Skrevet av Emne: Teknikk: Markløft  (Lest 45270 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Teknikk: Markløft
« #15 : 21. desember 2011, 23:42 »
Denne fortjener å bli sticky Smiley Bra initiativ!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget petter87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Teknikk: Markløft
« #16 : 22. desember 2011, 00:46 »
spor
"yo moms buy heroin, with no hands I'm smackin' her"

24 år
185 cm
85 kg

BP: 95kg
KB: 110kg
ML: 150kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=111633.msg1700834;topicseen#new

Utlogget Brock Landers

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Teknikk: Markløft
« #17 : 22. desember 2011, 00:54 »
Hiver meg på her i håp om noen tips siden det virker som du har god peiling på hva du snakker om.
Et av problemene mine i mark er at den blir strakere jo tyngre jeg går. Kjørte i dag "tung" mark for første gang på ei stund etter å kjørt lett en periode (o.h grep uten reimer) for å prøve å forbedre teknikk og et mildt sagt dårlig grep.
Teknikken og trøkket føles veldig bra på de første setta, men over 140kg blir den bare gradvis strakere uten at jeg klarer å korrigere fullgodt.
Høres dette jævlig rart ut?
Eventuelt noen tips?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Teknikk: Markløft
« #18 : 22. desember 2011, 01:16 »
Hiver meg på her i håp om noen tips siden det virker som du har god peiling på hva du snakker om.
Et av problemene mine i mark er at den blir strakere jo tyngre jeg går. Kjørte i dag "tung" mark for første gang på ei stund etter å kjørt lett en periode (o.h grep uten reimer) for å prøve å forbedre teknikk og et mildt sagt dårlig grep.
Teknikken og trøkket føles veldig bra på de første setta, men over 140kg blir den bare gradvis strakere uten at jeg klarer å korrigere fullgodt.
Høres dette jævlig rart ut?
Eventuelt noen tips?

Som nevnt tidligere, film alle løftene under en økt både lett og tung så blir det lettere å analysere. Høres ut som du kompenserer for et svak punkt sånn på sparket eller teknikken ikke er helt i parr på tyngre vekter, hvordan ser de andre øvelsene dine ut og hva slags program kjører du? Har du hatt noen tidligere skader?

Utlogget Brock Landers

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Teknikk: Markløft
« #19 : 22. desember 2011, 02:32 »
Som nevnt tidligere, film alle løftene under en økt både lett og tung så blir det lettere å analysere. Høres ut som du kompenserer for et svak punkt sånn på sparket eller teknikken ikke er helt i parr på tyngre vekter, hvordan ser de andre øvelsene dine ut og hva slags program kjører du? Har du hatt noen tidligere skader?
Du kan nok være inne på noe der. Har i alle år slitt med en dårlig rygg, noe som er blitt ufattelig mye bedre etter at jeg turte å begynne å trene ryggen hardere med bla mark. Tar det likevel litt forsiktig med marken og prøver å øke kontrollert, enda ikke kjørt til failure.
Kjører ikke noe fast program. Er i utgangspunktet bokser som er over snittet glad i styrketrening+at jeg jobber turnus i nordsjøen så da er det erfaringsmessig litt vanskelig å følge et langsiktig styrkeprogram. Er på jobb så har ikke mulighet til å laste opp video nå, men flott om jeg kunne gjort det når jeg er hjemme igjen for en tilbakemelding.
Litt usikker på hvilke av mine andre øvelser du synes er relevant. Kjører ikke tung bøy for tida, kun frontsquats etter anbefalninger fra en PT som mente jeg hadde en del stiv musklatur som følge av ryggproblemer. For ryggen er det vel ellers stort sett varianter av roing og chins det går i for tida.
Takk for svar forresten!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Teknikk: Markløft
« #20 : 22. desember 2011, 11:51 »
Ser ut som du må avstive div muskulatur, anbefaler at du kjøper en skumrulle og løsner opp litt

http://myrevolution.no/rumble-roller-original

Er du ofte sliten i korsryggen sånn etter en treningsøkt? Eller er du sliten i korsryggen i det du skal trene en øvelse? Kan se for meg om du får jobbet litt mer med å få kontakt og aktivering av posterior chain så bør ting løse seg mye lettere, men vil gjerne se video når det blir mulig ja!

Utlogget Brock Landers

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Teknikk: Markløft
« #21 : 22. desember 2011, 13:32 »
Ser ut som du må avstive div muskulatur, anbefaler at du kjøper en skumrulle og løsner opp litt

http://myrevolution.no/rumble-roller-original

Er du ofte sliten i korsryggen sånn etter en treningsøkt? Eller er du sliten i korsryggen i det du skal trene en øvelse? Kan se for meg om du får jobbet litt mer med å få kontakt og aktivering av posterior chain så bør ting løse seg mye lettere, men vil gjerne se video når det blir mulig ja!
Hvor sliten jeg er i korsryggen etter økta varierer avhengig av volum. Mange sett/reps på lav/moderat vekt gjør meg mere sliten/stiv enn få sett/reps på tyngre vekter.
Prøver å ikke være særlig sliten i rygg før jeg kjører mark siden jeg er redd for å da slurve med teknikk og skade ryggen.
Har som sagt nå kjørt lett mark under en mengdeperiode med overhåndsgrep uten reimer for å prøve å forbedre teknikk og grep. Da blir belastningen for lav til at jeg blir skikkelig sliten i korsrygg. Den tunge økta i går merkes egentlig lite på rygg i dag, kjenner jeg har trent, men ikke mere enn det.
Hva er dine anbefalninger når det gjelder aktivering av posterior chain?
Skal få filmet litt løfting når jeg er hjemme igjen.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Teknikk: Markløft
« #22 : 22. desember 2011, 15:28 »
Glut-ham raise om du har en slik maskin er jo det beste, rygghev, RX mark for aktivering av rumpe og hamstrings (kan legge ved video når jeg er hjemme) og skumrulle (som jeg linket til) for å løse opp muskulatur. Div tøy øvelser også, og ikke minst filming for å se svakpunkt da vet jeg bedre.

