Skrevet av Emne: SHEIZE! USA inn i Syria?  (Lest 6971 ganger)

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #15 : 18. desember 2011, 11:34 »
Tenk deg hvor mange arbeidsplasser dette kunne skapt da, førstehjelp til økonomien Tongue Keynesianisme i praksis.

Virkelig? Wow... ok. Kjenner jeg blir ganske oppgitt nå... må ha vært slik Luke Wilson følte seg i filmen Idiocracy.

Melder meg ut av debatten, skal la dere unger få holde på med de svært så sannsynlige politiske analysene deres.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #16 : 18. desember 2011, 14:00 »
Virkelig? Wow... ok. Kjenner jeg blir ganske oppgitt nå... må ha vært slik Luke Wilson følte seg i filmen Idiocracy.

Melder meg ut av debatten, skal la dere unger få holde på med de svært så sannsynlige politiske analysene deres.

Dette er det faktisk mange kjente økonomer som tror, og USA har drevet på med den slags politikk lenge(Edit: Så nå vet du hvordan jeg har det). Men når det er sagt tror jeg ikke Usa gidder å begynn på et nytt Irak nå.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #17 : 18. desember 2011, 22:02 »
Forskjellen på USA før andre verdenskrig og USA per idag er at USA før andre verdenskrig faktisk produserte greier selv. Så ja, den krigen ga økonomien et megakick. En større krig per idag ville overhodet ikke hatt en lignende innvirkning på økonomien deres.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #18 : 18. desember 2011, 22:43 »
Så ja, den krigen ga økonomien et megakick.

Feil.

En større krig per idag ville overhodet ikke hatt en lignende innvirkning på økonomien deres.

En større krig i dag ville tjent de som lager våpen. Og det ville skapt flere arbeidsplasser i våpenindustrien og i militæret. Men jo, en større krig i dag ville hatt samme virkning på økonomien som alle foregående kriger. En negativ virkning.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #19 : 19. desember 2011, 23:44 »
Vi snakker om USA nå, ikke sant? Isåfall: Tull og tøys. Hvis du definerer krigen kun som de faktiske krigshandlinger har du selvsagt rett i at våpenprodusenter skilte seg ut som gevinstmottakere. Tar du imidlertid med dens implikasjoner er du på ville veier. USA håvet inn i etterkant, ikke minst som følge at de relative fortrinnene nærmest uberørte egne ressurser (igjen, i bred forstand) ga for ettermælet og situasjonen i Europa.

For en helt grunnleggende innføring, se denne.

Og nei, et tilsvarende scenario per idag ville ikke hatt samme innvirkning. Platetektonikken er forskjøvet.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #20 : 19. desember 2011, 23:52 »
Vi snakker om USA nå, ikke sant? Isåfall: Tull og tøys. Hvis du definerer krigen kun som de faktiske krigshandlinger har du selvsagt rett i at våpenprodusenter skilte seg ut som gevinstmottakere. Tar du imidlertid med dens implikasjoner er du på ville veier. USA håvet inn i etterkant, ikke minst som følge at de relative fortrinnene nærmest uberørte egne ressurser (igjen, i bred forstand) ga for ettermælet og situasjonen i Europa.

Og nei, et tilsvarende scenario per idag ville ikke hatt samme innvirkning. Platetektonikken er forskjøvet.

Mener du at andre verdenskrig var bra for den amerikanske økonomien?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #21 : 19. desember 2011, 23:59 »
For en helt grunnleggende innføring, se denne.

Sitat
The war decisively ended the depression itself.

Hahaha...

Sitat
the war's global scale severely damaged every major economy in the world except for the United States, which thus enjoyed unprecedented economic and political power after 1945.

Nettopp. Er dette det samme som at andre verdenskrig var bra for den amerikanske økonomien? Nei. Den var dårlig for alle andre, og derfor dårlig for USA selv. Bare mindre dårlig for USA.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #22 : 20. desember 2011, 00:39 »
Ifht absolutte gevinster var krigen i smaleste tenkelige forstand negativ for den amerikanske økonomien. Ifht relative gevinster var den positiv. Ifht både absolutte og relative gevinster var ettermælet krigen resulterte i - altså krigen i bredere forstand - positivt for den amerikanske økonomien.

