Skrevet av Emne: Treningsprinsipper  (Lest 3667 ganger)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Treningsprinsipper
« : 16. desember 2011, 20:18 »
De fleste i styrkeløftNorge trener vel etter mengdetreningsprinsippet, men finnes det andre prinsipper å trene etter?(Regner jeg med at det gjør).

Er vel ikke sikkert at å trene etter det prinsippet passer best for alle vel?
Ikke at jeg kritiserer den måten å trene på(viktig å understreke det før noen klikker på trynet mitt), men spør av nyskjerrighet.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Treningsprinsipper
« #1 : 16. desember 2011, 20:54 »
PRINCIPLES OF TRAINING

Så lenge man følger de "ekte" prinsippene i del A i linken kan man egentlig gjøre hva man vil. Mengdetreningsprinsippet som du kaller det er kun et resultat av måten Dietmar velger å følge prinsippene ovenfor.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Treningsprinsipper
« #2 : 16. desember 2011, 21:06 »
PRINCIPLES OF TRAINING

Så lenge man følger de "ekte" prinsippene i del A i linken kan man egentlig gjøre hva man vil. Mengdetreningsprinsippet som du kaller det er kun et resultat av måten Dietmar velger å følge prinsippene ovenfor.


Takk, interessant lesning!

Men denne her er vel diskutabel:

"The training programme must consist of a variety of elements, including cardiorespiratory
(aerobic) fitness, general strength, anaerobic fitness (power), speed,
neuro-muscular skills development, flexibility, and mental preparation".

Ikke mange som følger det der. Er vel kanskje ikke akkurat optimalt for styrkeløft.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Treningsprinsipper
« #3 : 16. desember 2011, 22:26 »
Ikke mange som følger det der. Er vel kanskje ikke akkurat optimalt for styrkeløft.
Nei, men så må man jo huske på at styrkeløft ligger ganske langt ut i spekteret. Og at det snakkes i relative begreper.

Mike Tuchscherer er tilhenger av av en viss utholdenhet hos styrkeløftere.
GPP Considerations for Strength Sports

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Treningsprinsipper
« #4 : 16. desember 2011, 23:27 »
"As an aside, there is a myth in strength sports (powerlifting in particular) that says any sort of “cardio” is muscle-wasting and catabolic in nature.  So people don’t do it for fear that they are losing muscle mass.  This not only is a myth, but it may even be the opposite of reality.  First the part that is true:  “cardio” work is catabolic in nature.  In fact, all exercise is catabolic in nature."

Dette er det mange som har litt angst for. Inkludert meg selv. Tongue


Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Treningsprinsipper
« #5 : 20. desember 2011, 21:33 »
Det hadde vært artig å vite hva du legger i "mengdetreningsprinsippet"?

Viss du mener som i at vi trener perioder med høyere mengde, så er dette noe de aller fleste idretter gjør, noen kaller det ressurstreningsperiode, noen kaller det mengdetreningsperiode og noen kaller det blodslit, men felles for alle idretter er at de trener mer (og generellt sett med litt lavere intenstitet)i disse periodene enn i en formtoppingsperiode. Grunnen til denne mengdetreningsperioden i styrkeløft er jo i hovedsak ganske enkel; det er, grovt sett, to faktorer som bestemmer styrke og det er muskelmasse og nevrale faktorer. Muskelmassen kan sees på som styrkepotensialet, større muskelmasse = større styrkepotensiale. Og for å øke muskelmassen må en muskel stimuleres tilstrekkelig. Dette gjøres ved hjelp av mye trening på en lav(ere) intensitet. På det viset vil man ha et bedre grunnlag for en høyere formtopp (styrke) ved neste formtoppingsperiode.

Selvsagt er det andre grunner til mengdetreningsperiode, som f.eks: for å styrke svakheter, ha variasjon i trening etc. Men disse er, i mine øyne, underordnet.

Edit: Så uansett idrett, eller treningsprogram så vil mengdetrening/ressurstrening være viktig. Og det er ikke det eneste prinsippet (er vel forsåvidt ikke et treningsprinispp) styrkeløftere bygger sin trening på.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Treningsprinsipper
« #6 : 20. desember 2011, 22:05 »
Det hadde vært artig å vite hva du legger i "mengdetreningsprinsippet"?

