melder seg, så kan du jo prøve med litt høyere intensitet etterhvert. Og bare for å gjenta det eneste som mine meddebattanter sikkert var enig i, husk gode sko  Wink

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #17 : 17. juni 2004, 15:29 »
Hvis man har en sykdom som gjør at en ikke kan gå, for eksempel lamhet, er det greit å løpe da?  Huh

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #18 : 17. juni 2004, 15:35 »
Hvis man har en sykdom som gjør at en ikke kan gå, for eksempel lamhet, er det greit å løpe da?  Huh
Hehe får vel si som Tivoli - husk gode sko Wink

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #19 : 17. juni 2004, 16:08 »
Hvis man har en sykdom som gjør at en ikke kan gå, for eksempel lamhet, er det greit å løpe da?  Huh

Da vil jeg anbefale roing med rullebåt, dvs en form for kajakk på hjul. Kan bli litt slitsomt i oppoverbakker, men når du skal nedover igjen, så merker du at det er verdt slitet.
God fornøyelse

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #20 : 17. juni 2004, 19:38 »


Tivoli sier jo at det totale fett-tapet vil bli større ved jogging enn ved gåing...men du mener altså at rask gange er den mest effektive måten å få bort fettet på?

(og igjen, IKKE ta hensyn til muskel-tap her, det jeg er interessert i er hvordan man raskest mulig går ned i fett%)

Tar og gjentar meg selv jeg:

"Hvis du løper i stedet for å gå på denne treningsrunden før frokost, vil det kreve så mye energi at fettcellene ikke når å frigi tilstrekkelig.....  ......Derfor er det mye bedre å gå, siden 80-90 prosent av energiforbruket da dekkes av fettforbrenningen." (Paulun, Fredrik: "Alt om fettforbrenning", Oslo: J.W. Cappelens Forlag AS 2002)
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #21 : 17. juni 2004, 20:06 »
Vel, på tide at jeg begrunner min tidligere påstand her, og jeg snakker nok også mot de fleste akkurat nå. Men ....

Det viser seg at man "forbrenner" av leucin (en meget anabol aminosyre) under høy-intensitet aerob-aktivitet, om man ser på dette under en kort periode etter aktiviteten(2-3 timer). Men; dersom man ser på en perioden som et helt døgn, så blir det noen helt annet. For i løpet av et døgn, vil denne forbrenningen ikke påvirke den totale leucin-balansen.

Det som skjer er følgende. Trener man på fastene mage, med høy intensitet, vil man minske proteinsyntesen, men man forandrer ikke protein-nedbrytingen. Høyintensitet ETTER frokost derimot påvirker IKKE proteinsyntesen, men proteinnedbrytningen øker. Og ikke nok med det, denne nedbrytingen fortsetter etter man har trent.

Summert, vil det derfor lønne seg å kjøre en kort og intensiv økt på tom mage i stedet for en lengre økt med moderat intensitet.

Merk at denne undersøkelsen ble gjort på utøvere som hadde et proteininntak over 20 E%.

Kort summert handler dette om proteinbalansen (forskjellen mellom proteinsyntese og proteinnedbrytning). Generelt gjelder det at jo lengre tid man lar det gå fra et måltid til aerobisk aktivitet, desto høyere fettforbrenning og bedre proteinbalanse.

Men antar jo at denne diskusjonen kan diskuteres lenge og vel .......
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Jogge eller gå på morgenkardio?
« #22 : 17. juni 2004, 23:30 »
Kan se ut for at denne diskusjonen kan fortsette ja, men jeg har iallefall blitt en del klokere  Wink Takker for alle svarene!  2thumbsup

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!