Ifht absolutte gevinster var krigen i smaleste tenkelige forstand negativ for den amerikanske økonomien. Ifht relative gevinster var den positiv. Ifht både absolutte og relative gevinster var ettermælet krigen resulterte i - altså krigen i bredere forstand - positivt for den amerikanske økonomien.
Nei, på ingen måte. Om USA hadde lagt om politikken sin, eller unnlatt å forandre den tidlig på 1900-tallet, så ville USA uansett vært den ledende økonomien, krig eller ikke. Tyskland kunne selvfølgelig vært den ledende også, men siden de klarte å starte(være med på å starte) to verdenskriger, så ødela de litt for seg selv.
La meg ta et eksempel for å illustrere mitt poeng:
Du skal på date med den fineste dama i verden. I den forbindelse har du to valg. du kan velge å ta henne med på middag på en sinnsykt dyr restaurant, eller du kan bli hjemme å ha sex med denne dama.
Det første valget koster deg veldig mye, men leder til sex.
Det andre valget koster deg ingenting, og leder til sex.
Hvilket velger du? "Middagen førte til sex"
Du kan selvsagt møte den nokså brede enigheten blant fagfolk med et "Hahaha", men det er ikke veldig overbevisende

Det spørs selvfølgelig hvordan man ser på det. Etter min mening opplevde ikke amerikanere økonomisk vekst under andre verdenskrig, og krigen kan derfor heller ikke ha reddet den amerikanske økonomien. Staten USA derimot opplevde økonomisk vekst, da innbyggerne ble svært flinke til å produsere våpen og andre ting krigen krevde.
Ser man på denne kan man tenke seg hvor økningene kom:
GDP = private consumption +
gross investment +
government spending + (
exports − imports)
Fra din link:
With wages rising about 65 percent over the course of the war, this limited success in cutting the rate of inflation meant that many American civilians enjoyed a stable or even improving quality of life during the war (Kennedy, 641).
Improvement in the standard of living was not ubiquitous, however. In some regions, such as rural areas in the Deep South, living standards stagnated or even declined, and according to some economists, the national living standard barely stayed level or even declined (Higgs, 1992).