Viss du mener som i at vi trener perioder med høyere mengde, så er dette noe de aller fleste idretter gjør, noen kaller det ressurstreningsperiode, noen kaller det mengdetreningsperiode og noen kaller det blodslit, men felles for alle idretter er at de trener mer (og generellt sett med litt lavere intenstitet)i disse periodene enn i en formtoppingsperiode. Grunnen til denne mengdetreningsperioden i styrkeløft er jo i hovedsak ganske enkel; det er, grovt sett, to faktorer som bestemmer styrke og det er muskelmasse og nevrale faktorer. Muskelmassen kan sees på som styrkepotensialet, større muskelmasse = større styrkepotensiale. Og for å øke muskelmassen må en muskel stimuleres tilstrekkelig. Dette gjøres ved hjelp av mye trening på en lav(ere) intensitet. På det viset vil man ha et bedre grunnlag for en høyere formtopp (styrke) ved neste formtoppingsperiode.

Selvsagt er det andre grunner til mengdetreningsperiode, som f.eks: for å styrke svakheter, ha variasjon i trening etc. Men disse er, i mine øyne, underordnet.

Edit: Så uansett idrett, eller treningsprogram så vil mengdetrening/ressurstrening være viktig. Og det er ikke det eneste prinsippet (er vel forsåvidt ikke et treningsprinispp) styrkeløftere bygger sin trening på.


Det jeg la i mengdetreningsprinsippet var vel det at under et mengdeprogram er kroppen ganske kjørt hele tiden, og det er ikke så lett å ligge i overskudd og formen er mye ujevn helt til du starter med en oppkjøring, da blir jo formen mer stabil og det er lettere å ligge i overskudd. Er jo i denne biten at de store styrkeøkningene skjer.(?)

Etter et mengdetreningsprogram har du jo lagt et "grunnlag" kan man vel si? Vanskelig å forklare hva jeg mente, men det jeg la i det er at man legger dette grunnlaget for å så "finpusse" det med et oppkjøringsprogram.

Det jeg da lurte på var om det fantes flere måter å gjøre dette på. Andre "treningsmetoder" er kanskje et bedre ord. De kjører jo ikke dietmar i alle land liksom. Tongue
Men hvis det du sier om at det er sånn i alle idretter så er det vel kanskje ganske likt overalt.


Og et annet spørsmål: Styrkeløftere flest som ikke konkurrer på lang tid, kjører de bare mengdeprogram etter mengdeprogram, istedet for å starte på oppkjøring? Vil det ikke være lurt å kjøre en oppkjøring etter et mengdeprogram slik at du kan stille greiene enda litt høyere neste gang?

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Treningsprinsipper
« #7 : 20. desember 2011, 22:38 »
Dette er det mange som har litt angst for. Inkludert meg selv. Tongue
Det er vel ikke helt uten grunn, selv om noen er litt vel paranoide.

Det er verdt å merke seg dette i denne sammenhengen.

"Energy pathways, enzyme systems, muscle fiber types, and neuro-muscular
responses adapt specifically to the type of training to which they are subjected."

Siden vi styrkeløftere i EKSTREMT liten grad vil ha muskulære tilpasninger i retning utholdenhet er det ikke vanskelig å se at en times joggetur på 160 i puls kan være ugunstig. Men dette kan manipuleres ved at vi øker intensiteten til et slikt nivå at vi stimulerer type 2 og type 1b fibre til å utvikle hurtighet/eksplosivitet samtidig som man stimulerer hjertet til å få større slag volum.

På vgs likte jeg 30 sek intervaller med 15 sek pause veldig godt. Da kjørte vi 12 drag, 3 min pause, 10 drag, 2,5 min pause også 8 drag til slutt. Så lenge man ikke sprang på seg blodsyre på de første dragene så funket det bra. Smiley

Etter et mengdetreningsprogram har du jo lagt et "grunnlag" kan man vel si? Vanskelig å forklare hva jeg mente, men det jeg la i det er at man legger dette grunnlaget for å så "finpusse" det med et oppkjøringsprogram.
Dette med mengde/oppkjøring er en fortsettelse av teorien rundt superkompensasjon som følge av trening. Teorien er at man ikke bare kan oppnå superkompansjon av en enkelt økt men også av en lengre treningsperiode. Om du ser på figuren øverst på side 2 i linken så vil det si at mengdetreningen virker som "stimulus", i perioden vil du lagre "fatigue", så når man starter med oppkjøring og får mer overskudd vil man oppnå "compensation" slik at man får "overcompensation" til stevnet.

Det jeg da lurte på var om det fantes flere måter å gjøre dette på. Andre "treningsmetoder" er kanskje et bedre ord. De kjører jo ikke dietmar i alle land liksom. Tongue
Men hvis det du sier om at det er sånn i alle idretter så er det vel kanskje ganske likt overalt.
Det er mange måter å gjøre det på. Om du ser på forskjellige programmer som er lagt opp for styrkeøkninger vil du dog kjenne igjen en god del felles trekk. Høyere antall rep i starten av programmene kontra færre mot slutten f.eks. Som jo er mengde til oppkjøring i praksis.