Du kan selvsagt møte den nokså brede enigheten blant fagfolk med et "Hahaha", men det er ikke veldig overbevisende  Wink

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #23 : 20. desember 2011, 09:53 »
Ifht absolutte gevinster var krigen i smaleste tenkelige forstand negativ for den amerikanske økonomien. Ifht relative gevinster var den positiv. Ifht både absolutte og relative gevinster var ettermælet krigen resulterte i - altså krigen i bredere forstand - positivt for den amerikanske økonomien.

Nei, på ingen måte. Om USA hadde lagt om politikken sin, eller unnlatt å forandre den tidlig på 1900-tallet, så ville USA uansett vært den ledende økonomien, krig eller ikke. Tyskland kunne selvfølgelig vært den ledende også, men siden de klarte å starte(være med på å starte) to verdenskriger, så ødela de litt for seg selv.

La meg ta et eksempel for å illustrere mitt poeng:


Du skal på date med den fineste dama i verden. I den forbindelse har du to valg. du kan velge å ta henne med på middag på en sinnsykt dyr restaurant, eller du kan bli hjemme å ha sex med denne dama.

Det første valget koster deg veldig mye, men leder til sex.
Det andre valget koster deg ingenting, og leder til sex.

Hvilket velger du? "Middagen førte til sex"

Du kan selvsagt møte den nokså brede enigheten blant fagfolk med et "Hahaha", men det er ikke veldig overbevisende  Wink

Det spørs selvfølgelig hvordan man ser på det. Etter min mening opplevde ikke amerikanere økonomisk vekst under andre verdenskrig, og krigen kan derfor heller ikke ha reddet den amerikanske økonomien. Staten USA derimot opplevde økonomisk vekst, da innbyggerne ble svært flinke til å produsere våpen og andre ting krigen krevde.

Ser man på denne kan man tenke seg hvor økningene kom:

GDP = private consumption + gross investment + government spending + (exports − imports)

Fra din link:

With wages rising about 65 percent over the course of the war, this limited success in cutting the rate of inflation meant that many American civilians enjoyed a stable or even improving quality of life during the war (Kennedy, 641). Improvement in the standard of living was not ubiquitous, however. In some regions, such as rural areas in the Deep South, living standards stagnated or even declined, and according to some economists, the national living standard barely stayed level or even declined (Higgs, 1992).
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #24 : 20. desember 2011, 11:03 »
Du skal være forsiktig med bastant kontrafaktisk historieskriving. Ja, USA hadde vært den største økonomien uansett, men det er vanskelig å vite om de hadde opplevd samme vekst, på samme måte. En ting er sikkert og visst, etterspørselssituasjonen internasjonalt hadde vært langt mindre gunstig, og USAs relative fortrinn som nokså uberørt altså langt mindre.

Anekdotiske argumenter om puling og dates er artige nok, men lite overførbare her. Skjønt, hadde verden bestått av kun to stater med gitte interesser og fullstendig informasjonsflyt hadde det kanskje hatt noe for seg.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #25 : 20. desember 2011, 11:19 »
Du skal være forsiktig med bastant kontrafaktisk historieskriving.

Selvfølgelig. Med utgangspunkt i hendelser før Første verdenskrig er det allikevel noen vendinger som er mer sannsynlige. Men at alle hadde vært bedre stilt uten krig og mindre keynesianisme er fakta.

En ting er sikkert og visst, etterspørselssituasjonen internasjonalt hadde vært langt mindre gunstig,

Vær vennlig å forklar.

Anekdotiske argumenter om puling og dates er artige nok, men lite overførbare her. Skjønt, hadde verden bestått av kun to stater med gitte interesser og fullstendig informasjonsflyt hadde det kanskje hatt noe for seg.

Jeg håper du skjønte at det var et generisk(altså forenklet for å få frem poenget) eksempel, hvor middagen var krigen og sexen var økonomisk vekst.