Foreløpig er alt bare synsing. Teknikken er dog knyttet både psykisk til deg (frykt for skade) og fysisk ved at du faktisk har en skade tidligere - rimelig ond sirkel!

Det psykiske må du rett og slett fjerne ved visualisering, triggerord og generelt bare være i en positiv mindstate og stole på at du har en dyktig nok kropp i tillegg til styrken til å gjennomføre løftet. Om du ikke stoler på deg selv under et løft, anbefaler jeg at du senker vekten og venter til psyken er på plass.

Her er linker til et par bøker som tar for seg emnet valg og stress

http://www.amazon.com/gp/product/0547247990/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&tag=httpwwwleanga-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0547247990

http://www.amazon.com/gp/product/0805073698/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&tag=httpwwwleanga-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0805073698

Kan være greit å forstå tankeprosessen bak valgene vi tar. I tillegg ville jeg tatt meg et lite innblikk innen treningspsykologi og treningsmentalitet. Da vi vet at tunge løft, krever stort PSYKISK og FYSISK, så har psyken ufattelig påvirkning.

For å summere litt opp:

Du må stole på deg selv, stole på at du har teknikken og jobbe med svaksidene dine hele tiden. Om du ikke stoler på deg selv under et løft, senk vekten og kjør på igjen. Aktivering av glut / ham gjøres som sagt på flere måter, du kan også ta varianter av fugle hund (ikke der du krummer ryggen helt inn), men f.eks om du kun løfter en og en fot (ikke arm) opp i luften og fokuserer på å kjenne det i rumpe / hamstring og fører foten ikke helt inn til brystet men stopper ved utgangsposisjon (som bør være slik som du står når du later som du er en hund)

Det finnes og flere øvelser på stepkasse for aktivering mellom korsrygg / hamstrings, men de må nesten vises in person ettersom jeg ikke har funnet noen videoer av det enda. Boks bøy kan også relateres til arbeid med hamstrings. Rygghev, glut-raises, glute-bridge osv osv Smiley Markløft fra boks / strak mark kan også være greit å implementere i perioder.

En oppvarmingsprosess som innebærer litt glute-raise / rygghev og arbeid med hamstrings + skumrulle og massasje av triggerpunkter med tennisball / lacrosseball og andre små aktiveringsøvelser kan være greit å få med seg. At du ikke bare varmer opp med "gode" øvelser, men at du faktisk legger til øvelser på punkt som du sliter med.

Utlogget Brock Landers

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Teknikk: Markløft
« #23 : 23. desember 2011, 01:28 »
Mange takk for svært gode og utfyllende innlegg så langt Smiley
Skal sjekke ut linkene dine og prøve å få filmet litt løfting når jeg er hjemme igjen, for tregt nett her til å laste videoer.

Utlogget Nicht

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

  • Go hard, or go home!
Sv: Teknikk: Markløft
« #24 : 29. desember 2011, 21:23 »
12.   Når stangen er forbi knærne da skal du presse hoften frem, dvs press rumpa sammen, gå eksplosivt forover og stram magen. Husk å ikke bøye deg bakover på toppen.

Hvorfor skal en ikke bøye tilbake på toppen? Kan det føre til skade? Jeg gjør det nesten hele tiden uten å tenke over det, så tar jeg den siste knekken i korsryggen når jeg har stanga på toppen.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Teknikk: Markløft
« #25 : 29. desember 2011, 21:33 »
Korsrygg, pluss det ser rimelig teit ut  Grin Grin

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Teknikk: Markløft
« #26 : 29. desember 2011, 21:53 »
Hvorfor skal en ikke bøye tilbake på toppen? Kan det føre til skade? Jeg gjør det nesten hele tiden uten å tenke over det, så tar jeg den siste knekken i korsryggen når jeg har stanga på toppen.

De fleste vil også ende opp med å bøye knærne igjen om de lener seg for langt bak.


Bluebear, hvorfor mener du at høye løftere bør ha hoftene lavere i markløft?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Teknikk: Markløft
« #27 : 30. desember 2011, 00:02 »
Slik jeg har erfart så får de bedre utgangsstilling, har ingenting med at de får mer driv som de fleste tror. Hører ofte sett deg langt ned for å få mer kraft, men det er ikke riktig. Jeg bruker å si sett hofte lengre ned fordi at det setter de fleste med lange lemmer i en god utgangsstilling.

Om du har en annen teori, eller en annen mening så post den så kan jeg mer enn gjerne flette den inn i artikkelen / bytte ut hva jeg har erfart om din mening virker tilrettelig nok.

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Teknikk: Markløft
« #28 : 06. februar 2012, 19:15 »
tjo

Utlogget Abby

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

Sv: Teknikk: Markløft
« #29 : 18. september 2012, 10:29 »
Hei!
Utrolig bra innlegg som er godt beskrevet! Jeg sliter veldig med markløft! Føler at jeg gjør den feil da jeg ikke kjenner den noe særlig i hamstrings og rumpa... Noen ganger gjør jeg det men ikke alltid! kjenner det nederst i korsryggen blandt annet. Ikke vondt, bare kjenner at den jobber. Så blir jeg usikker, hvor skal man egentlig kjenne det?

Blir glad for flere tips.. blir frustrert av å føle at jeg ikke får til  what
No pain, no gain!

Titt gjerne innom bloggen min
http://sanneslufsa.wordpress.com

Susanne

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!