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Treningsprinsipper
« #8 : 20. desember 2011, 22:39 »

Det jeg la i mengdetreningsprinsippet var vel det at under et mengdeprogram er kroppen ganske kjørt hele tiden, og det er ikke så lett å ligge i overskudd og formen er mye ujevn helt til du starter med en oppkjøring, da blir jo formen mer stabil og det er lettere å ligge i overskudd. Er jo i denne biten at de store styrkeøkningene skjer.(?)

Etter et mengdetreningsprogram har du jo lagt et "grunnlag" kan man vel si? Vanskelig å forklare hva jeg mente, men det jeg la i det er at man legger dette grunnlaget for å så "finpusse" det med et oppkjøringsprogram.

Det jeg da lurte på var om det fantes flere måter å gjøre dette på. Andre "treningsmetoder" er kanskje et bedre ord. De kjører jo ikke dietmar i alle land liksom. Tongue
Men hvis det du sier om at det er sånn i alle idretter så er det vel kanskje ganske likt overalt.


Og et annet spørsmål: Styrkeløftere flest som ikke konkurrer på lang tid, kjører de bare mengdeprogram etter mengdeprogram, istedet for å starte på oppkjøring? Vil det ikke være lurt å kjøre en oppkjøring etter et mengdeprogram slik at du kan stille greiene enda litt høyere neste gang?

Skjønner hva du mener Smiley Og du har rett i det.
De kjører ikke dietmar i alle land nei, men dietmar er jo bare mannen som lager programmene, det er uendelige variasjoner innad i program han lager og, i hvertfall de jeg har sett. Så et mengdeprogram kan være totalt forskjellig fra et annet. Bare de grunnleggende prinsippene er like, stor treningsmengde som gradvis redusere mens intensitetet økes, stor variasjon som gradvis reduseres til mer spesifisitet. Intensitetsmessig ligger man som regel mellom ca 60-85% av 1RM, og rundt 6-12 reps, mer i den nedre delen av skalaen kanskje, og noen ganger under 6 og. Viss du har dette som grunnlag, så kan du egentlig sette opp et mengdeprogram som du vil. Og dette gjøres på mange forskjellige måter rundt om i verden, men prinsippene er de samme, merkelappene er bare forskjellige. Du ser jo på artikkelen som the child linket til at der står det om general preparation og specific preparation, og du ser også hvordan intensiteten og mengden går opp og ned. Dette er grunnleggende prinsipper som har eksistert leeeenge (se bompa, matvejev og de karene der), så hvordan du gjør det innenfor disse er litt opp til deg ;-)

PS: ikke heng meg om ikke alt er 100% her, lang dag på jobb, men håper du skjønner sånn noenlunde hvordan det er. Hovedpoenget er at det vi kaller dietmarprogram, er bare program en person har satt opp etter disse prinsippene.

Når det kommer til det med styrkeløftere som ikke konkurrerer på en stund, så har du delvis et poeng, det vil være lurt å i det minste slippe opp litt på mengden og øke intensiteten litt, sånn at man ikke mister formen helt. Her kommer de nevrale faktorene inn som må trenes for å øke i styrke. Men styrkeløftere som ikke konkurrerer på lang tid vil nok ikke kjøre noen sånne 12-ukers oppkjøringsprogram, men heller perioder der de slipper litt opp på mengden og øker intensiteten. Dette ser du også i noen av de mengdeprogrammene som ligger ute, der det er redusert mengde og noen drakt-økter etterhvert i programmet. Men egentlig er det jo ikke noe svart/hvitt skille mellom mengde- og oppkjøringsprogram heller, slutten på et "mengdeprogram" kan ha lavere treningsmengde enn starten på et "oppkjøringsprogram" f.eks.

Håper jeg i alle fall delvis svarer på det du spør om :-) si i fra viss det er noe du ikke skjønner Wink

Utlogget Champions

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

Sv: Treningsprinsipper
« #9 : 20. desember 2011, 22:47 »
Kakesmule Grin
Stats:
18 år (96 mod)
182 cm
86 kg (13.12.14)

Maksløft:                               
Knebøy:       177,5kg            13.12.2014
Benkpress:   110kg               23.11.2013             
Markløft:      190kg               13.12.2014


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102203.0

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Treningsprinsipper
« #10 : 21. desember 2011, 00:26 »
Yes, takk til dere begge for svar! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!