At krig er dårlig for økonomien er selvsagt og egentlig ganske rart at det trengs å diskuteres engang.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget erikv2

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #26 : 20. desember 2011, 11:34 »
Ifht absolutte gevinster var krigen i smaleste tenkelige forstand negativ for den amerikanske økonomien. Ifht relative gevinster var den positiv. Ifht både absolutte og relative gevinster var ettermælet krigen resulterte i - altså krigen i bredere forstand - positivt for den amerikanske økonomien.

Du kan selvsagt møte den nokså brede enigheten blant fagfolk med et "Hahaha", men det er ikke veldig overbevisende  Wink

Hva slags økonomisk logikk bruker du for å argumentere for at krig kan være et netto positivt for en økonomi? At GDP går opp er ikke det samme som en sterkere økonomi.

For å finansiere en krig må man ta kapital og arbeidskraft fra den produktive sektoren av økonomien og sette dem til arbeid med å lage bomber,fly,våpen, ammunisjon og annet krigs materiell. A lage krigs materiell har den samme økonomiske nytteverdien som å betale mennesker for å grave et hull, for så å betale andre for å fylle det opp. Bare keynesians kan tro dette er en god idé.

at det er "bred enighet" om økonomiske spørsmål generelt er irrelevant når den "brede enigheten" stammer fra en økonomisk skole som er grunnleggende gal.

det var også "bred enighet" i 2006 at verden ikke var på vei inn i en finanskrise. "bred enighet" er ofte ikke verdt noe som helst.

USA hadde selvfølgelig vært enda rikere i dag om den ikke hadde kjempet ww1, ww2, korea, vietnam, somalia, irak 1, afghanistan, irak 2 osv osv. Det er frihet og markeder som skaper velstand, ikke sentral økonomisk planlegging (som er det man får under krig).

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #27 : 20. desember 2011, 11:52 »
Les innleggene mine igjen.

Som jeg har skrevet i minst to av dem, jeg snakker "krig" i bred forstand. Det er selvsagt riktig at krig i snevert mulig fortstand medfører et netto tap. Men at den situasjonen nettopp krigen baner vei for - altså krigen i bredere forstand - kan legge grunnlaget for en vekst som ellers ikke ville vært til stede er alt annet enn kontroversiell.

Edit: Og om det skulle være noen tvil, det at krig (igjen, i bred forstand) kan ha en positiv innvirkning på økonomien til enkelte (deltagende) land er et unntak heller enn en regel. For USAs del var det rett og slett flaks mtp hvordan krigen utspilte seg og forholdene i etterkant. For andre vinnernasjoner som Storbritannia, Sovjet og Frankrike hadde krigen katastrofale innvirkninger på økonomien (så vel som mer eller mindre alle andre områder). Og som jeg skrev i første innlegg, en ny storkrig ville vært en katastrofal belastning for USA.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #28 : 20. desember 2011, 20:00 »
Les innleggene mine igjen.

Som jeg har skrevet i minst to av dem, jeg snakker "krig" i bred forstand. Det er selvsagt riktig at krig i snevert mulig fortstand medfører et netto tap. Men at den situasjonen nettopp krigen baner vei for - altså krigen i bredere forstand - kan legge grunnlaget for en vekst som ellers ikke ville vært til stede er alt annet enn kontroversiell.

Edit: Og om det skulle være noen tvil, det at krig (igjen, i bred forstand) kan ha en positiv innvirkning på økonomien til enkelte (deltagende) land er et unntak heller enn en regel. For USAs del var det rett og slett flaks mtp hvordan krigen utspilte seg og forholdene i etterkant. For andre vinnernasjoner som Storbritannia, Sovjet og Frankrike hadde krigen katastrofale innvirkninger på økonomien (så vel som mer eller mindre alle andre områder). Og som jeg skrev i første innlegg, en ny storkrig ville vært en katastrofal belastning for USA.

Ja greit det, men vennligst forklar:

En ting er sikkert og visst, etterspørselssituasjonen internasjonalt hadde vært langt mindre gunstig,
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: SHEIZE! USA inn i Syria?
« #29 : 20. desember 2011, 20:32 »
Ja greit det, men vennligst forklar

Forklaring: Det jeg skrev om etterspørselsituasjonen (internasjonalt) som gunstig er rett og slett feil. Litt usikker på hvordan jeg tenkte når jeg skrev det setningen ...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!